Shimano 12 versnellingen ombouw

Plaats reactie
petropoliskhan
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 jan 2021, 17:39
Locatie: Beersel, Belgie
Merk SP: ST5
Km-stand: 8500

Hallo, heeft iemand geprobeerd om de 11-speed shimano cassette om te bouwen naar een Shimano XT CS-M8100 12-speed cassette met een 10-tands tandwiel op de Stromer ST5? Ik weet dat de XT cs 8100m cassette de verandering van de shimano vrije naaf naar de micro spline naaf vereist.
Ik zou graag meer weerstand willen bij het rijden met 48 km/u op het vlakke of bergafwaarts. Dank u. ( Deepl vertaling)
Hallo, vergeef me, mijn Nederlands is erg arm. Deepl translate is mijn vriend.
Gretig wachtend op Dark Platinum ST7
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

de 10t gaat inderdaad niet op de shimano body passen, ik weet ook niet of je een passende microspline gaat vinden.
Nou is de 10t ook eigenlijk wel tegen de grens aan hoe je ketting kan lopen, misschien loopt de ketting eigenlijk al wat minder op zo'n klein kransje, nadeel van de 12sp voor op de SP is dat je helemaal niet zo'n groot bereik achter nodig hebt.
Logischer zou zijn om voor een groter tandwiel te nemen en achter minder verschil tussen de verzetten.
petropoliskhan
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 jan 2021, 17:39
Locatie: Beersel, Belgie
Merk SP: ST5
Km-stand: 8500

Edgecrusher, dank u voor uw antwoord. Zoals ik in mijn oorspronkelijke post al zei weet ik dat de nieuwe 8100m cassette een andere naaf vereist. De stromer is uitgerust (geloof ik) met een 11 speed shimano Freehub. De 12 speed vereist een conversie naar een micro spline naaf. De wielen op de stromer zijn gemaakt door DT swiss en ik heb een
DT Swiss Shimano Micro Spline 3-Pawl Kit.
Zie
https://www.bikeinn.com/fiets/dt-swiss- ... lsrc=aw.ds
Mijn vraag is de volgende: Past dit op het wiel van de st5 en kan ik de 12 speed 8100M monteren.
Wat betreft het bereik is het in feite groter dan de standaard 11-42 tand.
Versnellingsmogelijkheden
10-45T (12-speed ritme stap spec voor Cross Country)
10-51T (12-speed wide range spec voor Enduro). Kunt u mij uitleggen waarom een groter kettingblad aan de voorkant beter zou zijn, aangezien ik op zoek ben .
Hallo, vergeef me, mijn Nederlands is erg arm. Deepl translate is mijn vriend.
Gretig wachtend op Dark Platinum ST7
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

petropoliskhan schreef: 20 mar 2021, 20:52 Kunt u mij uitleggen waarom een groter kettingblad aan de voorkant beter zou zijn, aangezien ik op zoek ben .
De totale overbrenging is het aantal tanden vooraan gedeeld door het aantal tanden achteraan en de diameter van je achterwiel in rekening brengen. Omdat de diameter van het wiel niet veranderd kan je:
- vooraan 50T en achteraan 10T = voor elke omw van de trapas = 5 omw van je achterwiel;
- vooraan 55T en achteraan 11T = exact hetzelfde.
Je cadans kan je dus makkelijker vooraan aanpassen dan achteraan als je daar al een 11T hebt en ombouw naar 10T niet evident is. Evt de kettinglengte naar boven aanpassen.
Nu zal je vooraan 52T hebben dus mijn cijfers zijn maar als voorbeeld.
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Ik weet ook niet of je een kettingblad met 55 tanden gaat vinden in die steek. Moet je denk ik ook al je crank voor wisselen. Maar nog groter verzet? Ik rij 48-49 op de 15 achteraan. Dus die 11 en 13 gebruik ik niet. Toegegeven, ik rij met klikpedalen waardoor je gemakkelijker een hogere trapfrequentie rijdt.
Plaats reactie