Overweging Stromer ST3

Jerremaister
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jan 2021, 19:25
Locatie: België

Beste Stromers

Ik volg al enige tijd het forum, zeer interessant allemaal. Ik twijfel al enige tijd om een Stromer ST3 (grootste batterij) aan te kopen voor 2 a 3 keer in de week mijn woon-werkverkeer te doen. Dit ongeveer 35 km enkel.
Met de auto rijd ik ongeveer 40 minuten nu in Corona. Indien het verkeer terug toeneemt is dit geregeld zelfs 50 minuten. Zeker de moeite dus om de Stromer in overweging te nemen lijkt me.
Het lijkt me noodzakelijk om 2 laders aan te kopen om ook op het werk de batterij te kunnen opladen of zijn er andere alternatieven?

De route zijn eigenlijk vrijwel allemaal boerenwegen (wel goede baan) recht op recht. Ik veronderstel dat er dan toch wel geregeld 45 km/h gehaald kan worden met de ST3? Ik hoor soms voorbij komen dat er zelfs 47 km/h aangehouden kan worden, of is dit een fabeltje?
Ik ga binnenkort als het weer wat beter wordt zeker een testrit doen met de ST3. Ik twijfel echter nog een beetje welke maat ik zou moeten nemen, ik ga dit natuurlijk ook testen maar graag toets ik het al even af. Ik ben 192 cm maar heb vooral lange benen. Ik merk dit ook bij de koersfiets dat ik met een kortere stuurpen rijd om dit op te lossen. Als blind de tabel van de ST3 volg zou ik zeker een XL moeten nemen. Echter heb ik via de FM gehoord dat de stuurhoogte (en balhoofd) exact hetzelfde zijn voor de L als XL wat inhoud dat de lengte tussen zadel en stuur enkel het verschil is (2,5 cm - 586 voor L en 611 mm voor de XL ). Dit en een langere zadelpen uiteraard om de zelfde hoogte te kunnen hebben. Mij lijkt het verschil in zitpositie dus miniem of zit ik hier fout? Esthetisch is dit misschien een ander verhaal.

De discussie nieuw of tweedehands is hier al enkele keren besproken, zonder garantie best niet doen heb ik begrepen. Nieuw is een serieuze investering maar mij lijkt het “zorgeloos” rondrijden leuker dan net iets minder te betalen.
Graag jullie inzicht in het geheel.

Alvast bedankt
Stromer ST3 - limited edition 2022 - XL
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jerremaister schreef: 19 jan 2021, 22:04 Het lijkt me noodzakelijk om 2 laders aan te kopen om ook op het werk de batterij te kunnen opladen of zijn er andere alternatieven?
De andere optie is met minder ondersteuning rijden. Maar wil je altijd en onder alle omstandigheden volle bak, dan gewoon een extra lader op je werk neerleggen. Is ook beter voor je accu om zoveel mogelijk deelladingen uit te voeren.

Stromers worden tegenwoordig geleverd met een stille lader (CR246). Als je twee laders wat aan de dure kant vindt: de laders met ventilator (CR245 of CR190) worden nu ook weleens tweedehands aangeboden. De stille lader evt. op je werk leggen als je op een kantoor met collega's moet bijladen, en de lawaailader thuis.
Jerremaister schreef: 19 jan 2021, 22:04 De route zijn eigenlijk vrijwel allemaal boerenwegen (wel goede baan) recht op recht. Ik veronderstel dat er dan toch wel geregeld 45 km/h gehaald kan worden met de ST3? Ik hoor soms voorbij komen dat er zelfs 47 km/h aangehouden kan worden, of is dit een fabeltje?
Is geen fabeltje, kan absoluut en dat is heerlijk als je lange, rustige wegen rechtuit kunt. Daar kan ik over meepraten. Pas bij serieus wind tegen (kracht 4 a 5) ga je merken dat het wat lastiger wordt om op topsnelheid te blijven rijden, maar dan nog blijft de ondersteuning van de ST3 behoorlijk goed overeind.
Jerremaister schreef: 19 jan 2021, 22:04 Echter heb ik via de FM gehoord dat de stuurhoogte (en balhoofd) exact hetzelfde zijn voor de L als XL wat inhoud dat de lengte tussen zadel en stuur enkel het verschil is (2,5 cm - 586 voor L en 611 mm voor de XL ). Dit en een langere zadelpen uiteraard om de zelfde hoogte te kunnen hebben. Mij lijkt het verschil in zitpositie dus miniem of zit ik hier fout?
Belangrijkste verschil zit inderdaad in de 'reach'. Als jij een relatief kort bovenlichaam hebt dan zou het zomaar kunnen dat een L voor jou beter zit. Gewoon proberen, want lichaamslengte zegt inderdaad (lang) niet alles.

Veel testplezier! :d3:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Jerremaister schreef: 19 jan 2021, 22:04
De route zijn eigenlijk vrijwel allemaal boerenwegen (wel goede baan) recht op recht. Ik veronderstel dat er dan toch wel geregeld 45 km/h gehaald kan worden met de ST3? Ik hoor soms voorbij komen dat er zelfs 47 km/h aangehouden kan worden, of is dit een fabeltje?
Dat is prima te doen als je zelf wat conditie hebt. En die krijg je wel met 35km enkele trip. Met stevige tegenwind lukt het minder als met voor de wind. De fiets trekt vlot op dus je zit er ook zo op.

35km is op enkele acculading prima te doen. 70km is wel lastiger op 1 accu lading.

NIeuw of tweedehands is ook persoonlijk. ik weet het prijsverschil niet. Als dat 2k scheelt is het wel interessant. Mocht je dan de pech hebben dat de motor stuk gaat buiten garantie dan is dat wel gedekt door die 2k. Verder kan er niet veel stukgaan dat echt duur is. (ik ga ervanuit dat de accu niet snel stukgaat, hoogstens wat inboet aan bereik, maar daar merk ik zelf nu na ruim 2 jaar gebruik en 9k km weinig van.)
Jerremaister
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jan 2021, 19:25
Locatie: België

;Fijn om te zien dat er zo snel reactie komt op de berichten, bedankt hiervoor.

I.v.m. het testen heb ik echter nog een vraag. Op één dealer na, waar ik gratis een grote tocht mag doen met een ST3, vraagt precies elke andere dealer rond de 75 euro om een dag te mogen testen met een ST3. Deze zou dan wel eventueel in korting gebracht kunnen worden bij aankoop. Is dit een bekend fenomeen of per toeval bij de meeste dealers rondom mijn woonplaats?
Stromer ST3 - limited edition 2022 - XL
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Belachelijk.

Dealers die willen dat je een Stromer huurt voordat je besluit of je er eentje wil kopen, zouden in elk geval niet de dealers zijn waar ik zaken mee wil doen. Het gaat om een investering van vele duizenden euro's en als er voorafgaand aan verkoop al zo'n drempel wordt opgeworpen, dan wil ik niet weten hoe het met de service na verkoop gesteld is.

Ik vrees een beetje een Belgisch fenomeen, al doen volgens mij lang niet alle BE dealers dit. De grotere Stromer dealers in Nederland geven je zonder problemen én gratis een week lang een test-Stromer mee. Welke in BE dit eventueel doen weet ik helaas niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Qicq werkt ook gewoon zo hoor Stromeur. Of tenminste deden ze dat in 2017 wel zo.
En volgens mij gaat de aftersales daar best ok.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

LNY schreef: 20 jan 2021, 21:48 Qicq werkt ook gewoon zo hoor Stromeur. Of tenminste deden ze dat in 2017 wel zo.
Serieus? Ik heb mijn tester destijds gewoon mee gekregen en dat was niet omdat ik eigenaar van dit forum ben, want dat had ik toen nog niet opgericht. Misschien dat ze het inmiddels hebben veranderd, zal het eens vragen als ik ze weer eens spreek.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Ik heb toen bij de dealer een week lang een st2 "gehuurd" voor 100euro. En bij aanschaf van mijn ST3, kreeg ik die 100 euro weer terug als korting op de fiets.

Dat vind ik wel reeel. Als je de fiets niet koopt heb je hem wel een week geleend/gehuurd. Maar een keer een (werk)dag meegeven zou wel gratis moeten lijkt me, als je serieus klanten wil overhalen.
Ook als het je wel de 75euro zou kosten is het denk ik wel een goede investering om dat eerst een dag te proberen. Geeft je wel een idee over wat het is voordat je een dure aankoop doet.
Jerremaister
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jan 2021, 19:25
Locatie: België

mrstrom schreef: 21 jan 2021, 08:19 Ik heb toen bij de dealer een week lang een st2 "gehuurd" voor 100euro. En bij aanschaf van mijn ST3, kreeg ik die 100 euro weer terug als korting op de fiets.
100€ voor een week vind ik zeker een schappelijk bedrag en is echt niets mis mee. 75€ per dag vind ik wel veel zeker om één dag woon-werk te rijden moet ik de fiets al 3 dagen huren. Dat zou dan 225€ zijn om één goede dag te testen.
Ik moet 's morgens om 6u30 vertrekken ben 's avonds pas rond 18u thuis. Dat zijn niet echt de openingsuren van een fietswinkel. Ik zou dus de fiets de dag voordien moeten oppikken en de dag nadien terug moeten doen.

Indien iemand een goede dealer kan aanraden België of Nederland, ik woon in de buurt van Turnhout (tussen Antwerpen en Eindhoven).

mvg
Stromer ST3 - limited edition 2022 - XL
mrstrom

Jerremaister schreef: 21 jan 2021, 09:32 100€ voor een week vind ik zeker een schappelijk bedrag en is echt niets mis mee. 75€ per dag vind ik wel veel zeker om één dag woon-werk te rijden moet ik de fiets al 3 dagen huren. Dat zou dan 225€ zijn om één goede dag te testen.
Ik moet 's morgens om 6u30 vertrekken ben 's avonds pas rond 18u thuis. Dat zijn niet echt de openingsuren van een fietswinkel. Ik zou dus de fiets de dag voordien moeten oppikken en de dag nadien terug moeten doen.

ja daarom 3 dagen laten huren is zeker kinderachtig, heb je dat gevraagd bij ze?
ik ben niet bekend met dealers, misschien krijg je nog reactie.
Plaats reactie