Einde van de Brose motor? (Bulls Lacuba E45)

Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Polling schreef: 24 sep 2019, 10:01 Mijn reiskostenvergoeding is per maand 180 euro, dus kan er nog ruim uit op deze manier, maar met de kosten die we hebben voor vervoer op andere dagen (slecht weer, werkzaamheden elders enz) houden we er weinig aan over...
Als het doel is om 'over te houden aan de reiskostenvergoeding' dan wordt het er zeker niet gemakkelijker op..... :D
+STROMER- ST5
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Als andere manieren van ww-verkeer, met iets minder beweging, goedkoper gaat worden, wordt de afweging wel anders...
Ik heb ook de keuze om met de gewone fiets naar Den Bosch te fietsen (15 km, 40 min) die daar gratis te parkeren, met de trein naar Eindhoven (20 min), en dan nog kwartiertje lopen. Totaal ongeveer net zo lang als met de SP de 45 km. En 40 min fietsen op een niet ondersteunde fiets en een kwartier lopen leveren ook voldoende beweging op...
Zolang die optie duurder is / minder oplevert (de baas betaalt dan de werkelijke kosten van OV en 15 km ww-verkeer) blijft de SP interessant. Maar als de SP kosten de pan uitrijzen, wordt de afweging toch echt anders.
En ja, ik vind dat de reiskostenvergoeding kostendekkend hoort te zijn, die kosten zijn voor de baas, niet voor mij, vind ik.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Polling schreef: 25 sep 2019, 00:00 En ja, ik vind dat de reiskostenvergoeding kostendekkend hoort te zijn, die kosten zijn voor de baas, niet voor mij, vind ik.
Veel werkgevers vergoeden reizen met OV kostendekkend en met de auto niet. Ik zou liefst zien werkgevers ook reizen met de fiets/SP/etc. kostendekkend vergoeden. Maar dan is de vraag: wat is kostendekkend? M.i. wanneer je de aanschafwaarde binnen een x aantal jaar (liefst de te verwachten economische levensduur van een SP) hebt terugverdiend. Je hoeft er niet al na b.v. twee jaar geld op toe te krijgen, dat is belachelijk.

Als een duur onderdeel het binnen de verwachte economische levensduur begeeft, dan hoeft de werkgever daar wat mij betreft niet voor op te draaien, dat is een zaak tussen de eigenaar van de SP (particulier of leasemaatschappij) en de winkel. En als een duur onderdeel het begeeft nadat een bike al economisch is afgeschreven, dan hoeft een werkgever daar wat mij betreft al helemaal niet voor te betalen.

Ook interessant: als een SP, net als b.v. de auto van de zaak, naast woon-werk ook privé wordt gebruikt: wat moet de werkgever dan wel of niet betalen?

"Kostendekkend" is een ruim begrip.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Polling schreef: 25 sep 2019, 00:00 En ja, ik vind dat de reiskostenvergoeding kostendekkend hoort te zijn, die kosten zijn voor de baas, niet voor mij, vind ik.
Dan denk ik dat het gros van de werknemers toch een uitdaging heeft. Reiskosten zijn zelden dekkend. Als je wilt dat ze dekkend zijn moet je maar dicht bij je werk gaan wonen :bn: Zou een hoop files schelen trouwens* :bf:



:bp: *en dan kan ik weer lekker doorrijden met de auto :bp:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Veel werkgevers willen dolgraag reiskosten voor 100% vergoeden, er zitten in NL echter regeltjes aan verbonden over hoeveel en onder welke voorwaarden.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

:av Stop met al dat rekenen!

Al die kosten-baten analyses, altijd maar die zuinigheid... Ga toch gewoon genieten. Je moet je geld ergens aan uitgeven! :d3:
Witte ST3 van maart 2019
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Geen zuinigheid, business case ;)
Mijn financiële situatie is nu eenmaal niet zo dat ik een Stromer puur voor de lol kan aanschaffen. Dus moet die 6k ergens voor een gedeelte terugkomen aangezien ik voor auto of OV enigszins quitte speel.
En ja, dan moet je dus doorrekenen wat dat uiteindelijk elke maand voor je bankboekje gaat betekenen.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Snap ik, is hier net zo. Ik heb lang getwijfeld of ik überhaupt een Stromer zou kopen omdat de accu's zo ontzettend duur zijn. Toen ik mijn ST1 X 2017 kocht heb ik er de 614Wh accu ingelaten, omdat een upgrade er financieel niet meer bij kon.

Maar eisen dat een werkgever "alles" betaalt zoals Polling voorstelt, dat gaat 'm in NL nooit worden. Tenzij je ambtenaar bent en al zes miljoen jaar op dezelfde plek werkt, waardoor financieel onvoordelige nieuwe arbeidsvoorwaarden vrolijk aan je voorbij zijn gegaan omdat ambtenaren daar nu eenmaal bijzonder goed tegen beschermd zijn. Zelf wissel ik gemiddeld elke 5 jaar van baan/werkgever en altijd opnieuw blijken allerlei onkostenvergoedingen weer verder uitgedund. En je wil al helemaal geen flexkracht zijn.

Het enige wat ik kon besparen door op de Stromer te stappen waren benzine en onderhoudskosten aan mijn auto. Dat dekt wel iets, maar lang niet alles.

Maar toch lekker op de Stromer gestapt en geen seconde spijt van gehad :d3:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Henry schreef: 25 sep 2019, 07:51 :av Stop met al dat rekenen!
Nog even snel en simpel de balans opmaken:
Credit:
- lekker buiten zijn
- geen filestress en medeweggebruikersirritatie
- gezond bezig zijn
- veel ontspannener thuis komen na een drukke werkdag tov een autorit

Debet:
- autokosten zouden €0,00 zijn ivm leaseauto
- ik ga een paar jaar langer leven door minder stress en gezonder leven; weet je wat dat kost???????

Bottomline: ik word zeker op de lange termijn straatarm van dat ding :mrgreen:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Daniel1975 schreef: 25 sep 2019, 10:01 - geen filestress en medeweggebruikersirritatie
Ik zou het houden op: "minder en andere irritatie". Het is niet zo dat ik compleet vrij ben van irritatie of agressie van medeweggebruikers. Niet dat het heel vaak voorkomt, maar toch.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie