Kettler Velossi E45

RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Aangekondigt op site van Bibibikes nu!

Verwachte levering mei 2020. 750Wh batterij, 9 speed Pinion. 5799 euro.

https://bibikes.nl/fietsen/kettler-e-bike
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Ziet er allemaal goed uit, met uitzondering van motorvermogen van 370 watt, dat zal vrij nipt zijn om comfortabel op snelheid te geraken en te blijven vrees ik.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Bram Roose schreef: 20 aug 2019, 22:00 Ziet er allemaal goed uit, met uitzondering van motorvermogen van 370 watt, dat zal vrij nipt zijn om comfortabel op snelheid te geraken en te blijven vrees ik.
Als ik deze fiets vergelijk met die MTB Cycletech Code viewtopic.php?f=23&t=1669, dan wens ik Kettler veel succes toe. Die Cycletech is bijna vergelijkbaar, maar biedt er onwaarschijnlijke configuratiemogelijkheden bovenop (RAL kleurselectie, Supernova Pro of mini-pro, de remmen, spatborden, ...)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

En nog één opmerking, zo'n pinion systeem heeft wel het voordeel van erg betrouwbaar te zijn en onderhoudsvrij, maar ik vraag me af hoe de overbrenginsverhoudingen bij zo'n pionion systeem liggen.
Ik zie dat ze aangeven dat de Pinion C12 een breder bereik heeft dan een 2 x 10 klassiek kettingsysteem. Ik vermoed dat er in zo'n systeem dus ook flinke 'gaten' gaan zitten...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Daar ben ik ook bang voor, ik heb bij de derailleur de kransjes laten aanpassen om de stapjes zo klein mogelijk te maken. Die genoemde MTB heeft bij de opties ook een P.18 als mogelijkheid, dat lijkt me een stuk beter.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dat is iets waar je bij je testrit goed op moet letten inderdaad, achteraf is er immers niks aan te passen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Als je dat wil weten kijk dan naar de specs:

https://pinion.eu/en/p-line/p1-12-gearbox/
Voor de c-linie die op de kettler velosi (C1.9XR) en de MTB-Cycletec Code (C1.9XR of C1.12) zitten zijn de verhoudingen hetzelfde zie ook de Pinion site.

Bij een 21/24 voor achter tandwiel (0,875) gear ratio.

Is de gecombineerde gear ratio in de 1e versnelling 1,82 in de 1e (laagste) versnelling en 0,3 (afgerond) in de hoogste versnelling voor de P1.18, P1.12, P1.9XR. Met gelijke stapjes van 11,5% voor de P1.18, 17,7% voor de P1.12 is en de P1.9XR is 24,3% (!). Dat werkt vaker zo bij dit soort systemen. Rohloff heeft bijv. ook gelijke stappen wat in de praktijk erg prettig schakelt. Dit is zeker op trekking fietsen waar dergelijk systemen mede voor ontwikkeld zijn erg fijn is. Meer mainstream systemen als Nexus en Alfine naven hebben dat dan weer niet. Heb me er ooit is in verdiept toen ik m'n huidige niet e-bike aan het uitzoeken was.

Kijken we bijv. naar een ST3 die heeft 52 tanden voor en 11-42 achter. Versnellingsverhouding in de laagste versnelling is 42/52 = 0,807. In de hoogste versnelling is het 11/52 = 0,211. Wat je dus ziet is dat een speed pedelec een flink hogere gearing heeft dan een standaard Pinion afmontage. Logisch ook gezien de hogere snelheden. En typische Pinion Speed Pedelec zal dan ook een groter voortandwiel en/of een kleiner achtertandwiel hebben dan de standaard aangeraden configuratie van 21t/24t. We weten de precieze specs van de Code en de Velossi nog niet maar aan de plaatjes te zien is dat m.n die laatste een wat groter voortandwiel heeft voor een Pinion afmontage en een wat kleiner achtertandwiel. Dit is goed te zien als je de plaatjes bijv. naast de afbeelding van een Stevens P1.18 lite legt met 32t/28t voor/achter (0,875 gear ratio): https://www.stevensbikes.de/2019/index. ... lang=de_DE

Dit zou afgaande op de Stromer afmontage en de plaatjes bij de Kettler wel eens een verhouding van tussen de 2 en 2,5 keer het aantal tanden op het voor tandwiel tov. achter kunnen zijn. De MTB Cycletech heeft duidelijk minder verschil met de standaard Pinion verhoudingen op het plaatje en ook op het filmpje van Wieleke.be.

Nu is het interessante om te kijken wat is het verschil in gearing standaard bij Stromer op de 11-42 casette.

13/11 = 1,182 --> 18,1% dus
15/13 = 1,154 --> 15,4% dus
17/15 = 1,133 --> 13,3% dus
etc...

Op bijv. een Sunrace 11-36 casette die ik zelf ga monteren zijn de stapjes kleiner.

12/11 = 1,091 --> 9,1% dus
13/12 = 1,083 --> 8,3% dus
15/13 = 1,154 --> 15.4% dus
etc.

Als je dit zo ziet tekent m.n de C1.9XR wat schril af. En ook met de C1.12 zul je dus nooit de fijnmazigheid bereiken die je kan krijgen door een andere casette op een Stromer te leggen. Eigenlijk komt alleen de P1.18 tevoorschijn als serieus alternatief hiervoor. Maar die wordt vooralsnog niet als optie aangeboden op zowel de Velossi als Code.

De Kettler heeft gekozen voor een groter tandwiel voor en kleiner achter i.c.m. een C1.9XR bak. Hiermee zul je een gearing krijgen die voor een Speed Pedelec lekker rijdt... maar wel met vrij grote stappen.

De MTB-Cycletec heeft daarbij meer de traditionele Pinion verhouding aan gehouden. Dit is denk ik een gearing die wat minder prettig is voor speed-pedelec gebruik. Welliswaar heb je nog wel de optie van de C1.12 maar ideaal lijkt me het niet...

Ik denk dat ik wat beter begin te snappen waarom Stromer en andere achterwiel speed pedelec bouwers nog steeds met deraileurs werken :mrgreen: Het is nog wachten op een bak à la Pinion die qua gearing toegesneden is op speed pedelecs ipv. trekking fietsen en mountainbikes door bijv. af te stappen van de gelijke stapjes. Zoals gesteld qua kleine stapjes komt alleen de P1.18 echt in de buurt maar dat is m.u.v. de functionaliteit in de hoogste versnellingen natuurlijk volstrekte overkill.
Laatst gewijzigd door RikC op 21 aug 2019, 18:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

conclusie: die pinion is wat mij betreft dus niet direct bruikbaar , te grote gaten, net zoals de originele ST2 cassette
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Jep, de P/C1.9XR en P/C1.12 iig. niet idd.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Plaats reactie