Aankoopadvies speedpedelec

Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

pedelec123 schreef: 20 nov 2019, 19:15 Ik heb vandaag de Koga Pace B10 bekeken. Dit is welliswaar een 25 km model, maar sprak me qua model en looks wel aan. Z'n nagenoeg identieke broer de B20 lijkt hier qua geometrie veel op. In hoeverre is met de Koga Pace B20 een verschil in snelheid met een Stromer? Is de Pace B20 een beetje snel? En is een riemaandrijving een beetje betrouwbaar bij een speed-pedelec?
Koga gebruikt Bosch middenmotoren. Die hebben veel minder kracht als de achterwielmotoren die Stromer gebruikt.
Dus op de B20 zul je zelf veel harder moeten werken om de 45 km/h te halen. De laatste generatie van Bosch is wat sterker, maar ik geloof dat mensen met een oudere generatie motoren vaak gemiddeldes haalden van 30 km/h, terwijl velen met Stromer motoren zo'n 35 km/h gemiddeld haalden.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik zit vaker boven de 40 gemiddeld (gps snelheid) over 33km afstand dan eronder.
Denk dat dat met een Bosch machientje niet lukt.
Gebruikersavatar
Vlassie1980
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 sep 2017, 14:25
Locatie: Waddinxveen
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 2600

pedelec123 schreef: 20 nov 2019, 19:15 Bedankt allen voor de uitgebreide reacties!

De Stromer ST1 is inderdaad enkel helaas in 20 inch formaat, dat is echt te klein. 22 inch met 27,5 inch banden zou misschien nog te overwegen zijn.

De genoemde Qwic en Giant heb ik bekeken. Qwic vind ik persoonlijk geen mooie fiets, Giant is al wat mooier maar Giant heeft voor mij niet echt een premium uitstraling. Misschien zit ik er wel naast, maar goed.

Ik heb vandaag de Koga Pace B10 bekeken. Dit is welliswaar een 25 km model, maar sprak me qua model en looks wel aan. Z'n nagenoeg identieke broer de B20 lijkt hier qua geometrie veel op. In hoeverre is met de Koga Pace B20 een verschil in snelheid met een Stromer? Is de Pace B20 een beetje snel? En is een riemaandrijving een beetje betrouwbaar bij een speed-pedelec?
De B20 is nagenoeg hetzelfde als de B10 maar dan een ander kleurtje en zonder reflectoren, kentekenplaathouder en spiegel. Accu is ook hetzelfde.

Verschil in snelheid tussen een B20 en een Stromer zal aanzienlijk zijn. Ik heb nu zelf tijdelijk een Trek XM 700+ met Bosch motor te leen omdat mijn Bulls bij de fm staat en het is toch aardig aanpoten om boven de 35 km/u te komen. En dan heb je ook nog eens te maken met de afwijking van de snelheid op het Bosch display. Als er 35 km/u op je display staat denk ik dat je eerder rond de 32/33 op de GPS zit. Maar aan de andere kant: Hoe groot is dat probleem op een ritje van 20 km? Dan ben je 3 minuten later op je werk.

Voor dat geld van 5K kan je ook naar een Stromer ST1X kijken? Die is sneller, heeft meer accu capaciteit.
Wat is exact je bezwaar voor die 26 inch wielen bij de ST1X als ik vragen mag? Voor mij zou het geen belemmering zijn als ik die pegels had, ben ook 1,99.

Voor mij zou met dat budget een ST1X versus een B20 een no-brainer zijn en zou ik blind voor de ST1X gaan. Ondanks het feit dat ik die B20 wel mooi vind.
pedelec123
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2019, 15:17

Bedankt voor de uitgebreide reacties allemaal.
De Koga Pace B20 is inmiddels geschrapt van het lijstje. Ik acht hem niet krachtig genoeg, zowel qua snelheid als qua actieradius.
Stromer heb ik uitgebreid bekeken op internet en ik ben an sich wel enthousiast. Ik moet denk ik mijn budget verhogen want ik wil geen 26 inch banden. Ik zou dan voor de ST3 gaan.
Met dit verhaal ben ik vandaag naar een fietsenmaker gegaan die zowel Stromer als Riese en Muller verkoopt. Aangezien ik in alle weersomstandigheden inclusief pekel, sneeuw etc fiets, raad hij mij de Riese en Muller Super Charger 2 aan. Deze:
https://www.r-m.de/nl/modellen/supercha ... 343_040106

Volgens de fietsenmaker moet deze R&M modeljaar 2020 inmiddels gewoon 45 km/h lopen. Voordeel t.a.v. Stromer is volgens hem minder storingsgevoeligheid, meer comfort en minder onderhoudskosten wegens riem. Stromer is daarentegen wel weer mooier om te zien, krachtiger en loopt net iets makkelijker 45 km/h(en niets iets harder). Afwegingen, afwegingen. Storingsgevoeligheid is wel een dingetje, hier heb ik met de Specialized Vado veel problemen mee gehad en hier wil ik wel vanaf.

