Comfort op een ST3

Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Gisteren ben ik weer wezen testen: een ST2, ST3 en RM SC2. Voor mij sprong de ST3 er echt uit.

Het comfort van de ST3 viel me echter tegen na op een Riese Muller te hebben gezeten. Nou was ik met 103kg te zwaar voor de geveerde zadelpen, maar dat kan gefixed worden :cool2:

Ik vond het zadel erg hard. Daarnaast had ik moeite met de houding: ver voorover zitten (vlak stuur), waardoor ik mijn kin flink naar boven moet knikken om de weg te blijven zien. Dat is voor de meesten waarschijnlijk een normale sportieve houding, maar mijn gestel heeft er moeite mee. Voor de ervaringsdeskundigen onder ons, zou ik graag het volgende vragen als het gaat om comfort:

1. Zadel: is er een zachter zadel dat eruit springt? Zijn die Brooks zadels prettiger? Of moet ik niet mauwen en er gewoon aan wennen? Het verschil met de RM voelde namelijk significant, maar weet niet of dat alleen het zadel wat of de bredere karakteristiek van de fiets.

2. Houding: de dealer zei dat ik het verhoogde stuur moet proberen omdat ik hierdoor wat rechter op zou kunnen zitten. Ook begrijp ik dat een stuur met backsweep mogelijk is. De dealer zei: als je zowel voor een rechter stuur als backsweep kiest, dan ziet het eruit als een omafiets, dus kies alleen voor een hoger stuur. Wat denken jullie hiervan? Is de combi verstandig voor mijn houding en nek, of alleen de verhoging kiezen?

3. Geveerde voorvork: voor een sympathiek prijsje van 1.090 euro kan ik er een geveerde voorvork op laten zetten. Ik lees hier e.e.a. over op het forum, maar ben vooral benieuwd of jullie dit zouden doen als jullie nu een nieuwe ST3 zouden kopen? Zorgt het voor meer comfort? Vermindert het de belasting op mijn gewrichten?

Veel dank!
Stijn
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stijnemans schreef: 06 dec 2020, 15:42 1. Zadel: is er een zachter zadel dat eruit springt? Zijn die Brooks zadels prettiger? Of moet ik niet mauwen en er gewoon aan wennen? Het verschil met de RM voelde namelijk significant, maar weet niet of dat alleen het zadel wat of de bredere karakteristiek van de fiets.
Dat weet je inderdaad niet na een rondje om de kerk.

Zadel vervangen kan altijd nog. Kies je SP, gebruik 'm een tijdje, speel wat met de positie van het zadel en beslis daarna of je het wil vervangen of niet. Gewoon rustig de tijd voor nemen, een zadel is superpersoonlijk.
Stijnemans schreef: 06 dec 2020, 15:42 2. Houding: de dealer zei dat ik het verhoogde stuur moet proberen omdat ik hierdoor wat rechter op zou kunnen zitten. Ook begrijp ik dat een stuur met backsweep mogelijk is. De dealer zei: als je zowel voor een rechter stuur als backsweep kiest, dan ziet het eruit als een omafiets
Ik zou niet verder gaan met deze dealer. Reden:

a: Een ST3 met Urban stuurpen en backsweep+riser stuur ziet er niet uit als een opoefiets.
b: Jouw comfort en rijplezier zijn belangrijker dan hoe een SP eruit ziet.

Zoek een dealer die deze configuratie heeft staan, of voor je kan samenstellen uit de demo-vloot. Ga daar kijken en testen, en ga daar kopen, in plaats van dat je iets vanaf papier moet bestellen bij een dealer die rare adviezen geeft.
Stijnemans schreef: 06 dec 2020, 15:42 3. Geveerde voorvork: voor een sympathiek prijsje van 1.090 euro kan ik er een geveerde voorvork op laten zetten. Ik lees hier e.e.a. over op het forum, maar ben vooral benieuwd of jullie dit zouden doen als jullie nu een nieuwe ST3 zouden kopen? Zorgt het voor meer comfort? Vermindert het de belasting op mijn gewrichten?
Natuurlijk zorgt dit voor meer comfort, dat is het hele idee achter een geveerde voorvork. Deze kost als fabrieksoptie trouwens geen 1090, maar 990. Je kunt hem er eventueel ook nadien op laten zetten, maar dan ben je duurder uit.

Of je 'm nodig hebt is ook weer persoonlijk. Op een goed afgestelde ST3 met backsweep stuur, i.c.m. de Pirelli banden op de juiste druk, is het minder hard nodig dan b.v. op de oudere Stromers, die zaten veel spartaanser.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Het is ook mogelijk stuk voor stuk te veranderen. Vb: eerst urban comfort stuurpen en als dat niet volstaat ander stuur met meer backsweep.

Maar als je nu al voelt, na een ritje rond de kerk dat je lichaam niet akkoord is met de geometrie van een ST3 en kunnen de add-ons dat mogelijk niet verhelpen. Dan is het misschien een goed idee om een R&M te kopen. Zeker als je snelheid niet heel belangrijk vindt. Want de geometrie van de R&M is geheel anders, veel meer relax, bijna rechtop. Je FM zou zeggen: als een opa. ;p en daar zal je nooit in de buurt van komen met je stromer.

Ik ben vrij lang (1m97) en ben heel erg gelukkig met mijn urban comfortpen. Heb nog het origineel stuur en zit als gegoten op de fiets. Maar dit is persoonlijk.

Een geveerde voorvork zal veel doen aan het comfort op oneffen terrein en putten en bulten, boomwortels etc, maar dit zal niets veranderen aan je houding op de fiets rechtdoor. Dit zal dus je pijn in rug en polsen en nek van je zit niets oplossen... Bovendien moet je naast die 1000 euro ook en jaarlijks onderhoud van een 200 euro rekenen als je die vork een beetje wil gaan onderhouden (maar dat geldt natuurlijk ook voor de R&M)...
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Ik heb mijn ST3 besteld met zadel en voorvork vering. Zou echt niet meer zonder willen, als ik nu een leenfiets zonder vering krijg erger ik me direct aan dat gestuiter.
Enige nadeel vind ik dat de vork maar 3,5 cm travel heeft, had van mij ook wel 6 of 7 cm mogen zijn.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
mrstrom

JeroenSpock schreef: 06 dec 2020, 23:21 Ik heb mijn ST3 besteld met zadel en voorvork vering. Zou echt niet meer zonder willen, als ik nu een leenfiets zonder vering krijg erger ik me direct aan dat gestuiter.
Enige nadeel vind ik dat de vork maar 3,5 cm travel heeft, had van mij ook wel 6 of 7 cm mogen zijn.
Wat voor route heb je dan?

Ik heb de fiets zonder voorvering (alleen een bodyfloat) maar ik mis niks voor. Rij altijd asfalt en vind de ST3 super strak over de weg gaan. Maar ik heb nog nooit met vering gereden, ook niet op MTB. Mis misschien de ervaring, ik heb de banden spanning niet te hoog trouwens. Anders begint ie wel wat meer stuiterig aan te voelen, ben zelf ook maar 67kg.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Ik heb van de 30 km misschien 1,5 km klinkers, en een paar wegen met drempels. De rest is betonpad (zeer strak) en asfalt (ook netjes).
Maar je komt gewoon oneffenheden tegen en die moeten gedempt worden. Mijn voorvork staat zo soepel mogelijk maar mag nog wel iets zachter naar mijn mening, alleen dat kan niet omdat hij nu die 3,5 cm al op gebruikt.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
Ropperdepop
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 sep 2018, 19:05
Locatie: Gorinchem
Merk SP: Stromer ST3

Zadel:
Ik weeg ruim 110kg bij 1.80m en heb een Bodyfloat XL gecombineerd met een Brooks B17. Deze Bodyfloat XL kan tot 120 KG en als ik met 40+ over drempels ga slaat deze niet door. Het Brooks B17 zadel is perfect voor de breedte van mijn zitbotten (opmeten dus!!) en na zo'n 1500 km inrijden zit het perfect. Veel kilometers maken is -samen met een goed zadel- de beste remedie tegen zadelpijn heb ik gemerkt.

Stuur en stuurpen:
Door mijn overgewicht rustte er teveel druk op mijn polsen waardoor ik 'dode' handen kreeg als ik langer fietste. De dealer heeft op mijn verzoek een comfort stuurpin en backsweep stuur gemonteerd. dit zorgt voor een rechtere zit en een nu acceptabele druk op de polsen. Door het backsweep stuur is de houding van mijn polsen ook natuurlijker. Dat ik door het rechterop zitten nu meer wind vang maakt met mijn postuur weinig tot niets uit. Naar mijzelf kijkende in de etalageruiten zie ik ook zeker geen omafiets.

Geveerde voorvork:
Deze heb ik ook en ik merk zeker het verschil op slecht wegdek. De travel is met 3,5 cm idd erg kort vind ik, maar met de juiste basisinstelling (sag en rebound) haal ik er nu het maximale uit. Ook het terugbrengen van de bandenspanning van 3,5 naar 2,8 geeft veel meer comfort, terwijl de toename van de weerstand niet echt merkbaar is. De Bodyfloat en aangepaste bandenspanning doen meer voor het comfort dan de geveerde voorvork, dus ik zou zeker investeren in de Bodyfloat XL.

Bikefitting:
Nu valt (mag) er aan een Stromer niet heel veel te sleutelen en/of te verstellen, maar stuur, stuurpen, zadel, en zadelhoogte goed instellen(YouTube is je vriend) scheelt erg veel in je fietscomfort en effectiviteit heb ik gemerkt.

Just my 2 cents om je hopelijk verder te helpen.
Exit ST3 L . Nu 'terug' naar een Kalkhoff Image 5.B Advantage+ 25 Km/h
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Over die bandenspanning lees ik de laatste tijd wel vaker. Hoeveel lucht doet Stromer er in, en tot hoe laag kan je eigenlijk gaan?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Het hangt af van je rijstijl, je gewicht, je parcours en wat je fijn vindt.
Het boekje adviseert 3 bar. Dat vind ik te hard omdat ik op een aantal plaatsen richels door boomwortels heb in het asfalt.. Ik rijd voor met 2 bar, achter 2,5 bar, 95kg, ,177 cm Dat gaat goed als je niet te krachtig en snel door bochten wilt rauzen.
De FM pompte de banden van mijn vrouw haar ST1 ook op tot 3 bar. Ze stuiterde over de weg met haar 52 kg. met 1,8 bar voor en 2,3 achter reed ze veel comfortabeler. Experimenteren is mijn advies.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Same met mijn 56kg. Ik zit ook rond de 2 a 2,5bar op de test-ST2. Gaat prima, ik mis de vering (voorvork en BodyFloat) die ik op mijn eigen ST2 S heb nauwelijks.

De demping van de Pirelli's op de ST3 is zelfs nog beter dan die van de Vee's op de ST2.
JeroenSpock schreef: 09 dec 2020, 22:48 Over die bandenspanning lees ik de laatste tijd wel vaker. Hoeveel lucht doet Stromer er in, en tot hoe laag kan je eigenlijk gaan?
De door Stromer aanbevolen bandenspanning staat op een sticker aan de binnenkant van je accuvak. (Maar is dus wel persoons/gewicht-gebonden; het is een indicatie.) De van-tot marge staat op de zijkant van de banden zelf.

Gewoon de tijd nemen om ermee te spelen, dan kom je er vanzelf achter wat het beste werkt voor jou. Ik ben er meestal na een week of twee wel uit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie