Teleurstelling met de ST3 in de vakantie
Re: Teleurstelling met de ST3 in de vakantie
Stromer beschrijft wel degelijk iets in de handleiding over warmtewerking in het remsysteem.
“Vermijd langere periodes van remmen zoals kan voorkomen bij lange, steile afdalingen. Dit kan leiden tot nucleatie, waardoor het remsysteem niet meer werkt.”
Dit is niet helemaal wat de fietsenmaker benoemt, maar lijkt wel op een proces waarbij de vloeistof wel naar zijn grootje gaat het systeem het weer doet als je de vloeistof vervangt.
Denk ik tenminste, want ik ben geen themofysicus
“Vermijd langere periodes van remmen zoals kan voorkomen bij lange, steile afdalingen. Dit kan leiden tot nucleatie, waardoor het remsysteem niet meer werkt.”
Dit is niet helemaal wat de fietsenmaker benoemt, maar lijkt wel op een proces waarbij de vloeistof wel naar zijn grootje gaat het systeem het weer doet als je de vloeistof vervangt.
Denk ik tenminste, want ik ben geen themofysicus
ST3 cool white - sport - 983Wh
- FreddyH
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 5244
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Bulls Green Mover E45
Re: Teleurstelling met de ST3 in de vakantie
Ofwel: wat de OP nu meemaakt is niet vreemd en het is dan ook normaal dat zijn remvloeistof vervangen moet worden.
Stromeur en ik reageerden alleen op de claim dat dit jaarlijks zou moeten gebeuren, dat is volgens ons niet waar.
Stromeur en ik reageerden alleen op de claim dat dit jaarlijks zou moeten gebeuren, dat is volgens ons niet waar.
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)
(Groucho Marx)
-
- Expert
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
Re: Teleurstelling met de ST3 in de vakantie
Klinkt eerder als excuus voor er zat iets niet goed vast/ niet goed gemonteerd.HHV schreef: ↑25 sep 2020, 22:58Men gaat er vanuit dat het warmte werking is geweest. Het "kookpunt" van dit type olie ligt vrij laag en door het verweren van de olie, komt er ook lucht in de leiding. Lucht zet uit bij warmte en drukt dan de dunner geworden olie langs de seal naar buiten. De combinatie van lucht en dunnere olie heeft waarschijnlijk de lekkage veroorzaakt. Inmiddels is op advies van de FM beide remmen voorzien van nieuwe remolie. Overigens trad de lekkage al op voordat ik al wat colletjes had gefietst in Frankrijk. Vind het wel wat snel gebeuren allemaal.
Verweren doet het niet binnen een jaar. zowel mineraal als DOT niet.
Lucht komt er niet in doordat de remolie degradeert.
Lucht in een leiding is juist goed samen persbaar en geeft juist een verminderde (rem)druk.
En goed warm worden moet ook kunnen. Daar is de remolie op ontwikkeld.
Je geeft tenslotte ook nog eens zelf al aan dat het al bijna gelijk gebeurde.
Al met al niet geheel plausibel.
Maar hopelijk is dat nu opgelost.
Bij oude dot, wat water uit o.a. de lucht aantrekt, kan bij hard remmen het water in de olie gaan koken, wat zorgt voor het niet meer goed functioneren van de remmen.
-
- Expert
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
Re: Teleurstelling met de ST3 in de vakantie
Ps, die nucleatie heeft denk ik betrekking op de remblokken en het ‘verglazen’ hiervan als gevolg van oververhitting door met name lang remmen.
- Free2be
- Veteraan
- Berichten: 846
- Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
- Locatie: Hasselt
- Merk SP: ST3 limited edition
- Km-stand: 2000
Re: Teleurstelling met de ST3 in de vakantie
Jammer te lezen, dat je avontuur niet een succes was. Ook ik heb de complete acherrem hendel dienen te laten vervangen omwille van lekkage, geen gekke dingen mee gebeurt..Tot nu toe, blijft alles remmen zoals het hoort. Een vermelding dat ook je motor een te hoge temperatuur bereikt zou er zeker moeten komen. Kon je in Frankrijk niet terecht bij een Stromer FM?
Succes en hopelijk blijf je gespaard van de Stromer ongemakken.
Succes en hopelijk blijf je gespaard van de Stromer ongemakken.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Re: Teleurstelling met de ST3 in de vakantie
Het waren mijn laatste dagen van de vakantie dus dat had weinig nut meer. Er was wel een Stromerdealer, volgens mij in Orange of Avignon. Deze steden lagen in oranje gebied en wilde dat risico sowieso niet nemen.
Al met al werkt alles weer naar behoren en ga wellicht nog wat heuvels fietsen in Zuid Limburg.
Al met al werkt alles weer naar behoren en ga wellicht nog wat heuvels fietsen in Zuid Limburg.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 13923
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST2 S
- Km-stand: 7.000
Re: Teleurstelling met de ST3 in de vakantie
Heel verstandig om weg te blijven uit oranje gebied.
Fijn dat alles nu hersteld is. Lekker blijven Stromeren, je bike goed leren kennen, de Limburgse heuvels zijn prachtig.
Voor wat betreft de waarschuwing van een te warme motor: vreemd dat die bij de OMNI C niet meer gegeven wordt. Lijkt me een koud kunstje voor Stromer om dit weer te implementeren, want bij de OMNI was dit nog wel zo. Het goede nieuws is dat Stromer niet maar eens per 1 of 2 jaar nieuwe FW uitbrengt, maar meerdere keren per jaar. Het zou me niks verbazen als deze update er binnen een half jaar of wat gewoon bij zit. Kun jij met een prettiger gevoel de Mont Ventoux weer op.
Fijn dat alles nu hersteld is. Lekker blijven Stromeren, je bike goed leren kennen, de Limburgse heuvels zijn prachtig.
Voor wat betreft de waarschuwing van een te warme motor: vreemd dat die bij de OMNI C niet meer gegeven wordt. Lijkt me een koud kunstje voor Stromer om dit weer te implementeren, want bij de OMNI was dit nog wel zo. Het goede nieuws is dat Stromer niet maar eens per 1 of 2 jaar nieuwe FW uitbrengt, maar meerdere keren per jaar. Het zou me niks verbazen als deze update er binnen een half jaar of wat gewoon bij zit. Kun jij met een prettiger gevoel de Mont Ventoux weer op.
Stromer ST2 S 2017
Re: Teleurstelling met de ST3 in de vakantie
Zou het olielekje niet onstaan zijn tijdens de autorit, achterop een camper lekker warm in de zon en dan een paar hellingen met circa 1000 hoogtemeters wat serieuse drukverschillen geeft.
Peter Stx1 22" 21/09/2019 983 wh charcoal-2018 Abus 2.0 Yellow Kinekt zadel abus ringslot met ketting . WW 20km enkel Lanaken-Genk 3/4 jaagpad.
Re: Teleurstelling met de ST3 in de vakantie
Sommige automerken elke vijf jaar bij campers checkte ik het watergehalte in de vloeistof elk jaar.Stromeur schreef: ↑25 sep 2020, 23:45In mijn ST2 S zit al 3 jaar dezelfde remolie. Geen problemen mee. In de Stromer ST3 handleiding wordt bij de adviezen voor periodiek onderhoud niet vermeld dat de remolie elk jaar vervangen moet worden, er wordt überhaupt niks over vermeld. In de Tektro handleidingen staat dit ook niet.
Als ik het zo lees heeft het gewoon niet goed vastgezeten.......0-beurt?? Om dit te voorkomen werk ik met afturf lijsten. zowel voor het spuiten als na het spuiten.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe


Re: Teleurstelling met de ST3 in de vakantie
Nog even over fietsen in de bergen met de Stromer/achterwielmotor.
Mijn vrouw en ik fietsen al heel wat jaren in de bergen met een speedpedelec met achterwielmotor. Eerst met de Specialized Turbo S, de afgelopen 2 jaar de Stromer ST3.
We genieten van dagtochten van 100 tot 150 kilometer met serieuze hellingen erin. Wij zijn wel goed getraind overigens, we doen dergelijke tochten ook wel eens op de racefiets, maar dan ligt de nadruk veel meer op de prestatie.
Met de Specialized de Stelvio op geweest. Motor te heet, accu te heet, accu uiteindelijk kapot hierdoor. Top wel gehaald.
Met de Stromer diverse bergen van 10% en meer op geweest. Geen feest. Met tassen is het flink (heel erg flink) trappen. Nooit boven de 30 graden gedaan, nog nooit last van oververhitting gehad (wel vermogen teruggeregeld). Hier zie je hoe goed dit bij Stromer is geregeld.
Het grote nadeel van de achterwielmotoren is het koppel. Beperkt tot 40nM, maar in praktijk voor lange hellingen op lage snelheid substantieel minder. Een middenmotor doet het met 70-90nM een heel stuk beter, dat scheelt enorm. Dat zijn alleen nog maar de specificaties. Daar komt het probleem van de lage omwentel-snelheid van een achterwielmotor bij. Door de lage snelheid waarmee de motor draait (het wiel omwentelt) kan het koppel van 40nM niet gehaald worden en moet je nog meer zelf doen. Bij een middenmotor kan (en moet!) je terugschakelen om het koppel wel op het (veel hogere) peil te houden.
In onze ervaring is het zo dat tot 6% het goed te doen is met de Stromer. Kortere hellingen van 10% gaan ook. Zelfs offroad hebben we gedaan. Maar 10km lang 10%, daar is de Stromer ècht niet voor gemaakt, ook al komt hij uit Zwitserland. Het kan, we hebben het steeds gedaan, maar fijn is het niet.
Wij stappen voor de fietsvakanties in het buitenland vanaf volgend jaar over op een fiets met middenmotor en nemen het gebrek aan recup op de koop toe. Het is super gaaf om bij te laden op lange 10% afdalingen en het remmen te regelen met meer- of minder recup in te schakelen. Het is gaaf om een pakpaard te hebben. Het is gaaf om saaiere vlakkere tussenstukken met 40+ km/u te overbruggen. Maar voor de echte bergen en het echte offroad zijn er betere alternatieven.
Ik heb nog even gekeken naar de mogelijkheid er een voorwielmotor bij te plaatsen. Of een trapas ondersteuning. Veel werk met waarschijnlijk veel gevaarlijk gedoe. Ik verwacht geen ST6 met een koppel van 80nM, dus dan maar iets anders.
We houden de Stromers voor woning-werk, voor de Elfstedentocht, voor Normandië, voor heuvels in Duitsland, ach, teveel moois om op te noemen!
Veel rijplezier!
Mijn vrouw en ik fietsen al heel wat jaren in de bergen met een speedpedelec met achterwielmotor. Eerst met de Specialized Turbo S, de afgelopen 2 jaar de Stromer ST3.
We genieten van dagtochten van 100 tot 150 kilometer met serieuze hellingen erin. Wij zijn wel goed getraind overigens, we doen dergelijke tochten ook wel eens op de racefiets, maar dan ligt de nadruk veel meer op de prestatie.
Met de Specialized de Stelvio op geweest. Motor te heet, accu te heet, accu uiteindelijk kapot hierdoor. Top wel gehaald.
Met de Stromer diverse bergen van 10% en meer op geweest. Geen feest. Met tassen is het flink (heel erg flink) trappen. Nooit boven de 30 graden gedaan, nog nooit last van oververhitting gehad (wel vermogen teruggeregeld). Hier zie je hoe goed dit bij Stromer is geregeld.
Het grote nadeel van de achterwielmotoren is het koppel. Beperkt tot 40nM, maar in praktijk voor lange hellingen op lage snelheid substantieel minder. Een middenmotor doet het met 70-90nM een heel stuk beter, dat scheelt enorm. Dat zijn alleen nog maar de specificaties. Daar komt het probleem van de lage omwentel-snelheid van een achterwielmotor bij. Door de lage snelheid waarmee de motor draait (het wiel omwentelt) kan het koppel van 40nM niet gehaald worden en moet je nog meer zelf doen. Bij een middenmotor kan (en moet!) je terugschakelen om het koppel wel op het (veel hogere) peil te houden.
In onze ervaring is het zo dat tot 6% het goed te doen is met de Stromer. Kortere hellingen van 10% gaan ook. Zelfs offroad hebben we gedaan. Maar 10km lang 10%, daar is de Stromer ècht niet voor gemaakt, ook al komt hij uit Zwitserland. Het kan, we hebben het steeds gedaan, maar fijn is het niet.
Wij stappen voor de fietsvakanties in het buitenland vanaf volgend jaar over op een fiets met middenmotor en nemen het gebrek aan recup op de koop toe. Het is super gaaf om bij te laden op lange 10% afdalingen en het remmen te regelen met meer- of minder recup in te schakelen. Het is gaaf om een pakpaard te hebben. Het is gaaf om saaiere vlakkere tussenstukken met 40+ km/u te overbruggen. Maar voor de echte bergen en het echte offroad zijn er betere alternatieven.
Ik heb nog even gekeken naar de mogelijkheid er een voorwielmotor bij te plaatsen. Of een trapas ondersteuning. Veel werk met waarschijnlijk veel gevaarlijk gedoe. Ik verwacht geen ST6 met een koppel van 80nM, dus dan maar iets anders.
We houden de Stromers voor woning-werk, voor de Elfstedentocht, voor Normandië, voor heuvels in Duitsland, ach, teveel moois om op te noemen!
Veel rijplezier!