Advies omtrent het al dan niet aankopen ST3

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Beste mensen,
Zoals jullie mogelijk weten rij ik een ST1 en dit grotendeels tot tevredenheid. Twee zaken bevallen me minder en dat volle wind op de kop. Ik rij veelal over een rivierdijk en al is het landinwaarts het kan toch winderig zijn. Het tweede punt is rijden op de weg wat met de ST1 vermoeiend is, zeker bij tegenwind. Ik rij dan hoogstens 42/43 km op de omni en voel de ogen van de geirriteerde automobilisten in mijn rug priemen ( bij wijze van spreken). Iets meer kracht is zo wie zo ( oeps een germanisme) toch wel lekker gezien mijn ww afstand van ruim 40 km gecombineerd met mijn leeftijd.
Momenteel probeer ik een 3 uit en ik ben nog niet geheel overtuigd. Snelheid is nauwelijks meer dan met de ST1. Boven de 45/46 op de omni geraak ik met moeite, ik voel het dan echt. Wel iets beter dan met de 1, maar toch. Ik had meer verwacht van de 3. Dit onder windluwe omstandigheden en een fiets die nog niet geheel op mijn voorkeuren is afgesteld. Optrekken en op snelheid komen gaat idd stukken vlotter, je voelt dan wel de power. Voordeel is wel de betere remmen, dat is echt een verschil. Ook de stabiliteit van de fiets vind ik beter. De afmontering zoals de drivetrain, verlichting is wel een slag beter.
Morgen heb ik de fiets van mijn fm nog en ik zal eens callibreren. Maar misschien verwacht teveel of ben ik inmiddels dermate oude kneut dat ik beter een electrische rolstoel kan aanschaffen.
Om een lang verhaal kort te maken, wat vinden jullie van een overstap van een 1 naar een 3 gezien mijn uithoudingsvermogen en mijn ww afstand. (De kleur geel zal altijd blijven missen...... :bh: )
Met groet, Peter.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik rij in Friesland 90% van de tijd in open, onbeschut gebied waar het altijd waait. Het was voor mij reden om in 2017 de ST1 X (ondersteuning redelijk vergelijkbaar met de huidige ST1) te verkopen en in te gaan op een aanbieding met de ST2 S 2017 (ondersteuning vergelijkbaar met de ST5 in stand 3, niet stand S). Ik heb hier geen seconde spijt van gehad.

Natuurlijk wordt de topsnelheid niet/nauwelijks hoger. Die is wettelijk bepaald op 45 echte kilometers per uur en die 1 a 2 km/u die de ene Stromer op de OMNI harder rijdt dan de andere is gerommel in de marge. Waar het om gaat is wat een Stromer doet bij tegenzittende omstandigheden, zoals in mijn geval: erg vaak windkracht 3 a 4 tegen, regelmatig ook 5. Onder die omstandigheden veegt mijn ST2 S de vloer aan met de ST1 X. En het is ook één van de belangrijkste redenen dat de Klever X-Speed PINION in de huidige configuratie geen optie voor mij is.

Met mijn ST1 X kruiste ik met gemak 40 a 42 km/u, maar bij windkracht 4 tegen zakte dit in naar rond de 35 a 37km/u. Met de ST2 S kan ik onder diezelfde omstandigheden doorkruisen met 40 a 42km/u.

Mijn indruk is dat het verschil tussen de ST1 en de ST3 redelijk vergelijkbaar is. Dat de ST3 misschien nét iets minder krachtig ondersteunt dan mijn ST2 S wordt gecompenseerd door de meer aerodynamische zit die de Drie heeft t.o.v. de ST1.

Natuurlijk wel testen met dezelfde ondersteuning: stand 3 en trapsensor op 100%.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Dank je sylvia voor je reactie!
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Stromer74
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2020, 19:54
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 10.000

Hallo Peerke,

Ik heb zelf een ST3 en heb ook 40km ww afstand. Mijn ervaring is dat de ST3 voldoende power heeft om ook bij tegenwind 45+ te rijden, maar dat dit maar net kan met de grootste accu. Als het straks kouder is, verwacht ik niet meer de hele afstand in stand 3 te kunnen rijden maar stukken in stand 2 met ca. 70% koppel.

Op zich geen probleem, maar als je juist naar de ST3 wil overstappen voor meer power op jouw ww-traject, ben ik bang dat je dan tegen de grenzen van de accu aanloopt.

Ik kan verder niet met de ST1 vergelijken, maar ik herken zeker de stabiele weglegging en fijne schakelgroep en remmen van de ST3.

Arjan
Stromer ST3 XL
983 Wh
40 km woon-werkverkeer enkel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Plus je levert een relatief jonge ST1 in, precies na de periode dat de afschrijving het hoogst is. Dat ga je financieel ook wel even voelen. (Had ik tenminste wel, maar ik heb mijn verlies genomen en geniet extra van mijn Es.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Peerke,

zelf ben ik van een ST1X naar een ST3 gestapt.
Met beiden rond de 20.000 km gereden; de ST1X met een gemiddelde van 38 km/h en de ST3 40 km/h. Ook de door jou beschreven top scheelt slechts 1 a 2 kilometertjes. Echter de manier hoe je bij die top komt scheelt toch wel; de ST3 is daar met sneller en met minder inspanning.
Wereldschokkend verschil; nee. Voelbaar: ja.

Ik rijd lange rechte stukken en dan is de ST3 een logischere keuze. Als ik een traject had met veel meer bochten en bebouwing had ik echt wel bij een 26" keuze gebleven. Wat dat betreft vond ik de ST1X meer direct sturen. Bij wijze van spreken kon je die Stromer de bocht om gooien.

De ST3 slurpt wel wat meer dan de ST1X maar dat was geen probleem want ik rijd toch altijd met 2 blauwtjes rond. We duiken nu al de koudere temperaturen in en (heb de 5 graden al gehad deze week) en je ziet direct je bereik inkakken. Dat scheelt kilometers.
Ga deze week eens vroeg (uurtje of 5) een serieuze afstand afleggen. Dan zie je het verminderd bereik bij koude. Vrijdag wordt het weer een graadje of 6 's ochtends vroeg. Het verschil begint goed merkbaar te worden ruim onder de 10 graden....

En je aangehaalde argument van het mogelijk gemis van de kanariegele ST1 snap ik: supergeslaagde kleur !

Veel wijsheid met je keuze
Stromer ze,
Reinout
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Vandaag met volle bak door Nijmegen gereden en idd toch een krachtige fiets. Op de weg rij ik gemakkelijker mee met het overige verkeer dan met de 1. Positief dus. Morgen lever ik de 3 weer in. Eerst nog naar Tiel rijden met een wrakke 814 accu. Standje 2 dus :bh: Vervolgens naar Herveld is geen probleem gezien de afstand. Wordt vervolgd. Met groet, Peter.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Peerke1960 schreef: 13 okt 2020, 21:57 Op de weg rij ik gemakkelijker mee met het overige verkeer dan met de 1.
Ja, dat was voor mij ook de meest boeiende bijvangst zodra ik mijn ST1 X inruilde voor de ST2 S. In de eerste maanden met mijn X had ik grote problemen met rijden op de rijbaan, zeker omdat die maatregel toen nét was ingevoerd dus automobilisten snapten er nog veel minder van dan nu. We waren ook nog met veel minder. Veel agressie, ik voelde me opgejaagd, ik was soms ook gewoon bang, en laaiend op iedereen die toeterde en me afsneed...

Met de ST2 S rij ik met meer vertrouwen op de rijbaan, ik claim vriendelijk maar duidelijk mijn plek midden op een strook en ik kan het verkeer in de Leeuwarder binnenstad over het algemeen goed bijhouden. Veel minder gelazer met automobilisten sindsdien. Dat zit 'm trouwens niet alleen in de snelheid, maar ook in het vertrouwen dat je zelf uitstraalt als je weet dat je het wel redt zo.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Offerte wordt gemaakt. Ik moet ff bekijken of ik dit nu doe of komende zomer. De afschrijving is dan idd een stuk minder hoog. Vanmiddag wind tegen gehad op de dijk en de 3 sneed er doorheen. Alhoewel, ik stapt weer op mijn 1 tje in Herveld en het ding rijdt toch wel verdraaid lekker. Kww :ck: Het wordt overigens geen 3 met comfortstuur, veel te hoog. Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Dries Nys
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 jan 2020, 07:09
Locatie: Arendonk
Merk SP: Klever
Km-stand: 1242

Waarschijnlijk toch te laat, maar toch proberen; ga WEL voor comfort stuur. Ik heb achteraf dure PEN én stuur extra gekocht. Je hebt nog steeds een redelijk voorovergebogen zit, maar je polsen absorberen niet meer het "volle gewicht" bij shitty fietspaden.

anwaaaays, veel plezier met je 3!
'23 Klever N-Rogue 45, daarvoor '20 ST3 black ww 37k's
Plaats reactie