Overweging Stromer ST3

DaanDaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 mar 2019, 11:25
Locatie: Nederland
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9000

Het verschil tussen een ST3 en een ST5 is wel wat meer dan velgen en een lamp hoor.

Zelfs zoveel meer dat ik mijzelf wel eens afvraag had ik niet beter voor een ST5 kunnen gaan.
🇳🇱 | 🚲 ST3 SPORT L | 2020 | 🔋 983 |
ZWART
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als je voor de extra investering in een ST5 kiest, dan zou ik wachten totdat de vernieuwde ST5 met ABS uit komt.

Daarmee heb je écht wat geweldigs in handen. Ik heb 'm zelf mogen testen en het werkt verbluffend goed.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

DaanDaan schreef: 04 feb 2021, 19:28 Het verschil tussen een ST3 en een ST5 is wel wat meer dan velgen en een lamp hoor.
Weet ik wel. Maar aan die 2 hecht ik het meeste belang. Sportmodus heb ik niet nodig. Sportiever designstuur is eerder een minpunt. Elektronisch schakelen heeft voor- en nadelen. Dubbele zuiger van remklauw achter en floating disc maakt ook niet zoveel verschil. Dus wat blijft er dan nog over?
Wat doet jou twijfelen of je niet de ST5 had moeten kopen?
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Die ABS is nog eens €600 extra. Je moet wel ergens stoppen natuurlijk. Ik werk niet in de privé he. :P
Ik rij ook anticiperend. Ik ben zo'n weirdo die afremt voor voorang van rechts en zo. Dus moet eigenlijk zelden echt in de ankers.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat de ST5 meer heeft dan de ST3:

Vouwband ipv draadband.
Krachtigere motor.
Turbo Boost functie.
Shimano XTR Di2 elektronisch schakelen.
Suvernova M99 PRO.
Een tweede scherm optie die volgens mij niemand gebruikt.
Strak ontworpen cockpit.
DT Swiss velgen.
Magura MT5 Next-E remmen met dubbele zuigers voor en achter.
Floating remschijven.

Als je een ST3 kiest dan kun je die draadband gewoon oprijden (prima band) en daarna evt. alsnog de vouwband erop leggen.

Of je de ondersteuning van de ST3 voldoende vindt dat kun je alleen zelf bepalen, maar de ST3 ondersteunt ontzettend goed dus daar zou ik het niet van laten afhangen. De S-stand op de ST5 heb ik persoonlijk nooit spannend gevonden, maar ook in stand 3 voel je duidelijk verschil.

Supernova M99 PRO: ik heb 'm ook op mijn ST2 S en inderdaad: als je hem gewend bent wil je niet meer zonder. Ik zeg bewust 'wil', want ik heb onlangs de nieuwe Stromer ST2 met riem getest en daarop zit dezelfde Roxim Z4E Pro koplamp als op de ST3. Dankzij de high beam functie kon ik daar prima mee uit de voeten op onverlichte Friese landwegen. Het 'probleem' is vooral psychologisch: je wéét dat er een betere lamp is en dan wil je die. Ik wel tenminste. (En zo werkt het ook met die ST5.)

Shimano Di2-systeem: gaat eigenlijk nooit stuk. Ik heb dit op mijn ST2 S en heb het systeem zelf eerder op twee andere fietsen gezet; nooit problemen mee gehad. Daarnaast biedt Shimano zelf uitstekende customer support. Ik vind het al jaren een heerlijk systeem. Maar onmisbaar? Nee hoor. Wel heel lekker.

En dan die ST5 cockpit: supergaaf om te zien, maar inderdaad niet instelbaar. Je zit goed op de ST5 of niet.

De DT Swiss velgen: onovertroffen. Op de ST3 zijn wat structurele problemen geweest met een slechte batch velgen, maar verder valt het wel mee met de defecten.

Remmerij: ik heb dezelfde Magura's op mijn ST2 S en ik ben fan van die dubbele zuigers. Maar de grotere remschijven - die dus ook op de ST3 zitten - hebben meer effect op de remkracht is mijn ervaring. Wel vind ik dat je met dubbele zuigers beter kunt doseren. De ST3 remmen piepen ook meer.


De prijs van de duurdere onderdelen op de ST5 maakt de meerprijs in aanschaf t.o.v. de ST3 niet goed. Je betaalt ook voor het mogen rijden met het absolute topmodel. Ik heb het topmodel van voor de ST5 en ik vind het een feest om met mijn ST2 S te rijden. Maar: de ST3 geeft je meer bang for buck. Het is één van de meest succesvolle Stromers ooit en dat is niet voor niks.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Ik vermoed eerlijk gezegd dat ook de afschrijving op de ST5 flink meer zal zijn, zeker als je er kort mee rijd zullen de meesten denken dan koop ik wel een nieuwe ST3 voor dat geld.....
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
DaanDaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 mar 2019, 11:25
Locatie: Nederland
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9000

En vergeet het extra jaar garantie niet.
🇳🇱 | 🚲 ST3 SPORT L | 2020 | 🔋 983 |
ZWART
Stinus
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 sep 2020, 19:44
Locatie: Westerlo
Merk SP: Ellio Original
Km-stand: 10000

Dat is bij de ST5 ook gewoon 2 jaar hoor.
Enkel bij de ST2S was dat 3 jaar dacht ik.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Ik zou sowieso voor de garantieuitbreiding van safebike kiezen. Samen met omnium.
Plaats reactie