Overweging Stromer ST3

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

LNY schreef: 20 jan 2021, 21:48 Qicq werkt ook gewoon zo hoor Stromeur. Of tenminste deden ze dat in 2017 wel zo.
En volgens mij gaat de aftersales daar best ok.
Je hebt gelijk. Mijn informatie bleek verouderd. Korte testrit kan, maar langer = huren en evt. in mindering brengen op de verkoopprijs.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Zonnekind
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 okt 2020, 13:54
Locatie: Heverlee
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 49450

Ik doe dagelijks 52 km enkel met een ST3 met 983 Wh batterij. Groot stuk over belgische 'boerenwegen' in het Hageland (traject Leuven - Hasselt). Zonder tegenwind zit ik 80% van de tijd tegen de begrenzing van de motor aan te trappen (46-48 km/u). Met tegenwind is dat lastiger, maar vooral ook omdat mijn benen niet sterk genoeg zijn, en de batterij maar nét groot genoeg is met de koude wintertemperaturen. Maar eigenlijk nog nooit in de problemen geraakt, zelfs niet met windkracht 6 tegen. Tempo een beetje matigen helpt dan heel erg. Gemiddeld haal ik bijna 38 km/u over 4300 km sinds eind oktober. Op mooie dagen is dat eerder 40 km/u, bij regenweer eerder 35 km/u owv. slechter zicht en voorzichtiger zijn in de bochten (!).

Ik neem mijn lader elke dag mee in mijn rugzak, dat lukt prima. 2e lader op het werk is mss wel praktisch, maar ik vind dat (voorlopig) niet nodig.

Ik kom regelmatig 2 collega-Stromers tegen in Tielt die richting Leuven rijden, leuk elke morgen te kunnen groeten!
ROSPEED
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2020, 11:54
Locatie: Dendermonde
Merk SP: St3
Km-stand: 4200

Hallo,
Wat betreft aanschaf, heb je al eens aan je werk gevraagd of je Km-vergoeding zou krijgen en hoeveel deze zou zijn? Ik rij 4 dagen per week 40km enkel en betaal daarmee gemakkelijk mijn fiets af.
Jerremaister
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jan 2021, 19:25
Locatie: België

ROSPEED schreef: 26 jan 2021, 10:50 Hallo,
Wat betreft aanschaf, heb je al eens aan je werk gevraagd of je Km-vergoeding zou krijgen en hoeveel deze zou zijn? Ik rij 4 dagen per week 40km enkel en betaal daarmee gemakkelijk mijn fiets af.
Werk in het onderwijs. 0,15€ de kilometer is dit. Zal iets van een 11€ per dag zijn en dan nog eens 10€ uitgespaard aan brandstof wagen. Een goeie 20 euro per dag dus in totaal.
Stromer ST3 - limited edition 2022 - XL
Jerremaister
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jan 2021, 19:25
Locatie: België

Zonnekind schreef: 26 jan 2021, 09:28 Ik neem mijn lader elke dag mee in mijn rugzak, dat lukt prima. 2e lader op het werk is mss wel praktisch, maar ik vind dat (voorlopig) niet nodig.
Zeker een goeie tip. Nadien aankopen gaat altijd nog
Stromer ST3 - limited edition 2022 - XL
Jerremaister
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jan 2021, 19:25
Locatie: België

Zonnekind schreef: 26 jan 2021, 09:28 Ik doe dagelijks 52 km enkel met een ST3 met 983 Wh batterij. Groot stuk over belgische 'boerenwegen' in het Hageland (traject Leuven - Hasselt). Zonder tegenwind zit ik 80% van de tijd tegen de begrenzing van de motor aan te trappen (46-48 km/u). Met tegenwind is dat lastiger, maar vooral ook omdat mijn benen niet sterk genoeg zijn, en de batterij maar nét groot genoeg is met de koude wintertemperaturen. Maar eigenlijk nog nooit in de problemen geraakt, zelfs niet met windkracht 6 tegen. Tempo een beetje matigen helpt dan heel erg. Gemiddeld haal ik bijna 38 km/u over 4300 km sinds eind oktober. Op mooie dagen is dat eerder 40 km/u, bij regenweer eerder 35 km/u owv. slechter zicht en voorzichtiger zijn in de bochten (!).
Ik moet zeggen, wij hebben sinds kort een Carqon bakfiets (elektrisch) en vind het een enorm genot om mee rond te rijden. Dat rijd natuurlijk geen 47 maar wel zonder moeite 27 km/h. Veel te traag lijkt dit dan ook, maar met 2 kinderen voorin is dit misschien wel het meest verantwoord 8-) . Ik sta echt te popelen tot het terug wat beter weer is om een deftige testrit te doen met een ST3.
Stromer ST3 - limited edition 2022 - XL
BLACKSTROMER
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mei 2019, 10:52
Locatie: Waregem Deerlijk

Bereleuk dat fietske, gekocht voor de fun. Nu en dan de gewone bike, en als ik dan es stromer, tis iedere keer verschieten hoef ferm dat ding optrekt. Ik weeg dan ook maar 68 kilo. SOms rij ik ermee naar zee, 80k , allemaal geen probleem. I
m2ss180
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Stromeur schreef: 20 jan 2021, 21:21 Belachelijk.

Dealers die willen dat je een Stromer huurt voordat je besluit of je er eentje wil kopen, zouden in elk geval niet de dealers zijn waar ik zaken mee wil doen. Het gaat om een investering van vele duizenden euro's en als er voorafgaand aan verkoop al zo'n drempel wordt opgeworpen, dan wil ik niet weten hoe het met de service na verkoop gesteld is.

Ik vrees een beetje een Belgisch fenomeen, al doen volgens mij lang niet alle BE dealers dit. De grotere Stromer dealers in Nederland geven je zonder problemen én gratis een week lang een test-Stromer mee. Welke in BE dit eventueel doen weet ik helaas niet.
Ik heb dit voor aanschaf van mijn tweedehandsje ook overwogen... Maar ik zag ook vrij vaak iets van 75 euro per dag voorbijkomen, ik zat te denken aan een nieuwe ST1 (zo'n gele) of een gebruikte ST2. Uiteindelijk een ST2 gekocht met heel weinig kilometers, zonder deftig op andere Stromers te hebben getest.

35km enkele reis moet inderdaad makkelijk kunnen op een lading, ik heb zelf iets van 30-40% lading nodig om mijn ~25km enkele reis af te leggen. Al moet ik wel zeggen dat mn gemiddelde snelheid flink lager is geworden na mijn valpartij :bh: (better safe than sorry) :ay
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Woon-werk 42km vertrekkend vanuit Leuven doe ik de laatste 2 jaar met mijn Klever X-speed. Mijn huidige accu (850Wh) is een dik jaar oud en trekt het niet meer in de winter (helft op minimum ondersteuning, helft op halve ondersteuning lukt net.) Maar dat is niet de bedoeling van een pedelec natuurlijk.
Optie 1: Een 2e accu kopen en dan onderweg wisselen. Is een dure kost maar dan ben ik in principe voor enkele jaren goed.
Optie 2: Een ST3 met 983Wh accu
Optie 3: Een ST5. Zeer duur in aanschaf (zeker gezien ik niet kan leasen, maar gelukkig zijn de fietsleningen momenteel heel voordelig). Het gaat mij niet noodzakelijk om die extra sportmodus of het design van het stuur (integendeel, de optie om een iets comfortabeler stuur te monteren op de ST3 is juist een pluspunt). Wat doet me dan wel twijfelen?
-Betere lamp, dat vind ik echt superbelangrijk. Op mijn Klever heb ik zelf ook de supernova ingebouwd om beter licht te hebben na mijn aanrijding met een voetganger. Vooral in het verkeer is dit nodig. Bij donkere passages heb ik een Lupine Wilma, maar die is verblindend voor tegenliggers wegens de bovenaan niet afgeplatte lichtcirkel. Op een fiets van meer dan €7000 hoort gewoon een lamp als de Supernova M99 of de Lupine SL X te zitten.
-Betere wielen. In het verleden waren er problemen met de velgen van de ST3. DT Swiss is gewoon een topmerk op vlak van wielen dus daar verwacht ik geen problemen. (Zeker gezien Stromer slechts 28 en 32 spaken gebruikt tov 32 en 36 op mijn Klever).
-Ik lees precies meer problemen met de ST3 dan met de ST5. Ik weet dat pedelecs en problemen meestal in 1 adem uitgesproken worden, maar ik heb in het verleden wel al mijn portie gehad.
Het elektronisch schakelen met XTR di2 is een leuk gadget, maar anderzijds weer iets dat lastig zelf te herstellen is bij een defect dus zeker geen argument om voor de ST5 te kiezen.

Is €2000 meer betalen voor een betere lamp en betere wielen te verantwoorden? Uiteraard niet. En toch... :roll:
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Hoi,

dat er meer problemen lijken met de ST3 zal er ook meet te maken hebben dat die echt heeel veeel meer verkocht zijn.

Wat betreft de kop(bouw)lamp, ja die is echt geweldig op de ST5, ik rijd nu even op een ST2 (nieuw model) en ja de verlichting op de weg is dan bijna niks als je eenmaal de bouwlamp gewend bent...die is perfect !
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Plaats reactie