Ongoing review: de Klever X SPEED PINION

mrstrom

mboelis schreef: 16 mei 2020, 22:50 45km is een acceptabele afstand. Als je met westen wind over de Afsluitdijk van Zurich naar Anna Paulowna buffelt met 45 km/uur kan je bijna in 1 rechte lijn 48,7 km in zuidwestelijke richting rijden. Prachtige testroute hiervoor.
:av Dat red je met elke accu
a! bij de dijk staat een busje waar je in moet. De dijk is namelijk afgesloten. Ze zetten je bij Den oever weer uit het busje... . ;p
Dat red je dus met een 250 Wh accu ook
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Crap, fietspad ook afgesloten dus?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mrstrom schreef: 18 mei 2020, 08:08 :av Dat red je met elke accu
a! bij de dijk staat een busje...
:bj
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Dan blijft eigenlijk alleen een ritje over naar Egberts Premium Store.
Maak ze daar maar gek met de X Speed Pinion. :mrgreen:
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

:bj

Het is jammer dat het wat te ver is op de fietsen, en dat ik geen fietsdrager/trekhaak heb. Een één op één test met de ST3 had me superleuk geleken, vooral om dat de Klever X Speed Pinion en de Stromer ST3 wat mij betreft de meest eerlijke vergelijking is. Ze vallen immers in dezelfde prijsklasse, en de ST3 is hét succesnummer van Stromer van dit moment.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
speedy gonzales 2
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mei 2020, 11:35

st3 met vering en 814wh batterij = 7980 euro
Klever pinion heeft vering standaard = 7199 euro ( + riem )

st3 = 820 watt motor
pinion = 600 watt motor

appelen met peren vergelijken is nogal moeilijk?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

speedy gonzales 2 schreef: 18 mei 2020, 09:21 appelen met peren vergelijken is nogal moeilijk?
Zeg het maar dan: ST3 of X Speed Pinion of iets anders?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

speedy gonzales 2 schreef: 18 mei 2020, 09:21 st3 met vering en 814wh batterij = 7980 euro
Klever pinion heeft vering standaard = 7199 euro ( + riem )

st3 = 820 watt motor
pinion = 600 watt motor

appelen met peren vergelijken is nogal moeilijk?
Waarom zou dit appels met peren zijn? Stromeur test een fiets met haar uitgangspunten afstand, snelheid en of je dat met de accu haalt. Lijkt me vrij relevant en daarbij maken de technische specs wienig uit lijkt mij.
Overigens wat voor watts zijn het? Continu vermogen, piekvermogen etc dus wat je noemt zegt ook niets.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En naast snelheid en actieradius kunnen we aan die uitgangspunten nog wel het één en ander toevoegen, zoals daar zijn:

- Rijcomfort
- Storingsgevoeligheid
- Gedrag van de drivetrain
- Stijfheid frame
- Wegligging
- Banden
- Fabrieksopties
- Dealeropties
- Type lader / laadtijd
- Garantievoorwaarden fabrikant
- Onderhoudsintervallen
- Geschatte kosten onderhoud
- Onderhoud door dealer versus onderhoud door eindgebruiker
- Leverbaarheid onderdelen en mogelijkheden tot alternatieven
- Uiterlijk (kwestie van smaak)
- Algehele kwaliteit van de afmontage/essentiële onderdelen, zoals remmen, lagers, verlichting etc.
- Yada yada yada yada yada

Maar ach, het is appels met peren vergelijken, want de ene heeft een 820W motor en de andere een 600W motor. Piek. Dat dit nou nét een specificatie is die het MINST zegt (en waar fabrikanten het méést mee goochelen) doet er niet toe. Het blijft op alle fronten "appels met peren vergelijken" en consumenten kunnen prima zelf kiezen tussen de volgende twee mogelijkheden:

820 - 814 - 7980 of 600 - 850 - 7199

:bj

*Gaat Klever bellen om de bike weer op te laten ophalen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lampo
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2020, 19:45
Locatie: Leiden
Merk SP: Klever X-Speed Pinion 1200Wh
Km-stand: 250

Ik vind het juist een hele relevante vergelijking, zo lees ik eigenlijk nergens dat mensen een heel groot verschil tussen 600 en 800 Watt merken, ik zelf heb het totaal niet ervaren in ieder geval. Er zijn zoveel andere factoren die de mate van ondersteuning bepalen, dat ik liever afga op de ervaringen van mensen die met verschillende speed-pedelecs uitgebreid gefietst hebben, dan dat ik op cijfers afga.

Wat nog wel een interessant punt is, is dat Klever volgens het persbericht over deze fiets later dit jaar de motor in de X-Speed Pinion aanpast, het vermogen gaat dan van 600 Watt naar 800 Watt. Ik verwacht dat deze wijziging pas ingaat als de 1200 Wh accu wordt geleverd, want anders lever je in op actieradius lijkt me.

Ik heb op dit moment nog geen speed-pedelec, maar heb al wel twee dagen proefgereden met de Stromer ST3 en de Klever X-Speed 2019. Beide fietsen vond ik fijn met de bekende plus- en minpunten, maar op mijn traject met veel boomwortels in het wegdek van het fietspad, was de Klever met vering toch wel erg fijn. En tijdens mijn proefritten was het erg vies weer en dat leidde tot mijn interesse in een speed-pedelec met een riem en goede spatborden. Mijn WW route is 36 km enkele reis en ik merkte in de kou dat dat precies lukte met de Klever en makkelijk lukte met de Stromer met 983 Wh accu. Ben dan ook erg benieuwd hoe jij de actieradius ervaart. Ben niet heel bekend met de Pinion, maar het zal minder efficiënt zijn dan een derailleur neem ik aan. Is er trouwens een versnelling waarbij je een directe aandrijving hebt bij een Pinion? Dit is dan vaak de meest efficiënte versnelling en het zou dan ook handig zijn als dat je meest gebruikte versnelling is

Dus bij deze al ontzettend bedankt voor het uitgebreide verslag, ik vind het echt super om zo meer te weten te komen over een fiets, dit is zoveel meer waard dan een YouTube filmpje van 5 minuten of een snelle internet review van iemand die alleen maar heel enthousiast is.
Plaats reactie