Trek Speed Pedelecs 2020

RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Zoals hierboven al wat besproken... ja beide typen motoren drijven de achteras aan. Maar een middenmotor voelt meer dan een motor... Dat is echter net om de aandrijflijn te sparen. Of het zou om een volstrekt overgedimensioneerde motor moeten gaan... zoals bij een zware motorfiets. Kan het weten hebben een 1000CC Honda Firestorm gereden met 90kN koppel daar noemde ik het de hand van god :mrgreen:. Maar normaliter is het gewoon een consequentie van het gekozen aandrijfprincipe wat fundamenteel verschilt.

Zowel een middenmotor als een achterwielmotor hebben een koppel T. En aangezien het elektromotoren zijn zal flink wat van dat koppel op de koppeltoerenkromme meteen bij lage toeren aanwezig zijn.

Bij een achterwielmotor wordt het meteen overgebracht op de achteras + de arbeid die de fietser levert. Ook in fe hoge versnellingen.

Bij een middenmotor gaat het samen met de arbeid van de fietser door een transmisie heen. Stel die transmissie is in de laagste versenelling 1:1 (hypothetisch) dan is het overgrachte koppel gelijk. Maar als het in de hoogste versnelling bijv 4:1 is dan is het overgebracht koppel een kwart.

Oftewel... de beroemde duw in de rug... of niet.
Laatst gewijzigd door RikC op 16 aug 2019, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Buiten de beleving van ons gebruikers is er nog een ander aspect aan dit verhaal. In het vlakke Nederland vind ik een achterwielmotor veel fijner, maar als je dagelijks flink omhoog moet dan is een middenmotor ineens weer interessant: als je terugschakelt omdat het anders te zwaar wordt dan krijgt de motor het ineens ook makkelijker. Immers: de motor begint bij stilstant met een rendement van iets meer dan 0 en eindigt bij het optimale toerental met een rendement van ongeveer 85%. Een achterwielmotor op een flinke klim gaat dus steeds minder toeren maken en daardoor minder efficient werken (lees: meer warmte produceren).
Bij een middenmotor zakt het toerental door de klim ook in, maar dan schakel je terug en wordt de motor ineens ook weer efficienter. Dit is de reden dat een middenmotor minder warm wordt bij klimmen dan een achterwielmotor.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Inderdaad ja, bij flink heuvelop wordt het weer een handicap. Heb je meteen de reden te pakken waarom een typische achtermotor wat groter is. Het noodzakelijke koppel voor dat soort situaties dient ook met direct drive geleverd te kunnen worden. Dan helpt alleen meer koper... en efficient is het dan idd niet. Maar voor NL ideal.

Niet voor niets zijn e-MTB's dus ook eigenlijk exclusief krachtige middenmotor fietsen. Ivm. dat en de lage geveerde massa in het achterwiel.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

RikC schreef: 16 aug 2019, 09:11 Inderdaad ja, bij flink heuvelop wordt het weer een handicap. Heb je meteen de reden te pakken waarom een typische achtermotor wat groter is. Het noodzakelijke koppel voor dat soort situaties dient ook met direct drive geleverd te kunnen worden. Dan helpt alleen meer koper... en efficient is het dan idd niet. Maar voor NL ideal.

Niet voor niets zijn e-MTB's dus ook eigenlijk exclusief krachtige middenmotor fietsen. Ivm. dat en de lage geveerde massa in het achterwiel.
Het max koppel van de DD-hub is er al vanaf nul km/h. De stroom is dan max maar het toerental = 0 dus het geleverde vermogen =0 maar het verbruik is max en rendement is min. Het max koppel/stroom wordt bepaald door de controller/software. Hoe snel je dus bergop kan is hard -en software matig begrenst. Een evt temp (motor/controller/BMS) begrenzing zal bij een lange klim ook ingrijpen. Het voordeel van de middenmotor is hierbij dat bij terugschakelen het motortoerental hoog genoeg blijft (rendement). Het nadeel is dat bij klimmen de cadans ook daalt en de motor zo compact is (massa) dat deze snel opwarmt (te weinig rendement) en niet voldoende gekoeld wordt (te lage snelheid). Het grootste voordeel voor e-mtb's is het lage gewicht, COG en het compact zijn van de mid drive.
Bart-V
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 sep 2017, 20:42

Op deze site staan alvast wat gegevens over de nieuwe speed pedelec van Trek voor 2020...erg mooi fietsje om te zien moet ik zeggen en een oclv carbon frame....very nice .https://www.chamizo.be/nl/fietsen/speed ... -99s/1846/
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik ben niet overtuigd. Ik ben het merk nochtans wel gelegen (heb een Trek -racefiets)
  • Een 12 speed schakelsysteem. De ketting dus nog wat dunner. Die houdt het dus geen 1000 km uit volgens mij, en wanneer je er 1000 km mee rijdt zonder veel onderhoud, is de cassette ook al gaar voor 't schrootpark. 12-speed ketting is nog 5.25 mm dik (bij 11 speed 5.62 mm, 10 speed 5.88 mm)
  • Een carbonframe. Hoeveel mensen zijn hier al met hun fiets tegen de vlakte gegaan? Gezien de snelheid van zo'n speed-pedelec en het gewicht is het risico om met die fiets te blijven rijden toch wel aanzienlijk
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Bart-V
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 sep 2017, 20:42

Of ik overtuigd over het wel/niet werken van dit complete pakket, dat zal de tijd uit moeten wijzen of de test van Stromeur ;) Vindt het alleen wel dapper dat een fabrikant andere keuzes hierin maakt dan de rest, of dat dit dan de goede zijn weten we pas als de eerste modellen ook daadwerkelijk rond rijden.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

12sp.....je kon er op wachten. De ST5s of 6 zal wel AXS krijgen, draadloos, vermoed ik.
Kansloos imho en vooral prestige ipv een bruikbaar werkpaard.
Carbon frame lig ik niet wakker van. Als je ziet wat carbon downhiller voor de kiezen krijgen red een SP dat ook wel.
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Trek lijkt bij deze fiets m.n. in te zetten op een lager gewicht. Daarbij helpt een middenmotor als ontwerpkeuze immers geen boel koper voor direct drive in het achterwiel.

En een carbon frame kan naast een laag gewicht natuurlijk ook erg veel comfort geven.

Daarmee kan het wel eens eens een erg prettig rijdende wat meer lichtvoettige speed pedelec worden.

Daar zal de fiets het ook wel van moeten hebben icm de beperkingen van de middenmotor en 12 sp. Dit is geen rechtuit hardrij fiets, maar waarschijnlijk wel een die heerlijk door de bochten gaat.

Ik begin steeds beter te snappen dat het beperkte vermogen (350W) van de Bosch Perfomance serie alles te maken heeft met de aandrijflijn. Aparaten die kettingen vreten zoals de (650W) M1 -Sporttechnik, even afgaande op ervaringen op dit forum https://stromerforum.nl/viewtopic.php?f ... 3&start=20 daar kunnen merken als Bosch die op een groter publiek mikken natuurlijk niet aan beginnen...
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dat zou je best een punt kunnen hebben :ay
RikC schreef: 26 aug 2019, 07:24 Aparaten die kettingen vreten zoals de (650W) M1 -Sporttechnik, even afgaande op ervaringen op dit forum https://stromerforum.nl/viewtopic.php?f ... 3&start=20 daar kunnen merken als Bosch die op een groter publiek mikken natuurlijk niet aan beginnen...
Er zijn er hier een paar meer met een M1 fiets met 650W middenmotor, maar wat ik me van hun ervaring herinner is minder extreem dan het draadje dat je hier aanhaalt. Daarbij geldt dan wel hetzelfde verhaal als bij ons: goed onderhoud helpt om de levensduur te verlengen.
Maar ja: goed onderhoud nodig hebben is niet iets waarmee je een groot publiek aantrekt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie