Podbike - echte vernieuwing

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vind het wel een gaaf ding. Volledig overdekte ligfietsen kennen we al decennia. Zitfietsen kennen we ook al eeuwen, maar nooit overkapt. 25km/u en 45km/u ondersteunde ligfietsen op twee of drie wielen zien we ook al een tijdje al zijn het geen hardlopers in verkoop, maar zo'n "Pod" er overheen: nice.

Ik vind alleen de zit te rechtop. Ik zou liever een ligfiets-ontwerp onder zo'n pod zien.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Supertjeduc
Pro
Pro
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:10

Vindt die ligfietsen er zo oncomfortabel uitzien , die mensen moeten hun hoofd een beetje omhoog houden op een vreemde manier
Bij ons in het dorp was een man die eerst gitaren maakte en later overgeschakeld is op het bouwen van lig fietsen dus ik heb er best veel gezien
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Diep voorover op je racer met je hoofd in je nek is net zo raar.

Ik heb een ligfiets gehad, zo eentje met het stuur onder het zadel. Ging loeihard. Alleen verschrikkelijk gevaarlijk omdat iedereen je over het hoofd ziet, en als ze je zien hebben ze geen idee van je snelheid.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Flevobike Orca, met rohloff en e-ondersteuning.
https://www.flevobike.nl/Orca/orca.html

Deze pod heeft een ander soort voortstuwing, niet direct, het trappen geeft aanvullende stroom aan de motoren, en die drijven de wielen aan. Het zal ws niet werken om met weinig ondersteuning boven de max te rijden, omdat er geen directe aandrijving van trappers naar wielen is.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 31 mei 2020, 20:14 Ik vind het wel een gaaf ding. Volledig overdekte ligfietsen kennen we al decennia. Zitfietsen kennen we ook al eeuwen, maar nooit overkapt. 25km/u en 45km/u ondersteunde ligfietsen op twee of drie wielen zien we ook al een tijdje al zijn het geen hardlopers in verkoop, maar zo'n "Pod" er overheen: nice.

Ik vind alleen de zit te rechtop. Ik zou liever een ligfiets-ontwerp onder zo'n pod zien.
Stromeur schreef: 31 mei 2020, 20:38 Diep voorover op je racer met je hoofd in je nek is net zo raar.

Ik heb een ligfiets gehad, zo eentje met het stuur onder het zadel. Ging loeihard. Alleen verschrikkelijk gevaarlijk omdat iedereen je over het hoofd ziet, en als ze je zien hebben ze geen idee van je snelheid.
Ben je jezelf nu niet een beetje aan het tegen spreken? Het voordeel van de zit rechtop is dat de zichtbaarheid significant beter is.

Polling schreef: 01 jun 2020, 08:28 Flevobike Orca, met rohloff en e-ondersteuning.
https://www.flevobike.nl/Orca/orca.html

Deze pod heeft een ander soort voortstuwing, niet direct, het trappen geeft aanvullende stroom aan de motoren, en die drijven de wielen aan. Het zal ws niet werken om met weinig ondersteuning boven de max te rijden, omdat er geen directe aandrijving van trappers naar wielen is.
Van wat ik begrepen heb kan je tot 50 km/h trappen. Vanaf 25km/h zonder ondersteuning. Een overbrenging by wire is absoluut niet minder efficiënt dan een echte mechanische overbrenging (generatoren kunnen, wanneer ze goed ontworpen zijn, rendementen hebben van >>> 95%). Het probleem van peddle-by-wire is dat het niet zo natuurlijk aanvoelt.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 01 jun 2020, 10:58
Stromeur schreef: 31 mei 2020, 20:14 Ik vind het wel een gaaf ding. Volledig overdekte ligfietsen kennen we al decennia. Zitfietsen kennen we ook al eeuwen, maar nooit overkapt. 25km/u en 45km/u ondersteunde ligfietsen op twee of drie wielen zien we ook al een tijdje al zijn het geen hardlopers in verkoop, maar zo'n "Pod" er overheen: nice.

Ik vind alleen de zit te rechtop. Ik zou liever een ligfiets-ontwerp onder zo'n pod zien.
Stromeur schreef: 31 mei 2020, 20:38 Diep voorover op je racer met je hoofd in je nek is net zo raar.

Ik heb een ligfiets gehad, zo eentje met het stuur onder het zadel. Ging loeihard. Alleen verschrikkelijk gevaarlijk omdat iedereen je over het hoofd ziet, en als ze je zien hebben ze geen idee van je snelheid.
Ben je jezelf nu niet een beetje aan het tegen spreken? Het voordeel van de zit rechtop is dat de zichtbaarheid significant beter is.
Nee hoor: het één gaat over comfort/aerodynamica (ligfiets liever dan zitfiets) en het ander gaat over veiligheid (zitfiets boven ligfiets). Ik koos voor een ligfiets vanwege dat eerste, en koos ervoor om daarmee te stoppen vanwege dat laatste, want het alternatief (zitfiets) is niet mijn ding.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie