Ervaring x-speed na 6 maanden

hvetters
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2019, 19:42
Locatie: Heist-op-den-Berg Belgie

In deze post deel ik graag mijn ondervindingen van mijn x-speed (limited edition), die ik sinds oktober 2018 heb.
Disclaimer: ik heb geen ervaring met andere merken dus ik kan niet vergelijken.
Mijn huidig woon-werk is slechts 13km enkel en doe er ook vrijwel al mijn individuele verplaatsingen mee.
Ondertussen 3000km op de teller.

Vooreest: de problemen die reeds opgelijst staan op dit forum kan ik vrijwel allemaal bevestigen.
De resonantie tussen 28-33km/u, de trapper die loskomt, het soms tijdelijk wegvallen van de ondersteuning
, de beperkte actieradius, aflopende ketting en condens in het display. Dat zijn toch al snel een aantal
negatieve ervaringen. Voor mij spijtig genoeg niet de laatste. Zoals de meeste heb ik ook lang moeten wachten
op de 850Wh batterij. Sinds 1 maart heb ik deze, toen heeft mijn dealer ook het voorblad vervangen (dixit de reden van de aflopende ketting).
Er werd ook een software update gedaan. Allemaal kostenloos en onder garantie, mooi zo.
Na een half uurtje rijden besefte ik dat er iets niet pluis was. Bij de minste schok (putje in weg/drempeltje) een afremming. Soms maar enkel seconden,
soms een minuut lang. In eerste instantie dacht ik dat de regen functie (regenerative braking and coasting) terug aanstond.
Wat een vergelijkbaar gevoel geeft. Maar deze stond nog steeds uit in de config settings.
Daags nadien ook de eerste software crash en error codes (bv EC140) ondervonden.




Ik heb op deze manier verschillende dagen verder gereden, soms een crash tot 3x op mijn korte rit van 13km, soms ook niet. Maar wel altijd dat vervelend afremmend gevoel.
Dus terug naar mijn dealer, naar mijn idee was de software update de oorzaak.
Maar ze hebben a. het probleem niet kunnen oplossen, b. kleverNL support niet te pakken gekregen voor advies en c. na
een week wachten nog niet op de proppen gekomen met proactieve stappen. Je zou verwachten dat ze bv logbestanden kunnen doorsturen naar Klever ter analyse.
Dus mijn frustratie steeg en het vertrouwen in Klever en hun dealer netwerk stond op een laag pitje.
Gisteren was echter de druppel: hevige schokken direct na het vertrekken, een auditief alarmgeluid, DANGER (jawel) op het display gevolgd door error code EC059 (geen video hiervan).
Mijn stalen ros staat terug op stal. Er lijkt meer aan de hand dan louter software.
Gisterenochtend een mail naar mijn dealer waarin ik vraag de fiets op te sturen naar Klever zelf en onder garantie (uiteraard) te maken.
Tot nu toe geen reactie. Ik heb steeds in al mijn dealer-mailcommunicatie info@KleverNL in CC gezet, maar van hen geen enkel antwoord, advies of voorstel.
Het is overduidelijk dat de ondersteuning voor dit soort complexere problemen ondermaats is. En dan vooral vanuit Klever vind ik.
Indien ze zich verder willen profileren in deze competitieve markt zou je denken dat ze wat meer aandacht schenken aan een goede dienstverlening.
Te denken aan: Vervangfiesten, meer wisselstukken, software downgrade mogelijkheid, betere dealer opleiding, KleverBE expertise-team, ...
Hun productkwaliteit en klantentevredenheid kan er enkel maar sterker van worden toch?

Even voor de duidelijkheid, het is niet mijn bedoeling mensen te ontmoedigen een x-speed te overwegen. Losstaand van mijn relaas hierboven ben ik echt wel tevreden.
Het is een pittige fiets, en ik denk kwa koppel enkel vergelijkbaar met een ST3 die toch een pak duurder is.
Hopelijk ben ik een van de weinige die dit soort ernstige problemen ondervind. En ben ik binnen enkele maanden terug een 100% tevreden klant met duizenden zorgeloze kilometers extra op de teller!
Klever X-SPEED limited edition (okt 2018)
mijn eerste speedbike, maar zeker niet men laaste!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

