Via Buren naar Culemborg, rechtsaf over de dijk naar Ingen in de Betuwe en vanaf daar terug naar huis. Het was 5 graden en matig windje (80% van de rit tegen of schuin-tegen). Een ritje van 63 km, precies 34 km/u gemiddeld. Fiets met zwarte kleur zonder vering met 142 km op de teller. De Riese & Muller is al afgevallen en dus vergelijk ik de Stromer met de fietsen van Klever waarop ik de afgelopen dagen heb gefietst:
- Ligt als een blok op de weg, geen ratelend vóór spatbord (zoals bij de Klever), geen getik of gerammel, stevig, strak, fantastisch gebouwd, goeie stijfheid en ziet er in mijn ogen best mooi uit. Alhoewel ik de witte kleur nog mooier vind.
- Heerlijk stuur, makkelijk in gebruik, gaat heerlijk door de bocht, ook in de flauwe bochten op de dijk. Overigens net als de Klevers
- Connectiviteit en display uitstekend, er is veel geschreven over de plek van de display, maar ik heb er geen moeite mee, enorm pluspunt tov de Klever
- 984 Wh accu is goed, ik kwam na 63 km (beetje koud, redelijk windje) thuis aan met 17%. Veel op stand 3 gereden, geen idee hoe de fiets verder ingesteld stond, ik kon niks tweaken, ik zou dus in theorie de 75 km moeten kunnen halen. Dat is voor mij als tourfietser net ietsjes te weinig. Verbruik was dus zo'n 820 Wh over 63 km en dat is goed in vergelijk met de Klever, die gisteren over 62 km zo'n 1400 Wh verbruikte.
- Aanzetten met de Stromer gaat veel lekkerder dan met de Klever, je voelt de power van de 800 W motor. Maarrrr, eenmaal op snelheid vond ik de Klever makkelijker rijden. Ik moest op de Stromer er meer effort insteken om op 42 km/u of 45 km/u te blijven. Ik merkte ook dat ik vandaag meer vermoeid was en meer zweet had geproduceerd dan gisteren over dezelfde afstand. Natuurlijk, een ander traject, wellicht net iets andere omstandigheden. Maar toch, duidelijk voelbaar. Een plusje voor de Klever voor souplesse in het constant op snelheid blijven
- Stromer zonder vering tov een Klever met zadelpen vering en voorvork vering is lastig vergelijken, beide fietsen in deze samenstelling zijn wel vwb prijs te vergelijken. Als je de Stromer uitrust met dezelfde veringen schiet de prijs omhoog. Ik zou de ST3 nooit kopen zonder vering. De robuustheid, de stijfheid, het gewicht heeft zo zijn pluspunten, maar comfortabel is het niet
- Een kleinigheidje is de topsnelheid, de Stromer houdt echt op bij 48,5 km/u, de Klever heb ik (en ook mijn vrouw) zonder moeite doorgetrapt tot 50 km/u
- Schakelen met een derailleur vind ik het lekkerst. Al eerder ergens hier op het forum gemeld dat PINION het voor mij niet is. Geen verschil tussen Stromer derailleur versie en de Klever derailleur versie.
- Cockpit van de Stromer is mooier dan van de Klever, rustiger, kabels beter weggewerkt, maar de spiegel links zat wat in de weg van mijn linkerhand. Is waarschijnlijk simpel te verbeteren.
Hierbij nog een paar foto's van vandaag