Trek Speed Pedelecs 2020

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tony Mb schreef: 15 aug 2019, 12:43 Mooie fiets vind ik, heeft wat weg van de comfort modellen.
Klopt, dit is een damesmodel, dus wat Stromer Comfort model noemt.
Tony Mb schreef: 15 aug 2019, 12:43
En die middenmotor wordt ooit wel een volwaardige vervanger van de achterwiel motor.
Het "handje in de rug" is een gevoel dat een middenmotor nooit zal kunnen geven, dat heb ik vanmiddag opnieuw mogen ervaren en mensen van Trek beamen dit ook. Maar Bosch heeft niet stil gezeten. De nieuwe motoren zijn compacter en (veel!) stiller. En omdat Bosch een grote speler is, kunnen ze de boel mooi door ontwikkelen. Fraaie app erbij, display is ANT+ compatibel dus je kunt er b.v. een hartslagmeter mee koppelen (hartslag, cadans, calorieverbruik: allemaal op de display te zien terwijl je rijdt) en meer van die leuke dingen.

Voor mensen die geen probleem hebben met middenmotoren is het allemaal zo gek nog niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 15 aug 2019, 19:30 Het "handje in de rug" is een gevoel dat een middenmotor nooit zal kunnen geven, dat heb ik vanmiddag opnieuw mogen ervaren en mensen van Trek beamen dit ook.
Dat is gewoon niet correct. Ga eens met een M1 spitzung rijden (120 Nm koppel, de R-pedelec heeft 900 Watt nominaal vermogen), dat is ook een middenmotor.
Of een Honda blackbird. Bosch blijft gewoon te conservatief met de huidige motoren.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik had het niet over het vermogen, maar over het gevoel van waar de ondersteuning vandaan komt als je op de bike zit. Een achterwielmotor voelt compleet anders aan dan een middenmotor.

Het blijft ook bij deze vernieuwde Bosch motoren stevig doortrappen boven de 40km/u. Je haalt de 45 echt wel hoor, en het is ook niet heeeeeel moeilijk en absoluut beter geworden t.o.v. de voorganger van deze middenmotor, maar "zelfs" met de ST1 Relaunch kom je makkelijker aan de 45 en hou je het ook makkelijker vol.

Bij deze Bosch middenmotoren moet je sowieso aan het werk tussen de 40 en 45km/u, terwijl de ondersteuning er op lage snelheid juist veel te hard in komt. Het voelt gewoon minder natuurlijk allemaal.(Neemt niet weg dat ik gewoon een verwend nest ben met mijn Es en zeker ook de prijs van deze nieuwe Trek SP's meeneem in mijn eindoordeel, maar dat komt allemaal later.)

Maar zodra ik de kans krijg zal ik je advies zeker opvolgen, want inderdaad: ik heb nog nooit met één van de echte beulen van middenmotoren gereden. Ik hoop nog eens een Trefecta van dichtbij te mogen bekijken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 15 aug 2019, 21:42 Ik had het niet over het vermogen, maar over het gevoel van waar de ondersteuning vandaan komt als je op de bike zit. Een achterwielmotor voelt compleet anders aan dan een middenmotor.
Volgens mij drijven ze allebei de achterwielas aan. De ene over een ketting, de andere mbv een hubmotor.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt, de één doet dat dus rechtstreeks en de ander via een aandrijflijn. Dat verschil voel je. Of in ieder geval ik dan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 15 aug 2019, 22:48 Klopt, de één doet dat dus rechtstreeks en de ander via een aandrijflijn. Dat verschil voel je. Of in ieder geval ik dan.
Je voelt het verschil omdat de meeste middenmotoren nog steeds bewust niet al teveel vermogen en koppel meekrijgen, om de aandrijflijn te sparen.
Blijkbaar heeft Bafang een 1000W middenmotor systeem dat rijdt als een raket. Die 1000 Watt is dus nominaal vermogen :shock:
Je rijdt met dat ding zonder zelf écht door te trappen 65 km/h bij volle ondersteuning
-> op 't einde van 't filmpje (vanaf minuut 16)

Zo snel rijden op zo'n bandjes :ck: :bu:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Wat ik irritant vind aan zo'n middenmotor is dat de ondersteuning van de motor afhankelijk is van de gekozen versnelling. In lage versnellingen krijg je dus een enorme boost, maar na een paar keren schakelen doet het niks meer. Een keertje vergeten terug te schakelen? Helaas, de ondersteuning is slappe hap (dat laatste is bij een 1000W motor natuurlijk relatieve slappe hap, maar bij een 350W Bosch systeem is er dan niks leuks meer aan).

Bij een achterwielmotor is de ondersteuning onafhankelijker van de gekozen versnelling, dat voelt meer als wind mee (constante duw). Ik gok dat Stromeur zoiets bedoelt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, precies dat. Dank u.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Wat ik me nu besef: voor motorrijders zal het gedrag van een middenmotor natuurlijk aanvoelen, aangezien je dat daar ook hebt: in de 6e versnelling is de versnelling bij gasgeven een stuk minder indrukwekkend dan in de 1 of 2.

Voor fietsers, die geen extra duw gewend zijn, is dat heel raar. Bij een achterwielmotor voelt het alsof je turbo-benen hebt (je krijgt altijd extra's), maar bij een middenmotor heb je alleen in lage versnellingen turbo-benen :av
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

FreddyH schreef: 16 aug 2019, 08:30 turbo-benen
:bj
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Plaats reactie