48km woon-werk (enkel)

hanslo
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 nov 2020, 09:49
Locatie: Gent

Beste forummers,

Begin januari verander ik van job, en hiermee ook van fietsafstand. Vandaag fiets ik iedere dag aan een stevig tempo 30km in totaal met een gewone fiets (door weer en wind). Vanaf januari zou dit 48km enkel zijn (Gent-Puurs).

Mijn vraag: Is dit haalbaar? Ik fiets heel graag en ben ook fervent koerser, maar nu niet om te zeggen dat ik een topatleet ben? Ik ben heel hard de aankoop van een ST3 aan het overwegen (ben 1.99m dus XL is echt wel nodig). Een fiets leasen via het werk is mogelijk, maar speed pedelecs zijn uitgesloten :aq

Een andere optie is eerst trein Gent-Sint Niklaas nemen en dan is het nog een kleine 20km (alles om de auto niet te moeten nemen). Dit is uiteraard beter te doen, groot nadeel is dat ik de fiets dan moet laten staan aan het station van Sint-Niklaas (er is daar wel een beveiligde fietsparking tegen betaling). Uiteraard zal de fiets wel sneller afbetaald zijn als ik de volledige rit met de fiets doe (fietsvergoeding is 0.24cent).

Ik zou de fiets aankopen bij Godefroot Sport in Sint-Martens Latem.
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Ik doe zelf 35 km (of 28 km als ik moe ben en de veerpont neem), maar er zijn hier op het forum wel wat leden die meer dan 50 km doen. Het is (voor sommigen) dus zeker haalbaar. Als je normaal gesproken 15 km enkel op een gewone fiets doet dan zal 48 km op een SP waarschijnlijk wel haalbaar zijn. Je moet dan sowieso wel de 983 Wh accu hebben en een extra lader voor op het werk. Aangezien je zo lang bent zou ik wel goed gaan testrijden (liefst meerdere dagen achter elkaar) want je wil geen rugproblemen of iets dergelijks.
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

48 km enkel kan met de grootste accu, maar het is krap. In de winter, op een koude dag en bij zware tegenwind zal je, ook in het eerste jaar de accu al leegrijden. Dit bij maximale ondersteuning. In de daarop volgende jaren zul je regelmatig terug moeten in ondersteuning om de afstand te overbruggen. Terug in ondersteuning betekent iets minder snel rijden, zeg 5 km per uur.
Suc6 met je afweging. Peter.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
ROSPEED
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2020, 11:54
Locatie: Dendermonde
Merk SP: St3
Km-stand: 4200

Rij elke dag 40 Km enkel. Dendermonde-Gent. Vandaag bij slecht weer 983w batterij in stand 2 helemaal leeg gereden. (rukwinden!!!)
Ik denk dat 48 km mogelijk is maar afhankelijk van weersomstandigheden. Het hangt natuurlijk ook af hoe lang je er over wilt doen natuurlijk. Als je kan zou ik zeker testrijden! Veel succes bij de keuze.
sjjan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 mei 2020, 10:34
Locatie: Doesburg
Merk SP: ST2
Km-stand: 6000

Je kunt altijd een tweede accu kopen en dan kom je direct een stuk verder. Op het werk 2 accu's aan 2 opladers en je kunt weer terug. Ik heb zelf 2 accu's en 2 opladers en dat bevalt me prima. Mijn actie radius is daarmee een stuk groter geworden.
Stromer ST2
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Met kou en/of flinke tegenwind, fietstassen EN constant 45km/u willen blijven rijden zonder in aero houding te willen/kunnen zitten zul je wat batterij management moeten toepassen/proberen. Vooral als de batterij wat ouder wordt.
De route, veel stad, open vlakte, slecht wegdek heeft ook wat %tjes invloed. En natuurlijk een tweede lader (geen reislader die heeft zeker een werkdag nodig om een lege accu vol te proppen)
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
hanslo
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 nov 2020, 09:49
Locatie: Gent

Lijkt me ergens wel vervelend om midden in men rit te veranderen van accu.
TOch ook wel spijtig dat een speed pedelec van een slordige 7000 euro de 50km niet haalt. :bn:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

hanslo schreef: 04 dec 2020, 07:12 TOch ook wel spijtig dat een speed pedelec van een slordige 7000 euro de 50km niet haalt. :bn:
Inderdaad. Tegelijkertijd:
- hij haalt het makkelijk, alleen niet met volle ondersteuning.
- het is op dit moment nog steeds een van de weinige SP's die zo ver komt op 1 accu. De Ellio en nog wat exoten als de Speedped zijn de andere opties
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
hanslo
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 nov 2020, 09:49
Locatie: Gent

Had ook al begrepen dat, indien ik het wil doen, de Stromer toch hoofdzakelijk mijn enige optie is :mrgreen:

Uitgebreid testen kan, maar is bij Godefroot Sport wel tegen betaling spijtig genoeg. Ze trekken het dan wel af van de prijs indien je hem uiteindelijk koopt.
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 381
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Ik denk dat je het wel gaat halen mits je aardig wilt meehelpen :D afgelopen week met 7gr, tegenwind en flinke regen, 53 km stand 3 versnelling 4 en 5 op de ST2 met riem 12 % accu over. Gemiddelde van 34km. Met 2 fietstassen en een accu cover. Ik zelf weeg 75 kg en heb een goede conditie.
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Plaats reactie