ABS en de ST5
Geplaatst: 06 sep 2020, 11:40
Aan mij de eer om iets over het ABS systeem te vertellen.
Ik heb ervoor gekozen om ook meteen wat uitleg erbij te zetten over de werking van het systeem, waarbij ik het allemaal zo simpel mogelijk hou (en heel veel belangrijke details weglaat).
ABS, wat is het?
ABS staat voor Anti Blokkeer Systeem, een naam die feitelijk onjuist is: de naam suggereert dat het wiel niet meer blokkeert, maar wat er gebeurt is dat de blokkering héél snel weer opgeheven wordt.
In een auto werkt ABS in de basis heel simpel: een klein computertje bekijkt tijdens het remmen meerdere keren per seconde hoe snel de 4 wielen ronddraaien. Als alle wielen draaien is er niks aan de hand, als 1 wiel ineens stilstaat (lees: blokkeert) dan wordt op dat wiel de remdruk verminderd totdat het weer gaat draaien, dan wordt geleidelijkaan de remdruk weer verhoogt tot het weer blokkeert, etc. Dat pulseren voel je ook in je rempedaal.
Op een fiets werkt het in principe hetzelfde, maar er zijn duidelijke verschillen: je hebt uiteraard maar 2 wielen, waarbij het achterwiel sneller blokkeert dan het voorwiel. Aangezien het achterwiel geen ABS heeft en dus potentieel blijft blokkeren, kan het computertje niet simpelweg de draaiing van het voorwiel vergelijken met de draaiing in het achterwiel. In dat geval zou namelijk bij blokkeren van beide wielen de onterechte conclusie zijn dat de fiets stil staat
ABS op fietsen
Stromer is niet de eerste die met ABS op de markt komt, die eer is aan Bosch. Op deze pagina leggen zij uit hoe hun systeem werkt.
ABS op een fiets is vergelijkbaar met ABS op een auto, maar heeft een interessante extra feature: als je héél hard remt dan wil je achterwiel wel eens omhoog komen. Als dat te ver gaat dan ga je over de kop, hetgeen nogal gevaarlijk is. Bosch en Stromer hebben daar dus een detectie voor ingebouwd: zodra de fiets achter omhoog komt gaat het voorwiel net iets minder hard remmen en gaat het achterwiel weer omlaag.
Dit lezende zou je zomaar de conclusie kunnen trekken dat het Stromer systeem vergelijkbaar is met het Bosch systeem, en hoewel dat technisch gezien klopt is er toch een significant verschil. Bij Bosch hangt er een kastje onder de koplamp, welke niet perse mooi is: Stromer zou Stromer niet zijn als ze die oplossing zouden accepteren. Waar ik bij sommige keuzes van Stromer mijn schouders ophaal of het zelfs compleet oneens ben (voorbeeld: spatborden) moet ik ze hier echt gelijk geven. Wat is er bij het Stromer ABS systeem te zien? Als je heel goed kijkt nog steeds weinig.
De meest in het oog springende wijziging hebben we hier al gezien: de rotatiesensor in het voorwiel (het zwarte staafje naast de remklauw en de ring binnenin de schijfrem): Dan is er nog een subtiele indicatie op de OMNI: En als je aan de onderkant van de bovenbuis kijkt, dan kan je zien waar het ABS systeem verstopt zit. Boven deze afdekplaat: That's it. Het ABS systeem ligt dus net onder de OMNI, en nog iets verder bij de zadelbuis ligt nog een gyroscoop verstopt. Met die gyroscoop wordt het liften van het achterwiel gedetecteerd.
Leuk allemaal. Maar werkt het ook?
Kort antwoord: ja. Langer antwoord is nog steeds ja, maar dan komt er een grote grijns bij
Stromeur en ik zijn beiden op 2 prototypes gaan fietsen. In eerste instantie voorzichtigaan eens die voorrem inknijpen (blijft toch onwennig: een voorrem vol inknijpen) en de fiets remt gewoon erg hard. Niet bijzonder: dat doet mijn eigen fiets ook. Na een paar keren voorzichtig aftasten waren we ineens als 2 giebelende pubers om en om elkaar vol aan het inhalen, om vervolgens met snelheden tussen de 35 en 45 km/h ineens VOL in die voorrem te knijpen. In 1 woord: geweldig.
Ok, op een gegeven moment moet je ook weer serieus worden. Hoe werkt het systeem als ook het achterwiel blokkeert? Super. Het systeem geeft geen krimp en doet precies wat het moet doen. Wat merk je aan het systeem als het aan het werken is? Niet veel: ik had de indruk dat ik iets voelde in de remhandel, maar ik weet het niet eens zeker. Dus het is of zeer subtiel, of het is er gewoon niet.
Na enige tijd zijn we weer teruggegaan. Bij het nabespreken zegt de Stromer techneut opeens: je merkt het pas echt goed als je over gras of gravel oid rijdt. Dus ik kijk naar buiten en zie een grasveld, ik kijk nog eens naar dat prototype en vraag zo voorzichtig mogelijk aan die techneut: "mag ik dat ook eens proberen?". Maar natuurlijk was het antwoord, dus ik in eerste instantie rustigaan (± 10 km/h) op dat gras vol in de voorrem. Ook dat ging perfect, dus vol op het 'gas' en met 30 km/h op nat, hobbelig gras vol in de ankers. Zelden heb ik zo lomp gespeeld op zo'n dure machine (prototypes zijn DUUR!), maar het systeem werkt subliem.
Super! Maar wanneer en op welk model komt het nu?
Het systeem komt als ik het goed herinner ongeveer september volgend jaar op de markt, dus de ST5 Ltd heeft het nog niet. Het wordt dan geintroduceert op de ST5, niet als optie maar als standaard feature. Naar mijn mening is dat een goede keuze. Je hebt namelijk helemaal geen last van het systeem: het weegt maar een paar honderd gram en werkt fantastisch. Daarnaast hoef je maar 1 keer niet helemaal helder te zijn en ergens van te schrikken...
Ik kan er gewoon niet omheen, het op dit forum zeer goed gedocumenteerde ongeluk van jjj had niet die gevolgen gehad als het ABS systeem toen al beschikbaar was... Zo simpel is het.
Help, een ST5 ligt buiten mijn budget!
Ik heb nog gevraagd of dit systeem bijvoorbeeld 1 jaar later op de ST3 gaat verschijnen, maar daarop kunnen of willen ze nog geen antwoord geven.
Ik heb ervoor gekozen om ook meteen wat uitleg erbij te zetten over de werking van het systeem, waarbij ik het allemaal zo simpel mogelijk hou (en heel veel belangrijke details weglaat).
ABS, wat is het?
ABS staat voor Anti Blokkeer Systeem, een naam die feitelijk onjuist is: de naam suggereert dat het wiel niet meer blokkeert, maar wat er gebeurt is dat de blokkering héél snel weer opgeheven wordt.
In een auto werkt ABS in de basis heel simpel: een klein computertje bekijkt tijdens het remmen meerdere keren per seconde hoe snel de 4 wielen ronddraaien. Als alle wielen draaien is er niks aan de hand, als 1 wiel ineens stilstaat (lees: blokkeert) dan wordt op dat wiel de remdruk verminderd totdat het weer gaat draaien, dan wordt geleidelijkaan de remdruk weer verhoogt tot het weer blokkeert, etc. Dat pulseren voel je ook in je rempedaal.
Op een fiets werkt het in principe hetzelfde, maar er zijn duidelijke verschillen: je hebt uiteraard maar 2 wielen, waarbij het achterwiel sneller blokkeert dan het voorwiel. Aangezien het achterwiel geen ABS heeft en dus potentieel blijft blokkeren, kan het computertje niet simpelweg de draaiing van het voorwiel vergelijken met de draaiing in het achterwiel. In dat geval zou namelijk bij blokkeren van beide wielen de onterechte conclusie zijn dat de fiets stil staat
ABS op fietsen
Stromer is niet de eerste die met ABS op de markt komt, die eer is aan Bosch. Op deze pagina leggen zij uit hoe hun systeem werkt.
ABS op een fiets is vergelijkbaar met ABS op een auto, maar heeft een interessante extra feature: als je héél hard remt dan wil je achterwiel wel eens omhoog komen. Als dat te ver gaat dan ga je over de kop, hetgeen nogal gevaarlijk is. Bosch en Stromer hebben daar dus een detectie voor ingebouwd: zodra de fiets achter omhoog komt gaat het voorwiel net iets minder hard remmen en gaat het achterwiel weer omlaag.
Dit lezende zou je zomaar de conclusie kunnen trekken dat het Stromer systeem vergelijkbaar is met het Bosch systeem, en hoewel dat technisch gezien klopt is er toch een significant verschil. Bij Bosch hangt er een kastje onder de koplamp, welke niet perse mooi is: Stromer zou Stromer niet zijn als ze die oplossing zouden accepteren. Waar ik bij sommige keuzes van Stromer mijn schouders ophaal of het zelfs compleet oneens ben (voorbeeld: spatborden) moet ik ze hier echt gelijk geven. Wat is er bij het Stromer ABS systeem te zien? Als je heel goed kijkt nog steeds weinig.
De meest in het oog springende wijziging hebben we hier al gezien: de rotatiesensor in het voorwiel (het zwarte staafje naast de remklauw en de ring binnenin de schijfrem): Dan is er nog een subtiele indicatie op de OMNI: En als je aan de onderkant van de bovenbuis kijkt, dan kan je zien waar het ABS systeem verstopt zit. Boven deze afdekplaat: That's it. Het ABS systeem ligt dus net onder de OMNI, en nog iets verder bij de zadelbuis ligt nog een gyroscoop verstopt. Met die gyroscoop wordt het liften van het achterwiel gedetecteerd.
Leuk allemaal. Maar werkt het ook?
Kort antwoord: ja. Langer antwoord is nog steeds ja, maar dan komt er een grote grijns bij
Stromeur en ik zijn beiden op 2 prototypes gaan fietsen. In eerste instantie voorzichtigaan eens die voorrem inknijpen (blijft toch onwennig: een voorrem vol inknijpen) en de fiets remt gewoon erg hard. Niet bijzonder: dat doet mijn eigen fiets ook. Na een paar keren voorzichtig aftasten waren we ineens als 2 giebelende pubers om en om elkaar vol aan het inhalen, om vervolgens met snelheden tussen de 35 en 45 km/h ineens VOL in die voorrem te knijpen. In 1 woord: geweldig.
Ok, op een gegeven moment moet je ook weer serieus worden. Hoe werkt het systeem als ook het achterwiel blokkeert? Super. Het systeem geeft geen krimp en doet precies wat het moet doen. Wat merk je aan het systeem als het aan het werken is? Niet veel: ik had de indruk dat ik iets voelde in de remhandel, maar ik weet het niet eens zeker. Dus het is of zeer subtiel, of het is er gewoon niet.
Na enige tijd zijn we weer teruggegaan. Bij het nabespreken zegt de Stromer techneut opeens: je merkt het pas echt goed als je over gras of gravel oid rijdt. Dus ik kijk naar buiten en zie een grasveld, ik kijk nog eens naar dat prototype en vraag zo voorzichtig mogelijk aan die techneut: "mag ik dat ook eens proberen?". Maar natuurlijk was het antwoord, dus ik in eerste instantie rustigaan (± 10 km/h) op dat gras vol in de voorrem. Ook dat ging perfect, dus vol op het 'gas' en met 30 km/h op nat, hobbelig gras vol in de ankers. Zelden heb ik zo lomp gespeeld op zo'n dure machine (prototypes zijn DUUR!), maar het systeem werkt subliem.
Super! Maar wanneer en op welk model komt het nu?
Het systeem komt als ik het goed herinner ongeveer september volgend jaar op de markt, dus de ST5 Ltd heeft het nog niet. Het wordt dan geintroduceert op de ST5, niet als optie maar als standaard feature. Naar mijn mening is dat een goede keuze. Je hebt namelijk helemaal geen last van het systeem: het weegt maar een paar honderd gram en werkt fantastisch. Daarnaast hoef je maar 1 keer niet helemaal helder te zijn en ergens van te schrikken...
Ik kan er gewoon niet omheen, het op dit forum zeer goed gedocumenteerde ongeluk van jjj had niet die gevolgen gehad als het ABS systeem toen al beschikbaar was... Zo simpel is het.
Help, een ST5 ligt buiten mijn budget!
Ik heb nog gevraagd of dit systeem bijvoorbeeld 1 jaar later op de ST3 gaat verschijnen, maar daarop kunnen of willen ze nog geen antwoord geven.