Vet in krankstel

Plaats reactie
BLACKSTROMER
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mei 2019, 10:52
Locatie: Waregem Deerlijk

Min as kraakt.... is het mogelijk om zelf vet toe te voegen .... ? Speciale tools nodig ?
m2ss180
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Hoe oud/ hoeveel km heeft je SP?
En onder welke condities gebruik je de fiets en hoe reing/ onderhoud je hem?
Het kan voldoende zijn om wat vet toe te voegen, maar het kan ook je bottom bracket (lager) zijn die versleten is.
Dan is het slechts iets uitstel.

Een BB vervangen is niet heel ingewikkeld, maar je voet wel een sleutel/ dop hebben om het lager te lossen en weer vast te zetten.
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Mits de juiste tools niet zo moeilijk om te doen. Er zijn genoeg instructiefilmpjes op youtube te vinden.
Nieuwpoort = zand. Regelmatig kuisen en niet teveel vet gebruiken.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

https://nl.aliexpress.com/item/4000529822583.html

Vet : best waterbestendig vet (marine vet)

Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik heb in het begin een tik in het crankstel gehad. De FM heeft toen de as die door de lagers loopt opnieuw met vet gemonteerd en toen was de tik weg.
Vorig jaar heb ik de BB lagers opnieuw van waterproof vet (Belray) voorzien. Dat lukt alleen door van elk lager de rubber seal eruit te lichten met een mesje. Oplichten bij de buitenring van het lager. Daarvoor hoeven de lagerproppen die in je frame zijn gedraaid er niet uit.
Borg wel weer goed de bout van de linker crank met de lichtste versie schroefdraadborgmiddel. Had mijn FM niet goed gedaan, toen stond ik binnen 100 km langs de weg met de crank eraf.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
BLACKSTROMER
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mei 2019, 10:52
Locatie: Waregem Deerlijk

Ah, stom, na enkele ritten was het plots weer weg, een putje hier een putje daar.... het is ook nog maar pas. Vooral mijn linkse pedaal voelde ik de kraak(tik) meer dan rechts.
Het is dus niet mijn krank, maar de zijstandaard die nu en dan tegen mijn pedaal tikte...... nog een geluk dat het maar dat is. Bedankt voor de reacties.
m2ss180
Plaats reactie