hvetters schreef: 23 mar 2019, 09:08 Tot nu toe geen reactie. Ik heb steeds in al mijn dealer-mailcommunicatie info@KleverNL in CC gezet, maar van hen geen enkel antwoord, advies of voorstel.
Het is overduidelijk dat de ondersteuning voor dit soort complexere problemen ondermaats is. En dan vooral vanuit Klever vind ik.
Het lijkt wel een beetje op de Stromer policy: Stromer communiceert alleen in zeer uitzonderlijke situaties met de eindklant, in principe verloopt alles via de dealer. En dat mag ook, want de dealer is de partij waar wij als klant een juridische relatie mee hebben, niet de fabrikant.

Het is een schrale troost als je met problemen zit, maar je bent niet de enige die hiermee kampt. Stromeraars met terugkerende issues (die zijn er helaas ook nog steeds) hebben vergelijkbare frustraties. Als je er met de dealer niet uit komt, dan hoop je dat de fabrikant ertussen springt om orde op zaken te stellen en dat gebeurt vervolgens niet.

Klever is een ontzettend jong merk, en ook zij moeten het blijkbaar allemaal met vallen en opstaan leren. Ik denk dat veel mensen hoopten dat Klever met een regelrechte Stromer-killer op de markt zou komen. Deels is ze dat gelukt (zeker als het gaat om de hoeveelheid bike die je voor je geld krijgt) en deels niet, want ook Klever heeft te kampen met opstartproblemen, kinderziekten, vertraagde leveringen etc.

Ik hoop voor je dat het snel gedaan is met de issues. Houd moed, houd de dealer scherp, stapje voor stapje kom je er wel. :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
jannijm
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:07
Locatie: NL - Gelderland
Merk SP: Stromer

Stromeur schreef: 23 mar 2019, 13:32
hvetters schreef: 23 mar 2019, 09:08 Tot nu toe geen reactie. Ik heb steeds in al mijn dealer-mailcommunicatie info@KleverNL in CC gezet, maar van hen geen enkel antwoord, advies of voorstel.
Het is overduidelijk dat de ondersteuning voor dit soort complexere problemen ondermaats is. En dan vooral vanuit Klever vind ik.
Het lijkt wel een beetje op de Stromer policy: Stromer communiceert alleen in zeer uitzonderlijke situaties met de eindklant, in principe verloopt alles via de dealer. En dat mag ook, want de dealer is de partij waar wij als klant een juridische relatie mee hebben, niet de fabrikant.

Het is een schrale troost als je met problemen zit, maar je bent niet de enige die hiermee kampt. Stromeraars met terugkerende issues (die zijn er helaas ook nog steeds) hebben vergelijkbare frustraties. Als je er met de dealer niet uit komt, dan hoop je dat de fabrikant ertussen springt om orde op zaken te stellen en dat gebeurt vervolgens niet.

Klever is een ontzettend jong merk, en ook zij moeten het blijkbaar allemaal met vallen en opstaan leren. Ik denk dat veel mensen hoopten dat Klever met een regelrechte Stromer-killer op de markt zou komen. Deels is ze dat gelukt (zeker als het gaat om de hoeveelheid bike die je voor je geld krijgt) en deels niet, want ook Klever heeft te kampen met opstartproblemen, kinderziekten, vertraagde leveringen etc.

Ik hoop voor je dat het snel gedaan is met de issues. Houd moed, houd de dealer scherp, stapje voor stapje kom je er wel. :ay
Mooi verwoord Stromeur, en helemaal waar naar mijn mening (een tevreden Klever X rijder).
🇾🇪 Stromer ST3 XL Deep Black 983Wh - Bodyfloat Kinekt 2.1 - Abus rIngslot - Ergotec M88 spiegel - Ultegra cassette 11-28 - Van Zijp 175 mm - Ergon GS3 handvatten - Ortlieb Backroller Classic - Cycliq Fly12 CE & Fly6 CE
Gebruikersavatar
jannijm
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:07
Locatie: NL - Gelderland
Merk SP: Stromer

En voor wat betreft de error codes kun je hier een overzicht vinden van de vaker voor komende storingen en de manier waarop je deze zelf kunt oplossen:
http://www.klever-forum.com/viewtopic.php?t=151

Een goede dealer die zijn fietsen netjes rijklaar maakt en pro-actief al bekende issues aanpakt vóór aflevering kan overigens ook al veel frustratie wegnemen...
🇾🇪 Stromer ST3 XL Deep Black 983Wh - Bodyfloat Kinekt 2.1 - Abus rIngslot - Ergotec M88 spiegel - Ultegra cassette 11-28 - Van Zijp 175 mm - Ergon GS3 handvatten - Ortlieb Backroller Classic - Cycliq Fly12 CE & Fly6 CE
hvetters
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2019, 19:42
Locatie: Heist-op-den-Berg Belgie

Bedankt voor de link, ik wist niet dat er ook een dedicated klever forum is :ay
Klever X-SPEED limited edition (okt 2018)
mijn eerste speedbike, maar zeker niet men laaste!
hvetters
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2019, 19:42
Locatie: Heist-op-den-Berg Belgie

Ondertussen heeft Klever NL me gecontacteerd en ze gaan de fiets ophalen bij mijn dealer en in hun technische afdeling (te Bunnik) geheel nazien er herstellen. Dat doet me echt een plezier :ba
Klever X-SPEED limited edition (okt 2018)
mijn eerste speedbike, maar zeker niet men laaste!
Gebruikersavatar
jannijm
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:07
Locatie: NL - Gelderland
Merk SP: Stromer

hvetters schreef: 25 mar 2019, 20:03 Ondertussen heeft Klever NL me gecontacteerd en ze gaan de fiets ophalen bij mijn dealer en in hun technische afdeling (te Bunnik) geheel nazien er herstellen. Dat doet me echt een plezier :ba
Kijk, da's goed nieuws! Binnenkort hopelijk weer probleemloos Kleveren met die mooie X-Speed! :cool2:
🇾🇪 Stromer ST3 XL Deep Black 983Wh - Bodyfloat Kinekt 2.1 - Abus rIngslot - Ergotec M88 spiegel - Ultegra cassette 11-28 - Van Zijp 175 mm - Ergon GS3 handvatten - Ortlieb Backroller Classic - Cycliq Fly12 CE & Fly6 CE
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

hvetters schreef: 25 mar 2019, 20:03 Ondertussen heeft Klever NL me gecontacteerd en ze gaan de fiets ophalen bij mijn dealer en in hun technische afdeling (te Bunnik) geheel nazien er herstellen.
Kijk eens aan, dat is goed om te lezen!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Harry
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 apr 2019, 13:03
Locatie: Arnhem

hvetters schreef: 25 mar 2019, 20:03 Ondertussen heeft Klever NL me gecontacteerd en ze gaan de fiets ophalen bij mijn dealer en in hun technische afdeling (te Bunnik) geheel nazien er herstellen. Dat doet me echt een plezier :ba
Heb je hem alweer terug? Mijn fiets wordt vanavond door de dealer opgehaald. Ook ik ervaar de uitval, nadat ik vorige week mijn 850 Wh accu had gekregen. Alle informatie die ik hen kan geven lijkt me handig
Klever X speed iron grey 2018 met geveerde zadelpen en 850 Wh accu. 50+ forens tussen Velp en Ede.
hvetters
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2019, 19:42
Locatie: Heist-op-den-Berg Belgie

Harry schreef: 01 apr 2019, 14:57
hvetters schreef: 25 mar 2019, 20:03 Ondertussen heeft Klever NL me gecontacteerd en ze gaan de fiets ophalen bij mijn dealer en in hun technische afdeling (te Bunnik) geheel nazien er herstellen. Dat doet me echt een plezier :ba
Heb je hem alweer terug? Mijn fiets wordt vanavond door de dealer opgehaald. Ook ik ervaar de uitval, nadat ik vorige week mijn 850 Wh accu had gekregen. Alle informatie die ik hen kan geven lijkt me handig
Nee, ik heb hem pas vorige donderdag (28 maart) binnengebracht bij mijn dealer, en hij werd de dag erna door Klever opgehaald. Ik vermoed dat ik later deze week wel iets meer zal weten - zal een update geven.
Klever X-SPEED limited edition (okt 2018)
mijn eerste speedbike, maar zeker niet men laaste!
Plaats reactie