Keuzestress of st1x of st3 of flyer upstreet 5

Koegger
Pro
Pro
France
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jul 2019, 15:06
Locatie: Genève et alentours

De dealer vandaag trok volledig de kaart van de Flyer, terwijl wij hoopten de bevestiging te krijgen om absoluut voor stromer te kiezen.

Hij haalde stromer zelfs compleet neer, ondanks dat hij verdeler was, dit omwille van de slechte elektronica bij stromer. Ik vind daar overigens niks van terug qua klachten op het internet of dit forum.

De vrouw is 1m60 en voelde zich redelijk comfortabel op de st1x en de geometrie met de st3 zou quasi identiek zijn ondanks de grotere wielen. Akkoord?

Ze twijfelt wel of de upgrade van st1x naar 3 (met beste batterij) de meerprijs waard is. Wat valt er daarover allemaal te argumenteren?

De enige reden dat we de flyer overwogen was de meer comfortabelere zitpositie, maar dat was niet zo’n bijster verschil. De flauwere remmen en motorkracht viel wel gelijk op.

Initiële zorgen op de st1x waren de gevoelige polsen en wat stijve rug na 60km (ik fiets wekelijks nochtans op koersfiets in een nog sportievere houding)
Alsook de teleurstelling dat het beklimmen van de col de la Faucile (+/-1200 hoogtemeters en ritafstand van 45 km) niet gelukt was met volle batterij + oververhittingswarning op display.

Graag jullie input om knopen door te hakken
st1x 17” ocean, 983kwh batterij, juli 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Koegger schreef: 06 jul 2019, 20:57 De dealer vandaag trok volledig de kaart van de Flyer, terwijl wij hoopten de bevestiging te krijgen om absoluut voor stromer te kiezen.

Hij haalde stromer zelfs compleet neer, ondanks dat hij verdeler was, dit omwille van de slechte elektronica bij stromer. Ik vind daar overigens niks van terug qua klachten op het internet of dit forum.
Als een dealer beide merken voert, de klant spreekt een voorkeur uit voor het ene merk, maar de dealer zet keihard in op het andere, dan heeft de dealer meer belang bij de verkoop van dat andere merk en is-ie niet meer bezig met jouw/jullie belang. (Betere marge, te hoge voorraad, zoiets.) Ik zou hier geen bezoekje meer brengen, en ook eens een andere dealer raadplegen.

"Slechte elektronica" is vaag. Wellicht heeft de dealer het over de m.n. in 2017 gekende problemen met vocht, die al meer dan 1,5 jaar geleden zijn opgelost en die niet voorkomen op nieuwere modellen? Maar we kunnen alleen maar gissen als de dealer het verder niet toelicht.
Koegger schreef: 06 jul 2019, 20:57 De vrouw is 1m60 en voelde zich redelijk comfortabel op de st1x en de geometrie met de st3 zou quasi identiek zijn ondanks de grotere wielen. Akkoord?
Ik ben 1,64m. Ik heb een ST1 X gehad, rijd nu op een ST2 S en heb de ST3 en ST5 meermaals uitgebreid getest. Ik zit op allebei prima. Maar de zadelpunt-stuurpen afstand (mede bepalend voor de "reach") bij de ST3 is kleiner. Je zit dus net wat rechter op een ST3 dan op een ST1 X, en kunt dit nog verhogen door te kiezen voor de Urban Comfort stuurpen.
Koegger schreef: 06 jul 2019, 20:57 Ze twijfelt wel of de upgrade van st1x naar 3 (met beste batterij) de meerprijs waard is. Wat valt er daarover allemaal te argumenteren?
Kwalitatief ontlopen ze elkaar niet veel. In weggedrag is het een wereld van verschil: de vinnig sturende ST1 X met 26" wielen, of de steady-state doorblazen 27,5" wielen van de ST3. Ik zou je vrouw adviseren om te kiezen wat voor haar het lekkerst rijdt. Het prijsverschil tussen de ST1 X (die momenteel ook nog wordt afgeprijsd) en de ST3 is best fors.
Koegger schreef: 06 jul 2019, 20:57 De enige reden dat we de flyer overwogen was de meer comfortabelere zitpositie, maar dat was niet zo’n bijster verschil. De flauwere remmen en motorkracht viel wel gelijk op.
Tja, dat heb je met dit type middenmotor, die kan niet tegen een Stromer op.
Koegger schreef: 06 jul 2019, 20:57 Initiële zorgen op de st1x waren de gevoelige polsen en wat stijve rug na 60km (ik fiets wekelijks nochtans op koersfiets in een nog sportievere houding)
Een goeie zit is millimeterwerk. Positie handgrepen, positie zadel, up- en backsweep van het stuur, breedte van de greep etc. etc. Een goeie dealer, of nog beter een goeie bike-fitter, kan je hier een heel eind mee op weg helpen.

Onderstaand topic gaat over de verschillen tussen de ST2 en de ST3. De ST1 X is qua geometrie volledig vergelijkbaar met de ST2, maar de ST1 X is wat goedkoper afgemonteerd. Neemt niet weg dat de informatie over de verschillen wel boeiend is:

viewtopic.php?f=24&t=1962&hilit=hypothetisch
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Keuzes blijven altijd moeilijk en vooral persoonlijk. Maar dat een achterwiel motor last heeft van oververhitting bij een lange rit bergop is geweten, een middenmotor zou hier geen last van hebben. Maar voor de overige bezigheden neem je dan wel weer het nadeel van 'n middenmotor erbij. Verder denk ik dat je weinig andere SP fietsen zal aantreffen die over een voldoende batterij capaciteit beschikken en dan nog de kracht en snelheid. Je koopt 'n SP om toch vooruit te raken.

Verder begint alles met een degelijke bike fitting en daaraan het advies om de fiets te personaliseren, laat je voor minder niet afschepen! Ik heb proef gereden op 'n SP2 en uiteindelijk de ST3LE gekocht, na een adviserende bike fit meeting. De fiets was bij het ophalen op de gemeten gegevens afgesteld en ik heb hier niets meer aan dienen aan te passen. Wat elektronica betreft heeft elk merk z'n mankementjes en kinderziektes wel. Het is belangrijk dat de fabrikant hier serieus mee omgaat en streeft naar verbeteringen en dat gevoel heb ik wel bij Stromer. Als recreatieve gebruiker ben ik uitermate tevreden van m'n keuze. :cool2:
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Koegger
Pro
Pro
France
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jul 2019, 15:06
Locatie: Genève et alentours

Bedankt voor de reacties

De kogel is door de kerk en het is een blauwe st1x geworden met de blauwe batterij als upgrade.

1. De doorslag was de wendbaarheid tussen drukker stadsverkeer,
alsook de niet perfect aangelegde fietspaden in omtrek Genève.

2. meerprijs van 1300 euro voor de ST3 met dezelfde batterij
In mijn opinie de meerprijs absoluut waard, maar in de essentie niet écht nodig volgens de mening van vrouwlief en daar heeft ze een punt (zeker als de prijs met sommige andere merken vergeleken wordt ook al vergelijk je dan appels met peren, maar toch...)

3. Maximale autonomie vermits bij de test met de 618 batterij de lokale sightseeing parcour met 12km bergbeklimming niet overwonnen kon worden.

Uit nieuwsgierigheid
Is het correct aan te nemen met dezelfde 983 batterij de st1x iets meer bereik/autonomie zou hebben dan de st3 onder dezelfde omstandigheden? Of slorpt een krachtige motor niet noodzakelijk meer batterij?

Als laatste dikke merci voor de info op dit forum, want de lokale fietshandelaars zijn lang niet volledig op de hoogte van de bijkomstigheden (nrplaat, helm, verzekering, etc)
st1x 17” ocean, 983kwh batterij, juli 2019
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Koegger schreef: 09 jul 2019, 14:44 Is het correct aan te nemen met dezelfde 983 batterij de st1x iets meer bereik/autonomie zou hebben dan de st3 onder dezelfde omstandigheden? Of slorpt een krachtige motor niet noodzakelijk meer batterij?
De ST3 zal meer verbruiken als je dat vermogen ook aanspreekt, maw : sneller accelereren en sneller bergop. Doe je dat accelereren en klimmen wat langzamer (ST1x niveau) is het verbruik vrijwel gelijk (er van uit gaande dat in beide gevallen de eigen input gelijk is). Dat de ene motor dan krachtiger is dan de andere maakt niet uit.
Gebruikersavatar
RonCall
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 mei 2018, 20:44

Ik heb zowel de Flyer als de ST3 en rijd het liefst met de ST3. (flyer is trouwens al een maand bij de fietsenmaker, motor stuk na 17000km, 7 maand oud, in de hele fabriek geen motor te vinden die ze kunnen leveren :shock: ) Veel plezier met de nieuwe aanwinst!
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Van harte gefeliciteerd met je aanschaf, veel veilige km's met een smile! :cool2:
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Koegger
Pro
Pro
France
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jul 2019, 15:06
Locatie: Genève et alentours

Bij thuiskomst blijkt de knop voor het licht niet naar behoren te werken. Het "klikt" niet en gaat dus niet aan/uit wanneer je duwt.

Vervolgens bij de eerste testrit, bij de eerste meters, direct een zeer irritant getik te horen thv de voorvork.
Ook stromer lang niet perfect :roll:

En tenslotte een vrachtwagen met lange aanhanger die tijdens die rit in volle vaart voorbijzoeft op xtal cm en dan de pas afsnijdt door tegenliggend verkeer (efkes slikken), danku spiegel dat ik ietwat voorbereid was, maar dat ik er niet onder lag was pure chance.

Bij levering nummerplaat en blauwe batterij bij FM volgende week direct check-up en hopelijk gelijk goed (en snelle) service.

Verder van de rest "fun between the legs"!
st1x 17” ocean, 983kwh batterij, juli 2019
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ik heb mijn Flyer (met Panasonic middenmotor) twee keer over de zeik gehad tijdens snelle rit en warmte (30+) de st5 nog niet :dwarf: :dwarf:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Koegger schreef: 12 jul 2019, 19:30 Ook stromer lang niet perfect :roll:
Nope, en de QC van je FM dus ook niet. Dit hadden ze voorafgaand aan levering moeten constateren en herstellen, zodat jij er geen last van hebt. Maar dit komt wel goed hoor, daar heb ik alle vertrouwen in.
Koegger schreef: 12 jul 2019, 19:30 En tenslotte een vrachtwagen met lange aanhanger die tijdens die rit in volle vaart voorbijzoeft op xtal cm en dan de pas afsnijdt door tegenliggend verkeer (efkes slikken), danku spiegel dat ik ietwat voorbereid was, maar dat ik er niet onder lag was pure chance.
Altijd rot, zo'n eerste "encounter" met een verkeershufter. Houd er maar rekening mee dat dit altijd kan gebeuren en pas goed op jezelf.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie