ABS en de ST5

WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Jins schreef: 07 sep 2020, 14:07 Wat doet het ABS als je remt en een bocht instuurt of een uitwijkmanoeuvre doet? Eigenlijk testen op slechte ondergrond of je een bocht kan nemen/opstakel (kegel) kan vermijden vol in de voorrem.
Op de slipbaan (was bij slipschool Rozendom) moesten wij eerst met 20 km/uur met voluit in de bocht remmen en een bermvlucht maken en later langs kartonnen auto's sturen met werkend ABS.
De instructeur gooide dan "onverwachts" een autoband voor je wielen en zoek het maar uit later bij 50, 80 en 100 km/uur
Dit is onnatuurlijk want je wilt doseren en aanvoelen wat de motorfiets doet.
Tip was ook om dit als het zo uitkomt, er moet natuurlijk sneeuw liggen, een paar keer te proberen op een lege parkeerplaats oid. later heb ik er wel profijt van gehad met de auto :bf:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het ABS systeem dat Stromer op de nieuwe ST5 toepast is van het Italiaanse bedrijf Blubrake, opgericht in 2015.

Website: https://blubrake.it/

Blubrake ontving de Eurobike Award 2019 in de categorie Bike Components.

Bulls en Trefecta behoren ook tot de Blubrake klantenkring.

Het Blubrake systeem bestaat uit vier onderdelen: de speed sensor monitort de snelheid van het voorwiel, het brein (electronic board) bepaalt wat het systeem in welke situatie moet doen, de ABS actuator reguleert de remkracht, en de ABS HMI toont de status van het ABS systeem.

De ABS HMI vinden we niet terug op de ST5, omdat deze informatie is geïntegreerd in de OMNI C display (zie de foto van FreddyH in de openingspost). De ABS actuator en het brein bevinden zich in de bovenbuis van het frame en de speed sensor vinden we recht onder de voorste remklauw (ook te zien op de foto's in openingspost van dit topic).

Blubrake ABS 2.png
Blubrake ABS 2.png (455.83 KiB) 2919 keer bekeken
Blubrake ABS.png
Blubrake ABS.png (264.58 KiB) 2919 keer bekeken



Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Afgelopen week toch wel een moment gehad waarbij ik me afvroeg hoe had dit afgelopen als ik wel ABS had gehad.

In de ochtend rond 6:00 steek ik een kruispunt over, echt een fietspad dat even de weg oversteekt om daarna als fietspad verder te gaan (Fiets/Brompad) dus ik mag er rijden. Licht springt altijd op groen als hij mij ziet aankomen en er geen auto's door mogen. Ik rijd dus met ca 35 km/h door. Zie ik ineens een auto van rechts komen die ook doorrijd :shock:
Ik vol in de ankers, achterwiel komt de lucht in, fiets zwenkt opzij met achterwiel in de lucht, bij neerkomen even moeite fiets overeind te houden. Maar resultaat gelukkig enkele centimeters voor de auto ( die inmiddels ook stil staat) sta ik stil.

(rode pijlen is de auto, blauwe pijlen ben ik)
kruising.PNG
kruising.PNG (1.23 MiB) 2696 keer bekeken
kruising2.PNG
kruising2.PNG (818.69 KiB) 2696 keer bekeken
Gelukkig goed afgelopen, al denk je op dat moment, Oke daar ga ik dan.

Beste man zei geschrokken dat hij door groen reed, al bevestigde een vrouw die achter hem reed dat hij door rood reed, 1000 mail excuses etc...maar gelukkig goed afgelopen.

Vermoed dat je met ABS gecontroleerder tot stilstand komt en sneller want dan rem je wel met twee wielen. (als je durft door te remmen)

Wel gigantisch goede remmen moet ik zeggen stond echt binnen enkele meters stil...wel iets anders als 35 jaar geleden op mijn opgevoerd puch maxi 8-)
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Daar ben je - gelukkig maar - goed weggekomen ... oef ! :ay
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Een moment dat je tikker wat sneller slaat... Gelukkig goede reactie en stuurmanskunst.
Dat ABS in dit geval sneller stopt zou ik niet durven beweren. Om je achterwiel op de grond te houden moet je vooraan MINDER remmen wat je deels kan compenseren achteraan maar niet helemaal door te weinig druk op het achterwiel (de reden dat het omhoog komt), de druk zit namelijk vooraan. Bij een nat wegdek is het een heel ander verhaal, daar gaat de ABS zeker zijn nut bewijzen.
ABS gaat niet over kortere remweg maar om het behouden van controle bij het remmen, 2 totaal verschillende zaken.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het is lang stil geweest rondom de vernieuwde ST5 ABS, maar officieel komt-ie volgende maand al uit en inmiddels zijn de catalogusfoto's beschikbaar.

Wat valt er, behalve de ring voor de rotatiesensor, bij de voorste remschijf nog meer op: een nieuwe, iets donkerdere kleur lak dan de huidige ST5 en een andere glans, voorvork is nu in dezelfde kleur gespoten als het frame, lichtere ST5-decal en: smooth welding! Net als de ST5 Ltd heeft de ST5 ABS geen zichtbare lasrupsen.

(Behalve bij de voorvork?! Ik mag toch hopen dat Stromer juist die rare rups nu ook heeft weggewerkt. Daar is al sinds de lancering van de Vijf commentaar op.)

Van die hele ABS zie je, op de rotatiesensor en een stukje sensorkabel bij de voorvork en indicatorlampje op de OMNI display na, dus helemaal niks aan de Vijf. De complete Blubrake unit en sensoren zijn weggewerkt in het frame.


De ST5 is er al sinds 2018. Eerder werd de zilverkleurige stuur-stuurpencombinatie vervangen door een zwarte (incl. Shimano Di2-laadpunt in het stuureind). En nu is er dus deze variant; met ABS, vernieuwde lak en smooth welding. Ik vind 'm er steeds mooier op worden, en ook een pak veiliger:

Stromer ST5 ABS.PNG
Stromer ST5 ABS.PNG (772.8 KiB) 1940 keer bekeken
Stromer ST5 ABS 2.PNG
Stromer ST5 ABS 2.PNG (566.43 KiB) 1940 keer bekeken
Stromer ST5 ABS 3.PNG
Stromer ST5 ABS 3.PNG (3.92 MiB) 1940 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De link in dit artikel werkt helaas niet (meer?):

Stromer ST5 ABS info.png
Stromer ST5 ABS info.png (437.48 KiB) 1908 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Ja hij is inderdaad erg mooi :D

Ik zelf vindt de ABS zeker een plus....

Wordt tijd voor een fiets die natuurlijk fietst met een achterwielmotor, pinion, riem, ABS, verende voorvork en zadelpen.......en een accu waarmee ik op volle ondersteuning >= 60 km kan rijden in de winter :shock:

Oh ja en wel een fiets om te zien zoals stromer of klever een Ellio is voor mij toch net een drempel....
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

MarcelH schreef: 12 mei 2021, 10:42 Wordt tijd voor een fiets die natuurlijk fietst met een achterwielmotor, pinion, riem, ABS, verende voorvork en zadelpen.......en een accu waarmee ik op volle ondersteuning >= 60 km kan rijden in de winter :shock:
Mijn glazen bol zegt: ST4 MY2024. De 2022 versie heeft -wederom volgens mijn glazen bol- alles wat je vraagt behalve ABS.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk dat je gelijk krijgt.

Stromer houdt de kaken nog steeds stijf op elkaar en ook de dealers weten van niks. Of het is ze eindelijk massaal gelukt om mij buiten de geruchtenstroom te houden. Dat zou best knap zijn :mrgreen: .

De dealer die ik vandaag sprak was er redelijk van overtuigd (boerenverstand, geen inside info) dat er aankomend seizoen een Stromer met riem, PINION en grotere accu aan komt. Hij meende zelfs dat Stromer dit voor 8,5k gaat redden, maar dat betwijfel ik.

Gemiddeld houdt Stromer een model drie jaar aan voordat-ie EOL wordt. Aangezien de Vijf verlengd wordt met ABS, is de ST3 de eerste die eruit gaat. Die is er inmiddels ook alweer drie jaar. De ST3 is wel Stromers grootste succesnummer ooit.

Op naar Genk in augustus. Stromer zal dan sowieso iets nieuws aankondigen voor 2022, dat kan niet anders. Traditioneel is dat een nieuw model, misschien een nieuwe kleur voor een bestaand model, en eventueel een Limited of Launch editie o.i.d.


En dan wordt de vraag: wanneer is al dat nieuws leverbaar? De ST5 ABS komt in juni a.s. relatief laat het seizoen in rollen. Ter vergelijk: de ST1 X 2017 was er destijds al in maart/april. Maargoed we weten allemaal wat die overhaaste lancering voor gevolgen heeft gehad. Liever later en meteen goed, dat vinden ze bij Stromer inmiddels gelukkig ook.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie