Garantie en een goeie dealer - ST5 issues

Daflex2021
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2021, 14:06
Merk SP: Stromer

Dag allen,

Ik wil jullie graag even informeren over het belang van de garantie en de opvolging van een goede fietsenmaker.

In Mei 2019 was ik overtuigd om mijn woon-werkverkeer af en toe met de speed pedelec te gaan doen. Het traject is 62km enkel maar is vooral via jaagpaden/fiets-o-strades waar lekker kan doorgereden worden met de SP. Ik heb heel wat ervaring met de koersfiets en was op zoek naar een lekker racegevoel. Na enkele modellen te proberen en dankzij een goed leasingprogramma viel de keuze op een Stromer ST5. Na een testrit bleek dat ik het traject in minder dan 1u40 kon afleggen; een tijdsduur die ik tijdens de spits anders doorbreng in de wagen. Bij een (terecht) zeer hoog aangeschreven dealer stonden er nog twee op voorraad en na een tweetal weken om het papierwerk in orde te maken kon ik de baan op.

Helaas, na de tweede rit kwamen er problemen met de trapsensor. Die moest om de 15km opnieuw gekalibreerd worden. Omdat ik niet zelf wilde prutsen aan een fiets van 10k€ ging ik weer naar de dealer. Daar bleek de trapsensor (op een nieuwe fiets??) defect te zijn en die werd prompt vervangen. Daarboven bleek ook dat de remsensoren verkeerd waren aangesloten waardoor het rijgedrag ook te wensen overliet.

Ok, alles gerepareerd en opnieuw de baan op. Na opnieuw een paar ritten begon het vanvoor af aan: opnieuw kalibratieproblemen. Het was nu grote vakantie en ik had met de dealer afgesproken om hem opnieuw binnen te brengen na het verlof. Ook was mij opgevallen dat het stuur niet recht op de vork zat door de ovale steerer en als jarenlange fietsliefhebber is dat iets wat in mijn hoofd ging spoken. Maar ook hier: mijn diepste bewondering voor de inspanningen van de dealer. Opnieuw werd de trapsensor aangepakt en ook werd mijn fiets uitgerust met een nieuwe vork (met ronde steerer) en stuur. En dit alles kostte mij de uurtjes van de dealer en de rest viel onder de garantie. Alle problemen van de baan en terug de baan op.

Door Corona (thuiswerken) en privézaken is de ST5 helaas maar een paar keer van stal gehaald in 2020 waardoor hij geregeld stof stond te vangen in de garage (inpandig en dus niet te koud). Ik had gelezen op dit forum en ook van de dealer dat de batterij wel wat aandacht nodig had in geval dat de fiets een tijdje zou stilstaan. Dus controleerde ik op geregelde tijdstippen de batterij en met een druppellader hield ik de batterij netjes boven de 60%.

Groot was mijn verbazing toen ik eind april de fiets terug wilde aanzetten en de batterij opeens 0% aangaf. Er gebeurde helemaal niks… Onderzoek leerde me dat de OMNI zou kunnen gereset worden door 15 sec de knop ingedrukt te houden maar dan kwam op het scherm "shutting down" en nadien startte hij niet meer op. Enkel een helder wit scherm.

Opnieuw naar de fietsenmaker dus. Gelukkig was ik net op tijd voor de garantie (2 jaar sinds mei 2019) en werd de fiets terug in orde gemaakt. Maar het verdict was zwaar: zowel de batterij als de display waren stuk!! Indien niet meer in garantie had dit 2500€ gekost. En dit voor een fiets van meer dan 10k€ met minder dan 1000km op de teller.

De reden waarom ik dit dus post is om de mensen duidelijk te maken dat er soms (serieuze) kwaliteitsproblemen kunnen opduiken en dan is een goede garantie en een supergoeie dealer van levensbelang om de zaken op orde te krijgen.

Bij deze dus ook een grote dank aan Timothy en het team bij Chamizo in
Sint-Katelijne-Waver!
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Zeker; een goede dealer is goud waard! Dus hulde voor die van jou.

Je schrijft over een 'druppellader'; dit doet vermoeden dat je een andere lader dan de orginele hebt gebruikt. Is dat het geval?
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jan-Willem Wisselink schreef: 04 jun 2021, 01:06 Je schrijft over een 'druppellader'; dit doet vermoeden dat je een andere lader dan de orginele hebt gebruikt. Is dat het geval?
De reislader (CR65) heeft een druppellaadfunctie.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Daflex2021 schreef: 03 jun 2021, 07:34 En dit alles kostte mij de uurtjes van de dealer en de rest viel onder de garantie.
De werkuren vielen dus niet onder de garantie ... waarom ? :bn:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Daflex2021 schreef: 03 jun 2021, 07:34 Ik wil jullie graag even informeren over het belang van de garantie en de opvolging van een goede fietsenmaker.

De reden waarom ik dit dus post is om de mensen duidelijk te maken dat er soms (serieuze) kwaliteitsproblemen kunnen opduiken en dan is een goede garantie en een supergoeie dealer van levensbelang om de zaken op orde te krijgen.
Heb je de garantie nog verlengt met 3 jaar?
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

In BE werkt de garantieverlenging (Safebike) met jaarlijkse premiebetaling ... dus geen pakket van 3 jaar zoals in NL, ik heb onthouden dat dit in BE niet (meer) toegestaan is.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Waar blijft de TS ? :bn:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 04 jun 2021, 13:22
Daflex2021 schreef: 03 jun 2021, 07:34 En dit alles kostte mij de uurtjes van de dealer en de rest viel onder de garantie.
De werkuren vielen dus niet onder de garantie ... waarom ? :bn:
Tenzij het een adoptiedealer betrof, dan kan dat. Maargoed, dat is gissen, die info zal van de OP moeten komen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Het feit of het over een adoptie FM gaat maakt niet noodzakelijk iets uit ... uit het verhaal blijkt ook niet of TS switchte van verkoper.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nee, maar als de OP kosten voor arbeidsloon voor garantiewerkzaamheden bij de dealer van aanschaf heeft moeten betalen, dan is dat een hele vreemde zaak die tegen de Stromer policy in gaat. Een adoptiedealer mág dit doen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie