Overweging aanschaf ST3: aantal vragen

delarscuevas
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 sep 2020, 18:29
Locatie: Deventer

Hallo,

ik overweeg de aanschaf van een Stromer. Gebruik is forenzen naar mijn werk: enkele reis 35 km, en dat het liefste binnen een uur. In mijn vrije tijd zit ik veel op de racefiets en mountainbike.

Daarom denk ik aan een ST3 BQ983 Sport maat XL en daarover heb ik een aantal vragen, waarvan ik ondanks zoeken de antwoorden nog niet hier kon vinden:
- Ik zou de cockpit - ondanks mijn hoge zit - toch graag nóg lager willen. Heeft iemand ervaring met / suggesties voor negative riser sturen?
- Zijn de standaard Pirelli Cycl-e ST draadbanden tubeless te maken? En brengt het me -naast minder lekrijden- ook een merkbaar lagere rolweerstand?
- Is de meerprijs van Pirelli Cycl-e vouwbanden (met een beetje mazzel slechts 40e totaal) de moeite waard?
- Via mijn werkgever krijg ik tijdelijk 17% korting op de prijs bij fietsenwinkel.nl (en helaas alleen dáár). In combinatie met fiets-privevoordeel komt mijn nettoprijs dan uit op tja, relatief héél weinig.. daar kun je het bijna voor wagen bij die gasten, niet? Het zou de winkel in Zwolle worden.
- waar moet ik nog meer aan denken?

Ben benieuwd!

Groet, Lars
Laatst gewijzigd door delarscuevas op 10 sep 2020, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Over FW.nl: als je er geen probleem mee hebt dat je je fiets weken tot maanden kwijt bent bij een simpele reparatie en het ook geen probleem vind als je fiets keer op keer niet fatsoenlijk gerepareerd wordt dan zou ik er zeker voor gaan...

De korting is fors, maar het is ook serieus balen als je door het prutswerk daar ongeveer 17% van je tijd niet van je fiets kunt genieten. De vraag is of het dan nog steeds goedkoop is.

Ik zou bij je werkgever aandringen op korting bij een echte FM. Al is dat maar de helft van die 17%...

My 2ct.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mrstrom

Lastig om advies in te geven. Vooral passen en proberen voor wat betreft de maat en stuur. Bike fitting evt.

35km lukt je wel binnen een uur als er niet te veel door de stad hoeft te worden gereden. Zeker ook omdat je een ervaren rijder bent. ik doe zelf 20km en dat red ik in ong. 30min. Soms zitten de verkeerslichten wat tegen, dan duurt het langer. ALs je veel door de spits moet kost het ook meer tijd.

Ik kan het je wel aanraden om te doen! je gaat er sowieso geen spijt van krijgen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

delarscuevas schreef: 10 sep 2020, 18:49 - Ik zou de cockpit - ondanks mijn hoge zit - toch graag nóg lager willen. Heeft iemand ervaring met / suggesties voor negative riser sturen?
Je zou een Stromer stuur (8mm rise of 20mm rise) ondersteboven kunnen monteren. Houd er rekening mee dat montage van een niet-origineel stuur leidt tot verlies van garantie en typegoedkeuring.

Wil je toch liever wat anders: het alternatief dat het dichtst in de buurt komt van legaal (maar het niet is) is een Ergotec stuur met Safety Level 6.
delarscuevas schreef: 10 sep 2020, 18:49 - Zijn de standaard Pirelli Cycl-e ST draadbanden tubeless te maken? En brengt het me -naast minder lekrijden- ook een merkbaar lagere rolweerstand?
Yup, kan. Zie:

viewtopic.php?f=8&t=3166
delarscuevas schreef: 10 sep 2020, 18:49 - Is de meerprijs van Pirelli Cycl-e vouwbanden (met een beetje mazzel slechts 40e totaal) de moeite waard?
Ik vind de Pirelli Cycl-e verbluffend goed, maar als ik een ST3 kocht dan zou ik de Cycl-e ST niet meteen aan de wilgen hangen. Gewoon oprijden en daarna vervangen door wat jij wil.
delarscuevas schreef: 10 sep 2020, 18:49 - Via mijn werkgever krijg ik tijdelijk 17% korting op de prijs bij fietsenwinkel.nl (en helaas alleen dáár). In combinatie met fiets-privevoordeel komt mijn nettoprijs dan uit op nog géén 5000e.. daar kun je het bijna voor wagen bij die gasten, niet?
Niet. Zie b.v.:

viewtopic.php?p=20522#p20522

Het is heel simpel en ik denk dat je het zelf ook al overal gelezen hebt. Deze keten is een verschrikking als je service nodig hebt. Zolang er nog weleens een dingetje is met een Stromer, zou ik er nooit kopen.

Wat je eventueel zou kunnen doen is daar kopen en op zoek gaan naar een adoptiedealer voor service en onderhoud. Maar ik heb geen idee of jouw leasemaatschappij dit toestaat. En staan ze het wel toe, dan is nog maar de vraag of je een Stromer dealer gaat vinden die zit te wachten op een bike die bij een prijsstunter is gekocht. Verder moet je duidelijke afspraken maken over kosten voor arbeidsloon bij garantiewerkzaamheden:

Meer info over adoptiedealers:
viewtopic.php?f=5&t=372&hilit=dealer+di ... t=30#p8319

Als je leasemaatschappij je verplicht om het onderhoud bij fw.nl te doen, dan zou ik er persoonlijk nog niet eens aan beginnen al kreeg ik er geld op toe. Neem je de gok, dan ook niet huilen als er eens wat met je Stromer is en je bent 'm vervolgens een maand of twee kwijt, in de tussentijd in het duister tastend over de status, zonder vervangende SP (?), en met de kans dat-ie het na "herstel" nog steeds niet doet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
delarscuevas
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 sep 2020, 18:29
Locatie: Deventer

Dank voor alle snelle antwoorden! :ay

Idd wel balen dat het net bij dié "winkel" is... De korting komt via één van onze grote softwareleveranciers, dus het is écht alleen bij fw.nl

Ik heb overigens vandaag even testgereden op een ST3 sport in de juiste maat bij fw.nl Zwolle. Een monteur gaf aan dat hij zelf al Stromer-gecertificeerd is, maar dat filiaal nog niet, maar binnenkort wel. Tja...

Het zou overigens gaan om een aankoop, niet een leasing. Met fiets-prive bedoel ik de belastingsvoordeelregeling die ongeveer 49% van 2400€ terugbetaalt.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

delarscuevas schreef: 10 sep 2020, 18:49 Zijn de standaard Pirelli Cycl-e ST draadbanden tubeless te maken
Neen, dat lukt niet wegens de metaalworm in de velg : viewtopic.php?f=8&t=3166
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 10 sep 2020, 19:11
delarscuevas schreef: 10 sep 2020, 18:49 - Zijn de standaard Pirelli Cycl-e ST draadbanden tubeless te maken? En brengt het me -naast minder lekrijden- ook een merkbaar lagere rolweerstand?
Yup, kan. Zie:

viewtopic.php?f=8&t=3166
:bn:

Heb je tot hier doorgelezen? :bj
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
delarscuevas
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 sep 2020, 18:29
Locatie: Deventer

Da's jammer. Waarschijnlijk zijn het afwateringsgaatjes, of gaatjes die er zaten voor het klinken van de velg er van uitgaande dat het geen gelaste velg is).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 10 sep 2020, 19:35
Stromeur schreef: 10 sep 2020, 19:11
delarscuevas schreef: 10 sep 2020, 18:49 - Zijn de standaard Pirelli Cycl-e ST draadbanden tubeless te maken? En brengt het me -naast minder lekrijden- ook een merkbaar lagere rolweerstand?
Yup, kan. Zie:

viewtopic.php?f=8&t=3166
:bn:

Heb je tot hier doorgelezen? :bj
Ah crap, helemaal vergeten van dat gat. Dankjulliewel :oops:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

delarscuevas schreef: 10 sep 2020, 19:27 Een monteur gaf aan dat hij zelf al Stromer-gecertificeerd is, maar dat filiaal nog niet, maar binnenkort wel. Tja...
Ik heb een jaar geleden vrij uitgebreid contact gehad met fw.nl i.v.m. het feit dat zij alle door hen verkochte Stromers hadden stil gezet vanwege risico op een ontbrandende controller (en daarmee lijnrecht tegenover de policy van Stromer gingen staan, dus hoor en wederhoor leek me wel gepast).

In die gesprekken heb ik ook laten vallen dat het echt niet kan dat de complete winkelketen één gecertificeerde Stromer-monteur in dienst heeft, waar eigenaren ook nog eens geen rechtstreeks contact mee op konden nemen. Destijds beloofden fw.nl verbetering, maar als ze dit een jaar later nog steeds niet op orde hebben, dan zou ik daar nu ook niet op rekenen.

Bovendien staan de mensen in de winkels van fw.nl erom bekend dat ze nogal eens wat beloven of toezeggen, maar het vervolgens niet waarmaken. Of zoals we hier zeggen: ze lullen d'r maar een eind in om.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie