Genieten van de ST3!

Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Dag allemaal,

Wilde toch even met jullie delen dat ik met volle teugen geniet van mijn nieuwe St3! Het op de rijbaan rijden is af en toe nog wennen, maar met wat assertief gedrag gaat het prima, en is het nog heerlijk motiverend ook!

Ben 3 maanden geleden geopereerd en was daarna al buiten adem van een wandelingetje door de straat. Ik ben dus nog niet in topconditie, maar voel me al veel beter. Om ook met tegenwind 45km/u te kunnen rijden moet mijn cardiovasculair systeem flink werken (die 103kg helpt ook niet mee), maar ik vind het heerlijk.

En zie onder: zo'n ritje naar en van Breda om mijn Macbook Pro op te halen is dan ineens een echte workout.

Super!
Bijlagen
Screenshot_20201224-163123_Samsung Health.jpg
Screenshot_20201224-163123_Samsung Health.jpg (278.9 KiB) 2009 keer bekeken
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb de indruk dat jouw hartslagzones niet goed ingesteld staan. 33 Minuten anaeroob (dus met te weinig zuurstof) lijkt me wat veel :ck:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Is geen anaerobe verbranding alleen. Ik lees een hartslag van 150 a 160. Voor mij is dat tegen de grens wat acceptabel is, wat betekent een inspanning van 90%/95% . Voor een jongere god is dit acceptabeler (grof berekend 220 min je leeftijd). Wanneer je cardiovasculair belast bent, wel een beetje oppassen (zegt de gek die regelmatig het wijze advies van z'n vrouw in de wind slaat :oops: )
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

maar idd een prima manier om je conditie op te krikken!
Met vriendelijke groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Peerke1960 schreef: 25 dec 2020, 00:03 Is geen anaerobe verbranding alleen. Ik lees een hartslag van 150 a 160.
Dat te precies mijn punt. Zijn hartslagmeter geeft aan dat dit anaeroob is, dus staan voor hem de zones verkeerd ingesteld.
Peerke1960 schreef: 25 dec 2020, 00:03Voor een jongere god is dit acceptabeler (grof berekend 220 min je leeftijd).

Dat is wel heel grof, beter is al 220 - 0.9 x leeftijd, ik vermoed dat zijn app het ook zo berekent.

2 problemen:
- die benadering is precies dat: een benadering
- als je vervolgens de zones (vaak met percentages aangegeven) verkeerd uitrekent dan heb je fout op fout

Stel: je bent 46 jaar oud (gem leeftijd van mensen hier en mijn leeftijd). Dan kom je volgens het uitgangspunt op een max hartslag van 179. Voor mij klopt dat al niet, tijdens heftige interval trainingen kom ik regelmatig tussen de 180 en 185 uit.
Maar goed: 179 dus. De anaerobe zone ligt bij veel apps tussen 80 en 90%. Maar die wordt vervolgens vaak verkeerd berekend. Meestal wordt simpel gezegd: 80% en 90% van 179 zijn 143 en 161, dus die zone ligt voor mij tussen 143 en 161 in. Aangezien ik typisch met een hartslag in dit gebied naar mijn werk fiets klopt hier geen biet van.

Als je erover nadenkt: 80-90% belasting is fors. Maar wat zou een lage belasting zijn?
Hoe hoog is mijn hartslag dan bij 10% belasting? Volgens diezelfde naive formule kom ik dan op 17.9 uit. Ik denk dat ik dan vrij snel dood ben.

Wat gaat hier mis? 0% belasting is natuurlijk geen hartslag van 0 maar je rustpols. Bij mij zo'n 45. Mijn hartslag bereik is dus (uitgaande van max hartslag van 185, makkelijk rekenen) 185 - 45 = 140. 80% daarvan is 112, dus de ondergrens van de anaerobe zone is voor mij ongeveer 112 + 45 = 157. De bovengrens is 171.