Wat zijn jullie meningen over een Stomer St3 vs een Riesse en Mullier Supercharger 2?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

pedelec123 schreef: 22 nov 2019, 19:30 Volgens de fietsenmaker moet deze R&M modeljaar 2020 inmiddels gewoon 45 km/h lopen.
Proefritje maken dus.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

FreddyH schreef: 19 nov 2019, 22:11
Peerke1960 schreef: 19 nov 2019, 21:14 De ST1 is een prima fiets die technisch niet voor de 3 en 5 onderdoet.
Technisch niet, qua framemaat wel.
:av Technisch juist wel, gelukkig.
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Storingsgevoeligheid van Stromer ligt hoger, ik hoor dat zo vaak. En ja, bij Stromer heb je wel eens kleine akkefietjes maar ik hoor toch zo vaak verhalen van mensen die problemen hebben met hun Bosch middenmotor. Die dingen geven het geregeld na minder dan 10 000 km gewoon op. In zo'n Bosch middenmotor zit trouwens een redelijk ingewikkelde overbrenging die ook geen eeuwigheid meegaat). In 't geval je met een riem rijdt, heb je nog eens een ingewikkeld overbrengingsmechanisme in 't achterwiel.

Ik zie in je lijstje van alternatieven niet de Klever X-speed staan. Die haalt zonder problemen gewoon 45 km/h, en is een pak goedkoper dan de ST3 . De X-speed pure kost 5350 EUR met 850Wh batterij , de X speed (met verende voorvork) 5599 EUR.

En nog een andere mogelijkheid, die de combinatie van riem met achterwielmotor levert, is de MTB Cycletech 45 (https://www.mtbcycletech.com/wp-content ... EN_int.pdf) , met een fietsrek erbij en betere handgrepen kost die je 6750 EUR. Dat is een fiets met pinion-versnellingsbak en riem, volgens mij zonder enige twijfel het meest onderhoudsvrije systeem vanwege de achterwielmotor, de riem en de pinion die alleen je eigen trapkracht te verwerken krijgen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Mathematic
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 okt 2019, 18:14
Locatie: Oost-Vlaanderen

Als je een fiets met riemaandrijving gewoon bent zou ik het bizar vinden om terug te vallen op de achterhaalde techniek met aandrijving door ketting en derailleur.
Het zal gewoon een kwestie van tijd zijn eer elke fietsfabrikant dat zal inzien.

Gezien jouw imposante grootte denk ik dat de L kader (53,5) met standoverheight 818mm van de MTB cycletech Code echter te klein zal uitvallen. De kleine batterij (650Wh) zou voor jou bij volle ondersteuning voldoen mits 2x dagelijks opladen.
Er zijn nog geen gebruikservaringen van de gebruikte motor en controller vermits deze nog niet in andere fietsen is toegepast.
Dat geldt trouwens ook voor de Fuell Flluid 1-S.
Deze beschikt over een nieuw ontworpen middenmotor met riemaandrijving en Alfine naafversnelling. Deze is net zoals de MTB Cycletech Code volledig geveerd, maar beschikt wel over 2 geïntegreerde batterijen met gezamelijk 1008Wh capaciteit.
In de commentsectie van hun indiegogo campagne heb ik gelezen dat deze in de maat L een standoverheight van 920mm heeft.
Prijskaartje valt binnen jouw budget. De fietsen worden vanuit Duitsland geleverd dus BTW in (19%) komt deze op €4315.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Mathematic schreef: 23 nov 2019, 10:50 Gezien jouw imposante grootte denk ik dat de L kader (53,5) met standoverheight 818mm van de MTB cycletech Code echter te klein zal uitvallen. De kleine batterij (650Wh) zou voor jou bij volle ondersteuning voldoen mits 2x dagelijks opladen.
Er zijn nog geen gebruikservaringen van de gebruikte motor en controller vermits deze nog niet in andere fietsen is toegepast.
Die wordt wel al gebruikt : https://www.neodrives.com/en/service/e-bike-brands/, onder andere door Santos, één van de absolute topmerken in Trekking bikes bvb deze https://santosbikes.com/nl/e-bikes/powe ... -3-plus-gs
Dat geldt trouwens ook voor de Fuell Flluid 1-S.
Deze beschikt over een nieuw ontworpen middenmotor met riemaandrijving en Alfine naafversnelling. Deze is net zoals de MTB Cycletech Code volledig geveerd, maar beschikt wel over 2 geïntegreerde batterijen met gezamelijk 1008Wh capaciteit.
In de commentsectie van hun indiegogo campagne heb ik gelezen dat deze in de maat L een standoverheight van 920mm heeft.
Prijskaartje valt binnen jouw budget. De fietsen worden vanuit Duitsland geleverd dus BTW in (19%) komt deze op €4315.
De Fuell kopen is volgens mij een absolute gok. We hebben geen enkel idee over hoe die zich zal gedragen en de betrouwbaarheid van de fiets. En ook het onderhoud lijkt me bij die fiets wel een ding (dealers?)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Mathematic
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 okt 2019, 18:14
Locatie: Oost-Vlaanderen

Tomasj schreef: 23 nov 2019, 11:17
Mathematic schreef: 23 nov 2019, 10:50 Gezien jouw imposante grootte denk ik dat de L kader (53,5) met standoverheight 818mm van de MTB cycletech Code echter te klein zal uitvallen. De kleine batterij (650Wh) zou voor jou bij volle ondersteuning voldoen mits 2x dagelijks opladen.
Er zijn nog geen gebruikservaringen van de gebruikte motor en controller vermits deze nog niet in andere fietsen is toegepast.
Die wordt wel al gebruikt : https://www.neodrives.com/en/service/e-bike-brands/, onder andere door Santos, één van de absolute topmerken in Trekking bikes bvb deze https://santosbikes.com/nl/e-bikes/powe ... -3-plus-gs
Kijk eens goed naar de specs, jouw verwijzing is naar een 25km/h motor van Neodrives!
De motor van de MTB Cycletech Code is een 45km/h motor, is gloednieuw en is tot nu toe in nog geen andere fiets gebruikt.
Plaats reactie