Ik heb ze vandaag gesproken: de QonQer wordt afgeleverd als een 25km/u e-bike en voldoet daarmee aan de Nederlandse wetgeving. Wel is de bike op de "Amerikaanse" stand te zetten en dan gaat-ie 32km/u, want in Amerika is dit toegestaan. VanMoof b.v. doet dit ook, zoals FreddyH al aangaf. Kennelijk kan dit binnen de NL wetgeving: de mogelijkheid mag erop zitten, maar je mag 'm niet gebruiken.Stromerfred schreef: ↑08 mar 2019, 16:06 Na alle speculaties ben ik nog steeds benieuwd naar de reactie van QicQ op hoe zij de maximum snelheid van hun fiets zien. Ze adverteren nl met “ondersteuning tot 32/km” en dit mag niet als het geen SP is (en dat is het niet want fiets heeft bel en geen claxon)
De dealer valt in deze, wettelijk gezien, dus niks te verwijten. Je kunt hoogstens discussiëren over de morele kant, net als bij andere e-bike merken die op deze manier eenvoudig illegaal op te voeren zijn. De gebruikers die voor een bike zoals deze kiezen zodat ze zonder helm, zonder kenteken en zonder verzekering met 32km/u over het fietspad door de stad kunnen rondscheuren verwijt ik wel een heleboel. (Krijgen we dit weer, na die k*t-snorfietsen, maar gelukkig stinken deze e-bikes niet.)
Ik heb net de website van de dealer en van QonQer bike eens bekeken, maar ik lees nergens (meer?) dat de bike ondersteunt tot 32km/u. Wel zie ik "15km in een half uur", dat is natuurlijk precies hetzelfde maar net even anders gezegd.