Ongoing review: de Klever X SPEED PINION

Dim
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jun 2020, 19:30

Ten eerste dank voor deze ongoiing review! Ik volg deze al vanaf het begin en ben serieus aan het overwegen om een SB te kopen, maar dan eentje met riemaandrijving. Omdat de nieuwe ST1 straks met de riemaandrijving maar 5 versnellingen heeft en het wss nog wel ff gaat duren voor de ST3 met riemaandrijving op de markt komt vind ik deze X speed Penion ook een serieuze kandidaat. Wat me alleen tegenvalt is de actieradius. Ik moet dagelijks enkele reis 36 km gaan fietsen en met de 850 Wh accu kom ik met deze fiets met volle ondersteuning in de meest gunstige omstandigheden tot ca. 47 km. Maar wat als deze accu 2 jaar oud is, het heel koud is en ik tegenwind heb……. grote kans dat ik het dan niet meer ga redden.
Maar de 1200 Wh accu komt pas tegen het einde van het jaar en het is maar de vraag of er een (goede) inruilactie komt...
Wat zijn dan serieuze opties:
- met deze accu gaan rijden tot deze onder de actieradius van 36 km komt en dan een nieuwe bijkopen
- een tweede 850 Wh accu kopen en deze steeds meenemen? Maar dat is ook niet ideaal??
- een tweede 850 Wh accu kopen (die zijn binnekort wss een stuk goedkoper als de 1200 Wh uitkomt) en 1 accu op het werk leggen met oplader en 1 accu thuis met oplader. Hoef ik er niet mee te sjouwen zolang de capaciteit voldoende is en gaan de accu's veel langer mee*
- wachten tot de 1200 Wh accu uit is en dan pas een fiets kopen. (wat zal meerprijs 1200 tov 850Wh zijn?)
- wellicht hebben jullie nog vele betere/slimmere opties :bc

Overigens kan ik op mijn werk de accur opladen, maar dan moet ik wel twee acculaders hebben. En met een 1200 Wh accu haal ik het ook niet op en neer, dus zal ik tussendoor op werk moeten opladen.

* Ik ben geen kenner maar denk dat het aantal oplaadbeurten grotendeels de degeneratie van de accu bepaald, Maar de leeftijd van een accu zal er ook toedoen. Weet iemand hoe zich dat tot elkaar verhoud? Als leeftijd niet zo'n sterk effect heeft is het mss toch niet zo'n slecht idee om met 2 accu's te gaan werken.

Een hoop tekst en een hoop vragen….. hopelijk is er iemand die mij hiermee verder kan helpen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dim schreef: 17 jun 2020, 22:11 Ik moet dagelijks enkele reis 36 km gaan fietsen en met de 850 Wh accu kom ik met deze fiets met volle ondersteuning in de meest gunstige omstandigheden tot ca. 47 km.
Dat vind ik al heel knap. Je kunt de actieradius wel flink verhogen door de ondersteuning te verlagen. Dit kun je per stand (1, 2 of 3) in vijf stappen doen, dus je ondersteuning is echt niet ineens helemaal "weg".
Dim schreef: 17 jun 2020, 22:11 Maar wat als deze accu 2 jaar oud is, het heel koud is en ik tegenwind heb……. grote kans dat ik het dan niet meer ga redden.
Dat is inderdaad een groot probleem met de "nipte" actieradius van de 850Wh accu van Klever. En zó klein is die accu nu ook weer niet. De X-Speed is gewoon niet zuinig genoeg.
Dim schreef: 17 jun 2020, 22:11 Maar de 1200 Wh accu komt pas tegen het einde van het jaar en het is maar de vraag of er een (goede) inruilactie komt...
Die komt er niet heeft Klever me laten weten.
Dim schreef: 17 jun 2020, 22:11 - met deze accu gaan rijden tot deze onder de actieradius van 36 km komt en dan een nieuwe bijkopen
- een tweede 850 Wh accu kopen en deze steeds meenemen? Maar dat is ook niet ideaal??
- een tweede 850 Wh accu kopen (die zijn binnekort wss een stuk goedkoper als de 1200 Wh uitkomt) en 1 accu op het werk leggen met oplader en 1 accu thuis met oplader. Hoef ik er niet mee te sjouwen zolang de capaciteit voldoende is en gaan de accu's veel langer mee*
- wachten tot de 1200 Wh accu uit is en dan pas een fiets kopen. (wat zal meerprijs 1200 tov 850Wh zijn?)
- wellicht hebben jullie nog vele betere/slimmere opties :bc
De prijs van de 1,2kWh accu is nog niet bekend.

Als ik in jouw schoenen stond, zou ik nu een X-Speed PINION kopen met 850Wh accu. Het is zomer, de accu is jong, dus voorlopig red je je er wel mee met bijladen op het werk.

