Iemand die filmpje of handleiding heeft hoe stuurpen van een ST3 kan worden gedemonteerd.
Momenteel heb ik er gekraak en fiets is nog in garantie en word dus opgelost door FM. Na garantie periode zou het kunnen dat dit probleem wel eens terug komt van daar dat ik wil weten hoe deze word gedemonteerd
Demonteren stuurpen ST3
Afdekplaatje eraf, inbusboutjes los, bevestiging koplamp, maar dan komt het : het kabelmanagement ... da's een klusje voor de FM.
Nog een gouden raad : sluit voor het verstrijken van de fabrieksgarantie een garantieverlenging af en trap hem buiten voor die verlenging verloopt.
Nog een gouden raad : sluit voor het verstrijken van de fabrieksgarantie een garantieverlenging af en trap hem buiten voor die verlenging verloopt.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22986
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Wat is volgens de FM de oorzaak van het gekraak en hoe lost de FM dit op?Geert Moreels schreef: ↑11 apr 2021, 14:40 Momenteel heb ik er gekraak en fiets is nog in garantie en word dus opgelost door FM. Na garantie periode zou het kunnen dat dit probleem wel eens terug komt van daar dat ik wil weten hoe deze word gedemonteerd
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Geert Moreels schreef: ↑08 mar 2021, 20:00 Hopla 3200km en het is weer van dat. Het getik is terug.
Mogelijk wiel nr 3. Vreemd dat deze fietsen toch heel wat gebreken vertonen.
Al een paar keer foutmeldingen gehad, zowel op de mijne als op die van mijn vrouw. Van beiden kraakt het stuur.
Bij mij werd dit al eens aangepakt maar is nu ook terug.
Met display lijkt mij ook iets bijzonder aan de hand. Met zonlicht lijkt deze plots vel grijzer dan er voor. Nu onduidelijker
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Pro
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 17 jun 2020, 20:41
Is een garantieverlenging mogelijk? Werd werd niet voorgesteld door FM.Golvas schreef: ↑11 apr 2021, 16:14 Afdekplaatje eraf, inbusboutjes los, bevestiging koplamp, maar dan komt het : het kabelmanagement ... da's een klusje voor de FM.
Nog een gouden raad : sluit voor het verstrijken van de fabrieksgarantie een garantieverlenging af en trap hem buiten voor die verlenging verloopt.
-
- Pro
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 17 jun 2020, 20:41
Volgens wat ik verneem zou dit enkel smeren zijn van stuurpen en lagersStromeur schreef: ↑11 apr 2021, 18:40Wat is volgens de FM de oorzaak van het gekraak en hoe lost de FM dit op?Geert Moreels schreef: ↑11 apr 2021, 14:40 Momenteel heb ik er gekraak en fiets is nog in garantie en word dus opgelost door FM. Na garantie periode zou het kunnen dat dit probleem wel eens terug komt van daar dat ik wil weten hoe deze word gedemonteerd
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22986
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Oké. In dat geval wil je niet alleen weten hoe je de stuurpen moet demonteren, maar ook hoe je balhoofdlagers moet smeren, de stuurpen terug monteert en daarbij het balhoofd opnieuw stelt (niet te strak, en ook niet met speling).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Pro
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 17 jun 2020, 20:41
Klopt. Nu nog te weten komen hoe alles uit mekaar moet
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Akku verwijderen, hang je ST3 bij het balhoofd aan het frame op maar laat de wielen op de grond staan.
Maak van alle kabel en slangen routes foto’s hoe het loopt. Komt van pas bij montage.
Stuurpen verwijderen: afdekkap verwijderen, alle stekkers losnemen en voorzichtig uit de stuurpen trekken. Die zijn gelabeld, wijst vanzelf. Wartels van de remslangen losdraaien en uit de remhendels verwijderen. Draai een klein stevig strak gedraaid doekje in het gat van remhendel tegen leeglopen.
Remslangen terugtrekken tot de balhoofdpen.
Centrale Torx bout verwijderen, Rechts naast de balhoofdpen 2 M6 bouten van de stuurpen losdraaien.
De stuurpen met stuur en alle hendels naar boven eraf van de ovale pen trekken. Let op de slangen en kabels De vork kan vervolgens uit je balhoofd zakken. Laat de remleidingen verticaal staan, dan lopen ze niet leeg.
Je kunt de lagers alleen smeren door de rubber seal eruit te wippen met een mesje ertussen te prikken bij de buitenring.
Montage in omgekeerde volgorde. Extra is remmen ontluchten en minerale olie evt bijvullen. Optioneel kan je de remleiding van de voorrem rechts aansluiten als je de kortste route om de balhoofdpen aflegt.
Alternatief:
Je kunt ook de remslangen laten zitten en alleen de hendels van het stuur halen om de slangen ruimte te geven. Ik liet vorig jaar alleen de vork gedeeltelijk uit het balhoofd zakken. Het balhoofdkager boven kan uit het balhoofd en omhoog. Bij beide lagers pulk je de seals eruit met een dunnen puntig mesje en propt ze aan één kant vol met waterproof vet tot het oude vet aan de andere kant eruit komt. Verwijder dat oude vet. Seals er weer in en monteren maar weer.
Het gekraak komt doordat het ovale bovenstuk van de balhoofdpen, en de stuurpen ws ook, inklinkt. Daardoor gaat de stuurpen steeds weer los zitten. Trekt ook scheef als je pech hebt. Ik heb de schroefdraad van de 2 M6 inbusbouten heel licht ingevet en daarna weer gemonteerd. Druk het stuur bij vastdraaien een beetje scheef de verkeerde kant op. Als alles vastzit hoort het stuur recht te staan. Doe je dat niet dan klinkt het ovale stuk ook in maar op de stand dat je stuur na inklinken scheef staat en niet / nauwelijks meer recht te krijgen is. Daarna 2-3 keer elke week de M6 bouten 1/8 slag terugdraaien en weer op het juiste moment vastzetten. Herhalen als ie weer kraakt. Dat inklinken en gekraak houdt een keer op.
De centrale Torx bout op het juiste moment vastzetten vóór de 2 M6 bouten.
Dat is enig gedoe want als alles vast zit staan de lagers te strak. Vind ik. Het stuur en wiel moet makkelijk omvallen maar speling is verkeerd. Ik heb het uiteindelijk op gevoel gedaan.
Afsluitend, pas wanneer je balhoofdlagers weer spelingvrij en soepel draaien kan je aan het antikraak programma gaan werken.
Het is een heel gedicht geworden maar een Handige Harrie heeft het snel gefixt.
Maak van alle kabel en slangen routes foto’s hoe het loopt. Komt van pas bij montage.
Stuurpen verwijderen: afdekkap verwijderen, alle stekkers losnemen en voorzichtig uit de stuurpen trekken. Die zijn gelabeld, wijst vanzelf. Wartels van de remslangen losdraaien en uit de remhendels verwijderen. Draai een klein stevig strak gedraaid doekje in het gat van remhendel tegen leeglopen.
Remslangen terugtrekken tot de balhoofdpen.
Centrale Torx bout verwijderen, Rechts naast de balhoofdpen 2 M6 bouten van de stuurpen losdraaien.
De stuurpen met stuur en alle hendels naar boven eraf van de ovale pen trekken. Let op de slangen en kabels De vork kan vervolgens uit je balhoofd zakken. Laat de remleidingen verticaal staan, dan lopen ze niet leeg.
Je kunt de lagers alleen smeren door de rubber seal eruit te wippen met een mesje ertussen te prikken bij de buitenring.
Montage in omgekeerde volgorde. Extra is remmen ontluchten en minerale olie evt bijvullen. Optioneel kan je de remleiding van de voorrem rechts aansluiten als je de kortste route om de balhoofdpen aflegt.
Alternatief:
Je kunt ook de remslangen laten zitten en alleen de hendels van het stuur halen om de slangen ruimte te geven. Ik liet vorig jaar alleen de vork gedeeltelijk uit het balhoofd zakken. Het balhoofdkager boven kan uit het balhoofd en omhoog. Bij beide lagers pulk je de seals eruit met een dunnen puntig mesje en propt ze aan één kant vol met waterproof vet tot het oude vet aan de andere kant eruit komt. Verwijder dat oude vet. Seals er weer in en monteren maar weer.
Het gekraak komt doordat het ovale bovenstuk van de balhoofdpen, en de stuurpen ws ook, inklinkt. Daardoor gaat de stuurpen steeds weer los zitten. Trekt ook scheef als je pech hebt. Ik heb de schroefdraad van de 2 M6 inbusbouten heel licht ingevet en daarna weer gemonteerd. Druk het stuur bij vastdraaien een beetje scheef de verkeerde kant op. Als alles vastzit hoort het stuur recht te staan. Doe je dat niet dan klinkt het ovale stuk ook in maar op de stand dat je stuur na inklinken scheef staat en niet / nauwelijks meer recht te krijgen is. Daarna 2-3 keer elke week de M6 bouten 1/8 slag terugdraaien en weer op het juiste moment vastzetten. Herhalen als ie weer kraakt. Dat inklinken en gekraak houdt een keer op.
De centrale Torx bout op het juiste moment vastzetten vóór de 2 M6 bouten.
Dat is enig gedoe want als alles vast zit staan de lagers te strak. Vind ik. Het stuur en wiel moet makkelijk omvallen maar speling is verkeerd. Ik heb het uiteindelijk op gevoel gedaan.
Afsluitend, pas wanneer je balhoofdlagers weer spelingvrij en soepel draaien kan je aan het antikraak programma gaan werken.
Het is een heel gedicht geworden maar een Handige Harrie heeft het snel gefixt.
Ja, zoek naar CargarantieGeert Moreels schreef: ↑11 apr 2021, 22:57Is een garantieverlenging mogelijk? Werd werd niet voorgesteld door FM.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
-
- Pro
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 17 jun 2020, 20:41
Oeps een hele uitleg maar snap hem wel.
Misschien een rare vraag tov heel de uitleg. Hoe gaat het afdekplaatje van stuurpen?
Misschien een rare vraag tov heel de uitleg. Hoe gaat het afdekplaatje van stuurpen?