Lader kaputt, onverklaarbaar vocht in de lader???

DavidvD
Pro
Pro
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 nov 2019, 19:54

Zojuist plug ik de lader in het stopcontact (accu nog los van de lader), hoor ik een kort gereutel uit de lader en slaat de stop door in de meterkast. Dit gevolgd door een onfris luchtje uit de lader. Stromer is nog geen jaar oud, dus garantie neem ik aan. Morgen even langs de winkel.

Nu valt het mij op (nu dat ik hem optil mee zit te rommelen) dat er vocht uit de lader druppelt, kan er condens gevormd zijn door de extreme hitte/luchtvochtigheid van de afgelopen dagen? Hij heeft altijd gewoon in de gang gelegen, niet in de schuur of buiten.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Condens kan alleen als de lader koud is en plotseling wordt blootgesteld aan warme lucht, en er sprake is van een bepaalde luchtvochtigheid, zoals wanneer je de deur van de ijskast opent. Geen idee of zo'n situatie in jouw gang kan ontstaan. In mijn gang was het tot een paar dagen geleden tegen de 30 graden en nul vocht in de lucht in de gang. Dan krijg je echt geen condens in de lader.

Wonen er meer mensen in huis? Kinderen misschien, die iets kunnen hebben geknoeid?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
DavidvD
Pro
Pro
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 nov 2019, 19:54

Ik heb geen kinderen, en we hebben ook de gang niet gedweild of zo. Ik zie verder ook niks wat wijst op lekkage op de grond. Het komt echt uit het roostertje van de lader.
DavidvD
Pro
Pro
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 nov 2019, 19:54

20FA8751-D977-4D68-89BE-2A3C7A3C14E7.jpeg
20FA8751-D977-4D68-89BE-2A3C7A3C14E7.jpeg (3.23 MiB) 2189 keer bekeken
Beetje schudden met dit resultaat, en dan is er al wat uitgedruppeld voordat ik de foto maakte.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nou, gelukkig heeft je stoppenkast zijn werk goed gedaan.

Ik heb dit nog nooit op ons forum of andere platformen voorbij zien komen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
DavidvD
Pro
Pro
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 nov 2019, 19:54

Vreemd inderdaad. Eergisteren voor het laatst gebruikt, aan het eind van de middag. Zou het apparaat van binnen zodanig af kunnen koelen door de fan dat er condens vormt zodra de adapter stopt met laden? Als lucht in huis dan voldoende warm en vochtig is?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Geen idee, maar met de extreme temperaturen van de afgelopen week sta ik nergens van te kijken. Hoe vochtig jouw gang is, dat weet je natuurlijk alleen zelf. Mijn gang is droog, maar dat hangt van zoveel factoren af. Zonder vocht in de lucht kan er sowieso geen condens ontstaan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Dat lijkt me teveel vocht voor condens.

Warme lucht kan wel meer vocht bevatten dan koude lucht.
De aanbevolen luchtvochtigheid in huis is circa tussen 40 en 60%
Maar daarmee condenseert het nog niet zomaar in apparaten die warm worden en weer afkoelen naar omgevingstemperatuur. Verder dan dat koelt je lader niet af, ook niet door de fan, dus geen condensatie.
DavidvD
Pro
Pro
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 nov 2019, 19:54

Ik heb geen idee hoe het water anders in de lader terecht gekomen is, mijn huis is niet extreem vochtig of zo (ik heb parket in de gang en dat ligt nog gewoon strak, ook nergens water op de grond gevonden). Bovendien ligt de lader gewoon plat op de grond, dus mocht er iets of iemand gedruppeld hebben kan het nog niet zomaar in de lader terecht gekomen zijn lijkt me.

Nou ja, niks meer aan te doen. Voor alle mensen die nog gaan laden vandaag of morgen, check je lader!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Edgecrusher schreef: 18 aug 2020, 20:22 De aanbevolen luchtvochtigheid in huis is circa tussen 40 en 60%
Aanbevolen en realiteit hoeven natuurlijk niet overeen te komen. Maargoed, in verreweg de meeste moderne/goed gerenoveerde huizen is het sowieso eerder te droog dan te vochtig.

Dit blijft een raadsel denk ik. Ben benieuwd wat de dealer ervan zegt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie