Overweging aanschaf ST3: aantal vragen

delarscuevas
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 sep 2020, 18:29
Locatie: Deventer

Het is me duidelijk. iig niét naar fw.nl :) Kan ik tenminste rustig verder denken, want die deal was maar tot de 16e.
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

delarscuevas schreef: 10 sep 2020, 20:03 Het is me duidelijk. iig niét naar fw.nl :) Kan ik tenminste rustig verder denken, want die deal was maar tot de 16e.
Verstandig! Wat mij betreft maak je niet alleen een belangrijke keuze in merk en model speed pedelec, maar ook in de dealer. Een stromerdealer is niet alleen een verkooppunt, maar een dienstverlener waar je een langdurige relatie mee aangaat. Ik heb drie dealers bezocht voordat ik mijn keuze maakte. Degene van de drie Die het verst van mijn huis ligt is het uiteindelijk geworden. Nooit spijt van gehad. Kan dus van harte aanbevelen om goed rond te kijken...
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eens met Barry. Mijn Stromer dealer zit hier 100km vandaan. Terwijl ik er destijds ook eentje had zitten op 5 minuten fietsen van mijn werk. Maar het voelde er niet goed en dat bleek terecht; een jaar later waren ze Stromer-dealer-af.

Met jarenlange ervaring met Stromers, goede ondersteuning per telefoon en e-mail, een als mobiele fietswerkplaats ingerichte bus, vervangende Stromer bij problemen en altijd prettig contact vind ik die 100km geen probleem.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
DaanDaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 mar 2019, 11:25
Locatie: Nederland
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9000

Ik zou ook niet voor fw.nl gaan (hoewel ze daar nu wel een St1x hebben voor €3490,-).

Er zijn ook wel eens acties bij goed aangeschreven dealers. Ik heb een korting van bijna 15% gekregen op mijn nieuwe ST3 incl. accessories. Ik krijg uitstekende service van mijn Amsterdamse dealer.

Gewoon even het juiste moment afwachten en een beetje onderhandelen.
🇳🇱 | 🚲 ST3 SPORT L | 2020 | 🔋 983 |
ZWART
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Allemaal eens met bovenstaande (ook met de aanwezigheid van de metaalworm in/rond de velg. :mrgreen: ).

Als je iemand bent die vroeger m.b.t. het onderhoud van de fiets zelf ook wel eens iets meer deed dan een bandje oppompen, dan kun je die zaken ook goed zelf uitvoeren op een Stromer. Dat scheelt je heel veel geld:
- de benodigde materialen kun je goedkoper krijgen,
- je hebt geen last van arbeidsloon.
Daar tegenover staat dat je wel wat tijd kwijt bent aan het onderhoud.

Waar je geen last van moet hebben is van een FM die moeilijk doet over het feit dat je dit fietsonderhoud zelf doet. Er zijn genoeg Stromeraars die het grootste deel van het fietsonderhoud zelf doen:
- banden oppompen,
- boutjes checken en aandraaien op juiste moment,
- spaken checken en een enkele spaak draaien (dit is heel wat anders dan een nieuw wiel inspaken),
- periodiek "drive train" onderhoud,
- ketting slijtage checken en zo nodig ketting vervangen,
- tandwiel en cassette checken en vervangen,
- profiel van de buitenband checken
- binnen- en buitenbanden vervangen,
- remschijf en remschijfpads checken en vervangen,
- schrijfremmen afstellen (en vloeistof bijvullen).

Let op! Van het knutselen aan de elektra blijft het overgrote merendeel van de amateurknutselaars af. Dat je bij het verwisselen van de buitenband de kabel los- en vervolgens weer vast moet schroeven, versta ik niet onder knutselen aan de elektra. Als er iets is met de koppelsensor, de motor, de controller, de kabels of de accu aan de hand is, moet je wel naar de FM. Het is dan fijn dat de FM er niet moeilijk over doet dat hij je niet heeft gezien bij het periodiek fietsonderhoud. Ik zorg er bij zo'n bezoekje er altijd voor dat de fiets er "showroomwaardig" uit ziet.

Trouwens, ik ben hier nog niemand tegengekomen die het heeft gehad over een FM die geklaagd heeft dat je zelf het periodiek fietsonderhoud hebt gedaan. Zelf heb ik (toen nog niet bekend was hoe je het achterwiel er zonder problemen weer terug kon plaatsen) de palletjes en het veertje van de cassettebody bij het vastdraaien van het achterwiel op het juiste moment kapot gedrukt. In dat geval moet je ook niet zeuren en die kosten als een "echte vent" dragen. :lol:
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie