Stromer / Supercharger / Xspeed

greenthy
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 aug 2019, 23:42
Locatie: Provincie Antwerpen

Hey allen,

Ik ben zoals velen op zoek naar een speed elec hier.
Mijn werkgever is een fietslease aan het opzetten en geeft ons een max budget van 6500 €.
Ik zou hier dan ook op willen ingaan voor mijn WW van ~30km. Ik wil meer beweging en ook de verloren tijd een beetje terugwinnen (liever wat beweging/sporten dan vast in de bolide zitten). Top snelheid is niet mijn hoogste prioriteit, maar uiteraard mooi meegenomen.

Ik ben ondertussen ruim 1-2 weken aan het lurken hier en op andere fora, maar heb nog geen finale keuze kunnen maken.
Ik had eerst mijn zinnen gezet op de supercharger GX rohloff. Helaas ben ik recent achter de limiet op het budget gekomen.

Ik ben momenteel de volgende aan het overwegen:
- Supercharger GS Vario Nuvinci
- Klever X Speed
- Stromer 1 (X of Relaunch edition)

In eerste instantie neig ik nog naar de supercharger. Voor zover ik kan terugvinden zijn hier wel minder problemen mee en is deze naar onderhoud voordeliger. Mijn eerste gedacht was echter een stromer, maar hoor van velen dat deze nog al is vaak bij de fietsenmaker kan komen te staan. En uiteraard heb ik tijdens het lurken hier ook over de klever x speed al wat vernomen :)

Mijn doel zou zijn om hem na de lease ook over te kopen (tenzij problemen uiteraard). Dus ook de onderhoudskosten op iets langere termijn spelen mee.

Welke zouden jullie van de drie aanraden ?
Of zijn er nog andere goede alternatieven ?
Hoe erg slijt die drive train van de klever / stromer onder normaal gebruik ?
En zijn er nadelen aan het kiezen van de relaunch ST1 over de ST1 X ?
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Is inderdaad een moeilijke keuze.
Ik zou je sowieso aanraden ze alledrie uitvoerig te gaan uittesten.
Je zal waarschijnlijk tot de conclusie komen dat die supercharger het minst prettige ondersteuning biedt en de laagste topsnelheid haalt omdat het een middenmotor is.

Op papier is de Klever minder krachtig dan de ST1x qua wattage van de motor, maar ik heb ermee gereden en moet zeggen dat die Klever ongelofelijk krachtig is, komt in de buurt van de ST3. Dus deze zou ik zeker ook overwegen.

Die drive trains slijten afhankelijk van je gebruik en hoeveel onderhoud je er aan pleegt. Sowieso slijten ze een pak minder dan middenmotor met ketting.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

greenthy schreef: 15 aug 2019, 19:44...Mijn eerste gedacht was echter een stromer, maar hoor van velen dat deze nog al is vaak bij de fietsenmaker kan komen te staan....
In een ander topic kun je de verkoopcijfers vinden over 2019. Die cijfers zijn er ook over voorgaande jaren, in ieder geval over 2018 en volgens mij ook 2017.
Mensen melden zich veel sneller op fora en facebook als er iets aan hun fiets mankeert, dan wanneer er niks mankeert. De nieuwswaarde in het laatste geval is namelijk nagenoeg nihil.
Als er veel fietsen worden verkocht, dan is de kans dat er wat met een van die fietsen gebeurt groter. Ik heb geen idee welke conclusie we kunnen trekken als we het aantal problemen met een bepaald model delen door het aantal verkochte exemplaren van dat model.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

greenthy schreef: 15 aug 2019, 19:44 Ik ben momenteel de volgende aan het overwegen:
- Supercharger GS Vario Nuvinci
- Klever X Speed
- Stromer 1 (X of Relaunch edition)

In eerste instantie neig ik nog naar de supercharger. Voor zover ik kan terugvinden zijn hier wel minder problemen mee en is deze naar onderhoud voordeliger. Mijn eerste gedacht was echter een stromer, maar hoor van velen dat deze nog al is vaak bij de fietsenmaker kan komen te staan.
De eerste SP waarmee ik reed was een Supercharger Nuvinci: een NuVinci rijdt voor geen meter ... een Rohloff is leuk, betrouwbaar, onderhoudsarm en rijdt vrij aangenaam ... aanpassing van de tandwielen maakt hem nog wat aangenamer.

Nu is zo'n Bosch helaas ook niet bulletproof ... hier staan twee Bosch pedelecs (net twee jaar oud) in de garage :

• nummer 1 heeft op die twee jaar 7 weken bij de dealer gestaan en heeft sedert begin deze maand een nieuwe motor ... het zal nog moeten blijken of hij het nu wel naar behoren doet

• nummer 2 heeft op die twee jaar maar liefst 17 weken (!) bij de dealer gestaan, heeft nu o.a. een nieuwe motor en bekabeling maar na exact 41 kilometer viel hij alweer uit ... :bu:

Ik twijfel er sterk aan of hier ooit nog een nieuwe Bosch zal gekocht worden ? ... misschien een droogkast ? :bh:

Wat je uiteindelijke keuze betreft : rijden is de boodschap en liefst heel wat meer dan een rondje op de kleine ring van Durbuy ... succes !
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ga zeker uitgebreid testen, en dan liefst 2 aaneengesloten dagen woon-werk per fiets. Voor zover ik heb meegekregen is die Nuvinci bak een echt haat-of-liefde ding: of je vind het geweldig of je hebt er een gruwelijke hekel aan.
Ikzelf val in die laatste categorie, dus zou die Supercharger nog niet willen al kreeg ik er geld bij. Maar het gaat hier om jou :D

Als je niet te groot bent zou ik bij deze fietsen voor de ST1 gaan, met 983Wh of 814Wh accu.
Ben je wat langer dan de ST1x met genoemde accu's of de X-Speed met 850Wh accu.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Als ik een supercharger zou kopen zou ik absoluut voor de Rohloff versie met elektrische schakeling gaan.

Rijd nu een niet e-bike met Rohloff en dat is echt een verademing...

Groter schakel bereik verdeeld in gelijke stappen, flink minder verliezen, schakelen bij stilstand, oerdegelijk kan ruim meer dan een ton aan km's zeker mee. De extra euro's m.i. zeker waard!
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

RikC schreef: 16 aug 2019, 09:22 Groter schakel bereik verdeeld in gelijke stappen, flink minder verliezen, schakelen bij stilstand, oerdegelijk kan ruim meer dan een ton aan km's zeker mee. De extra euro's m.i. zeker waard!
Dat oerdegelijk daar zijn de meningen over verdeeld. Reinout-ST3 heeft er 2 kapot getrapt op zijn vorige niet-Stromer... Wel elke keer keurig kosteloos vervangen maar je zit wel met de ellende van even geen fiets.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
RonCall
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 mei 2018, 20:44

Met alle drie gereden en het is een ST3 geworden
Supercharger reed niet echt lekker
Klever wel maar vond die echt niet mooi
ST1 beviel me ook niet echt maar ik moet er wel bijleggen dat ik met een Medium moest testrijden terwijl ik normaal een XL nodig heb.
Had een HS met middenmotor en riem maar die gaf al na 7 maand de geest, helemaal versleten (wel 17000km), voor mij geen middenmotor meer, gebrek aan kracht en jankt nogal tijdens het rijden. Blijkbaar zouden ze nu stillere motoren ontwikkeld hebben).
greenthy
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 aug 2019, 23:42
Locatie: Provincie Antwerpen

Vandaag alvast 2 van de 3 getest:
- Supercharger met nuvinci
- Klever X Speed (De B speed was er ook, maar heb ik voor bedankt - het oog mag ook wat)

Ik kan alleen de stereotypetjes bevestigen.
De supercharger was comfortabeler van houding maar voor 40 te halen en meer moet je een serieuze cadens opzetten.
En dan haalt hij nog niet wat de Klever X speed vlot deed, 45 en zelf meer.

Helaas was de Klever ook al onmiddelijk een voorbeeld waar ze door geplaagd worden:
De batterij/ondersteuning deed het niet toen hij klaar werd gezet voor de testrit.
Tijdens het rijden geen last meer gehad. Maar bij inspectie wel heel de casette aan vervanging toe.

Voorlopig blijft het dus op de supercharger. Maar dan was ik met de hond gaan wandellen en vlogen er twee stromers voorbij (woon aan een fietsostrade). Morgen nog even kijken of ik de nieuwe ST1 kan testen.
Als deze comfortabel zit/rijdt wordt het deze misschien toch nog.
Al hou ik mijn hart vast voor de vaste voorvork.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

greenthy schreef: 16 aug 2019, 19:49 Helaas was de Klever ook al onmiddelijk een voorbeeld waar ze door geplaagd worden:
De batterij/ondersteuning deed het niet toen hij klaar werd gezet voor de testrit.
Tijdens het rijden geen last meer gehad. Maar bij inspectie wel heel de casette aan vervanging toe.
Klever X-speed is door de band genomen best wel betrouwbaar (net zoals een Stromer). En je gaat inderdaad af en toe een cassette dienen te vervangen op de Klever (net zoals bij de Stromer zou je toch altijd 4000-5000 km moeten halen uit een cassette). Ik zou me wel vragen stellen bij een FM die een testfiets in die staat meegeeft.
En van die issues bij Klever en Stromer (mbt betrouwbaarheid) heb je hier wel iets gelezen. Maar weet dat de combinatie van middenmotor + Nuvinci/Rohloff ook niet helemaal probleemloos is.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie