Stromer ST3 tweedehands

Plaats reactie
SirJohnDoe
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 nov 2020, 23:32
Merk SP: Stromer ST3 2019

Beste Stromeraars,

Gisteren ben ik lid geworden van de club door een ST3 aan te schaffen!

Nu ontdekte ik bij aanschaf de volgende mankementen:

- De dagrijverlichting doet het niet (ook niet na inschakelen in het menu, en de test in het servicemenu)
- De afdekplaat onderaan is krom

Het eerste heb ik aangekaart en daarmee de prijs met 50 euro kunnen verlagen, vanwege arbeidskosten bij reparatie, ervan uitgaande dat het onder garantie valt. Om het op te lossen dacht ik eerst naar de bekabeling te kijken. De USB-aansluiting doet het wel. Dus mijn eerste vraag: zijn dit twee aparte kabels, of duidt dit er op dat de verlichting daadwerkelijk defect is?

Bij het eerste ga ik naar de bedrading kijken, dit zit denk ik onder de afdekplaat? Bij het tweede dan is het jammer, maar het maakt me weinig uit.

Het tweede is een veel voorkomend probleem las ik (heb de hele thread hier op het forum tijdens de koop doorgenomen :bj ). In het andere topic werd aangegeven dat sommige dit als garantie claimen, anderen lostten dit zelf op door het recht te buigen met een föhn. Ik denk zelf dat ik het laatste ga proberen, en dan afwerken met dubbelzijdig outdoor tape. Vraag is, hoe maak je de afdekplaat los? Zit dit met schroeven vast?
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

De plaat zit met schroeven vast. Akku eruit en je vindt ze
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

SirJohnDoe schreef: 20 jan 2021, 22:25 - De dagrijverlichting doet het niet (ook niet na inschakelen in het menu, en de test in het servicemenu)
- De afdekplaat onderaan is krom
Voor beide garantie claimen. En wel hierom:
SirJohnDoe schreef: 20 jan 2021, 22:25 ervan uitgaande dat het onder garantie valt. Om het op te lossen dacht ik eerst naar de bekabeling te kijken. De USB-aansluiting doet het wel. Dus mijn eerste vraag: zijn dit twee aparte kabels, of duidt dit er op dat de verlichting daadwerkelijk defect is?
Het zijn twee aparte kabels. Kan zijn dat de DRL zelf defect is, kan zijn dat er een kabel (ergens in de route) defect is, kan zijn dat het probleem in de distribution board zit, dat is zo niet te bepalen.

Een goeie Stromer dealer moet de boel van a tot z doormeten en bepalen waar het defect zit.
SirJohnDoe schreef: 20 jan 2021, 22:25 Bij het eerste ga ik naar de bedrading kijken, dit zit denk ik onder de afdekplaat?
Achter de afdekplaat zit de controller. Van daaruit gaat er bekabeling twee kanten uit het Stromer frame door. Met het bloot leggen van de controller los je dit probleem niet op.
SirJohnDoe schreef: 20 jan 2021, 22:25 Het tweede is een veel voorkomend probleem las ik (heb de hele thread hier op het forum tijdens de koop doorgenomen :bj ). In het andere topic werd aangegeven dat sommige dit als garantie claimen, anderen lostten dit zelf op door het recht te buigen met een föhn. Ik denk zelf dat ik het laatste ga proberen, en dan afwerken met dubbelzijdig outdoor tape.
Er is een nieuwe, dubbelwandige afdekplaat gekomen die dit probleem blijvend zou moeten oplossen. Garantie claimen en een goeie erop laten zetten. Alle andere 'oplossingen' zijn tijdelijke lapmiddelen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
SirJohnDoe
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 nov 2020, 23:32
Merk SP: Stromer ST3 2019

Bedankt nog voor het meedenken Stromeur. Gezien ik geen zin had in gedoe net na de aanschaf was ik inderdaad van plan je advies op te volgen. Maar aangezien de dealer in de buurt niet open is vanwege de crisis, en ik nog geen tijd had om hem te brengen, heb ik vandaag zelf even een diagnose gedaan (na ontvangst van Torx sleutels om de afdekplaat los te schroeven).

De afdekplaat is inderdaad krom, ik ga hem voor nu proberen recht te maken en dan vastplakken met dubbelzijdig tape, totdat die vervangen kan worden, gezien het slechte weer.

De dagrijverlichting is gelukkig eenvoudig op te lossen: ik zag dat het kabeltje van het soldeerwerk is losgekomen, nadat ik de verlichting los had geschroeft. Dus die hoef ik enkel even te solderen en dan werkt het als het goed is weer.

Op de controller was er ook een rood ledje (het witte vakje links van de QR-code op foto 4) dat knippert als de fiets aan staat, dus ik weet niet of dat een probleem is, maar dusver heb ik geen foutmeldingen gehad dus ik ga er vanuit van niet.

Hier wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dank voor het delen van de foto's, altijd interessant om te zien. En mooi dat het issue met de DRL zo eenvoudig te herstellen is, da's een meevaller :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
SirJohnDoe
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 nov 2020, 23:32
Merk SP: Stromer ST3 2019

Stromeur schreef: 04 feb 2021, 21:27 Dank voor het delen van de foto's, altijd interessant om te zien. En mooi dat het issue met de DRL zo eenvoudig te herstellen is, da's een meevaller :ay
Ja, dat dacht ik ook, en het viel me vooral op dat het allemaal best wel solide is en je niet zomaar iets kapot kunt maken door alles los te schroeven. Ik kreeg hier de indruk dat Stromers maar fragiele dingen zijn, maar dat valt reuze mee.

Nu nog even de boel solderen, een nieuwe cassette er op zetten en dan ga ik wat foto's delen van het eindresultaat.
Plaats reactie