Ongoing review: de Klever X SPEED PINION

ocra

Stromeur schreef: 18 mei 2020, 10:01 En naast snelheid en actieradius kunnen we aan die uitgangspunten nog wel het één en ander toevoegen, zoals daar zijn:

- Rijcomfort
- Storingsgevoeligheid
- Gedrag van de drivetrain
- Stijfheid frame
- Wegligging
- Banden
- Fabrieksopties
- Dealeropties
- Type lader / laadtijd
- Garantievoorwaarden fabrikant
- Onderhoudsintervallen
- Geschatte kosten onderhoud
- Onderhoud door dealer versus onderhoud door eindgebruiker
- Leverbaarheid onderdelen en mogelijkheden tot alternatieven
- Uiterlijk (kwestie van smaak)
- Algehele kwaliteit van de afmontage/essentiële onderdelen, zoals remmen, lagers, verlichting etc.
- Yada yada yada yada yada

Maar ach, het is appels met peren vergelijken, want de ene heeft een 820W motor en de andere een 600W motor. Piek. Dat dit nou nét een specificatie is die het MINST zegt (en waar fabrikanten het méést mee goochelen) doet er niet toe. Het blijft op alle fronten "appels met peren vergelijken" en consumenten kunnen prima zelf kiezen tussen de volgende twee mogelijkheden:

820 - 814 - 7980 of 600 - 850 - 7199

:bj

*Gaat Klever bellen om de bike weer op te laten ophalen.
Ja dat dus, dank daarvoor :cool2:
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 248
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Hoe fietst ie eigenlijk met een stevig zijwindje?
Vind het op de Stromer met zijwind al af en toe dat ik tegen de wind in moet hangen. Nu heeft een Stromer een vrij dik frame, maar de accu van de Klever midden op het frame vangt natuurlijk ook wat wind.
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als het serieus waait (en dat doet hier aan de noordwestkust altijd), dan moet ik met elke fiets tegen de zijwind in hangen, ook een niet-SP.

Mijn Ortlieb Backroller tas vangt ook nogal wat wind en ik draag normale/ruim zittende kleding, geen wielerkleding. Ik merk in zijwindgevoeligheid geen verschil tussen mijn ST2 S en de X Speed Pinion, al zal de windgevoeligheid van die laatste wel weer iets toenemen als de nieuwe 1,2kWh accu er is, want dat is een flinke jongen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromeur schreef: 17 mei 2020, 16:51
Golvas schreef: 10 mei 2020, 10:08 - de stijfheid van het frame
Ik ben klein en licht; mijn zadel staat erg laag en het frame wordt dus niet heel erg belast. Dat gezegd hebbende: frame voelt prima aan. Niks gemerkt van enig gebrek aan stijfheid. Geen enkel verschil met mijn ST2 S.
Vandaag boodschappen gehaald, 7,5kg aan één kant van de drager gehangen en ermee door de oude Harlingse binnenstad gehobbeldebobbeld. Het frame gaf geen krimp, ook niet als ik op de trappers ging staan en, flink aan het stuur sleurend, aanzette. Dit zijn momenten dat je het normaal wel merkt als het frame niet stijf genoeg is.

De bagagedrager en standaard (tas hing aan die kant) geven evenmin toe. Als ik dit gewicht aan één kant aan de drager van mijn ST2 S hang, dan voel ik dat de drager het moeilijk krijgt. (Logisch, want 15kg totaal is de max. voor mijn Es, dus 7,5kg aan één kant is nogal wat.)

De ietwat glanzende lak op 15mm buizen van de Racktime drager op de Klever laat wel "wat" zien van dat ik er een Ortlieb aan heb hangen, maar vooralsnog geen krassen. Dit terwijl de matte lak van de 11mm buizen Racktime drager op mijn ST2 S na vijf keer aan- en afkoppelen van een Ortlieb al flinke krassen vertoonde.

Het spreekt voor zich dat de Ortlieb tas de gehele Klever-testperiode in gebruik blijft, en regelmatig aan- en afgekoppeld wordt :-)

Het ABUS ringslot achteraan de bagagedrager is wel wat lastig te sluiten en te openen met een Ortlieb aan de drager, dat zit elkaar in de weg. Verder naar voren kan mijn tas niet, want dan kom ik er tijdens het fietsen met mijn hiel tegenaan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klever X Speed Pinion.jpg
Klever X Speed Pinion.jpg (4.84 MiB) 4934 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bart-V
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 sep 2017, 20:42

Mooi om te zien dat de Klever niet wordt gespaard en op alle vlakken wordt getest :ay
Bart-V
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 sep 2017, 20:42

Vandaag voor het eerst een kleine testrit kunnen maken op een hagelnieuwe x speed pinion. Deze stond bij mijn dealer in de etalage en terwijl hij nog bezig was met een andere klant mocht ik m even meenemen :d3:
1e indruk van de fiets.....erg goed, pinion schakelt snel en lekker soepel en de grote van de tussenstappen tussen de verschillende versnellingen viel me in deze korte rit reuze mee. Maar om dit serieus te testen zul je toch langere/dagelijkse ritjes moeten maken.
Op snelheid komen en blijven is een makkie, maar mijn eigen sp heeft dan ook maar een 500W achterwielmotor ipv van de 600W van de x speed.
Bijlagen
20200520_155259.jpg
20200520_155259.jpg (13.18 MiB) 4513 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Heeee, wat leuk!

Jouw bike heeft een ander zadel dan mijn test-Klever zie ik. Het wordt trouwens niet aangeraden om alle sleuteltjes samen met de HDMI stick (waarmee je de bike ontgrendelt - is instelbaar) tijdens het rijden in de display te laten hangen. Dat gewicht van die extra sleutels tijdens het rijden is niet goed voor die stick en de connector in de display (bovendien zou je de sleutels kunnen verliezen).

Maar ze zijn inmiddels dus uit voorraad leverbaar? Of is dit een testbike die bij verschillende dealers komt te staan?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bart-V
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 sep 2017, 20:42

Dat van die HDMI stick met die sleuteltje is me niet eens opgevallen tijdens de rit, ik had het even druk met andere zaken...zoals fotograferen ;) maar bedankt voor de tip, is wel even iets om in de gaten te houden.

Volgens mij was dit een model wat verschillende dealers afgaat, er zat namelijk een stickertje met een soort van kort serienummer op het balhoofd geplakt.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Stromeur schreef: 20 mei 2020, 23:45

Maar ze zijn inmiddels dus uit voorraad leverbaar? Of is dit een testbike die bij verschillende dealers komt te staan?
Ik mag dit laatste hopen, aangezien ze jou en anderen testfiets geven en kans om nog feedback te geven om zaken nog verder op orde te stellen en eventueel te verbeteren voor de fiets op de markt komt. Zou echt wel de max zijn trouwens, een merk die zo goed naar zijn consument luistert!
ST3 black 983wh
Plaats reactie