ST3 testrit

Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

Al zoekende naar een goeie SP voor mij als tourrijder met rondjes van tussen de 60 en 100 km, heb ik de afgelopen dagen de R&M Supercharger 2 en verschillende Klevers getest (Klever X Speed 2019 en de Klever X Speed 2020 PINION). Vandaag was de beurt aan de Stromer ST3.

Via Buren naar Culemborg, rechtsaf over de dijk naar Ingen in de Betuwe en vanaf daar terug naar huis. Het was 5 graden en matig windje (80% van de rit tegen of schuin-tegen). Een ritje van 63 km, precies 34 km/u gemiddeld. Fiets met zwarte kleur zonder vering met 142 km op de teller. De Riese & Muller is al afgevallen en dus vergelijk ik de Stromer met de fietsen van Klever waarop ik de afgelopen dagen heb gefietst:
  • Ligt als een blok op de weg, geen ratelend vóór spatbord (zoals bij de Klever), geen getik of gerammel, stevig, strak, fantastisch gebouwd, goeie stijfheid en ziet er in mijn ogen best mooi uit. Alhoewel ik de witte kleur nog mooier vind.
  • Heerlijk stuur, makkelijk in gebruik, gaat heerlijk door de bocht, ook in de flauwe bochten op de dijk. Overigens net als de Klevers
  • Connectiviteit en display uitstekend, er is veel geschreven over de plek van de display, maar ik heb er geen moeite mee, enorm pluspunt tov de Klever
  • 984 Wh accu is goed, ik kwam na 63 km (beetje koud, redelijk windje) thuis aan met 17%. Veel op stand 3 gereden, geen idee hoe de fiets verder ingesteld stond, ik kon niks tweaken, ik zou dus in theorie de 75 km moeten kunnen halen. Dat is voor mij als tourfietser net ietsjes te weinig. Verbruik was dus zo'n 820 Wh over 63 km en dat is goed in vergelijk met de Klever, die gisteren over 62 km zo'n 1400 Wh verbruikte.
  • Aanzetten met de Stromer gaat veel lekkerder dan met de Klever, je voelt de power van de 800 W motor. Maarrrr, eenmaal op snelheid vond ik de Klever makkelijker rijden. Ik moest op de Stromer er meer effort insteken om op 42 km/u of 45 km/u te blijven. Ik merkte ook dat ik vandaag meer vermoeid was en meer zweet had geproduceerd dan gisteren over dezelfde afstand. Natuurlijk, een ander traject, wellicht net iets andere omstandigheden. Maar toch, duidelijk voelbaar. Een plusje voor de Klever voor souplesse in het constant op snelheid blijven
  • Stromer zonder vering tov een Klever met zadelpen vering en voorvork vering is lastig vergelijken, beide fietsen in deze samenstelling zijn wel vwb prijs te vergelijken. Als je de Stromer uitrust met dezelfde veringen schiet de prijs omhoog. Ik zou de ST3 nooit kopen zonder vering. De robuustheid, de stijfheid, het gewicht heeft zo zijn pluspunten, maar comfortabel is het niet
  • Een kleinigheidje is de topsnelheid, de Stromer houdt echt op bij 48,5 km/u, de Klever heb ik (en ook mijn vrouw) zonder moeite doorgetrapt tot 50 km/u
  • Schakelen met een derailleur vind ik het lekkerst. Al eerder ergens hier op het forum gemeld dat PINION het voor mij niet is. Geen verschil tussen Stromer derailleur versie en de Klever derailleur versie.
  • Cockpit van de Stromer is mooier dan van de Klever, rustiger, kabels beter weggewerkt, maar de spiegel links zat wat in de weg van mijn linkerhand. Is waarschijnlijk simpel te verbeteren.
Dat was het wel zo'n beetje. Ik ga eens rustig nadenken over welke fiets het gaat worden. Maandag gaat de Stromer weer terug en dan zal ik besluiten welke SP mijn voorkeur heeft.

Hierbij nog een paar foto's van vandaag
Bijlagen
IMG_2035.jpg
IMG_2035.jpg (3.51 MiB) 2381 keer bekeken
IMG_2052.jpg
IMG_2052.jpg (1.94 MiB) 2381 keer bekeken
IMG_2053.jpg
IMG_2053.jpg (2.15 MiB) 2381 keer bekeken
IMG_2054.jpg
IMG_2054.jpg (2 MiB) 2381 keer bekeken
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Complimenten voor de tijd die je neemt voor het testen en selecteren van jouw ideale speed pedelec !

Succes met het maken van je leuke keuze.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
R11
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 feb 2021, 20:34
Locatie: Limburg
Merk SP: Stromer ST3 L 2019

Hoi Joep, super hoe jij je erin verdiept. Ik heb twee jaar geleden ook mijn research gedaan maar zit pas sinds kort op het forum. Iets meer tijd nu dan voorheen ;)
Ik meende ook dat ik een verende voorvork moest hebben. Mijn leverancier adviseerde echter om eerst vrijblijvend een verende zadelpen te proberen. Nou, dat was een uitkomst. Met de verende zadelpen en de juiste bandendruk in de Pirelli's (top band overigens) heb je echt geen verende voorvork nodig tenzij je plannen hebt voor Luik Bastenake Luik misschien :D
Als ik het zo lees moet de instelling nog gepersonaliseerd worden. Ik ben van 1958, fiets door weer en wind en zelden in stand 3. 90 km retour woonwerk is geen probleem. Daarbij zit hier in het Limburgse ook nog wat verval. Ik fiets van Midden Limburg naar Zuid Limburg. Ik heb wel gezocht naar een route met zo min mogelijk verkeerslichten en spoorwegovergangen. Ik stond eerst enkele reis namelijk zo'n 12 minuten stil. Nu kan ik continue rijden. Dat zal ook in accu schelen.
Advies wat de instellingen betreft. Probeer wat uit en maak via de OMNI app een schermprint zodat je weet hoe e.e.a. ingesteld staat. Mocht je contact willen, laat het maar weten. En wil je de verende zadelpen uitproberen, be my guest.
Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

Dank voor je tips R11! Ik neem ze mee in mijn overwegingen. Ik ben toevalligerswijs ook van 1958 en Limburger van geboorte.

Morgen gaat de Stromer terug en ga ik rustig met alle overwegingen en offertes bij de hand een besluit nemen. Ik heb geen haast, dus als het nodig is, neem ik zeker contact met je op.
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Boeiende verslaglegging en interessante overwegingen. Lekker, dat je geen haast hebt. Het is een hele investering. Verstandig om niet over één nacht ijs te gaan. Ik ben benieuwd wat het wordt!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Ik kan met weinig kracht toch 45 blijven rijden op mijn ST3.
Bij tegenwind kakt hij in naar 43 maar 45 haal je dan ook gewoon, moet wel echt hard tegen de wind in gaan wil hij onder de 40 komen. Wind mee vaak 46-48.

Zonder geveerde voorvork had ik hem niet gekocht. Dikke 900 euro en maar 3,5 cm travel maar toch blij dat ik hem er in heb zitten, doet echt wel wat.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

Ik kan met weinig kracht toch 45 blijven rijden op mijn ST3.
ik denk dat er velen zijn die dat kunnen, zo hoort het ook. Ik moest op de Stromer net wat harder werken dan bij de Klever. Zoals ik al schreef: ik kon de instellingen niet aanpassen omdat ik geen account heb, wellicht dat het daar aan lag. Ik bemerkte een klein maar duidelijk verschil.
Zonder geveerde voorvork had ik hem niet gekocht.
dat klein beetje comfort heb je echt nodig
Ik ben benieuwd wat het wordt!
ik laat het zeker even weten, je hebt hier een fantastisch forum Stromeur, veel van geleerd, ook van andere merken dan Stromer, ik ga proberen regelmatig een bijdrage te leveren
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
SirJohnDoe
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 nov 2020, 23:32
Merk SP: Stromer ST3 2019

Mijn vorige fiets was een Klever X Speed, en inmiddels rij ik nu ca. 1,5 maand op een ST3. Om een paar punten aan te halen:
  • De spiegel van de Stromer is inderdaad niet bepaald praktisch. Gelukkig kost die van de Klever maar 20-25 euro, maar ik zou gewoon bij aankoop vragen of de dealer deze omruilt.
  • Als je stand 2 goed instelt kun je zeker die 100 km halen, stand 3 is vol vermogen op alles. Gebruikte je op de Klever de 1200 wH accu? Anders kan ik me moeilijk voorstellen dat het met die wel lukte.
  • De Stromer heeft een vrij strakke bovengrens in tegenstelling tot de Klever, en harder dan 45 km/u GPS lukt niet echt (ca. 47-48 km/u op OMNI). Dat vond ik inderdaad ook een nadeel, maar ik merk dat mijn gemiddeldes zo'n 1 à 2 km hoger zijn op de ST3 ondanks de hogere topsnelheid van de Klever. Voornamelijk vanwege het snellere optrekken, en de pauzes die je hebt bij Klever als je even niet trapt en het weer oppakt. Daarnaast merk ik dat de Stromer bij slechtere weersomstandigheden beter de 45 km/u (Omni) kan vasthouden vanwege de sterkere motor, met de Klever was dit nog weleens afzien, of met een stand hoger zorgde dit voor een fors hoger verbruik.
  • Met zadelvering en niet te hoge bandenspanning vind ik de ST3 minstens net zo comfortabel rijden als de Klever (ondanks het ontbreken van voorvering). Ik ben het met je eens dat vering nodig is, maar voorvering niet persé als je de bandenspanning niet te hoog doet (ik doe 2 bar voor, 2,5 bar achter). De X Speed had het wel, maar daar merkte ik weinig verschil als ik dit gebruikte of niet. Zadelvering zorgt voor het meeste comfort en vangt de meeste klappen op (drempels bebouwde kom neem ik regelmatig met 40-45 km/u)
  • De OMNI vind ik persoonlijk ook een verademing vergeleken met het Klever display, gezien deze een stuk uitgebreider en gebruiksvriendelijker is, en de connectiviteit een stuk beter is (met 2g en GPS), en er niet zo lelijk uit ziet.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

SirJohnDoe schreef: 08 mar 2021, 15:30De spiegel van de Stromer is inderdaad niet bepaald praktisch. Gelukkig kost die van de Klever maar 20-25 euro, maar ik zou gewoon bij aankoop vragen of de dealer deze omruilt.
Dat hebben ze bij aankoop bij de mijne ook gedaan. Direct verwisseld met dat hangende exemplaar, geen idee of dat een Klever spiegel is.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

Dank SirJohnDoe, een beetje vergelijken en ervaringen uitwisselen kan geen kwaad
Gebruikte je op de Klever de 1200 wH accu?
Nee, ik had 2x 850 Wh, de Stromer accu is veel zuiniger en dus beter dan de Klever accu, dat heeft al mijn getest wel uitgewezen. Het verschil is zelfs vrij groot, Klever: 22,5 Wh per km, Stromer 13,0 Wh per km. Dit is uiteraard gebaseerd op mijn eenmalige Klever- en Stromertest.
ik merk dat mijn gemiddeldes zo'n 1 à 2 km hoger zijn op de ST3 ondanks de hogere topsnelheid van de Klever. Voornamelijk vanwege het snellere optrekken,
Ik rij veel over lange dijken en boerenwegen, het feit dat de Klever een iets hogere top heeft vind ik wel fijn, maar meer nog dat ik die topsnelheid lekker lang kan vasthouden, zonder een hoop gezwoeg en gezweet. Ik moest harder werken op de Stromer om de top vast te houden.
Daarnaast merk ik dat de Stromer bij slechtere weersomstandigheden beter de 45 km/u (Omni) kan vasthouden
Bij slecht weer zit ik lekker thuis bij de kachel
Zadelvering zorgt voor het meeste comfort
Ben ik absoluut met je eens, toch is het fijn dat de voorvering bij de Klever er al op zit.
De OMNI vind ik persoonlijk ook een verademing vergeleken met het Klever display,
Voor mij één van de zwakke punten van de Klever
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
Plaats reactie