Ongoing review: de Klever X SPEED PINION

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ocramarco schreef: 03 aug 2020, 12:48 Hoe verhoudt die ondersteuning zich met de ST1x(2017)
Vanaf windkracht 4 a 5 tegen: vergelijkbaar. Maar onder goede omstandigheden veegt de PINION de vloer aan met de ST1 X 2017, zowel in kracht van de ondersteuning als in topsnelheid -> kanon.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1780
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

ocramarco schreef: 03 aug 2020, 12:48 Hoe verhoudt die ondersteuning zich met de ST1x(2017), wat jij beschrijft herken ik wel door het verschil met ST2 en ST1x maar ik vond het allemaal niet zo storend zoals jij het beschrijft bij wind tegen.
Denk dat het ook echt afhangt van waar je fietst. Als je in noordelijke provincies of zoals ik op de Schipholweg tussen de landingsbanen door fietst maakt een ST2 een wereld van verschil met een ST1x. (En voor mij dus reden, naast dat mijn ST1x nogal storingsgevoelig was, te switchen)
Maar is erg persoons afhankelijk vermoed ik.. :cool2:

Overigens is het verschil in topsnelheid waarschijnlijk softwarematig.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
ocra

Stromeur schreef: 03 aug 2020, 13:04
ocramarco schreef: 03 aug 2020, 12:48 Hoe verhoudt die ondersteuning zich met de ST1x(2017)
Vanaf windkracht 4 a 5 tegen: vergelijkbaar. Maar onder goede omstandigheden veegt de PINION de vloer aan met de ST1 X 2017, zowel in kracht van de ondersteuning als in topsnelheid -> kanon.
Check! Als ze die accu iets sexier hadden gemaakt dan was ik denk ik om.
Dim
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jun 2020, 19:30

ocramarco schreef: 03 aug 2020, 16:20
Stromeur schreef: 03 aug 2020, 13:04
ocramarco schreef: 03 aug 2020, 12:48 Hoe verhoudt die ondersteuning zich met de ST1x(2017)
Vanaf windkracht 4 a 5 tegen: vergelijkbaar. Maar onder goede omstandigheden veegt de PINION de vloer aan met de ST1 X 2017, zowel in kracht van de ondersteuning als in topsnelheid -> kanon.
Check! Als ze die accu iets sexier hadden gemaakt dan was ik denk ik om.
Eens, inderdaad helemaal geweldig als de grote accu van 1200Wh op einde van jaar of begin volgend jaar komt.[/quote]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 03 aug 2020, 12:01 Ik kreeg vanmorgen bericht van Klever dat ze naar aanleiding van deze melding meteen de software in zijn gedoken en dat ze dit probleem eruit gefietst hebben. (Als je op topsnelheid ook maar een seconde je benen stil hield en weer ging trappen, dan was de ondersteuning een stuk lager dan daarvoor, waardoor doorrijden met behoud van snelheid niet mogelijk was.)

Knap snelle reactie van Klever :ay
Nu wel. Ik heb dat probleem begin 2018 al aangekaart (toen was het overigens wel erger)... :ck:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het zal helpen dat Klever nu dit beta-test programma heeft, en dat dat ook écht bedoeld is om te luisteren naar feedback van berijders. Alle vragen die ik als tester had of waar forumleden mee kwamen heb ik kunnen stellen en alles werd direct beantwoord of uitgezocht door mijn contactpersoon bij Klever (waarvoor dank Frank!).

Wat verder helpt is dat het Klever/Kymco hoofdkantoor in Taiwan nauw betrokken is bij dit beta-test programma en de bevindingen op de voet volgt. Plus een inmiddels >45.000x gelezen topic is natuurlijk ook een prima stimulans.

Dit soort initiatieven is voor ons eindgebruikers een buitenkans om ons zegje te doen en daar rechtstreeks contact over te hebben met een fabrikant. Kan Stromer nog wat van leren daarboven in die Zwitserse ivoren toren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Als je het design mooi vind, wat ik dus wel doe, zijn er niet echt sterke overtuigende punten te vinden om een ST3 als vervanger aan te schaffen... Zeker niet als het grootste nadeel dat je aanhaalt fietsen met sterke tegenwind hier in het Antwerpse niet zo'n punt is.
Hopelijk kan je snel nog meer SP testen in de toekomst, Super gedaan :bf:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Lampo
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2020, 19:45
Locatie: Leiden
Merk SP: Klever X-Speed Pinion 1200Wh
Km-stand: 250

Dankjewel voor deze uitvoerige en objectieve test Sylvia! Erg fijn om een dergelijk uitgebreid verslag te lezen en te horen dat Klever dit niet alleen als PR stunt inzet, maar ook daadwerkelijk wat doet met de terugkoppeling. Als ik jouw verslag zo lees zijn er best een aantal punten die met minimale kosten en inspanningen op korte termijn te verbeteren zijn (bv. de spatbordbevestiging van het voorspatbord). Andere punten zullen helaas wat langer duren vrees ik (display, plaatsing van de knoppen voor claxon en grootlicht, etc.) en ik hoop dat ze ooit nog een andere zadelvering met lange zadelpen goed gaan keuren, want dat zou het comfort wel zeer ten goede komen.

Inmiddels heb ik besloten, na uitgebreide proefritten en het lezen van dit soort uitgebreide verslagen) om de Klever X-Speed Pinion aan te gaan schaffen als ik weer naar mijn werk mag, nu zit ik nog thuis en dan is zo'n fiets alleen maar een verlokking :lol: Het geeft me tevens de kans om de Klever met de 1200 Wh accu aan te schaffen als deze eind dit jaar geïntroduceerd wordt, want met mijn ww afstand van 37 km is de 850 Wh accu aan de krappe kant. Tenslotte vind ik de moss kleur erg mooi, dus ik zou hem ook nog in die kleur willen hebben, al is die kleur op de Klever website nog niet aangekondigd, dus wie weet wanneer deze bestelbaar is... Heeft Klever daar al wat over gezegd?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lampo schreef: 04 aug 2020, 09:10 Tenslotte vind ik de moss kleur erg mooi, dus ik zou hem ook nog in die kleur willen hebben, al is die kleur op de Klever website nog niet aangekondigd, dus wie weet wanneer deze bestelbaar is... Heeft Klever daar al wat over gezegd?
Ik vind die Moss ook erg mooi!

Ik heb het net even voor je gevraagd aan Klever. De eerste PINIONs worden vanaf september aan de dealers uitgeleverd. Alle beschikbare Moss-Klevers zijn al gepre-ordered en gaan dan ook naar de dealers. Klever kan niet zien welke op voorraad komen bij de dealers, en welke de dealers al verkocht hebben. Dus als je er eentje in die kleur wil, dan denk ik dat je toch beter nu alvast een rondje kunt gaan bellen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

MarcelH schreef: 02 aug 2020, 10:27 Leuk verslag met eindrapportage....

Wel opvallend dat de klever aanzienlijk meer vermogen van de accu vraagt en toch nog die drop in snelheid heeft bij tegenwind.


Dank je!
De Klever vraagt niet meer vermogen maar door de lagere accu spanning wel meer stroom om, laat ons schatten, 800W te leveren/verbruiken. Wat het meer teruglopen van de snelheid betreft is dat ook logisch en opnieuw owv de lagere accu spanning tov Stromer. Hoe lager de spanning hoe lager het koppel op dat hoge toerental (45km/h). Koppel en stroom zijn recht evenredig en dat resulteert in een lager vermogen --> minder stroom EN minder spanning = langzamer. Het is dus niet omdat het max vermogen gelijk is dat het vermogen bij 45km/h gelijk is, de hoogste spanning is dan de winnaar. Anderzijds is bij een lagere accuspanning meer stroom nodig om 800W te leveren en is er dus meer koppel maar op een lager toerental (en dus snelheid), laagste accu spanning is de winnaar in koppel (bij gelijk max vermogen).
Als test zou je een Klever en een Stromer vanuit stilstand een steile klim kunnen laten doen, de snelheid loopt dan nog verder terug dan bij wind tegen (<30 km/h) en de motor met het hoogste koppel heeft dan het voordeel --> opnieuw, het is niet omdat het max vermogen gelijk is dat dat vermogen bij 30km/h gelijk is. Er is volgens mij dus geen "beste", het is elk op hun manier goed en minder goed. Als ik mocht kiezen dan een hogere spanning EN hogere stroom, het beste van 2 werelden icm een grotere accu want die is dan ook nodig.
Plaats reactie