Voltage too high

Plaats reactie
Matthias Pyck
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2020, 16:07

Beste Stromeurs,
iemand ervaring met een Voltage too high wanneer je probeert van een complete systeem test te doen?
Alles faalt van remmen tot TMM.
Ik begin serieus te balen van de geslotenheid van Stromer. Fiets gekocht in Belgie maar voor het werk definitief in zuid-spanje. Geen enkele officiele dealer hier en zeer zwak antwoord van de customer service. heb twee stromers draaien, een st1x en een ST5. Voelt slecht aan, propritaire hardware en geen mogelijkheid om de service manuals te kunnen inkijken.
Beklaag mij echt al deze aankoop.
Matthias
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Waarom wil je een complete systeemtest doen?

Wat geeft de klantenservice van Stromer als antwoord?

Wat geeft de dealer waar je je ST5 gekocht hebt als advies?

PS: Fabrikanten geven eigenlijk nooit service manuals vrij. Een service manual is (net als de systeemtest op een Stromer) bedoeld voor gecertificeerde monteurs. Stromer kan er trouwens ook weinig aan doen dat je met je Belgische bikes naar Zuid-Spanje verhuist, maar vervelend is het wel dat je geen dealer in de buurt hebt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Matthias Pyck
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2020, 16:07

Kort geschetst:
- customer service zegt om hem naar Calpe te brengen (zo'n 500 km van hier).
- dealer luistert niet echt naar wat ik zeg. De TMM module heeft 5V aan als adjust.
- dus draai ik een full systeemtest waarbij alle testen falen (remmen, horn, tmm)
Niet akkoord dat je dit als 'eigenaar' niet moet doen. Het woord eigenaar is hierbij belangrijk, vele mensen vergeten dat. Een fiets is ook geen rocket science.
Dat als je er niets vanaf kent er af blijven is een feit doch niets is frusterender dan wanneer je fietsen kan onderhouden zoals ik er niet mag aankomen en zeker nu in Zuid-Spanje.
Het verleden leerde ons al dat we met gesloten systemen altijd vastlopen. Zelfs Porsche en Mielle geven hun manuals vrij. Ook een Microsoft platform wordt nu langzaam opener en dit legt hen geen windeieren.
Maar bon, heb al vele problemen gehad met de ST5 (stuurbreuk, ik was niet de enige), tweede stuur niet af te regelen en weer vervangen, enkele platte banden (ga tubeless steken want ben het beu) en nu een volledige uitval van torque, remmen,...
Ik vraag me af waar die 10.000€ inzit.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Matthias Pyck schreef: 16 aug 2020, 11:26 Niet akkoord dat je dit als 'eigenaar' niet moet doen. Het woord eigenaar is hierbij belangrijk, vele mensen vergeten dat. Een fiets is ook geen rocket science.
Je hebt geen problemen met het "fiets"-deel (op de lekke banden na maar dat is nu eenmaal inherent aan een fiets), maar met het elektronica deel. Dat is een belangrijk verschil.

Stromer zegt: hier moet een gecertificeerd monteur naar kijken. Jij zegt: neen ik wil en ik kan dit zelf.

Dan zul je het ook echt zelf moeten doen.

Zonder opleiding, zonder documentatie, zonder dat je de gegevens van je Stromer kunt uitlezen, zonder toegang tot vervangende onderdelen en met verlies van garantie als er wat fout loopt tijdens je werkzaamheden :bn:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Maargoed, het voltage van je TMM sensor is met 5V inderdaad te hoog. Voor de ST5 moet dit tussen 0.5 en 1.5 liggen, ideaal is rond de 1.

Wat kun je doen:

- Trapsensor kalibreren via de eindgebruikersoptie
- TMM Offset resetten via het Servicemenu
- Controleren of het aandraaimoment van de achterwiel-as op 25Nm staat
- Controleren of de TMM sensor en de montageplaat correct gepositioneerd zijn (voor dit laatste moet je dus wel weten wat je doet)

Wat bedoel me met "volledige uitval" van de TMM sensor en de remmen? Rijdt en remt je ST5 niet meer? Ik begrijp dat je niet door de systeemtest komt, maar ik heb niet helder welk probleemgedrag je bike nu precies vertoont.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Matthias Pyck
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2020, 16:07

Beste Stromeur,

We hebben inderdaad jouw 4 punten nagekeken:
- Trapsensor kalibreren via de eindgebruikersoptie: Lukt niet
- TMM Offset resetten via het Servicemenu: Lukt niet
- Controleren of het aandraaimoment van de achterwiel-as op 25Nm staat: inderdaad op 25Nm
- Controleren of de TMM sensor en de montageplaat correct gepositioneerd zijn (voor dit laatste moet je dus wel weten wat je doet): volgens de gegevens die ik had van mijn dealer was dit 6,7Nm. Gekuist en zo afgesteld.

