Teleurstelling met de ST3 in de vakantie
Re: Teleurstelling met de ST3 in de vakantie
Thanks voor je praktijk ervaring Sir5 en je geeft exact weer hoe het is en hoe ik nu tegen een ST3 moet aankijken.
Toen ik vorig jaar een Stromer ging aanschaffen ben ik bij verschillende FM'ers geweest. Mijn verhaal verteld wat ik van plan was om in o.a. Frankrijk de Ardeche, Jura en Alpen wilde gaan fietsen en ik had de beeldvorming dat deze fiets echt alles aankon. Niemand heeft mij er op gewezen dat je niet onbeperkt maar kan gaan fietsen met de ST3 in de bergen. Het is de beste fiets die er op dit ogenblik gemaakt werd met het meeste vermogen en de enige die echt doet wat er beloofd wordt. Dat is wat de FM'ers mij allemaal hebben verteld, geen één uitgezonderd. In mijn beeldvorming met zulke hoge prijzen kon de fiets dus echt alles aan. Met dat gevoel ben ik ook naar Frankrijk gegaan, eigenlijk dus met een verkeerd beeld van deze fiets. De fiets komt ook nog eens uit Zwitserland en dat geeft ook een gevoel dat deze wel wat hoogtes aankan.
Het is zoals het is en ga er uiteraard rekening mee houden. Gelukkig dat de ST3 beveiligd is en schade voorkomt. Uiteindelijk valt het dan toch een beetje tegen gesterkt door het feit dat er ook op een "normaal" steil stuk van ca. 3 km in de Ardeche bij Vallon pont d'Arc ook een hete motor is gesignaleerd, waar ik overigens niets van heb gemerkt. Je moet dus eigenlijk hele steile stukken vermijden, dat is gewoonweg wel erg jammer.
Wellicht moet ik er een fiets bijkopen die met name geschikt is voor hele steile ritten in de bergen. Ik wil ook nog in Noorwegen en Zweden gaan fietsen. Heeft iemand idee welke fietsen daarvoor in aanmerking komen?
Toen ik vorig jaar een Stromer ging aanschaffen ben ik bij verschillende FM'ers geweest. Mijn verhaal verteld wat ik van plan was om in o.a. Frankrijk de Ardeche, Jura en Alpen wilde gaan fietsen en ik had de beeldvorming dat deze fiets echt alles aankon. Niemand heeft mij er op gewezen dat je niet onbeperkt maar kan gaan fietsen met de ST3 in de bergen. Het is de beste fiets die er op dit ogenblik gemaakt werd met het meeste vermogen en de enige die echt doet wat er beloofd wordt. Dat is wat de FM'ers mij allemaal hebben verteld, geen één uitgezonderd. In mijn beeldvorming met zulke hoge prijzen kon de fiets dus echt alles aan. Met dat gevoel ben ik ook naar Frankrijk gegaan, eigenlijk dus met een verkeerd beeld van deze fiets. De fiets komt ook nog eens uit Zwitserland en dat geeft ook een gevoel dat deze wel wat hoogtes aankan.
Het is zoals het is en ga er uiteraard rekening mee houden. Gelukkig dat de ST3 beveiligd is en schade voorkomt. Uiteindelijk valt het dan toch een beetje tegen gesterkt door het feit dat er ook op een "normaal" steil stuk van ca. 3 km in de Ardeche bij Vallon pont d'Arc ook een hete motor is gesignaleerd, waar ik overigens niets van heb gemerkt. Je moet dus eigenlijk hele steile stukken vermijden, dat is gewoonweg wel erg jammer.
Wellicht moet ik er een fiets bijkopen die met name geschikt is voor hele steile ritten in de bergen. Ik wil ook nog in Noorwegen en Zweden gaan fietsen. Heeft iemand idee welke fietsen daarvoor in aanmerking komen?
-
- Expert
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
Re: Teleurstelling met de ST3 in de vakantie
Een Riese & Müller met riem en Rohloff, is verkrijgbaar als pedelec en als speed pedelec.
Golvas V2.0 
Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black -
983 Wh
- FreddyH
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 5244
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Bulls Green Mover E45
Re: Teleurstelling met de ST3 in de vakantie
Mwah. Als je SPs van M1-Sporttechnik en de Speedped niet meerekent. Beiden vegen de vloer aan met een ST3, op gebied van vermogen, accu grootte, onderhoud én mogelijkheden om in de bergen te fietsen.
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)
(Groucho Marx)
Re: Teleurstelling met de ST3 in de vakantie
Het verschil in koppel moet je bekijken op het achterwiel. Voor de hub is dat duidelijk maar voor de middenmotor niet.sir5 schreef: ↑02 okt 2020, 14:00Het grote nadeel van de achterwielmotoren is het koppel. Beperkt tot 40nM, maar in praktijk voor lange hellingen op lage snelheid substantieel minder. Een middenmotor doet het met 70-90nM een heel stuk beter, dat scheelt enorm. Dat zijn alleen nog maar de specificaties. Daar komt het probleem van de lage omwentel-snelheid van een achterwielmotor bij. Door de lage snelheid waarmee de motor draait (het wiel omwentelt) kan het koppel van 40nM niet gehaald worden en moet je nog meer zelf doen. Bij een middenmotor kan (en moet!) je terugschakelen om het koppel wel op het (veel hogere) peil te houden.
Ik denk dat je koppel en vermogen door elkaar haalt. Voor vermogen moet je toerental hebben, wat met een middenmotor eigenlijk in elke versnelling kan als je maar terug schakelt.
De achterwiel motor levert al max koppel vanuit stilstand, geleverd vermogen komt pas als het wiel draait en het geleverde vermogen stijgt met het stijgende toerental/snelheid. Als je dus een steile helling hebt daalt het geleverd vermogen terwijl het koppel max is en dus ook max stroom, dus max warmte ontwikkeling en dat met minder toerental dus minder (lucht) koeling en vroeg of laat wordt het zaakje te warm. Wat je hieraan kan doen is in de hub wat olie doen, deze verspreid de warmte van spoelen en magneten naar de buitenkant van de motor en zo naar de buitenlucht. Kijk wel uit welke olie je gebruikt --> niet elektrisch geleiden en mag niet dikker worden ifv tijd, automatische transmissie olie doet het goed. Zo kan je motor 2x het koppel/vermogen leveren (uiteraard met andere controller) zonder oververhitting.
-
- Expert
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
Re: Teleurstelling met de ST3 in de vakantie
Ik voel een opmerking over garantie aankomen... 

Re: Teleurstelling met de ST3 in de vakantie
Inmiddels ben ik zo'n 250 km verder en vandaag geconstateerd dat de achterrem weer verder ingeknepen moet worden en zie wat olie lekkage op de hendel. Ik denk dat het verhaal met te hete remolie niet helemaal klopt en er wat anders aan de hand is. Volgende week naar de FM en ben benieuwd wat er uit zal komen.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 13922
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST2 S
- Km-stand: 7.000
Re: Teleurstelling met de ST3 in de vakantie
Olie buiten het systeem wijst op een lek.
Stromer ST2 S 2017
Re: Teleurstelling met de ST3 in de vakantie
De Stromer is inmiddels gemaakt en er was een seal lek geraakt in de rechterhendel. Inmiddels is er een vloeibare pakking ingezet die nog beter zal afsluiten. Hoop dat het probleem nu blijvend is opgelost.
- mboelis
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 872
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 17243
Re: Teleurstelling met de ST3 in de vakantie
Vloeibare pakking gebruiken om een remhendel oliedicht te krijgen is symptoombestrijding en prutswerk. Als het niet zonder vloeibare pakking kan moet je de hendel vervangen.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, Ortlieb Office Bag & Front Roller Plus, Abus Bordo&Pedelec 2.0 ACE geel, Van Zijp spatbordverlenger 175 & bidonhouder, Bibia Touring spatlap, Spurcycle Silver ww 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, Ortlieb Office Bag & Front Roller Plus, Abus Bordo&Pedelec 2.0 ACE geel, Van Zijp spatbordverlenger 175 & bidonhouder, Bibia Touring spatlap, Spurcycle Silver ww 30km vv