Zaterdag was het na lang wachten zover => Eerste MTB Cycletech Code 45 binnen bij FM.
Direct een 3 tal ritten mee gedaan ter evaluatie.
Kort besluit: Pracht van een fiets die zeer aangenaam rijd, maar de batterij (positie en capaciteit) zijn voor mij doorslaggevend (in de negatieve zin helaas
)
Hieronder mijn iets uitgebreidere review:
PRO
- Looks
+ stabiliteit tijdens het rijden (solide zoals een Strömer. Bij Klever had ik dat gevoel minder)(foto 1,2,3)
- Onderhoudsarme aandrijving via riem: Gates CDX Carbon beltdrive (foto 4)
- Onderhoudsarme versnellingen: Pinion C-Line 9 (even druk van de pedalen halen om terug te schakelen, opshakelen kan bij volle belasting)(foto 5)
- Krachtige motor: Neodrives Z20RS 700W (zonder problemen 45/u met tegenwind)(foto 6)
- Goede remmen: Magura MT5 (voor links, achter rechts
Niet omgekeerd zoals bij Klever)(foto 6,7)
- Configureerbaarheid: kleuren, zadels, banden, sturen, stuurpennen, handvaten ...
- Confortabele en goed zichtbare 28” banden met reflectorstrip: Schwalbe Marathon E Plus(foto 7,8)
- Goed werkende claxon: ook bij fel regenweer!(foto 9,10,11)
- Drukknopje voor Grootlicht (blauw verlicht als het Grootlicht ingeschakeld is)(foto 12)
- Heldere display (relatief grote touch bediening) ook bedienbaar met handschoenen.(foto 12,13)
- Verende voorvork, aanpasbaar tijdens het rijden (en nog extra bij te stellen met luchtdruk)(foto 1,7,10)
- Handig wielslot: ABUS 5950 Pro Shield Plus (zelfde sleutel als voor de batterij
)(foto 14)
- Stevige bagagedrager: Racklime (max 25 kg load)(foto 15)
- Handige frame onderbreking voor het vervangen van de Riem (niet echt een voordeel, maar eerder een must
)(foto 16,17)
CON
- Te lichte batterij: minimum actieradius a 45/u is slechts 30-35km (heb er 40 nodig Sint-Job > Herentals)(foto 13)
- Positionering batterij: onderaan het frame (vuilste stuk van een fiets) en niet ingebouwd. (foto 18,19,20)
(had veel beter aan de rechter zijkant van het frame gezeten)
- Onhandig mechanisme voor uitname batterij: via lastig hendeltje, en de batterij kan makkelijk vallen.(foto 21>27)
- Onhandige positionering oplaadstekker batterij (ook onderaan, waar al het vuil zich ophoopt) (foto 18,19,28,29)
- Fragiel afdekklepje oplaadstekker batterij. (foto 30)
- Batterij terug plaatsen gaat redelijk stroef (je moet met 2 vingers stevig duwen tot de hendel vastklikt (foto 31,32)
- Vele losse kabels: achterlicht, voorlicht, display, remmen, remsensoren, pinion shiftgear, claxon, ... (foto 5,9,10)
- Richting gearshifter is onnatuurlijk: Opschakelen zou moeten zijn zoals gas geven op moto ipv omgekeerd (foto 12)
- Zeer grote knoppen voor de Ondersteuning, maar een zeer klein knopje aan de zijkant onderaan voor de bediening van het display tijdens het rijden (aangezien de knoppen op het display zelf uitgeschakeld worden als je rijd) (foto 11)
- Bovenste van de 2 knoppen aan de zijkant doet niets !? (had verwacht dat je daarmee het licht zou kunnen uit zetten) (foto 11)
- Geen VASTE display zoals bij Strömer (kwatslag draaien. kan makkelijk gestolen worden of verloren geraken) (foto 11)
- Pinion schakelkabels lopen een heel stuk langs het frame (ipv meteen IN het frame weg te werken) (foto 5)
- Brooks zadel is mij te hard (maar de Code 45 is ook met gelzadel te krijgen
) (foto 1,2,3)
- De Neodrives SmartConnect App is sumier en werkt maar gedeeltelijk: connecteren via bluetooth lukt, en daarmee kan je op één tab de Huidige, Avg & Max Snelheid zien en de Gereden Afstand en Tijd. (foto 33) Maar het tabje met de Reikwijdte, Batterij niveau, Steunniveaus & Rijmodus doet niets
(foto 34)