Ik denk het ook... Met zo’n enthousiaste aanloop kan het haast niet anders dan dat er binnenkort weer een mooie nieuwe ST3 over onze wegen rijdt.
Eerste ervaringen met de Stromer ST3 / ST3 LE
- jannijm
- Expert
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:07
- Locatie: NL - Gelderland
- Merk SP: Stromer
Stromer ST3 XL Deep Black 983Wh - Bodyfloat Kinekt 2.1 - Abus rIngslot - Ergotec M88 spiegel - Ultegra cassette 11-28 - Van Zijp 175 mm - Ergon GS3 handvatten - Ortlieb Backroller Classic - Cycliq Fly12 CE & Fly6 CE
Ha
Ik denk dat het model redelijk hard vaststaat, al zit ik nog wel een beetje met dat zwaartepunt gevoel (nog iemand die dit ervaart?)
De hoofdvraag blijft, to SP or not to SP
-
- Veteraan
- Berichten: 695
- Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03
Ja, dat klopt, iedereen ervaart dit. Was ook lang een dingetje in de moutainbike wereld. Daar is iedereen zelfs al overgestapt van 26" naar 29", omdat de voordelen groter zijn dan de nadelen. En in mountainbiken is bochtenwerk toch ook heel belanrijk. 29" is zelfs nog een stukje groter is dan de 27,5" van stromer.
Maar het klopt, hoe groter het wiel hoe minder wendbaar je bent en hoe lomper je je voelt bij het sturen. Dat is de prijs die je moet betalen voor de voordelen op gebied van: stabiliteit, veiliger over obstakels, meer grip, vasthouden van momentum, hogere topsnelheid, hoger comfort op rechte stukken. Eigenlijk leidt het ook tot een veiliger weggedrag, want je voelt je onzekerder dus je bent voorzichtiger in de bochten. Maar (hier ben ik niet echt zeker van) ik denk niet dat je werkelijk minder stabiel bent, je kan je stuur gewoon niet zo snel en behendig draaien als een 26"...
ST3 black 983wh
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Hoezo krijg je met grotere wielen een hogere topsnelheid?Bram Roose schreef: ↑05 jun 2019, 10:18 voor de voordelen op gebied van: ..., hogere topsnelheid, ...
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Nog nooit een F1 auto met 29” wielen gezien dan?FreddyH schreef: ↑05 jun 2019, 12:17Hoezo krijg je met grotere wielen een hogere topsnelheid?Bram Roose schreef: ↑05 jun 2019, 10:18 voor de voordelen op gebied van: ..., hogere topsnelheid, ...
-
- Pro
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 23 okt 2017, 12:52
Met mijn ST1x en de BB banden kon ik via de 'walk modus' naar boven geraken mits wat gesleur ...
Lukt dat met de ST3 ? Ik weet niet of het profiel van de Pirelli's zich vastbijten op de
roltrappen. Ook naar beneden gaan lijkt me een extra risico - ST3 lijk een pak zwaarder
dan een ST1x (moet die elke dag naar binnen tillen over de 3 trapjes van mijn woning
uit 1906.
Lukt dat met de ST3 ? Ik weet niet of het profiel van de Pirelli's zich vastbijten op de
roltrappen. Ook naar beneden gaan lijkt me een extra risico - ST3 lijk een pak zwaarder
dan een ST1x (moet die elke dag naar binnen tillen over de 3 trapjes van mijn woning
uit 1906.
ST1 - suntour vork - 522 wh 12 K km
ST1-X 20" met 812 model 2017 wh orange
ST1-X 17" comfort model 2018 met 812 wh orange (partner) 11 K km einde lease
ST3 LE (verkocht)
ST2 LE
ST1 - 812 wh - 2021 (lease partner)
ST1-X 20" met 812 model 2017 wh orange
ST1-X 17" comfort model 2018 met 812 wh orange (partner) 11 K km einde lease
ST3 LE (verkocht)
ST2 LE
ST1 - 812 wh - 2021 (lease partner)
-
- Veteraan
- Berichten: 695
- Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03
FreddyH schreef: ↑05 jun 2019, 12:17Hoezo krijg je met grotere wielen een hogere topsnelheid?Bram Roose schreef: ↑05 jun 2019, 10:18 voor de voordelen op gebied van: ..., hogere topsnelheid, ...
Heh, nee eigenlijk niet, aangezien we het hier hebben over elektrisch aangedreven fietsen die gelimiteerd zijn op 45km/u. Maar dan zal het wel zo zijn dat topsnelheid aanhouden minder energie kost aan de batterij door de grotere wielen.
Of anders gesteld, dat je energie efficiënter je snelheden kan rijden dan op kleinere wielmaten.
ST3 black 983wh
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ligt heel veel aan de opbouw van de motor. Met grotere velgen heb je een lager toerental en bij te lage toerentallen is je motor minder efficient...Bram Roose schreef: ↑05 jun 2019, 17:19 Of anders gesteld, dat je energie efficiënter je snelheden kan rijden dan op kleinere wielmaten.
En bij een middenmotor is het naast wiel grootte nogal afhankelijk van de overbrenging (gekozen versnelling).
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]