Ellio, met all wheel drive

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Oh my.... :bj
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

:mrgreen:

Sorry. Ik heb jongens...
Ellio-bob.jpg
Ellio-bob.jpg (91.61 KiB) 3953 keer bekeken
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
+/-
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:13

:lol:
ST3 black, Citroëns: 2cv6 red, cx25 black, ds21 grey, c3 white
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

+/- schreef: 12 mar 2020, 07:55 Ach... het oog wil ook wat...

Ik heb vooralsnog geen reden om aan te nemen waarom hij betrouwbaarder zou kunnen zijn.
De fiets is ontwikkeld door iemand die bij Toyota Europe heeft gewerkt (daar is onder meer een engineering-afdeling). Toyota gebruikt een methodiek in design die in de eerste plaats betrouwbaarheid van een onderdeel nastreeft (DRBFM). Vraag maar aan iemand die werkt voor een toeleverancier in de automobielsector, nieuwe technologie slijten bij Toyota is heel wat moeilijker dan bij pakweg Mercedes of VW.

Hij beweert die principes te hebben toegepast op het ontwerp van deze fiets. Ik ben daar een beetje sceptisch in, of één iemand die methodologie ten volle kan implementeren. Maar de moeite die hij zich heeft genomen, gaan wel resultaten afwerpen, volgens mij. Het zou me verbazen dat het voorwiellager niet uit de motor demonteerbaar zou zijn. Maar we zouden dat dus wel eens kunnen navragen. Proof of the pudding :mrgreen:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Inderdaad. Voor een flink deel is het ook de mindset van de ontwikkelaar. En na 17 jaar Toyota kan die niet anders zijn dan dat het product gewoon goed moet zijn.

Ik heb dat zelf ook enorm gemerkt: heb bijvoorbeeld aan medische apperatuur gewerkt maar ook aan gewone consumenten producten. Mindset was nogal anders, daarmee ook het aantal bugs die na vrijgave gevonden werd...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Ik vind het een interessante ontwikkeling, ben benieuwd wanneer deze naar NL komt, dan zijn er in ieder geval al een aantal ervaringen mee. Ik volg de ontwikkelingen.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
mrstrom

Tomasj schreef: 12 mar 2020, 21:32
+/- schreef: 12 mar 2020, 07:55 Ach... het oog wil ook wat...

Ik heb vooralsnog geen reden om aan te nemen waarom hij betrouwbaarder zou kunnen zijn.
De fiets is ontwikkeld door iemand die bij Toyota Europe heeft gewerkt (daar is onder meer een engineering-afdeling). Toyota gebruikt een methodiek in design die in de eerste plaats betrouwbaarheid van een onderdeel nastreeft (DRBFM). Vraag maar aan iemand die werkt voor een toeleverancier in de automobielsector, nieuwe technologie slijten bij Toyota is heel wat moeilijker dan bij pakweg Mercedes of VW.

Hij beweert die principes te hebben toegepast op het ontwerp van deze fiets. Ik ben daar een beetje sceptisch in, of één iemand die methodologie ten volle kan implementeren. Maar de moeite die hij zich heeft genomen, gaan wel resultaten afwerpen, volgens mij. Het zou me verbazen dat het voorwiellager niet uit de motor demonteerbaar zou zijn. Maar we zouden dat dus wel eens kunnen navragen. Proof of the pudding :mrgreen:
De toyota mindset is vast goed. Ben zelf ook ingenieur en ken dat van hen wel. Echter is dat ook in jaren ontwikkeling opgebouwd.
En bij Stromer is het ook opgebouwd. Productontwikkeling is gewoon een lastig iets. Duizenden gebruikers met eigen dingetjes en datjes. ZIe je bij de motorverf op sommige delen.

De fiets heeft ook koopdelen buiten het nieuwe ontwerp om. Software komt hier dan nog bij. Toeleveringen van derde. Hoezet de dealer de fiets vast? kennis van monteurs....etc.

De praktijk zal het leren. Het uitgangspunt is zeker niet verkeerd.

De looks kan je over discussiëren, in mijn ogen hadden ze hem wel een stapverder kunnen zetten. Dat batterijvak ziet er bv. niet uit.
thqs
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 dec 2019, 12:13

Ik ben de fiets ook gaan bekijken. Wat eruit ziet als de batterij is een cover daaronder aan de rechter kant "de elektronica" zit. Aan de linker kant zit dan de batterij die ook verwijderd kan worden.
De elektronica zou nog eens in een behuizing zitten.
Ik ken de situatie bij stromer niet maar daar zou de kabelboom minder goed afgeschermd zijn van het water volgens de Jorrit Heidbuchel van Ellio.

Verschillende van de onderdelen zoals lagers zouden ook grotendeels uit de autoindustrie komen (wat veel hogere belasting zou moeten weerstaan).

Laten we hopen dat dit leidt tot een goede prestaties die de lat voor de rest van de sector verhoogd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

thqs schreef: 13 mar 2020, 17:03 Ik ken de situatie bij stromer niet maar daar zou de kabelboom minder goed afgeschermd zijn van het water volgens de Jorrit Heidbuchel van Ellio.
Oud nieuws. De ST1 X en in mindere mate de ST2 werden geplaagd door problemen met vocht. Dit is in 2018 opgelost (krimpkous om de connectoren en inmiddels is er een nieuwe controller die beter is gesealed). Bij de nieuwere modellen (ST3, ST5 en de nieuwe ST1) zijn er geen kabel/connectorproblemen door vocht.
thqs schreef: 13 mar 2020, 17:03 Laten we hopen dat dit leidt tot een goede prestaties die de lat voor de rest van de sector verhoogd.
Yes! :ay


*Maar oooooooo wat is-ie lelijk! (sorry)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 13 mar 2020, 21:05 *Maar oooooooo wat is-ie lelijk! (sorry)
Jammer dat je hem niet mooi vindt. Dit formaat past wel goed bij jou ;p

Even serieus: ik heb nog geen idee hoe ik hierop pas, maar samen met de Speedped is dit voor nu (op papier) de meest waarschijnlijke opvolger voor mijn fiets.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie