Een oud renner op een Stromer ST5

Lindolfi
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jul 2019, 10:51
Locatie: Groningen
Merk SP: Stromer ST7
Km-stand: 31350

Ervaringen op de Stromer ST5

Na mijn wedstrijd periode als amateur in de negentiger jaren ben ik blijven fietsen. Veel fietsvakanties, maar ook een paar keer per week voor het plezier een rondje en één keer per week een langer rondje.

Nu deed zich sinds 1.5 jaar geleden de situatie voor dat ik een paar keer per week in Zandeweer moet zijn vanuit de stad Groningen, wat bijna 30 km is enkele reis. Gegeven de werkdagen, is 60 km op een dag wat veel en om nu steeds met de auto te gaan leek me ook niet goed, want dat telt ook niet op bij het broodnodige bewegen. En dus kocht ik een Stromer ST5 bij Egbert Egberts te Groningen. Geweldig drietal dat daar werkt met kennis en service!

Ik koos een XL. Hoewel ik maar 1.80 meter lang ben zit dat voor mij het fijnst door de iets grotere afstand van zadel tot het (niet verstelbare) stuur.

Inmiddels staat er zo'n 13000 km op de teller en is het misschien aardig om wat ervaringen te delen.

Op die afstand heb ik maar één lekke band gehad door een kromme spijker die opgewipt werd. Verder zijn de banden zeer betrouwbaar, fijne wegligging en niet luidruchtig. Achterband is vervangen na 10000 km: het profiel was onvoldoende.

Ook is na 10000 km het freewheel en de ketting vervangen, alsmede de remblokjes voor. Het stuur en de vork zijn vervangen wegens de nieuwe inzichten en ontwikkelingen rond het bijzondere stuur met ovale buis van de ST5 en dat is te merken een stuk stabieler.

Op een paar foutmeldingen na, geen problemen gehad met de Omni software.

Na goed calibreren van de sensor is de ondersteuning heel betrouwbaar en plezierig: het komt vrij snel opzetten bij ontwikkeling van kracht, doseert goed en valt binnen een seconde weg als je ophoudt met trappen. Wat opvalt is als je goed rond duwt met de trappers (zoals dat ook hoort bij het wielrennen) de ondersteuning sterker is, dus zo stimuleert de Stromer een goede fiets techniek.

Modificaties: Ik heb er andere trappers opgezet, de Specialized Boomslang pedalen waarbij de voetzool iets dichter bij de as zit. Ook heb ik 4 bar-ends op het stuur gezet: twee aan de uiteinden en twee meer naar het midden van het stuur. Als ik die gebruik, dan zakt het verbruik meetbaar door afnemen van het voorwaartse oppervlak. Het voor mij te zachte Stromer zadel heb ik vervangen door een hard racezadel.

Nu kan je zo'n fiets heel verschillend gebruiken en door mijn verleden heb ik de neiging om flink te duwen op de trappers ook in het stuk waar de ondersteuning vrij snel wegvalt door de software, ongeveer in het gebied van 44 km/h tot 47 km/h (echte km/h). Daarmee heb ik toch wat training en ik kan het ook eigenlijk niet laten. De teller van de Stromer geeft ongeveer 1.3 km/h te veel aan en op die teller heb ik boven de 49 km/h geen ondersteuning meer. Omdat ik benieuwd was wat ik nu bij trapte, heb ik Garmin Vector 3 vermogen metende trappers van mijn racefiets er voor een paar ritjes opgezet. Dan blijkt dat ik over dezelfde afstand met de Stromer de helft van de arbeid trap als op de racefiets. Het stuk van Groningen naar Zandeweer rijd ik op de Stromer in 40 minuten en op de racefiets in een uur, waarbij het vermogen op de Stromer vanuit mijn benen ongeveer 75% is van wat ik op de racefiets neerzet gemiddeld, en dat is over dat stuk 200 Watt. Maar dat kan ook anders natuurlijk, als je minder duwt in het omslaggebied van de Omni, dan rijd je een paar km/h langzamer, maar verbruikt veel minder energie uit de benen. Het is een keuze en om fit te blijven is dit wel fijn voor mij om wat meer te duwen. Na de winter ben ik nu fitter dan voorheen.

Zoals ik de fiets gebruik is het gemiddelde verbruik 13.7 Wh/km in de S stand en rij ik een gemiddelde snelheid van 38 tot 40 km/h, inclusief het stad gedeelte. Het hangt heel sterk van de wind af, het verbruik. Het kan oplopen tot 17.5 Wh/km met tegenwind of 12 Wh/km zijn met meewind. Met een tweede accu in de zadeltas is de actieradius dan ongeveer 140 km, maar het is een stuk minder als het koud is buiten. Het verbruik is dan niet meer, maar de capaciteit van de accu's wel minder. Ook verliezen de accu's wat capaciteit bij veroudering.

Wat vind ik van die snelheidsbegrenzing?

Het moet vanwege de wet en dat is op zich vreemd als je kijkt naar het feit dat motorfietsen en auto's ook veel sneller kunnen rijden dan wettelijk toegestaan. De berijder dient zich aan de snelheid te houden. Als je die begrenzing in het voertuig zet, dan kan je op bepaalde momenten als het echt moet ook niet sneller. Bijvoorbeeld op de buitenwegen in de provincie Groningen rijden veel brede trekkers rond, die ongeveer 40 tot 45 km/h rijden en daar achter rijden op de Stromer is geen pretje met die opgeworpen modder. Dan zou het mooi zijn om even met 60 km/h in te halen om dan weer keurig de snelheid te laten zakken. Daarmee krijg je geen gevaarlijke situaties met tegenliggers. Zoiets doe je met de auto ook soms om uit een kluitje voertuigen te geraken.

Maar goed, de wet is de wet, dus die beperking verwijderen mag niet (los van het feit dat de verzekering dan ook vervalt).

De verlichting op de ST5 is fantastisch ook op volledig onverlichte wegen. Het lichtveld zou iets gelijkmatiger mogen zijn, maar dat is een detail.

De Stromer ST5 is (voor mij) een fantastische fiets en elke keer als ik er op zit geniet ik van het rijden er op. Het geeft een heerlijke ontspanning om zo langs de rietkragen te rijden van Groningen. Het is een totaal andere manier van rijden en ervaring dan op een racefiets of op een motor.

Om dat te illustreren nog even 2 filmpjes die ik op YouTube heb gezet, genomen vanaf het stuur van de ST5.

Groningen - Zandeweer:

Zandeweer - Groningen:
Laatst gewijzigd door Lindolfi op 24 nov 2020, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
tom van lysebetten
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 aug 2018, 14:09
Locatie: Lokeren (België)
Merk SP: ST5
Km-stand: 14.000

Leuk verhaal, bedankt om dit te delen !!

Met welke camera heb je die beelden gemaakt?
Lindolfi
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jul 2019, 10:51
Locatie: Groningen
Merk SP: Stromer ST7
Km-stand: 31350

Dank je Tom.
De beelden zijn opgenomen met de Insta360 One R - 1 Inch Edition in 5.3k en toen naar beneden geschaald naar 4k voor YouTube. Zelf een stuurklem gemaakt met een kogelkopje er op.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zeker een fraai verhaal. Altijd weer leuk om zulke persoonlijke ervaringen te lezen, dankjewel. Gave filmpjes ook.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Leuk stukje, herkenbaar :ay
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
matthiases
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jun 2020, 15:02
Locatie: Vlaams-Brabant
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

Tof verhaal!
Ik vind het spijtig dat er op de ST5 geen vermogensmeter zit waarmee je kunt zien hoeveel jezelf trapt.
Vraagje: Zijn de garmin vector 3 trappers accuraat?
ST5 sinds 05/2020 :d3:
Greyp G12 S sinds 01/2021 :geek:
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Een ST5 heeft toch wel dat zwart/rode vermogensbalkje in beeld? Kan je toch iets van een indicatie uit halen.

Maar mooi verhaal. Bekende omgeving ook, maar vanaf de fiets ziet Groningen er toch weer heel anders uit.
Wel veel last van verkeerslichten op jouw route. Ik kom vanaf Waterhuizen de Stad binnen en moet naar de Peizerweg, met één VRI op de Paterswoldseweg/Peizerweg.

Ik zou op de lange rechte stukken ook wel wat harder willen, 60 of zo. Maar inderdaad, zo zijn de regels nou eenmaal.

Fiets je ook in de winter? Hoe doet je accu het na al die kilometers?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

JeroenSpock schreef: 13 jan 2021, 00:33 Een ST5 heeft toch wel dat zwart/rode vermogensbalkje in beeld? Kan je toch iets van een indicatie uit halen.
Dat geeft alleen een (hele grove) indicatie van het vermogen dat de fiets geeft, niet het vermogen dat jij geeft.

Stel dat je in stand S op het kleinste tandwiel vertrekt vanaf stilstand en "gewoon" stevig kracht op de pedalen zet, dan gaat die balk aardig richting rood, terwijl jij weinig doet. Maar als je met windkracht 8 tegen probeert 45 km/h te fietsen en je stampt zelf 250W weg om dat voor elkaar te krijgen dan gaat die balk ook aardig in het rood. Ofwel: heb je in dit geval niks aan.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Ach ja op die manier. Gisteren reed ik de accu bijna leeg in 29 km met tegenwind, constant rood balkje/vol vermogen en aardig mee trappen maar niet harder dan 41/42.

Zou de fiets zoiets in theorie trouwens kunnen meten met de sensor hoeveel kracht je zet op de trappers?
Zijn er uberhaubt fietsen die jouw geleverde vermogen wel weergeven?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JeroenSpock schreef: 13 jan 2021, 22:10 Zijn er uberhaubt fietsen die jouw geleverde vermogen wel weergeven?
Ja, de Bosch Kiox display:

https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/kiox/

Dat is dan weer het voordeel van zo'n enorme partij als Bosch, die hapklare motor/accu/display/controller-setjes levert aan Speed Pedelec fabrikanten. Het Bosch Kiox systeem zit o.a. op SP's van Trek, R&M en Sparta.

Dat Kiox systeem is sowieso ontzettend leuk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie