MTB Cycletech Code

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 28 feb 2020, 00:15
Golvas schreef: 27 feb 2020, 23:11 Klever heeft dat als eerste begrepen met hun 1200 Wh batterij.
Als ze er maar niet zo'n ramp van maken als bij de 850Wh. Eerst 100x (ik kan er iets naar zitten :mrgreen:) uitstellen, daarna niet waterdicht, daarna nog een paar keer uitstellen om vervolgens in zeer lage aantallen te gaan leveren... Op dat tempo is die batterij eind 2022 wel leverbaar.
En daarna een FW update uitbrengen "speciaal" om Klevers compatibel te maken met doe 850Wh accu, waarna gebruikers klaagden dat de ondersteuning minder was geworden. Dat heeft Klever toen rap teruggedraaid, met als gevolg dat de prestaties van de 850Wh accu nog steeds tegenvallen.
FreddyH schreef: 28 feb 2020, 00:15 Maar goed: ze zijn wel een van de weinigen. Bij Speedped kan je geloof ik al iets van 3 jaar tot 2kWh configureren...
Het grootste probleem zal ruimte zijn. Dat zie je ook bij de Speedped, waarbij het complete frame tussen boven-, zit- en onderbuis gevuld is met één grote windvanger: de accu. (En dat vind ik me toch een partij lelijk.) Het handtasje van de Klever X-Speed zit qua frame ook aan de max met die nieuwe - nog niet leverbare- 1250Wh accu, en de schuine onderbuis van de Stromers zit vol met 983Wh.

Waar gaan ze die cellen nu nog laten, zonder dat het design van een SP helemaal naar de knoppen gaat?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Het zou mooi zijn als ze meer capaciteit in de huidige batterijen krijgen...
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Louis_ST2 schreef: 28 feb 2020, 08:09 Het zou mooi zijn als ze meer capaciteit in de huidige batterijen krijgen...
Om daar even op in te haken; als het om Li-Iongaat. De specifieke dichtheid van deze technologie is 100 tot 265 Wh/kg afhankelijk o.a. van de gewenste robuustheid (Cobalt gehalte o.a.). En in tegenstelling tot wat veel mensen en ikzelf lang ook dachten zit daar weinig rek in. Dan praat je al snel over toepassen van andere celchemie bijv. Litium-zuurstof; op dit moment nog experimenteel.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lithium ... ir_battery

Als je bedenkt dat de 983Wh batterij 4,8kg weegt en dat dat -inclusief- omhulsel is dan zie je dus dat Stromer al best veel uit haalt met 983/4,8 = 205 Wh/kg; dergelijke specifieke energiedichtheden zijn n.l. altijd voor kale cellen.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
ocra

Stromer gebruik toch standaard cellen? Hebben toch geen eigen ontwikkelde?

Denk dat stromer de fiets om de accu hebben gebouwd en niet achteraf dachten fuck we hebben ook nog een accu. Als ik de ruimte zie van die cycletech moet daar nog welmeer in kan zou je zeggen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ocramarco schreef: 28 feb 2020, 11:11 Stromer gebruik toch standaard cellen? Hebben toch geen eigen ontwikkelde?
Van wat ik zo her en der online begrepen heb, gebruikt Stromer Samsung 18650 cellen, 2900 mAh.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 28 feb 2020, 15:38 Van wat ik zo her en der online begrepen heb, gebruikt Stromer Samsung 18650 cellen, 2900 mAh.
Als dat zo is dan kunnen ze zonder enig probleem naar 1200Wh door alleen maar 3.600 mAh cellen te gebruiken.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
GoeJoke
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2020, 00:41
Locatie: Sint-Job(Brecht)

Zaterdag was het na lang wachten zover => Eerste MTB Cycletech Code 45 binnen bij FM. :bp:
Direct een 3 tal ritten mee gedaan ter evaluatie.

Kort besluit: Pracht van een fiets die zeer aangenaam rijd, maar de batterij (positie en capaciteit) zijn voor mij doorslaggevend (in de negatieve zin helaas :bu: )

Hieronder mijn iets uitgebreidere review:

PRO
- Looks :ay + stabiliteit tijdens het rijden (solide zoals een Strömer. Bij Klever had ik dat gevoel minder)(foto 1,2,3)
- Onderhoudsarme aandrijving via riem: Gates CDX Carbon beltdrive (foto 4)
- Onderhoudsarme versnellingen: Pinion C-Line 9 (even druk van de pedalen halen om terug te schakelen, opshakelen kan bij volle belasting)(foto 5)
- Krachtige motor: Neodrives Z20RS 700W (zonder problemen 45/u met tegenwind)(foto 6)
- Goede remmen: Magura MT5 (voor links, achter rechts :cool2: Niet omgekeerd zoals bij Klever)(foto 6,7)
- Configureerbaarheid: kleuren, zadels, banden, sturen, stuurpennen, handvaten ...
- Confortabele en goed zichtbare 28” banden met reflectorstrip: Schwalbe Marathon E Plus(foto 7,8)
- Goed werkende claxon: ook bij fel regenweer!(foto 9,10,11)
- Drukknopje voor Grootlicht (blauw verlicht als het Grootlicht ingeschakeld is)(foto 12)
- Heldere display (relatief grote touch bediening) ook bedienbaar met handschoenen.(foto 12,13)
- Verende voorvork, aanpasbaar tijdens het rijden (en nog extra bij te stellen met luchtdruk)(foto 1,7,10)
- Handig wielslot: ABUS 5950 Pro Shield Plus (zelfde sleutel als voor de batterij :bf: )(foto 14)
- Stevige bagagedrager: Racklime (max 25 kg load)(foto 15)
- Handige frame onderbreking voor het vervangen van de Riem (niet echt een voordeel, maar eerder een must :lol: )(foto 16,17)

CON
- Te lichte batterij: minimum actieradius a 45/u is slechts 30-35km (heb er 40 nodig Sint-Job > Herentals)(foto 13)
- Positionering batterij: onderaan het frame (vuilste stuk van een fiets) en niet ingebouwd. (foto 18,19,20)
(had veel beter aan de rechter zijkant van het frame gezeten)
- Onhandig mechanisme voor uitname batterij: via lastig hendeltje, en de batterij kan makkelijk vallen.(foto 21>27)
- Onhandige positionering oplaadstekker batterij (ook onderaan, waar al het vuil zich ophoopt) (foto 18,19,28,29)
- Fragiel afdekklepje oplaadstekker batterij. (foto 30)
- Batterij terug plaatsen gaat redelijk stroef (je moet met 2 vingers stevig duwen tot de hendel vastklikt (foto 31,32)
- Vele losse kabels: achterlicht, voorlicht, display, remmen, remsensoren, pinion shiftgear, claxon, ... (foto 5,9,10)
- Richting gearshifter is onnatuurlijk: Opschakelen zou moeten zijn zoals gas geven op moto ipv omgekeerd (foto 12)
- Zeer grote knoppen voor de Ondersteuning, maar een zeer klein knopje aan de zijkant onderaan voor de bediening van het display tijdens het rijden (aangezien de knoppen op het display zelf uitgeschakeld worden als je rijd) (foto 11)
- Bovenste van de 2 knoppen aan de zijkant doet niets !? (had verwacht dat je daarmee het licht zou kunnen uit zetten) (foto 11)
- Geen VASTE display zoals bij Strömer (kwatslag draaien. kan makkelijk gestolen worden of verloren geraken) (foto 11)
- Pinion schakelkabels lopen een heel stuk langs het frame (ipv meteen IN het frame weg te werken) (foto 5)
- Brooks zadel is mij te hard (maar de Code 45 is ook met gelzadel te krijgen :cool2: ) (foto 1,2,3)
- De Neodrives SmartConnect App is sumier en werkt maar gedeeltelijk: connecteren via bluetooth lukt, en daarmee kan je op één tab de Huidige, Avg & Max Snelheid zien en de Gereden Afstand en Tijd. (foto 33) Maar het tabje met de Reikwijdte, Batterij niveau, Steunniveaus & Rijmodus doet niets :bh: (foto 34)
Bijlagen
foto 1
foto 1
MTB 001.jpg (178.82 KiB) 5389 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GoeJoke op 03 mar 2020, 01:25, 1 keer totaal gewijzigd.
8-) Strömer ST2, 16.000 km, dagelijks 39km (enkel) St-Job > Herentals. Avg. 40-42km/h :d3:
GoeJoke
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2020, 00:41
Locatie: Sint-Job(Brecht)

Eerste 20 foto's ...
Bijlagen
MTB 002.jpg
MTB 002.jpg (163.26 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 003.jpg
MTB 003.jpg (95.93 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 004.jpg
MTB 004.jpg (95.21 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 005.jpg
MTB 005.jpg (128.42 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 006.jpg
MTB 006.jpg (112.67 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 007.jpg
MTB 007.jpg (156.7 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 008.jpg
MTB 008.jpg (72.98 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 009.jpg
MTB 009.jpg (122.34 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 010.jpg
MTB 010.jpg (157.9 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 011.jpg
MTB 011.jpg (74.71 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 012.jpg
MTB 012.jpg (97.18 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 013.jpg
MTB 013.jpg (35 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 014.jpg
MTB 014.jpg (90.95 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 015.jpg
MTB 015.jpg (156.8 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 016.jpg
MTB 016.jpg (50.66 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 017.jpg
MTB 017.jpg (48.33 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 018.jpg
MTB 018.jpg (54.95 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 019.jpg
MTB 019.jpg (38.53 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 020.jpg
MTB 020.jpg (88.57 KiB) 5389 keer bekeken
8-) Strömer ST2, 16.000 km, dagelijks 39km (enkel) St-Job > Herentals. Avg. 40-42km/h :d3:
GoeJoke
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2020, 00:41
Locatie: Sint-Job(Brecht)

... En de rest van de foto's :ck:
Bijlagen
MTB 021.jpg
MTB 021.jpg (55.25 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 022.jpg
MTB 022.jpg (61.63 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 023.jpg
MTB 023.jpg (52.75 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 024.jpg
MTB 024.jpg (39.59 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 025.jpg
MTB 025.jpg (56.85 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 026.jpg
MTB 026.jpg (53.69 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 027.jpg
MTB 027.jpg (41.23 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 028.jpg
MTB 028.jpg (75.09 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 029.jpg
MTB 029.jpg (76.23 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 030.jpg
MTB 030.jpg (79.71 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 031.jpg
MTB 031.jpg (43.64 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 032.jpg
MTB 032.jpg (39.73 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 033.jpg
MTB 033.jpg (44.93 KiB) 5389 keer bekeken
MTB 034.jpg
MTB 034.jpg (46.78 KiB) 5389 keer bekeken
8-) Strömer ST2, 16.000 km, dagelijks 39km (enkel) St-Job > Herentals. Avg. 40-42km/h :d3:
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Als ik af ga op de foto's, vind ik dat Stromer het beter voor mekaar heeft. Akkoord bij Stromer wordt de claxon vuil, maar om daar nu je batterij aansluiting te plaatsen? Kijk eens hoeveel vuil er nu al zit.
De bekabeling is ook maar een warboel en dat stukje in het frame om de riem te vervangen, komt dat de stijfheid van het frame ten goede?
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Plaats reactie