Heel anders dus dan die naive 143-161. Maar zelfs die 157-171 is een benadering, bij mij begint de anaerobe zone iets boven de 160.
Peerke1960 schreef: 25 dec 2020, 00:03Wanneer je cardiovasculair belast bent, wel een beetje oppassen (zegt de gek die regelmatig het wijze advies van z'n vrouw in de wind slaat :oops: )
Same here. Maar ik ben part time cardiovasculair belast ;)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Het was vooral mijn intentie om mijn enthousiasme en momenten van fietsplezier te delen, maar het wordt een vrij theoretisch verhaal :cool2:

Ik snap je verhaal Freddy. Zelf ben ik 33 jaar. Zo te zien fietsen wij in ongeveer dezelfde hartslagrange naar het werk. Meestal ligt het bij mij iets lager dan je hierboven ziet.

Mijn mediaan ligt in bovenstaande workout denk ik net boven de 150 met een piek maar 170. Nog even los van de aerobische typering daarvan, voelt dat lekker. Het voelt als een matig tot intensieve inspanning, vermoeiend op termijn, maar ook enerverend. Bij mijn personal training kom ik met interval regelmatig tussen 170-180 en dat voelt wel echt uitputtend en passend voor korte momenten. Waarschijnlijk kan ik nog wel iets hoger dan dat, maar dat hoeft voor mij op dit moment niet.

Afijn, het enthousiasme zit hem vooral in de combinatie van genieten van het fietsen en daarmee het leegtrappen van het hoofd, en de wetenschap dat ik tegelijkertijd me op groene wijze verplaats én nog fitter word ook. Heerlijk!

Het nummer The Ride van Luka Bloom verwoordt het natuurlijk veel beter dan ik kan.

I think I'll go for a ride, take the bike out of the shed, make a fresh start, get out of my head. When the head spins, there is no joy. Put me in the saddle, I'm just a little boy.

....

Every ride is little victories, challenges and trials. You hope the skies won't open when home is many miles. You think you're cruising, your world is floating around. But a fall or a puncture; anything can go wrong. And then you know you're vulnerable, at the mercy of the wind.

......

No petrol, no diesel, you'll never get obese. A cadenza in a musical piece, and there is peace, peace of mind when you ride the frontier between nature and mankind. I think I'll go for a ride.

Mooie kerst!

Stijn
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Stijnemans schreef: 25 dec 2020, 08:15 anything can go wrong. And then you know you're vulnerable,
Misschien toch maar iets minder heftig op de fiets denk ik dan... en niet alleen voor je hartje
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stijnemans schreef: 25 dec 2020, 08:15 Het was vooral mijn intentie om mijn enthousiasme en momenten van fietsplezier te delen, maar het wordt een vrij theoretisch verhaal :cool2:

Ik snap je verhaal Freddy. Zelf ben ik 33 jaar. Zo te zien fietsen wij in ongeveer dezelfde hartslagrange naar het werk. Meestal ligt het bij mij iets lager dan je hierboven ziet.
Ga ik helemaal in mee en is helemaal super. Ik wilde je er alleen op wijzen dat jouw hartslagmeter/app je niet juist voorlicht :ay
In eerste instantie subtiel, na de reactie van Peter met wat meer onderbouwing :az
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

FreddyH schreef: 25 dec 2020, 09:52
Stijnemans schreef: 25 dec 2020, 08:15 Het was vooral mijn intentie om mijn enthousiasme en momenten van fietsplezier te delen, maar het wordt een vrij theoretisch verhaal :cool2:

Ik snap je verhaal Freddy. Zelf ben ik 33 jaar. Zo te zien fietsen wij in ongeveer dezelfde hartslagrange naar het werk. Meestal ligt het bij mij iets lager dan je hierboven ziet.
Ga ik helemaal in mee en is helemaal super. Ik wilde je er alleen op wijzen dat jouw hartslagmeter/app je niet juist voorlicht :ay
In eerste instantie subtiel, na de reactie van Peter met wat meer onderbouwing :az
Waarvoor dank. Zet aan tot denken!
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

@FreddyH, niet om flauw te doen, maar met "grof" bedoel ik dat iedere berekening een benadering is van de werkelijkheid. Die van mij, die van jou en ook de berekening van 208 min je leeftijd maal 0,7. Het menselijk lichaam laat zich niet vatten in een exacte berekeningen. (gelukkig maar). Al is cardiologie wel een van de meest exacte specialismes
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie