Ongoing review: de Klever X SPEED PINION

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bram Roose schreef: 22 mei 2020, 14:14
Stromeur schreef: 20 mei 2020, 23:45 Maar ze zijn inmiddels dus uit voorraad leverbaar? Of is dit een testbike die bij verschillende dealers komt te staan?
Ik mag dit laatste hopen, aangezien ze jou en anderen testfiets geven en kans om nog feedback te geven om zaken nog verder op orde te stellen en eventueel te verbeteren voor de fiets op de markt komt.
Het zijn testbikes. Ik zag net op FB een bericht van een andere Klever dealer, die ook twee weken een test-exemplaar in huis heeft.

Ik denk wel dat het op de markt brengen - gepland in juni 2020 - en het testen van de Klever X Speed Pinion elkaar dermate snel opvolgen dat alleen fine-tunen nog mogelijk is. Het beta-testen is natuurlijk ook een pracht van een teaser-campagne.

Maar mij maakt het niet uit dat dit mes aan twee kanten snijdt. Het is sowieso een geweldig initiatief van Klever om eindgebruikers te laten reviewen voordat de bike voor iedereen beschikbaar is. En dat dit ongecensureerd gebeurt geeft aan dat ze vertrouwen hebben in hun product.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

@Stromeur, Mijn vrouw is 1,52 m heeft mogelijk ook wel zin en een SP voor de verjaardag. Denk je dat ze op de Klever X SPEED PINION past? Rijd jij op de kleinste maat? Ik vind de Klever een gave SP en het onderhoudsvrij concept met pinion en belt lijkt mij ideaal want mijn vrouw zie ik niet het kettingonderhoud van een Stromer doen. Plus dat de kans op vlekken op je broekspijpen met een ketting veel groter is. Gebeurt wel eens bij mij en dat vind ze nix.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Deze Klever is leverbaar in M en L. Ik heb hier de M staan.

Je vrouw is 12cm kleiner dan ik en ik meet dat ik het zadel nog precies 12cm omlaag kan. Dat is de laagste stand. Afhankelijk van de binnenbeenlengte van je vrouw zou het dus kunnen passen. Het is wel de vraag of de afstand tot het stuur en de hoogte van het stuur goed is.

Wat je zou kunnen doen, is de fiets/e-bike van je vrouw nameten en dan kan ik hier meten of het een beetje overeen komt: afstand van bovenkant zadel tot aan de trapper (met de trapper in het verlengde van de zadelpen gepositioneerd). En de afstand vanaf de zadelpunt tot aan het eind van de stuurpen.

Het is een beetje van dik hout zaagt men planken, maar dan weten jullie in ieder geval of het de moeite is om langs een Klever dealer te gaan voor een proefrit.

Wat ook wel fijn is, is de kleine open kettingkast boven de riem, qua vieze broek. Je houdt er niet alles mee tegen, maar het is zeker schoner dan de bloot liggende ketting op een Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

mboelis schreef: 28 mei 2020, 21:27 de kans op vlekken op je broekspijpen met een ketting veel groter is. Gebeurt wel eens bij mij en dat vind ze nix.
Deze doet het prima ! :bf:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Golvas schreef: 28 mei 2020, 22:28 Deze doet het prima ! :bf:
Deze ook :bj :cool2:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

De meetgegevens

afstand van bovenkant zadel tot aan de trapper (met de trapper in het verlengde van de zadelpen gepositioneerd). 740 mm

de afstand vanaf de zadelpunt tot aan het eind van de stuurpen. 550 mm
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mboelis schreef: 30 mei 2020, 00:25 afstand van bovenkant zadel tot aan de trapper (met de trapper in het verlengde van de zadelpen gepositioneerd). 740 mm
Bij mij nu 810mm. Nog 12cm eraf (zadel op de laagste stand) = 690mm, dus dat gaat prima lukken.
mboelis schreef: 30 mei 2020, 00:25 de afstand vanaf de zadelpunt tot aan het eind van de stuurpen. 550 mm
Dat is bij mijn test-bike nu 480mm. Zadel staat vrij ver naar voren, dus ook hier geen probleem volgens mij.

Het enige punt van zorg is dat ik niet over het frame heen kan staan met de fiets rechtop tussen mijn benen. Dat gaat jouw vrouw dus bij lange na niet lukken. Als ik stop, moet de Klever iets scheef, maar niet zo scheef dat ik 'm verlies (ding weegt immers nogal wat). Of het voor jouw vrouw nog werkt kan ze het beste zelf proberen.

Anders is een damesmodel ST1 misschien een betere keus, want die heeft een superlage instap. Of even wachten op de nieuwe ST2020 met belt, al weet ik niet of die er ook in Comfort gaat komen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Volgens mijn FM zou Stromer ook een projectje met Pinion overbrenging lopende hebben ... is daar wat meer info over te verkrijgen ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Laten we het erop houden dat ik dit noch kan bevestigen, noch kan ontkennen ;)

(Gaat wel nog eventjes duren. Eerst moet de ST2020 de markt op.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tussentijdse evaluatie

Dit wordt een hele lap tekst, speciaal voor de liefhebbers :geek:

De Klever X-Speed PINION staat hier nu twee weken en ik vind het een superleuke speed pedelec! De fietshouding is voor mij perfect, het gedrag van de motor in combinatie met riem + PINION vind ik heerlijk, schakelen gaat als een malle, remmerij is dik in orde, goeie wegligging, fijne handgrepen, prima koplamp mét high beam. Het is steeds weer een plezier om op te stappen.

Heb ik na twee weken ook wat te zeuren? Jawel hoor, maar vooral kleine dingetjes en die doen verder niks af aan het functioneren van de bike:

- De spatborden zijn wat dun, waardoor ze trillen tijdens het rijden. Hoor je niet, voel je niet, zie je niet eens want het stuur zit ervoor. Maar bij flinke oneffenheden in het wegdek (b.v. boomstronken die het asfalt omhoog drukken, klinkers) kan het voorspatbord de band kort raken en dat hoor je (RRRRRR). Bij volle snelheid op betegelde wegen hoor je achter de kentekenplaat in de houder trillen, maar dat kan vast wel opgelost worden met een vulstukje ergens.

- De lader verspreidt een lichte brandgeur. Niet alleen als je er met je neus bovenop zit, maar echt in de ruimte. De lader en de accu worden niet heet tijdens het laden, dus er brandt niks door. Het zal misschien nieuwigheid zijn?

- De geveerde voorvork doet zijn werk uitstekend, maar ik mis de BodyFloat/Kinekt Seatpost. Op mijn ST2 S heb ik allebei. De Schwalbe Super Moto X banden geven minder comfort dan de Pirelli's op de ST3 en ST5. Ik weet niet of een Kinekt Seatpost met behoud van garantie/typegoedkeuring op het frame op een X Speed gemonteerd mag worden. Lijkt me nogal een risico gezien de forse hoogte waarop de zadelpen van de X Speed voor de gemiddelde mens moet. Waarschijnlijk past een Kinekt voor de meesten niet eens. Ik zal het eens navragen bij Klever.

- In- en uitnemen van de accu: ik vind het slot - een ABUS cilinder geïntegreerd in het frame incl. optie om een ABUS vouwslot bij te bestellen die met dezelfde sleutel bediend kan worden - een dikke prima. Alles kan gejat worden, maar deze accu krijg je er niet zo snel uit als de Stromer accu. Ik vrees wel voor schade aan het frame door in- en uitnemen van de accu, zeker straks met de langere en zwaardere 1,2kWh accu, want dan heb je bijna geen ruimte meer in het frame.

Het frame is na de accu-rail trouwens voorzien van helikoptertape ter bescherming en als je er op de juiste manier voor gaat staan (naast je voorwiel met je gezicht richting de accu) is uitnemen en terugplaatsen van de accu een peulenschil, maar in een tjokvol fietsenrek gaat dit dus niet. Dat gezegd hebbende: ik vind deze accu een stuk handzamer dan de Stromer torpedo, dus dit is muggenziften in de marge.

- Het scrollen door het menu in de display is een crime en dat is geen muggenziften. Je kunt alleen omhoog en omlaag via de knoppen op de display en je keus bevestigen met de derde knop. Maar je hebt geen back-button. Dit betekent dat je in een menu met tien opties sowieso vijf keer moet klikken voordat je bij de optie "terug" bent en die moet je dan bevestigen. Als er vervolgens nóg een menu voor zit met hetzelfde principe, dan heb je mij wel kriegel. En wat ik enorm mis is de gemiddelde snelheid per rit en overall. Dat vind ik echt een minimale must voor een beetje display, Ook een schatting van de resterende actieradius (inmiddels wel geïmplementeerd door Stromer) zit er niet op. De display is me in alle opzichten (uiterlijk, functionaliteit, gebruikersgemak, informatie) te nineties en dat past niet bij een Klever in deze prijsklasse.

Ik heb zojuist wel de Klever app geïnstalleerd en ik zie dat die een stuk meer mogelijkheden heeft, waaronder o.a. gemiddelde snelheid en candan. Joepie! Maar waarom deze Klever app toegang wil tot mijn foto's, mijn contacten, de hele shebang? Geen idee, maar ik vind dat Niet Leuk!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie