Testrit ST5

JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Gisteren en vandaag de ST5 kunnen testrijden. Hier even mijn bevindingen en vergelijking met mijn huidige Klever X-speed.
De lage temperaturen (-7°C vanmorgen) waren een goede test om de accu eens grondig aan de tand te voelen.
De accu is redelijk indrukwekend. Met mijn Klever bij temperaturen rond het vriespunt en een 850Wh accu van 15 maanden oud moet ik schipperen tussen ondersteuning 1 en 2 om op het werk te geraken (42km). Met de Stromer hield ik bij stevige vriestemperaturen en lichte meewind op dezelfde route + 10km extra tot bij de dealer nog 25% over. De hele route reed ik op ondersteuning 2. Ja, die accu is nog nieuw en is 983Wh, maar zelfs met een verlies van 10% per jaar, geraak ik binnen 2 jaar normaal nog gemakkelijk op het werk in de winter.
De motor is veel verfijnder dan die van Klever. De ondersteuning is er gewoon zonder zich te laten opmerken. Even afremmen aan een voorrangsweg en terug versnellen zonder haperen. Bij de Klever gebeurt het vaak dat de ondersteuning op dat moment wat achter loopt en het even duurt voor die weer met volle goesting aan het werk gaat. Ik heb wel het gevoel dat de Klever in stand 2 iets meer ondersteuning geeft dan de Stromer. Het verschil tussen stand 2 en 3 is daar verwaarloosbaar klein. Bij Stromer is dat verschil iets duidelijker. Maar dat is allemaal te tweaken in de onderverdelingen.
Een opmerkelijk verschil is het remmen op de motor. Bij Stromer voel je echt dat die op de motor remt van zodra je aan de remhendels komt. Bij Klever voel ik niet echt een verschil tussen het aan- of uitschakelen van de remregeneratie.
De remmen zelf zijn zoals verwacht een stuk agressiever dan de MT5 met enkele zuigers van Magura. De remblokken piepen wel als gek ook bij droog weer, dus die vliegen er sowieso uit. Wel was het opletten omdat de voorrem links zit tov rechts bij Klever.
Het elektronisch schakelen heeft mij niet helemaal kunnen overtuigen. Meestal werkt het snel en geruisloos, maar enkele keren twijfelde de ketting toch even en dan kan je niet effe een duwtje bijgeven zoals met mechanisch schakelen. Maar wat mij wel stoorde is de plaats van de shifters. Ok, het ziet er allemaal strak uit, maar doordat die ter hoogte van het stuur zitten en niet eronder zoals bij manueel schakelen, moet je telkens met je duim een heel stuk omhoog. Dit is niet intuïtief en zelfs al wen je eraan na verloop van tijd, het is gewoon niet de plaats waar die horen te zitten. Beter zou zijn om een matchmaker met de remhendel te hebben waardoor de drukknoppen onder het stuur komen te zitten. Misschien een tip voor Jeroen?
Het stuur was de grootste reden om met de ST5 te rijden en niet met de ST3. Het is wennen en naar mijn gevoel niet ideaal. Het is smal (tegen de huidige trend in) en loopt wat af zoals bij een caféracer. Als ze dan toch een mooie geïntegreerde cockpit willen, waarom dan niet de optie geven om ook een model met breder stuur en 12° backsweep te bestellen?
Het sturen zelf lijkt alsof er stuurdempers ingewerkt zijn of dat er een soort stuurassist is ingebouwd. Niet snel van links naar rechts draaien maar eerder een zachtmoedig, stabiel draaien van het voorwiel. Zelfs met de ervaring op mijn Klever was dit echt opvallend. Dit is niet echt een plus- of minpunt. Al is stabiliteit bij hogere snelheden wel wenselijk.
Over de banden ben ik best tevreden. Het rubber is vrij zacht en door te opteren voor brede velgen, vallen de banden mooi breed wat extra comfort en grip geeft. Zelfs op de besneeuwde stukken door het bos bleef alles goed onder controle, met hier een daar een gecontroleerde slip.
De fiets in zijn geheel is muisstil (buiten het remmen). Geen gerammel van poot of spatborden zoals bij de Klever. Dat mag natuurlijk wel voor die prijs.
Dat er een een Stromer in plaats van (of naast) de Klever komt, is wel duidelijk. Maar of het de ST3 of de ST5 wordt, daar zal ik toch nog wel een paar nachtjes moeten over slapen. Wat comfort betreft, wint de ST3 met de vingers in de neus. Maar op een fiets van meer dan €7000 horen geen SLX onderdelen en 'matige' koplamp te zitten.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Interessante vergelijking met Klever. Nu begin ik toch te zien waar het prijsverschil in zit.
Ik snap wel je opmerking niet:
JDNY schreef: 12 feb 2021, 14:02 "het stuur was de grootste reden om een ST5 te kiezen en niet een ST3
Wat bedoel je daarmee? Het stuur verschilt toch niet zo hard, alleen in dat je die van de ST3 kan aanpassen naar meer comfortabel, maar jij geeft het stuur van de ST5 de voorkeur?
ST3 black 983wh
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Bij de ST3 kan je het stuur vervangen, bij de ST5 niet. Als de ST5 dus echt niet bevalt, zit je ermee. Vind het stuur van de ST5 niet geweldig, maar ook niet onoverkomelijk. Maar ik vermoed dat je de stuurpen van de ST3 wel op de 5 kan installeren, al zal geen enkele dealer dat willen gezegd hebben.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JDNY schreef: 12 feb 2021, 17:08 al zal geen enkele dealer dat willen gezegd hebben.
Terecht, want het kan niet.

De stuur/stuurpencombinatie van de ST5 is één geheel waarin alle kabels intern zijn doorgeleid. T.b.v. daarvan zit een complete print in het stuur. Dit is niet het geval bij het stuur van de ST3, dat bovendien bestaat uit een losse stuurpen en stuur.

viewtopic.php?f=20&t=944
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JDNY schreef: 12 feb 2021, 14:02 Het is smal (tegen de huidige trend in)
Die huidige brede sturen-trend is een MTB trend. De ST5 is geen MTB, het is een wegfiets.

Het stuur van een wegfiets heeft een andere functie dan dat van een MTB en smaller is in dit geval beter: het zorgt voor een stabieler rijgedrag, betere aerodynamica (en dus grotere actieradius) en meer comfort voor je schouders, handen en polsen, omdat je een meer natuurlijke fietshouding kunt aannemen.

Stromer heeft bij recentere modellen (en ook bij de ST3) gelukkig wel de backsweep-optie meegenomen, maar dat kan dus niet bij de ST5. Die heeft een 'take it or leave it' cockpit.
JDNY schreef: 12 feb 2021, 14:02 Maar op een fiets van meer dan €7000 horen geen SLX onderdelen en 'matige' koplamp te zitten.
De nieuwe Stromer ST2 heeft dezelfde koplamp als de ST3. Met high beam. Ik heb de ST2 wekenlang getest deze winter, in onverlicht Fries buitengebied en de funtionaliteit is prima. Eens: de Supernova M99 PRO en M99 Mini Pro zijn beter, maar dat maakt deze Roxim Z4E Pro niet meteen matig.

Wat is er mis met SLX?

Mijn advies: testen die ST3. Wij waren bij de lancering een beetje sip over Microshift, maar hij rijdt en schakelt als een jekko. Er is letterlijk nog geen énkele klacht over de ST3 drivetain op ons forum verschenen, en reken maar dat er hier geklaagd wordt als er wat te klagen valt ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Het probleem met lichten is niet zozeer in donker gebied. Dan volstaat bijna eender welke lamp. Wanneer je in het verkeer rijdt met lichten van tegenliggers, dan heb je een goede lamp nodig die toch niet verblindt.

De ideale stuurbreedte is relatief en hangt oa af van de schouderbreedte. Smaller is idd aerodynamischer, maar ik ben niet geboren met de ideale wielermaten. Voor mij had er gerust een cm of 4 bij gemogen.

Niets mis met SLX, je verwacht dit gewoon niet op een dergelijke dure fiets. Iemand een idee of je die elektronische shifter zou kunnen vervangen door het standaard exemplaar?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De duurdere drivetrains blinken vooral uit in laag gewicht. Op een speed pedelec is slijtvast belangrijker dan die paar gram.

Di2 eraf halen kan wel, maar moet de spullenboel door het frame opnieuw worden bekabeld. Dat betekent einde garantie en je verwijdert een systeem dat een slordige 1k kost. Weggegooid geld.

Het Di2-systeem op jouw demo was gewoon niet goed afgesteld. Kan met een demo, daar zitten zoveel mensen op. Ik heb het system op mijn Stromer ST2 S en op een andere bike; alle klappen raak, al jaren. En als dat niet zo is kun je e.e.a. via je computer softwarematig minutieus aanpassen.

De positie van de schakelunit kun je ook iets aanpassen en verder went het wel. Je hoeft immers nauwelijks kracht te zetten, alleen maar aan te tikken. Niks moeilijker of makkelijker dan de knoppen van de toeter, grootlicht of ondersteuningsstand.

Ik zou de Drie testen als ik jou was. Als je de koplamp correct uitricht en high beam alleen gebruikt als er geen tegenliggers zijn, dan verblind je niemand. Desnoods mod je er na de twee jaar garantie een andere lamp op als-ie je toch niet bevalt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Je hebt gelijk. Ik ging initieel ook voor de 3, maar hoe meer je erover leest, hoe meer het ook jeukt om toch voor de 5 te gaan.
Op zich niets mis met de bediening van die shifters. Maar met dikke handschoenen in de winter zou deze intuïtiever zijn.
Afbeelding
Om het licht maakte ik mij in het begin niet te druk, tot een collega door een wagen werd aangereden en ikzelf een voetganger aanreed. Ik zag niets ondanks de B&M IQ-X E, toch ook geen spaarlampje. Ja ze liep op het fietspad, nee ze had geen fluokledij aan, nee het was niet slim dat ze rechts liep met de rijrichting mee, maar de wet zegt hier niets over dus alle schade is voor mijn rekening (en mijn verzekering).
Nu ja, welke keuze ik ook maak, het zal sowieso een topfiets zijn (zolang ik geen maandagochtendmodel heb.)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ben benieuwd wat het wordt. Sowieso vond ik het interessant om je vergelijking met je Klever te lezen.

De ST3 en de ST5 zijn er allebei al een tijdje. Je kunt pech hebben, maar de echte kinderziektes zijn er bij beide modellen inmiddels wel uit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Hier een tevreden ST3 rijder. maar ik merk niks van het schakelen hoor. Rijd nu al ruim 2 jaar rond en 9k. Schakelt nooit mis, met grote handschoenen is het ook geen probleem.

De koplamp is voor mij ook prima. Maar ik rijd nooit wegen die echt pikdonker zijn, die heb je in NL ook bijna niet, of je moet ergens door de bossen moeten bv.

My 2 cents van een een meer dan tevreden ST3 rijder.
Plaats reactie