Als het Klever inderdaad lukt om de 1,2kWh accu in december 2020 uit te brengen (dat valt nog te bezien, met de 850Wh accu ging dat alles behalve vlekkeloos), dan zullen er tweedehands 850Wh accu's op de markt komen. Ik zou dan proberen je slag te slaan en er eentje tweedehands bij kopen, zit je wat ruimer in je jasje met de actieradius dan met één 1,2kWh accu.

Zo'n extra accu meenemen is geen probleem. Het weegt wel wat, maar daar wordt een SP niet warm of koud van, en deze accu's passen met gemak in je fietstas.

Ik verwacht niet dat de komst van de 1,2kWh accu de nieuwprijs van de 850Wh accu doet dalen.
Dim schreef: 17 jun 2020, 22:11 Ik ben geen kenner maar denk dat het aantal oplaadbeurten grotendeels de degeneratie van de accu bepaald, Maar de leeftijd van een accu zal er ook toedoen. Weet iemand hoe zich dat tot elkaar verhoud? Als leeftijd niet zo'n sterk effect heeft is het mss toch niet zo'n slecht idee om met 2 accu's te gaan werken.
Li-Ion accu's hebben geen geheugen-effect. Het is juist beter voor je accu om zoveel mogelijk deelladingen uit te voeren, dus bijladen op je werk is alleen maar goed voor je accu.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Compliment en dank Stromeur voor je ongoing test van de Klever X Speed Pinion.
We krijgen een mooi beeld van hoe je de voor- en nadelen van het model ervaart.
De fiets krijgt goed op zijn donder en je neemt de tijd om dit uitvoerig in een verslag te verwerken voor de forumleden.
Ik ben benieuwd naar hoe mensen die je tegenkomt op het model reageren.
Het verbaasde me zelf om in de twee weken dat ik op de X Commuter rijd al zo veel positieve reacties te ontvangen.
Succes met je ritten en verslag.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Dim schreef: 17 jun 2020, 22:11 Wat zijn dan serieuze opties:
- met deze accu gaan rijden tot deze onder de actieradius van 36 km komt en dan een nieuwe bijkopen
- een tweede 850 Wh accu kopen en deze steeds meenemen? Maar dat is ook niet ideaal??
- een tweede 850 Wh accu kopen (die zijn binnekort wss een stuk goedkoper als de 1200 Wh uitkomt) en 1 accu op het werk leggen met oplader en 1 accu thuis met oplader. Hoef ik er niet mee te sjouwen zolang de capaciteit voldoende is en gaan de accu's veel langer mee*
- wachten tot de 1200 Wh accu uit is en dan pas een fiets kopen. (wat zal meerprijs 1200 tov 850Wh zijn?)
- wellicht hebben jullie nog vele betere/slimmere opties :bc
Ik zou me om de 850 Wh accu de eerste 2 jaar niet druk maken, je kan zodra de 1200 Wh accu te verkrijgen is jou nog jonge accu verkopen en met een beetje opleg de nieuwe aanschaffen. Hiermee verdwijnt jou accu stress en kan je zorgeloos genieten. Houd dan het aantal oplaadbeurten en gereden km's bij zodat potentiële kopers een idee hebben over de staat van de accu.
Dim
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jun 2020, 19:30

Dank voor jullie reacties. Denken jullie inderdaad dat als ik nu met de 850Wh accu ca. 47km kan rijden (met volle ondersteuning) dat ik over 2 jaar nog de 36 km naar mijn werk haal (met redelijke ondersteuning) in de winter en met tegenwind? Als dat het geval is dan weet ik genoeg. Ik heb nl. geen idee van de degeneratie van de accu in de tijd en het verschil in actieradius tussen goede en slechte omstandigheden. Wel ben ik de beroerdste niet om ook redelijk mee te trappen bij wind tegen zolang ik me niet helemaal in het zweet hoef te werken.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dim schreef: 19 jun 2020, 12:23 Denken jullie inderdaad dat als ik nu met de 850Wh accu ca. 47km kan rijden (met volle ondersteuning) dat ik over 2 jaar nog de 36 km naar mijn werk haal (met redelijke ondersteuning) in de winter en met tegenwind?
Nee.

Ik denk namelijk nu al dat je die 47km enkel niet gaat halen op één 850Wh accu-lading, of je moet net zo'n verdergewicht-ukkie zijn als ik, dan lukt het misschien net als alles mee zit. Over twee jaar 36km enkel met volle ondersteuning, tegenwind en vorst gaat het je niet lukken. Dat wordt zelfs aankomende winter al heel erg krap vrees ik, zo niet onmogelijk. (Uiteraard kan in stand 2 een hele hoop meer.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
jrke
Runner-up
Runner-up
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2020, 15:13

Nee ik kan het bevestigen, 850Wh haal je geen 47 km mee, enkel in ideale omstandigheden heb ik ooit eens 55km ver gereden (wind mee, bijna geen stops).

