Wat heb je het nu het best voor rond de €5000

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Deftone82 schreef: 26 apr 2019, 11:39
FreddyH schreef: 26 apr 2019, 10:54 Dus de vraag die je je moet stellen is: stel dat je een fiets hebt die 3-4 maanden problemen oplevert, maar daarna grotendeels probleemloos werkt, hoe groot is dat probleem voor jou?
Zolang dit binnen garantie valt, geen probleem. Als me dit na 3 maanden 500 euro extra heeft kost, is dat wel een probleem.
.
Wat ik vooral wil vermijden is dat zo'n fiets plots 'stil valt'. ik ben niet in de mogelijkheid om onderweg iemand te bellen om mij te komen oppikken. Hoe 'goed' raak je met zo'n fiets (tegen tempo van 20 km/u) nog op je bestemming als de ondersteuning uitvalt?
Het valt gewoon binnen de garantie, da's niet waar ik op doelde. Het gaat er meer om: hoe snel ga je problemen irritant vinden. Dat is voor iedereen anders, zelfs per situatie (je noemde een jong gezin, dus wellicht weinig slaap en zo). Overigens wilde ik zeker niet stellen dat je gegarandeerd een fiets met opstart problemen gaat krijgen, maar de kans is gewoon reëel.

Ik vind dat je nog best prima kunt fietsen zonder ondersteuning. Afhankelijk van de omstandigheden haal ik dan nog 20-27 km/h en ik vind het prima te doen om zo een kilometer of 10 te fietsen. Maar fijn is het niet. Het is alsof je op een gewone fiets zit maar dan met een olifant achterop. Overigens zijn er ook pech diensten die je op kunnen komen pikken, bij sommige verzekeringen zit dat inbegrepen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Deftone82 schreef: 26 apr 2019, 10:39 Mijn vraag is dus eerder of het niet verstandig is om nog een jaartje af te wachten tot nog meer 'kinderziektes' de wereld uit zijn en misschien de concurrentie ook weer wat hoger is. Of zijn er toch voldoende kanshebbers voor wat ik zoek?

Graag jullie advies!
Je kan blijven wachten maar ik denk dat er geen garanties zijn dat jou geleverde fiets 100% perfect is. Zelf ben ik begonnen met een ST1X en die had in het begin heel kort een probleem maar de FM heeft dit supersnel opgelost en daarna 15000 km probleemloos hiermee gereden tot volle tevredenheid.

Nu 6 weken een ST5 en ook daar wat gedoe in het begin maar ook dit werd weer supersnel opgelost door de FM. Ik heb nu ruim 1600 km gereden en WAT EEN GENOT. Gisteren is de eerste servicebeurt geweest en nieuwe software erop gezet door de FM en ik kreeg onderweg naar huis vleugels. Ik vond de fiets nog beter rijden.

Ik bedoel hiermee te zeggen dat ook ik mij voor de aanschaf goed heb ingelezen en ook de problemen had gelezen, maar ik las ook dat goede dealers er alles aan doen om je mobiel te houden en ook zij willen graag dat jij probleemloos rijdt.

Mijn mening is dat je op een gegeven moment de knoop gewoon moet doorhakken, genieten en kijken naar wat goed gaat. Het glas in ook half gevuld hoor!

Succes met het nemen van je beslissing.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Check bij aanschaf goed bij je dealer hoe het met vervangend vervoer zit als je fiets eventueel een poosje niet kan rijden.
Krijg je een vervangende SP mee, zitten er nog kosten aan verbonden en is het een gelijkwaardige fiets.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb met mijn ST3, die nu zo'n 6 weken in mijn bezit is, en nog geen noemenswaardige problemen gehad. :cool2:

Wel heb ik enkele kleine zaken zelf verholpen, denk hierbij aan:
- Afstellen van de achterrem. De schijfrem achter liep vanaf aflevering al iets aan.
- Afstellen van de voorrem. De schijfrem voor begon na 5 weken plots iets aan te lopen.
- Afstellen van de derailleur. Ik wissel elke twee weken van ketting en de licht ontregelde derailleur kan dus ook aan mijn gepruts met de ketting hebben gelegen.
- Ik had soms slecht contact tussen de App en de OMNI. De oplossing was het 1 minuut verwijderen- en weer terugplaatsen van de accu.
- Ik houd niet van lekke banden en heb om die reden preventief wat Doc Blue in mijn banden laten lopen.

Als je nooit iets aan een fiets hebt gedaan, dan zijn dit soort ongemakken een reden om weer langs de FM te moeten rijden. Als je wel eens iets aan een fiets hebt gedaan (of je bent er niet te bang voor, er zijn vele filmpjes op YouTube beschikbaar wat je moet doen en hoe je dit moet doen), dan zijn dit klusjes die niet zoveel voorstellen.

Als je een fiets wilt hebben waar de kinderziektes grotendeels uit zijn, ga dan voor een nieuwe ST1 of tweedehandse ST2 (ik denk dat een nieuwe ST2 misschien net iets te duur zal zijn). Alles wat met die fietsen kan gebeuren is al eens gebeurd en er is per direct een oplossing voorhanden. Je hebt twee jaar garantie, dus de probleempjes leiden niet tot extra kosten.

Let op!
1) Naast de kosten voor de fiets, heb je ook nog additionele kosten. Denk aan een helm en een ART** slot, maar ook aan een verplichte verzekering en wellicht aan een setje tassen. Als je ook maar een beetje brutaal bent dan kun je op een nieuwe fiets gewoon korting bedingen, korting die je weer kan gebruiken voor die additionele zaken.
2) Een fiets bevat verbruiksonderdelen, onderdelen die je na verloop van tijd moet vervangen.
Als je een reiskostenvergoeding ontvangt, dan is die in de meeste gevallen toereikend om dit soort kosten te dekken.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Voor 5000 EUR zou ik toch eerder naar de QWIC RD11 speed kijken, denk ik.
Klever zit ook al 5500 EUR dacht ik, wanneer je die met de grote batterij neemt.

Of wachten op de nieuwe Stromer ST1, op voorwaarde dat je accepteert dat er een kans is dat je als beta-tester met een ST1 wel enkele keren naar de fm moet om pannes in garantie te laten herstellen, want een nieuwe Stromer durft wel eens wat kuren te vertonen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
netvista
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jul 2017, 20:54

Als ik je dan een advies mag geven...leg nog 650 euro bij en ga voor de ST2. Deze is momenteel voor 5650 te verkrijgen en is gewoon een hele fijne fiets. Wendbaar, krachtig, en tenzij ik iets gemist heb, heb ik over de ST2 nog geen noemenswaardige problemen gelezen.
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Stond vorig jaar voor dezelfde keuze met ongeveer dat budget; uiteindelijk een showroom model ST2 met grote 983 accu(!) en op kenteken kunnen krijgen, incl. volledige garantie en de eerste service beurt gratis. Als je bijv. een showroom model kunt vinden dan zou ik nu voor het 2018 model ST2 gaan i.v.m. een aantal modificaties, of een jonge tweedehands met niet al teveel km's.
Ik heb een ST2<2018 en dus geen remlicht, toeter, kleuren Omni, een overbodig dubbel voorblad, etc. Daarnaast moest er plastic kousjes om stekkers en is de controller unit afgekit tegen vocht; heb ik de klem van de zadelpen preventief vervangen; het voorwiellager moeten vervangen, de batterij-veer is nu gebroken, heb ik andere banden ivm grip en wat Van Zijp 3D geprinte items aangeschaft, om de fiets te verbeteren (zie forum).

Kies wel de grote 983 accu, daar heb je op termijn alleen maar profijt van en aangezien je budget een ST3, of ST2S sowieso niet toelaat, kom je denk ik uit op een ST2 met 26" wielen en dan zou ik nu een 2018 model proberen te vinden. De ST1X 2018 is ook nog een optie, die heeft alleen iets minder power als de ST2.
En kies een dealer die goed en direct communiceert; de mijne zou wat dat betreft aardig moeten verbeteren... :bu:
Het lijkt een hele lijst, maar Stromer blijft in mijn optiek op dit moment de nr. 1 met het meeste plezier en een goede actieradius.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Deftone82
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 apr 2019, 09:14

Lamkram schreef: 26 apr 2019, 12:03 Ik bedoel hiermee te zeggen dat ook ik mij voor de aanschaf goed heb ingelezen en ook de problemen had gelezen, maar ik las ook dat goede dealers er alles aan doen om je mobiel te houden en ook zij willen graag dat jij probleemloos rijdt.
Die goede Strömer-dealer vinden is momenteel al beetje een probleem. Twee zaken zijn intussen zo goed als gestopt met het verdelen of doen nog maar heel weinig modellen in :cry: . Juist omdat er zoveel 'problemen' zijn en zij hun klanten niet tevreden kunnen houden, waardoor ze ook een slechte naam krijgen bij sommige klanten. Dat is alleszins de uitleg die ze mij geven...
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Hoe vervelend om ook om te zeggen maar de vraag is dan of dat goede dealers zijn. Je leest op dit forum voldoende positieve reacties van goede dealers die hun klanten wel tevreden en mobiel houden. En het ook nog eens dat de een eerder tevreden is dan de ander.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Plaats reactie