Tussentijdse evaluatie
Dit wordt een hele lap tekst, speciaal voor de liefhebbers
De Klever X-Speed PINION staat hier nu twee weken en ik vind het een superleuke speed pedelec! De fietshouding is voor mij perfect, het gedrag van de motor in combinatie met riem + PINION vind ik heerlijk, schakelen gaat als een malle, remmerij is dik in orde, goeie wegligging, fijne handgrepen, prima koplamp mét high beam. Het is steeds weer een plezier om op te stappen.
Heb ik na twee weken ook wat te zeuren? Jawel hoor, maar vooral kleine dingetjes en die doen verder niks af aan het functioneren van de bike:
- De spatborden zijn wat dun, waardoor ze trillen tijdens het rijden. Hoor je niet, voel je niet, zie je niet eens want het stuur zit ervoor. Maar bij flinke oneffenheden in het wegdek (b.v. boomstronken die het asfalt omhoog drukken, klinkers) kan het voorspatbord de band kort raken en dat hoor je (RRRRRR). Bij volle snelheid op betegelde wegen hoor je achter de kentekenplaat in de houder trillen, maar dat kan vast wel opgelost worden met een vulstukje ergens.
- De lader verspreidt een lichte brandgeur. Niet alleen als je er met je neus bovenop zit, maar echt in de ruimte. De lader en de accu worden niet heet tijdens het laden, dus er brandt niks door. Het zal misschien nieuwigheid zijn?
- De geveerde voorvork doet zijn werk uitstekend, maar ik mis de BodyFloat/Kinekt Seatpost. Op mijn ST2 S heb ik allebei. De Schwalbe Super Moto X banden geven minder comfort dan de Pirelli's op de ST3 en ST5. Ik weet niet of een Kinekt Seatpost met behoud van garantie/typegoedkeuring op het frame op een X Speed gemonteerd mag worden. Lijkt me nogal een risico gezien de forse hoogte waarop de zadelpen van de X Speed voor de gemiddelde mens moet. Waarschijnlijk past een Kinekt voor de meesten niet eens. Ik zal het eens navragen bij Klever.
- In- en uitnemen van de accu: ik vind het slot - een ABUS cilinder geïntegreerd in het frame incl. optie om een ABUS vouwslot bij te bestellen die met dezelfde sleutel bediend kan worden - een dikke prima. Alles kan gejat worden, maar deze accu krijg je er niet zo snel uit als de Stromer accu. Ik vrees wel voor schade aan het frame door in- en uitnemen van de accu, zeker straks met de langere en zwaardere 1,2kWh accu, want dan heb je bijna geen ruimte meer in het frame.
Het frame is na de accu-rail trouwens voorzien van helikoptertape ter bescherming en als je er op de juiste manier voor gaat staan (naast je voorwiel met je gezicht richting de accu) is uitnemen en terugplaatsen van de accu een peulenschil, maar in een tjokvol fietsenrek gaat dit dus niet. Dat gezegd hebbende: ik vind deze accu een stuk handzamer dan de Stromer torpedo, dus dit is muggenziften in de marge.
- Het scrollen door het menu in de display is een crime en dat is geen muggenziften. Je kunt alleen omhoog en omlaag via de knoppen op de display en je keus bevestigen met de derde knop. Maar je hebt geen back-button. Dit betekent dat je in een menu met tien opties sowieso vijf keer moet klikken voordat je bij de optie "terug" bent en die moet je dan bevestigen. Als er vervolgens nóg een menu voor zit met hetzelfde principe, dan heb je mij wel kriegel. En wat ik enorm mis is de gemiddelde snelheid per rit en overall. Dat vind ik echt een minimale must voor een beetje display, Ook een schatting van de resterende actieradius (inmiddels wel geïmplementeerd door Stromer) zit er niet op. De display is me in alle opzichten (uiterlijk, functionaliteit, gebruikersgemak, informatie) te nineties en dat past niet bij een Klever in deze prijsklasse.
Ik heb zojuist wel de Klever app geïnstalleerd en ik zie dat die een stuk meer mogelijkheden heeft, waaronder o.a. gemiddelde snelheid en candan. Joepie! Maar waarom deze Klever app toegang wil tot mijn foto's, mijn contacten, de hele shebang? Geen idee, maar ik vind dat Niet Leuk!