Zelf rij ik 85 km enkel met mijn x speed. Hiervoor heb ik 1 x 850 wh en 2 x 570 wh. Met deze cominatie kom ik net toe voor die enkele afstand. Tevens is de 850 Wh niet de reeele capaciteit want mijn FM heeft dit al eens uitgemeten met de verschillende batterijen en klever bouwt bijna 10% reserve in voor de batterij te beschermen, dus reele capaciteit is eerder 750-780 Wh.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja die 10% reserve dat is bij Stromer ook ongeveer zoiets. Op zich maken mij die Wh-cijfertjes ook niet heel veel uit (net als piek-vermogens van motoren, boeit me niet). Het gaat er uiteindelijk om hoe een SP in de praktijk ondersteunt en hoe ver je er werkelijk mee komt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

nee.

Ik ga helemaal met Stromeur/Sylvia mee. Je kan onder fantastische omstandigheden heus wel je 47 km met die 850 accu halen. Maar de alledaagse praktijk van een ST3 (mijn SP) met 983 accu zegt dat je dit niet als standaard mag gaan aanhouden. Ik rij door weer en wind en haal met mijn blauwtjes (geheel afhankelijk van de externe omstandigheden) tussen de 45 en 65 km.
Soms zit het mee en haal ik door een warme wind mee mijn traject van 65 km met een enkele accu. Maar dat is een zeldzaamheid en per definitie moet ik een accu-wissel doen. Da's niet erg, daar valt op te plannen met overkapping/bushkokje/winkelluifel/whatever op je route.

Mijn rijstijl is aan-en-gaan en trap dus op een dag een dikke 130 km weg. Mijn bijzondere rijtijden maken het mogelijk om bespottelijk snel te Stromeren zonder dat ik een verkeersgevaar wordt.
Dat lukt me met 1 blauwtje en 1 blauwtje als aanvulling. Maar zeker niet met een enkele Klever 850-accu ! (waarbij opgemerkt dient te worden dat die Klever nog eens extra energie lust want het lijkt alsof die begrenzing iets hoger ligt dan de Stromer).

Wisseling der accu's is ergens tussen de 45 en 60 km; volledig afhankelijk van de weersomstandigheden (temperatuur; tegenwind). Dat is een 983-accu. Een 850-accu gaat het echt niet beter doen; zeker niet omdat een Klever niet vies is van extra energie.

En dan hebben we het nog niet eens over accu-degradatie !
Mijn blauwtjes van respectievelijk 1 1/2 en 2 1/2 jaar oud staan nog op 91 % en 90 % capaciteit (terwijl de fiets nog braaf ziet dat ze tot 100% zijn opgeladen wat ook theoretisch klopt....maar dus al een minder accu-capaciteit is van 10%).

Gevoegd mijn record van afgelopen week qua snelheid. Bizarro snelheid maar ik had ook alles mee: geen verkeer tegen op 65 km !, windkracht 1 mee (vooral niet tegen), 18 graden. OPTIMAAL !

Als je over dit soort afstanden praat met een energieslurper die een Klever is (sorry) zal je een 2e accu nodig hebben.
Zou ik zelfs met een 1200-accu waar over wordt gepraat dan ook zeker aanschaffen voor evenwichtig opladen, zekerheid, etc. Liever 2 accu's op iets onder de max die ruim mijn doel halen dan 1 accu op max waarbij het feitelijk een soort Russisch roulette is of je het haalt of niet.

Blijft: deze Klever Pinion X-speed is voor mij de enige realistische concurrent van de ST3 voor lange afstanden.
De Klever lijkt de praktijk iets beter te begrijpen (realistische spatborden, steviger bagagedrager, nette koplamp) maar zolang Klever blijft hangen op de huidige sippe accu ……….is dit alleen een super-toffe SP voor kleinere ritjes.

Grtz,
Reinout
Bijlagen
Screenshot_20200617-065618_Stromer OMNI.jpg
Screenshot_20200617-065618_Stromer OMNI.jpg (21.67 KiB) 3477 keer bekeken
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Reinout-ST3 schreef: 19 jun 2020, 16:47 ……….is dit alleen een super-toffe SP voor kleinere ritjes.
Is een kwestie van perspectief natuurlijk. Voor mij (W-W van 24 km enkel) is 30 km een lange rit... Een kleine rit is voor mij 10 km oid.

Maar verder wel met je eens: voor mijn W-W afstand zou ik die 850Wh aandurven, bij >30 km zou ik zeker groter willen.

3 redenen:
- accu stress is niet tof, ik heb al genoeg aan mijn hoofd
- overcapaciteit zorgt voor minder degradatie van je accu
- er zijn dagen dat je je gewoon minder fit voelt, ook die dagen moet je op de rijbaan rijden... Als je dan ook nog wind tegen hebt is het fijn als je gewoon de ondersteuning op max kunt zetten.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie