Eerste ervaringen met de Stromer ST3 / ST3 LE

Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Stromeur schreef: 16 aug 2019, 22:13 Stromer zou gewoon twee cassette-samenstellingen als fabrieksoptie moeten aanbieden (berg en vlak), dan zijn we klaar. Nu wordt het opgelost door de betere Stromer dealers, die de cassette op verzoek aanpassen. Dat zijn er steeds meer, dus onmogelijk is het gelukkig al lang niet meer.
Of nog beter: de grote speler op het terrein van fietsschakelmateriaal (dubbele woordwaarde...) i.c. Shimano, zou gewoon weer (net als heeeeel vroeger) losse kranjes voor (in dit geval) de MTB-naven moeten leveren.....zou alle problemen oplossen :cool2:

(Maar je schijnt ze ook los bij Alie te kunnen bestellen. Kwaliteit daarvan?...?...?)
+STROMER- ST5
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

BadPritt schreef: 16 aug 2019, 21:45 Ik ken NIEMAND die eens hij met een cassette met de 11-12-13-15 gereden heeft, nog terug wil naar 11-13-15 …
Ik wil niet terug maar...ik mis de 14 :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik ben erg blij met mijn 11-12-13-14-15-16-17-18-en 3 die ik nooit gebruik. Trouwens, de 11 gebruik ik ook nooit. Ik gebruik voornamelijk de 12-13-14-15-16.
Witte ST3 van maart 2019
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 16 aug 2019, 21:55
J3R schreef: 16 aug 2019, 21:14 vele anderen (een grote groep)
Ik heb die "grote groep" eens geteld. In dat topic hebben 20 forummers de mod uitgevoerd. Dat is nog geen 0,9% van de forumpopulatie.

Nogmaals: ik mis de 12 ook wel en ik hoop dat Stromer dit nog eens aanpast, maar de kleine groep voor wie dit een must have is, kan niet voor de resterende 99,1% van de forumpopulatie spreken.
Het verbaast mij eigenlijk hoe weinig mensen inderdaad met dit onderdeel bezig zijn. Aan fiets ervaring kan het toch niet liggen? Of is iedereen gewend om met een sturmey-archer 3-speed te rijden?
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Uuh.... een 3 speed zou al luxe geweest zijn.

Al meer dan 20 jaar rij ik op roestende stationsfietsen met 1 versnelling en een terugtraprem, die het niet verdienen om binnen gestald te worden.
De Stromers zijn mijn eerste fietsen met meerdere versnellingen.

Dat verklaart waarom ik jullie vindt muggenziften over een tandje meer of minder.
Jullie zijn gewoon verwende kinderen met een verknipt referentiekader ;p :lol:
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

LNY schreef: 16 aug 2019, 23:04 Jullie zijn gewoon verwende kinderen met een verknipt referentiekader ;p :lol:
:bj
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jins schreef: 16 aug 2019, 22:56 Aan fiets ervaring kan het toch niet liggen?
De meeste mensen stappen niet vanaf de racer op een Stromer. Sterker nog: ik denk dat aversie jegens elektrisch fietsen JUIST onder ervaren fietsers het grootst is (valsspelen, meetrapbrommers yadayada... dat verandert nog wel, kwestie van tijd), terwijl dit de fietsers zijn die hun configuratie graag afstemmen op persoonlijke wensen. En ook onder die ervaren fietsers zijn er genoeg voor wie een tandje meer of minder geen onoverkomelijk probleem is. Ik ben ervaren fietser en ex-fietsmonteur, maar ik maal er niet om.

De groep die een andere vertanding op de Stromer beschouwt als noodzaak (ervaren fietsers met hoog eisenpakket en forummers die op dat idee meeliften) is klein. En ik heb nog nooit gehoord dat iemand een Stromer in de winkel liet staan omdat de 12 ontbreekt.

Er is voor Stromer commercieel gezien dus geen noodzaak om de cassette aan te passen. Zoals NeedSpeed al aangaf: een Stromer kan zo in heel Europa worden verkocht en de meeste landen zijn nou eenmaal niet plat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Hoe je het ook wendt of keert; het is gewoon een feit dat een configuratie (11), 12, 13, 14, 15, etc voor een betere cadans zorgt. Dagelijks een uur heen en terug met een prettige/juiste trapfrequentie Stromert een stuk fijner en effectiever, waarbij ook de belasting van de gewrichten beter wordt verwerkt.

De standaard gemonteerde 11-speed MTB cassette/shifter/derailleur zijn lastig aan te passen; dat zie je ook aan de kunstgrepen die moeten worden uitgehaald om de cassette "om te bouwen". Een 10-speed zou dit inderdaad een stuk makkelijker maken (dus ook de shifter & derailleur), omdat daar veel meer keuze in is.

Fietsers die deze configuratie (11), 12, 13, 14, 15, etc nog nooit hebben ervaren, kunnen de mening hebben het zo prima te vinden, maar ik zou eerst het verschil eens uittesten; dan zul je merken met meer fietsplezier de langere afstanden te fietsen en je mening herzien.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zoals ik al meermaals heb gezegd: ik ben ook voorstander van een andere vertanding.

Waar ik tegen ageer is dat je de grootte van het draagvlak hiervoor onder Stromer eigenaren overdrijft a.d.h.v. een niet-bestaande "grote groep" in een topic over deze mod.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 16 aug 2019, 23:15 De meeste mensen stappen niet vanaf de racer op een Stromer. Sterker nog: ik denk dat aversie jegens elektrisch fietsen JUIST onder ervaren fietsers het grootst is (valsspelen, meetrapbrommers yadayada... dat verandert nog wel, kwestie van tijd), terwijl dit de fietsers zijn die hun configuratie graag afstemmen op persoonlijke wensen.
Iedereen die ik persoonlijk ken en een Speed-pedelec heeft, is ook een getraind fietser met een racefiets, die net zoals ik de langere afstanden naar 't werk sneller willen afleggen dan met de racefiets.
En ook onder die ervaren fietsers zijn er genoeg voor wie een tandje meer of minder geen onoverkomelijk probleem is. Ik ben ervaren fietser en ex-fietsmonteur, maar ik maal er niet om.
Te groot trappen is gewoon zeer slecht voor de gewrichten, zeker wanneer je veel uren op die fiets doorbrengt. En het doet de ketting sneller slijten, en verhoogt dus ook de cassette-slijtage.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie