Ellio, met all wheel drive
- JeroenH
- Veteraan
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
- Locatie: Antwerpse Kempen
- Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
- Km-stand: 24k.18k
Contact gehad met de dichtstbijzijnde dealer (Wildiers Geel): eerste testmodellen worden daar begin maart verwacht.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
- Stromerfred
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1782
- Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
- Locatie: Haarlem
- Merk SP: ST7
- Km-stand: 4600
Sorry, maar wat een intens lelijke fiets...maar goed ieder zijn smaak.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Ben meer nieuwsgierig naar de performance... en ja uiterlijk spreekt mij ook niet direct aan. Maar als het goed werkt met die kleine wielen, who knows.Stromerfred schreef: ↑16 feb 2020, 22:48 Sorry, maar wat een intens lelijke fiets...maar goed ieder zijn smaak.
Stromerfred schreef: ↑16 feb 2020, 22:48 Sorry, maar wat een intens lelijke fiets...maar goed ieder zijn smaak.
Haha, sja ik heb me maar ingehouden..
Toch inmiddels al de nodige aandacht gekregen hier...
ST3 black, Citroëns: 2cv6 red, cx25 black, ds21 grey, c3 white
De journalisten van GVA hebben blijkbaar al een testje in de benen ...
Helaas enkel toegankelijk voor abonnees:
https://www.gva.be/cnt/dmf20200213_0484 ... t-fietsers
Helaas enkel toegankelijk voor abonnees:
https://www.gva.be/cnt/dmf20200213_0484 ... t-fietsers
-
- Pro
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 27 jun 2017, 16:09
- Locatie: Antwerpen
- Merk SP: Stromer ST3
- Km-stand: 15500
Ellio, de eerste 100% Belgische speedpedelec, getest: “Een fiets voor niet-fietsers”
BOOM - De eerste volledig Belgische speedpedelec, de Ellio, komt dit voorjaar op de markt. Over vijf jaar willen ontwerpers Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel er twintigduizend per jaar van verkopen. Wij gingen hem al eens testen op de Schorre in Boom.
U herkent er de eerste letters van elektriciteit in, maar de naam is vooral een verwijzing naar Elliott, de jongen uit de kaskraker E.T. die aan het eind van de film op zijn BMX met zijn buitenaardse kameraad in zijn fietsmand de hemel in spurt.
De Ellio is het kind van Thomas Keppens (48) uit Herentals en Jorrit Heidbuchel (27) uit Linden bij Leuven. De oudste, een milieubewuste fietser, werkte op de onderzoeksafdeling van Toyota en was gefrustreerd dat de technologie van de fiets achterbleef bij die van de auto. In zijn vrijetijd begon hij zelf te sleutelen aan een prototype. In 2016 kwam de jongste erbij, in het kader van zijn masterproef voor burgerlijk ingenieur aan de KU Leuven. Een jaar later had Heidbuchel zijn diploma én was er een prototype. Samen met Keppens richtte hij het bedrijf IntuEdrive op en dit voorjaar komen de eerste honderd Ellio’s op de markt.
“Wij zijn vertrokken van een wit blad”, zegt Jorrit Heidbuchel. “De meeste speedpedelecs zijn gewone e-bikes met meer vermogen. Een beetje zoals de eerste auto’s koetsen met een motor waren. Maar wij hebben een volledig nieuwe technologie bedacht, met riemaandrijving bijvoorbeeld in plaats van een ketting en een derailleur. We richten ons dan ook specifiek níét op fietsfreaks, maar op automobilisten die de overstap willen maken.”
Alle onderdelen van de eerste volledig Belgische speedpedelec ontwikkelden ze zelf, ook de batterij. Het duo, dat de prototypes bouwde in Keppens’ garage in Kampenhout en kantoor houdt in Heidbuchels ouderlijke huis in Linden, wilde niet zoals andere fabrikanten afhankelijk zijn van dure onderdelen van Bosch of Shimano. 35 kilo weegt de Ellio Elite en als je er 40 km per uur mee rijdt, kun je er 80 kilometer ver mee rijden. “Perfect om te pendelen tussen thuis en het werk”, zegt de jongste van de twee ingenieurs.
Voor 5.995 euro is hij de uwe. En trappend op het Tomorrowland-vrije terrein van De Schorre in Boom bolt de Ellio Elite (er is ook een Enjoy, begrensd op 35 km per uur, en een Essential, op 25) met zijn automatische versnellingen als een gezwinde hinde. Het is in het begin wennen aan de terugtraprem, maar ik had nooit eerder met 40 km per uur een helling op gesjeesd of tegen de stormwind in gebeukt. Wel oppassen dat je geen oude dametjes opschrikt met de oorverdovend luide toeter.
BOOM - De eerste volledig Belgische speedpedelec, de Ellio, komt dit voorjaar op de markt. Over vijf jaar willen ontwerpers Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel er twintigduizend per jaar van verkopen. Wij gingen hem al eens testen op de Schorre in Boom.
U herkent er de eerste letters van elektriciteit in, maar de naam is vooral een verwijzing naar Elliott, de jongen uit de kaskraker E.T. die aan het eind van de film op zijn BMX met zijn buitenaardse kameraad in zijn fietsmand de hemel in spurt.
De Ellio is het kind van Thomas Keppens (48) uit Herentals en Jorrit Heidbuchel (27) uit Linden bij Leuven. De oudste, een milieubewuste fietser, werkte op de onderzoeksafdeling van Toyota en was gefrustreerd dat de technologie van de fiets achterbleef bij die van de auto. In zijn vrijetijd begon hij zelf te sleutelen aan een prototype. In 2016 kwam de jongste erbij, in het kader van zijn masterproef voor burgerlijk ingenieur aan de KU Leuven. Een jaar later had Heidbuchel zijn diploma én was er een prototype. Samen met Keppens richtte hij het bedrijf IntuEdrive op en dit voorjaar komen de eerste honderd Ellio’s op de markt.
“Wij zijn vertrokken van een wit blad”, zegt Jorrit Heidbuchel. “De meeste speedpedelecs zijn gewone e-bikes met meer vermogen. Een beetje zoals de eerste auto’s koetsen met een motor waren. Maar wij hebben een volledig nieuwe technologie bedacht, met riemaandrijving bijvoorbeeld in plaats van een ketting en een derailleur. We richten ons dan ook specifiek níét op fietsfreaks, maar op automobilisten die de overstap willen maken.”
Alle onderdelen van de eerste volledig Belgische speedpedelec ontwikkelden ze zelf, ook de batterij. Het duo, dat de prototypes bouwde in Keppens’ garage in Kampenhout en kantoor houdt in Heidbuchels ouderlijke huis in Linden, wilde niet zoals andere fabrikanten afhankelijk zijn van dure onderdelen van Bosch of Shimano. 35 kilo weegt de Ellio Elite en als je er 40 km per uur mee rijdt, kun je er 80 kilometer ver mee rijden. “Perfect om te pendelen tussen thuis en het werk”, zegt de jongste van de twee ingenieurs.
Voor 5.995 euro is hij de uwe. En trappend op het Tomorrowland-vrije terrein van De Schorre in Boom bolt de Ellio Elite (er is ook een Enjoy, begrensd op 35 km per uur, en een Essential, op 25) met zijn automatische versnellingen als een gezwinde hinde. Het is in het begin wennen aan de terugtraprem, maar ik had nooit eerder met 40 km per uur een helling op gesjeesd of tegen de stormwind in gebeukt. Wel oppassen dat je geen oude dametjes opschrikt met de oorverdovend luide toeter.