Accu Bulls Green Mover E45 reviseren/uitbreiden

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

LucasVN schreef: 05 jan 2019, 14:26 Bedankt Freddy voor de foto's.
Mijn batterij is voor het ogenblik bij EbikeAccu voor upgrade. Ze hebben mij laten weten dat ze klaar is.
Ik heb de batterij laten uitbreiden van 735 Wh naar 1260 Wh. Zie twee foto's in bijlage.
Hoi Luc!
Bijlage is niet gelukt vrees ik. Leuk dat je de upgrade ook hebt laten doen, ik ben heel benieuwd hoe je het gaat vinden!
Cheers,
Freddy
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

FreddyH schreef: 05 jan 2019, 11:37 Ga hoe dan ook NOOIT solderen aan zo'n cel. Als je niet weet waarom dan kun je je accu beter dicht laten :ai :bb
Waarom...
(Ik laat hem echt wel dicht hoor)
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tony Mb schreef: 06 jan 2019, 09:31 Waarom...
(Ik laat hem echt wel dicht hoor)
Solderen doe je bij een temperatuur van ±340 graden Celsius (wat lager als je loodhoudende tin gebruikt). Als je goed soldeert dan zorg je dat het oppervlak zelf warm genoeg is om de tin te laten smelten (dus niet de tin tegen de bout aandrukken en hopen dat het goed komt).

Die batterijen zien er zo uit:
Screenshot 2019-01-06 at 09.41.19.png
Screenshot 2019-01-06 at 09.41.19.png (238.5 KiB) 4568 keer bekeken
Dus met andere woorden: je gaat die zijkant van die batterij eventjes verwarmen tot 340 graden, om er vervolgens een draadje oid op te solderen. Er is natuurlijk een kans dat dat goed lijkt te gaan, maar:
- de kans dat je cel *PLOF* zegt is flink aanwezig
- zelfs al zegt de cel geen plof, dan nog heeft het een negatieve invloed op de capaciteit van de cel

Nogmaals een kleine waarschuwing ( :bi ) aan een ieder die met batterijen wil gaan klooien: als je niet 100% zeker weet wat je moet doen laat het dan aan een professional over! Je speelt hier echt met vuur.

Ik heb een electronica achtergrond, ik kan goed solderen en weet hoe ik zaken moet doormeten en zo. Als voorbeeld: het aansluiten van de bouwlamp op mijn fiets was voor mij über-simpel, maar de accu heb ik uitbesteed. I rest my case.

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat werken met batterijen rocket science is, wel dat je een reëel risico hebt en met een paar ogenschijnlijk stomme foutjes genadeloos afgestraft kunt worden. Ik laat dat dus liever over aan degene die dit dagelijks doet en er een jaar garantie op geeft.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

FreddyH schreef: 06 jan 2019, 10:07
Ik heb een electronica achtergrond, ik kan goed solderen en weet hoe ik zaken moet doormeten en zo. Als voorbeeld: het aansluiten van de bouwlamp op mijn fiets was voor mij über-simpel, maar de accu heb ik uitbesteed. I rest my case.

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat werken met batterijen rocket science is, wel dat je een reëel risico hebt en met een paar ogenschijnlijk stomme foutjes genadeloos afgestraft kunt worden. Ik laat dat dus liever over aan degene die dit dagelijks doet en er een jaar garantie op geeft.
Ik ben het helemaal met je eens :ay
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Helemaal mee eens hoor, ik blijf er ook af, ik kijk er zelfs niet naar. :shock:

Maar die cellen worden toch (in de fabriek) gesoldeerd lijkt me, en als je een batterij laat herstellen of upgraden wordt daar toch ook aan gesoldeerd. Al zal dat niet met een soldeerboutje uit de doe-het-zelfzaak zijn natuurlijk.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
LucasVN
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 okt 2018, 23:44
Locatie: Regio Gent

De raad dat ik wil geven is als je niet vertrouwd bent met elektronica en met batterij technologie je best de werken aan batterijen over laat aan specialisten. Wil je toch meer te weten komen over batterijtechnologie dan kan je op internet terecht op verschillende sites. You Tube is natuurlijk de topper voor de Doe het zelver. Wil je meer wetenschappelijke informatie dan zou ik https://batteryuniversity.com/learn/ aanraden.

Ik heb zelf ook in het verleden de batterijen van mijn fietsen hersteld. Het betrof dan meer de platte Polymer battery cells https://bmsbattery.com/77-li-ion-cell. Deze batterijen bezitten soldeer aansluitlippen. Deze batterijen zitten naast elkaar en zijn gemakkelijk te solderen.
De cilindervormige batterijen zoals op de afbeelding die Freddy gepost heeft, type 18650, zijn niet gemakkelijk te verbinden.
De behuizing van de batterij ligt aan de min pool. De behuizing loopt tot aan de pluspool. De plus en de min zitten dus heel dichtbij met daartussen een isolatiering in kunststof. Als je de strip soldeert aan de plus pool kan je gemakkelijk verbinding maken met de min pool doordat de isolatie smelt. Dit kan voor een explosie zorgen van de batterij door de grote kortsluitstroom.
Zulke cilindervormige cellen worden met geleidingstrips verbonden door ze te puntlassen. Tijdens het puntlassen wordt er contact gemaakt met het contactvlak van de batterij door twee naalden. Kortstondig wordt er een stroom door de twee naalden gestuurd van enkele honderden ampère. Dit zorgt ervoor dat het metaal van de strip samenvloeit met het metaal van het contactoppervlak van de batterij. De stroomstoot is zeer kortstondig waardoor de opwarming van de pluspool van de batterij tot een minimum beperkt wordt.

In volgend filmpje op YouTube kan je zien hoe het puntlassen in zijn werk gaat. https://www.youtube.com/watch?v=TY7FwffZ5vc

Als je een batterij enkele jaren gebruikt (+/- 3 jaar) begint de batterij te degraderen of de capaciteit begint te verminderen. Dit is een normaal verschijnsel. Er treedt slijtage op bij de cellen. Op dat moment kan je beslissen om de cellen die het meest gedegradeerd zijn te vervangen. Dit heeft eigenlijk geen zin omdat alle cellen reeds slijtage vertonen. De beste oplossing is het batterijpack bij een specialist te laten voorzien van nieuwe cellen.

Tot slot nog dit:
Als er in uw huis brand ontstaat door uw fietsbatterij die vuur vat en de verzekering kan bewijzen dat iemand aan de batterij geknoeid heeft, wie zal dan de rekening betalen?
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) sinds 10-2015
mhoekstra
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jan 2019, 20:33

LucasVN schreef: 06 jan 2019, 12:30 De raad dat ik wil geven is als je niet vertrouwd bent met elektronica en met batterij technologie je best de werken aan batterijen over laat aan specialisten. Wil je toch meer te weten komen over batterijtechnologie dan kan je op internet terecht op verschillende sites. You Tube is natuurlijk de topper voor de Doe het zelver. Wil je meer wetenschappelijke informatie dan zou ik https://batteryuniversity.com/learn/ aanraden.

Ik heb zelf ook in het verleden de batterijen van mijn fietsen hersteld. Het betrof dan meer de platte Polymer battery cells https://bmsbattery.com/77-li-ion-cell. Deze batterijen bezitten soldeer aansluitlippen. Deze batterijen zitten naast elkaar en zijn gemakkelijk te solderen.
De cilindervormige batterijen zoals op de afbeelding die Freddy gepost heeft, type 18650, zijn niet gemakkelijk te verbinden.
De behuizing van de batterij ligt aan de min pool. De behuizing loopt tot aan de pluspool. De plus en de min zitten dus heel dichtbij met daartussen een isolatiering in kunststof. Als je de strip soldeert aan de plus pool kan je gemakkelijk verbinding maken met de min pool doordat de isolatie smelt. Dit kan voor een explosie zorgen van de batterij door de grote kortsluitstroom.
Zulke cilindervormige cellen worden met geleidingstrips verbonden door ze te puntlassen. Tijdens het puntlassen wordt er contact gemaakt met het contactvlak van de batterij door twee naalden. Kortstondig wordt er een stroom door de twee naalden gestuurd van enkele honderden ampère. Dit zorgt ervoor dat het metaal van de strip samenvloeit met het metaal van het contactoppervlak van de batterij. De stroomstoot is zeer kortstondig waardoor de opwarming van de pluspool van de batterij tot een minimum beperkt wordt.

In volgend filmpje op YouTube kan je zien hoe het puntlassen in zijn werk gaat. https://www.youtube.com/watch?v=TY7FwffZ5vc

Als je een batterij enkele jaren gebruikt (+/- 3 jaar) begint de batterij te degraderen of de capaciteit begint te verminderen. Dit is een normaal verschijnsel. Er treedt slijtage op bij de cellen. Op dat moment kan je beslissen om de cellen die het meest gedegradeerd zijn te vervangen. Dit heeft eigenlijk geen zin omdat alle cellen reeds slijtage vertonen. De beste oplossing is het batterijpack bij een specialist te laten voorzien van nieuwe cellen.

Tot slot nog dit:
Als er in uw huis brand ontstaat door uw fietsbatterij die vuur vat en de verzekering kan bewijzen dat iemand aan de batterij geknoeid heeft, wie zal dan de rekening betalen?
Waardevolle reactie Lucas!
Toch is er een grote groep mensen die (al dan niet voor de fiets) grote accu's aan het bouwen zijn van gebruikte 18650 batterijen. Gelukkig maken sommige mensen er een soort van hun packs zo veilig mogelijk te maken d.m.v. 'fusing', temperatuur monitoring, duurder BMS's en daarnaast aparte Lithium Ion laders.
Ik hoor graag bij deze groep mensen 😉 en laat mij zeker goed informeren over alle risico's, maar ook de voordelen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mhoekstra schreef: 06 jan 2019, 23:08 Toch is er een grote groep mensen die (al dan niet voor de fiets) grote accu's aan het bouwen zijn van gebruikte 18650 batterijen.
Ik heb ze toch liever niet als De Buurman.

Het probleem is namelijk dat niemand in geval van mensen die (thuis) hobby'en met Li Ion accu's (en ander officieel gevarengoed) kan beoordelen of iemand beschikt over de juiste opleiding, het juiste gereedschap, werkt volgens de juiste veiligheidsvoorschriften en DHZ-experimentjes opslaat onder de juiste, veilige omstandigheden. Maar ik weet het antwoord al..

Als ik enkel kan afgaan op het zelf-beoordelend vermogen van de degene die graag zijn hobby of interesse uitleeft, dan bedank ik daar vriendelijk voor.

(Dat is geen persoonlijke aanval richting jou, want ik ken je niet en ik ken je vaardigheden ook niet. Maar dat is dus precies het punt; ik ga niet (nooit!) enkel af op hoe iemand zijn/haar eigen deskundigheid zelf beoordeelt, want dat heeft domweg geen waarde.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mhoekstra
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jan 2019, 20:33

Stromeur schreef: 06 jan 2019, 23:48
mhoekstra schreef: 06 jan 2019, 23:08 Toch is er een grote groep mensen die (al dan niet voor de fiets) grote accu's aan het bouwen zijn van gebruikte 18650 batterijen.
Ik heb ze toch liever niet als De Buurman.

Het probleem is namelijk dat niemand in geval van mensen die (thuis) hobby'en met Li Ion accu's (en ander officieel gevarengoed) kan beoordelen of iemand beschikt over de juiste opleiding, het juiste gereedschap, werkt volgens de juiste veiligheidsvoorschriften en DHZ-experimentjes opslaat onder de juiste, veilige omstandigheden. Maar ik weet het antwoord al..

Als ik enkel kan afgaan op het zelf-beoordelend vermogen van de degene die graag zijn hobby of interesse uitleeft, dan bedank ik daar vriendelijk voor.

(Dat is geen persoonlijke aanval richting jou, want ik ken je niet en ik ken je vaardigheden ook niet. Maar dat is dus precies het punt; ik ga niet (nooit!) enkel af op hoe iemand zijn/haar eigen deskundigheid zelf beoordeelt, want dat heeft domweg geen waarde.)
Ik kan niet anders dan het met je eens zijn
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 06 jan 2019, 23:48 Ik heb ze toch liever niet als De Buurman.
Buurman & Buurman en de Li-Ion batterij :bj
inpakstand-buurman-buurman.jpg
inpakstand-buurman-buurman.jpg (394.6 KiB) 4433 keer bekeken
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie