Qwic RD10 Speed

RDiede10
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jul 2018, 11:07

JeroenH schreef: 06 jun 2019, 13:39
RDiede10 schreef: 12 mei 2019, 10:13 Het gaat inderdaad niet echt snel, de laatste keer dat ik met ebikeaccu sprak zei hij dat hij er in het paasweekend eens naar zou gaan kijken. Ik bel ze de komende week weer eens op om te vragen of er al mee bezig geweest is.
Al meer nieuws ? :bn:
Nee, sorry Jeroen maar dat ligt eigenlijk aan mij op dit moment. ik ben iets te druk met andere zaken en vergeet steeds ze te bellen.

Ondertussen heb ik zelf niet zoveel gereden maar heb ik het gevoel dat sinds ik een nieuwe controler heb, waardoor de 3-4 ondersteuning in de goeie volgorde zit, ik weinig tot geen verschil meer voel in de ondersteunings standen 4-5-6. Heeft iemand anders dat ook? Met de oude controler zat er echt merkbaar verschil bij 5-6 en kon ik in de 6 met wind in de rug makkelijk de 50km/h halen. Nu haal ik met volle accu in 4-5-6 allemaal zo'n 47km/h en heb niet het gevoel dat er nog onderling merkbaar verschil in zit. In ondersteuning 4 met wind in de rug kan ik mijn 50km afstand naar het werk halen maar als ik de laatste 10 kilometer nog doorschakel naar ondersteuning 6 om de accu goed leeg te rijden dan verandert er ook niks meer in de ondersteuning en blijf ik net rond de 40km/h hangen. Ligt dat nou aan de nieuwe controler?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Het kan zijn dat de controller bij bijna lege accu het vermogen terugschroeft, dat kan een verklaring zijn dat je aan het einde geen verschil meer voelt tussen 4, 5 & 6.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

RDiede10 schreef: 09 jun 2019, 11:29 Ondertussen heb ik zelf niet zoveel gereden maar heb ik het gevoel dat sinds ik een nieuwe controler heb, waardoor de 3-4 ondersteuning in de goeie volgorde zit, ik weinig tot geen verschil meer voel in de ondersteunings standen 4-5-6. Heeft iemand anders dat ook? Met de oude controler zat er echt merkbaar verschil bij 5-6 en kon ik in de 6 met wind in de rug makkelijk de 50km/h halen. Nu haal ik met volle accu in 4-5-6 allemaal zo'n 47km/h en heb niet het gevoel dat er nog onderling merkbaar verschil in zit. In ondersteuning 4 met wind in de rug kan ik mijn 50km afstand naar het werk halen maar als ik de laatste 10 kilometer nog doorschakel naar ondersteuning 6 om de accu goed leeg te rijden dan verandert er ook niks meer in de ondersteuning en blijf ik net rond de 40km/h hangen. Ligt dat nou aan de nieuwe controler?
Idem. Waar ik vroeger met een bijna lege accu op stand 6 nog het laatste restje er uit kon persen, kan dat nu inderdaad niet meer. Anderzijds, ik rij nu gewoon enkel op stand 3 en 4, redelijk simpel nu. 3 voor autonomie, 37-.38 km/u, en stand 4 om tussen de 40-45 te rijden, afhankelijk van de omstandigheden.

Ander nieuws: volgende week passeer ik de 10k km met de RD10, behalve enkele problemen die zeer snel onder garantie verholpen werden, nog altijd tevreden.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Erikvissen
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 apr 2019, 16:41

Bij mij hetzelfde. 4 5 en 6 geen verschil meer. Heb afgelopen maanden helaas veel problemen met de fiets gehad en qwic Amsterdam blonk niet uit is snel en aquraat afhandelen van de klachten! Ben de fiets uiteindelijk van de 12 maanden 3 maanden kwijt geweest! Gelukkig kan ik de fiets binnenkort zonder kosten omruilen voor de speed rd11 met dank aan mijn FM! Hoop dat dan de problemen voorbij zijn want als de fiets doet wat hij doen moet is het een heerlijke fiets. De tijd zal het leren...
AndyRD10
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 mar 2019, 07:44

Knap van FM dat je kosteloos de RD 11 krijgt 👍
'Andy' Qwic RD10 Performance Speed - 735Wh - Dutch Orange - 04/19
woon-werk 34Km enkel
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Erg netjes inderdaad, laat zeker je eerste impressie van de RD11 weten! Wanneer staat de levering trouwens gepland? Want mijn FM zei me dat de eerste leveringen al een aantal keer zijn uitgesteld door productieproblemen.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Erikvissen
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 apr 2019, 16:41

Hij staat in bestelling en verwachte levertijd is 2e week juli. Maar gezien de contacten die ik ook zelf met qwic heb gehad hou ik een slag om de arm. Als de fiets er is zal ik zeker laten weten hoe deze bevalt.
satsurfer
Pro
Pro
Berichten: 38
Lid geworden op: 26 okt 2018, 18:40

viewtopic.php?f=23&t=1872&start=20
Deftone82 schreef: 05 jul 2019, 10:55 "Tot onze spijt moeten wij u mededelen dat er flinke vertraging heeft plaatsgevonden op de productie en hierdoor ook op levering van onze nieuwe speed bikes.

Performance RD11 – Speed
Performance MD11 - Speed
Performance MA11 – Speed

De vertraging is ontstaan door de verscherpte eisen van de type goedkeuring van speedbikes die recent zijn doorgevoerd. Componenten die op de huidige RD10 Speedbikes al gemonteerd waren, zijn dit jaar niet door de type goedkeuring heen gekomen. Hierdoor moest gezocht worden naar andere onderdelen wat heeft geleid tot vertraging van certificering en productie van onze nieuwe modellen speedbikes.

De vertraging bedraagt ongeveer 8 tot 12 weken, afhankelijk van het model, kleur en maat."
vorige week heeft een FM naar Qwic gebeld. RD11 wordt midden september. Net opgestarte fabriek in Portugal zou nu met RD11 bezig zijn....

Ik kon een 2dehandse RD10 kopen van 1 jaar oud. Blijkbaar was de akku al vervangen (vorige in brand gevlogen bij de FM) en de trapas vervangen (speling al bij aankoop).
Ik deed er testritje mee, en hoewel ik wielertoerist ben, en serieus wattage kan trappen....kreeg ik hem niet tot 45 km/u.
comfortabel fietsen was 40 km./u. Nochtans vlak en een beetje wind. Overal lees ik dat je 48 km./u. haalt (en zeker als ik hard trap). Ook een FM zei dat hij sneller dan een Strömer ging :lol: Bij die ga ik niet op onderhoud.
2de ontgoocheling. Door het 'one size fits all' frame, kan ik zadelpen ook niet hoog genoeg zetten. (ik ben 1m92). Terwijl een Nederlands merk, en vele mensen in Nederland groter zijn dan mij, past deze fiets niet voor grotere mensen?!

de Akku stond op 2 streepjes moet ik vertellen.

Scheelde er iets aan deze fiets?
smoerijf
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jul 2018, 08:56

Acculading heeft zeker invloed op de max. snelheid bij de rd10.

Ik (geen geoefend wielrenner) merk dat 48kmh inderdaad haalbaar is bij (bijna) volle accu, anders niet. Op het display zie je een motorvermogen indicator, die loopt gewoon terug naar mate je zelf harder trapt (zo ongeveer van 45-46kmh). Vanaf (waarschijnlijk) 48kmh levert de motor nog zo weinig dat de meeste mensen (ik) niet verder kunnen omdat je dan zelf zoveel vermogen moet leveren.

Op halve batterijlading is dat punt bij mij zo'n 42kmh. Wil je harder, loop ik gewoon een muur van m'n eigen kracht. (Of de fiets remt 'actief', geen idee).
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

smoerijf schreef: 16 jul 2019, 21:50 Acculading heeft zeker invloed op de max. snelheid bij de rd10.

Ik (geen geoefend wielrenner) merk dat 48kmh inderdaad haalbaar is bij (bijna) volle accu, anders niet. Op het display zie je een motorvermogen indicator, die loopt gewoon terug naar mate je zelf harder trapt (zo ongeveer van 45-46kmh). Vanaf (waarschijnlijk) 48kmh levert de motor nog zo weinig dat de meeste mensen (ik) niet verder kunnen omdat je dan zelf zoveel vermogen moet leveren.

Op halve batterijlading is dat punt bij mij zo'n 42kmh. Wil je harder, loop ik gewoon een muur van m'n eigen kracht. (Of de fiets remt 'actief', geen idee).
Een brushless DC motor (eigenlijk een 3-fase permanent magneet motor) heeft een bepaalde kv waarde. Dat wil zeggen hoeveel volt die motor opwekt /omw. In theorie dus ook hoe snel die draait/volt (verliezen niet meegerekend). Nu komt het op de controller aan, hoe eenvoudiger hoe simpeler uit te leggen. Als jou motor bij 48V 48km/h kan (bepaald door de kv) zal die bij 42V maar 42km/h kunnen. Dus je controller geeft in beide gevallen 100% maar het resultaat is afh van je accu spanning die daalt ifv gebruik. Minder spanning=minder stroom (koppel)=minder vermogen=minder omw/min en dus minder snelheid. Je kan dit compenseren met field weakening (complexere controller) maar ten nadele van de efficiëntie. Makkelijker is om met een hogere accu spanning te beginnen en het zaakje met volle accu te dimmen (max 45km/h) om met lege accu zonder complexe ingrepen toch 45km/h te kunnen rijden. Er is een hele goeie reden dat Stromer nu met 48V rijd en vroeger met 36V... hoewel die ouwe motoren evengoed op 48V (en meer) kunnen (met externe controller)... maar dan zijn ze wel een pak sneller... kv, weet je nog.
Plaats reactie