Ellio, met all wheel drive
Om te weten wanneer een motor 1500W KAN verbruiken/leveren moet je de motorcurve hebben, dus stroom (max controller stroom) ifv spanning (accu spanning) en toerental. 1500W alleen zegt niets. Je kan 2 motor nemen met elk Pnom = 1500W, de ene trekt de stenen uit de grond maar haalt maar 30km/h en de andere trekt langzamer op maar haalt 60km/h.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Is het echt zo dat de stabiliteit van een fiets groter is als het massa-zwaartepunt lager ligt? Bij auto's is dat zo, maar een balancerend ding zoals een fiets is juist stabieler met een hoog zwaartepunt.
Vergelijk het met het balanceren van een staande stok op je hand. Hoe langer de stok hoe makkelijker je hem in balans houdt.
Vergelijk het met het balanceren van een staande stok op je hand. Hoe langer de stok hoe makkelijker je hem in balans houdt.
ST3 sinds aug. 2019. Body float, spirgrips.
Ja
NeenBij auto's is dat zo, maar een balancerend ding zoals een fiets is juist stabieler met een hoog zwaartepunt.
dat is omdat hoe langer die stok is, hoe meer een beperkte beweging van je hand je in staat stelt om de positie van het zwaartepunt van die stok bij te sturen.Vergelijk het met het balanceren van een staande stok op je hand. Hoe langer de stok hoe makkelijker je hem in balans houdt.
Maar laten we even terug gaan de fiets, met het zwaartepunt op een hoogte h en een fiets met een massa m.
Wanneer die fiets overhangt naar links of rechts onder een hoek a, dan krijg je een moment (m . g) x (sin(a). h) dat je fiets tegen de grond wilt werken.
sin (a) x h is daarbij de arm van het moment
Dus hoe hoger het zwaartepunt hoe meer dat die fiets dan wil vallen
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Citaat https://www.rideellio.com/2020/01/11/wa ... ne-wielen/
Voor stabiliteit dan?
Veel mensen vinden het logisch dat een groot wiel stabieler rijdt dan een klein wiel. Nochtans is dit objectief niet noodzakelijk zo. Er zijn heel wat andere factoren die impact hebben op de stabiliteit, zoals de geometrie, de stijfheid van het frame en de ligging van het zwaartepunt. Worden die elementen correct ontworpen, dan hoeft een kleiner wiel helemaal niet minder stabiel te zijn dan een groot wiel. Dat is zelfs aangetoond door de fietsdynamicagroep aan TUDelft, onder leiding van professor A. Schwab. Hij gaf hierover een interessante TED talk, waarin hij ook uitlegt waarom vouwfietsen niet zo stabiel rijden en waarom dat niet de schuld is van hun wielen. <<einde citaat
Wat wij ervaren als stabiliteit heeft meer met de wielbasis, frame-stijfheid en geometrie te maken. NB de bestuurder van de fiets is vele malen zwaarder dan de fiets zelf. Het gaat er dan uiteindelijk om waar de lichaamskrachten aangrijpen op de fiets: zadel-pedaal-stuur. Alles verandert namelijk als je uit het zadel komt: gewicht grijpt opeens aan onderin-de-fiets en de fiets kan dan opeens veel beter scharnieren in de lengterichting om de trapas(en zo kan ik nog wel even doorgaan).
Iedereen weet dat we rechtop kunnen blijven door de gyroscopische krachten van de wielen. Dat effect neemt toe met de diameter van het wiel en het gewicht van de velg/band. Bij eenzelfde gewicht van velg/band zal een groter wiel meer rechtop-stabiliteit geven dan een klein wiel. Toch heeft bv. een scooter kleine wieltjes: ja dat kan, omdat dit inderdaad voldoende is om ook met een scooter rechtop te kunnen blijven. Bij lage snelheden zal het echter makkelijker zijn om overeind te blijven met een groter wiel, of anders gezegd: het zal makkelijker zijn om overeind te blijven in extreme omstandigheden (zoals in mul zand bijvoorbeeld) met een groter wiel en hogere snelheid. Aan gezien de meesten niet in deze extreme omstandigheden rijden is de wielmaat niet zo van belang, daar geloof ik wel in ja. Mijn grote zorg bij kleine wielen is meer de verminderde 'opstap', stoepranden/gaten/takken worden dan opeens een probleem.
Voor stabiliteit dan?
Veel mensen vinden het logisch dat een groot wiel stabieler rijdt dan een klein wiel. Nochtans is dit objectief niet noodzakelijk zo. Er zijn heel wat andere factoren die impact hebben op de stabiliteit, zoals de geometrie, de stijfheid van het frame en de ligging van het zwaartepunt. Worden die elementen correct ontworpen, dan hoeft een kleiner wiel helemaal niet minder stabiel te zijn dan een groot wiel. Dat is zelfs aangetoond door de fietsdynamicagroep aan TUDelft, onder leiding van professor A. Schwab. Hij gaf hierover een interessante TED talk, waarin hij ook uitlegt waarom vouwfietsen niet zo stabiel rijden en waarom dat niet de schuld is van hun wielen. <<einde citaat
Wat wij ervaren als stabiliteit heeft meer met de wielbasis, frame-stijfheid en geometrie te maken. NB de bestuurder van de fiets is vele malen zwaarder dan de fiets zelf. Het gaat er dan uiteindelijk om waar de lichaamskrachten aangrijpen op de fiets: zadel-pedaal-stuur. Alles verandert namelijk als je uit het zadel komt: gewicht grijpt opeens aan onderin-de-fiets en de fiets kan dan opeens veel beter scharnieren in de lengterichting om de trapas(en zo kan ik nog wel even doorgaan).
Iedereen weet dat we rechtop kunnen blijven door de gyroscopische krachten van de wielen. Dat effect neemt toe met de diameter van het wiel en het gewicht van de velg/band. Bij eenzelfde gewicht van velg/band zal een groter wiel meer rechtop-stabiliteit geven dan een klein wiel. Toch heeft bv. een scooter kleine wieltjes: ja dat kan, omdat dit inderdaad voldoende is om ook met een scooter rechtop te kunnen blijven. Bij lage snelheden zal het echter makkelijker zijn om overeind te blijven met een groter wiel, of anders gezegd: het zal makkelijker zijn om overeind te blijven in extreme omstandigheden (zoals in mul zand bijvoorbeeld) met een groter wiel en hogere snelheid. Aan gezien de meesten niet in deze extreme omstandigheden rijden is de wielmaat niet zo van belang, daar geloof ik wel in ja. Mijn grote zorg bij kleine wielen is meer de verminderde 'opstap', stoepranden/gaten/takken worden dan opeens een probleem.
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
Ze kunnen het goed uitleggen, mooie fiets,
Weten wat ze aan het doen zijn. Had er een super goed gevoel bij.
Probleem wel, de eerste batch zijn maar 100 fietsen
50 verdeeld over de fietsenmakers en 50 die ze dan zelf al verkopen.
Gewoon omdat er geen geld was voor meer fietsen.
In de zomer zouden er 350 fietsen gemaakt worden.
Je kan de fiets midden februari testen op de test dagen. Meer info zullen ze sturen via mail.
Inschrijven voor de nieuwsbrief dus.
Voor batterij zeggen ze ongeveer 60 a 80 km
Men vraag van hoeveel een batterij kost konden ze nog niet op antwoorden.
Is ook een mogelijkheid om de batterij 40,60,80 of 100 % Opteladen ze raden aan om dit op max 80% te zetten dit zou de batterij langer laten meegaan
Je kunt een halve trap terug trappen om dan zo te remmen op de motor. Dit zou zo goed werken dat je u andere remmen ni meer nodig hebt, alleen dan wel in nood gevallen.
Mss kan iemand hier nog wat bijvullen
Ben wss nog wat dingen vergeten, had er gewoon een goed gevoel bij, ik ga sowieso naar de test dagen
Weten wat ze aan het doen zijn. Had er een super goed gevoel bij.
Probleem wel, de eerste batch zijn maar 100 fietsen
50 verdeeld over de fietsenmakers en 50 die ze dan zelf al verkopen.
Gewoon omdat er geen geld was voor meer fietsen.
In de zomer zouden er 350 fietsen gemaakt worden.
Je kan de fiets midden februari testen op de test dagen. Meer info zullen ze sturen via mail.
Inschrijven voor de nieuwsbrief dus.
Voor batterij zeggen ze ongeveer 60 a 80 km
Men vraag van hoeveel een batterij kost konden ze nog niet op antwoorden.
Is ook een mogelijkheid om de batterij 40,60,80 of 100 % Opteladen ze raden aan om dit op max 80% te zetten dit zou de batterij langer laten meegaan
Je kunt een halve trap terug trappen om dan zo te remmen op de motor. Dit zou zo goed werken dat je u andere remmen ni meer nodig hebt, alleen dan wel in nood gevallen.
Mss kan iemand hier nog wat bijvullen
Ben wss nog wat dingen vergeten, had er gewoon een goed gevoel bij, ik ga sowieso naar de test dagen
Ik vind het in ieder geval een knap concept, waar goed over nagedacht is en ik wens ze alle succes toe. Misschien zak ik ook wel eens af naar die testdagen, ze zijn nog geen 20 km hiervandaan gevestigd
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)