In feite heb ik nu geen trapbijstand, geen remassistentie, kortom niets. Dus geen pedelec meer maar een gewone zware fiets. Denk dat ik hem ga opsturen naar Calpe doch vind geen goedkope en snelle oplossing. DHL ligt op 830€ enkele reis en dit lijkt me wat veel.
Heeft er iemand ervaring met een dakdrager , ik rij met een BMW3 dus die moet die 30 kg verdeeld over 4 punten wel kunnen dragen. Heb geen trekhaak, anders zou ik hem op een achterdrager kunnen zetten. In de auto kan hij niet, doch als ik het voorwiel zou afnemen wel.
sjjan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 mei 2020, 10:34
Locatie: Doesburg
Merk SP: ST2
Km-stand: 6000

Kijk naar deze dragers: https://www.internet-bikes.com/p/266853 ... 2-fietsen/

Ondersteuning tot 20 kg per fiets dus er kunnen 2 Stromers mee op de drager.

Het voorwiel gaat achterin de kofferbak alsmede de accu en dan zit je zo ongeveer op 20 kg voor de resterende Stromer fiets.

Ik zou het probleem bij een Stromer dealer neerleggen. Succes!
Laatst gewijzigd door sjjan op 16 aug 2020, 13:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Stromer ST2
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Matthias Pyck schreef: 16 aug 2020, 12:21 We hebben inderdaad jouw 4 punten nagekeken:
- Trapsensor kalibreren via de eindgebruikersoptie: Lukt niet
- TMM Offset resetten via het Servicemenu: Lukt niet
- Controleren of het aandraaimoment van de achterwiel-as op 25Nm staat: inderdaad op 25Nm
- Controleren of de TMM sensor en de montageplaat correct gepositioneerd zijn (voor dit laatste moet je dus wel weten wat je doet): volgens de gegevens die ik had van mijn dealer was dit 6,7Nm. Gekuist en zo afgesteld.
Dan ben ik als mede-eigenaar helaas ook door de opties heen. Ik vrees dat je TMM-sensor defect is. Of er is wat met de controller aan de hand, want ik vind het vreemd dat je ook geen rem-assistentie hebt. Waarmee je (denk ik?) bedoelt dat remmen op de motor niet meer werkt?

Heb je al in het Servicemenu nagekeken of de remsensoren nog werken?
Matthias Pyck schreef: 16 aug 2020, 12:21 In feite heb ik nu geen trapbijstand, geen remassistentie, kortom niets. Dus geen pedelec meer maar een gewone zware fiets. Denk dat ik hem ga opsturen naar Calpe doch vind geen goedkope en snelle oplossing. DHL ligt op 830€ enkele reis en dit lijkt me wat veel.
Gezien het formaat moet je Stromer op een pallet. Dan is DHL alles behalve de goedkoopste optie, want dat is een express-transporteur. Ik zou op zoek gaan naar een (lokale) vrachtvervoerder. Veel goedkoper, duurt alleen wat langer. Neem wel een transportverzekering, want zonder de originele Stromer-doos voorzie ik risico op transportschade.

Haal de accu uit je ST5. Die mag sowieso niet in je Stromer blijven zitten tijdens transport. Bovendien is de accu wettelijk Gevarengoed en kan niet zomaar op de post worden gedaan. (De dealer moet dus een accu beschikbaar hebben om je Stromer te testen of je moet je accu separaat als officieel gevarengoed opsturen.)
Matthias Pyck schreef: 16 aug 2020, 12:21 In de auto kan hij niet, doch als ik het voorwiel zou afnemen wel.
Als ik in jouw schoenen stond, zou het voorwiel eruit halen en 'm achterin de auto schuiven. Is geen rocket science ;) In onderstaand topic kun je zien hoe ik mijn ST1 X in de kofferbak van mijn Mazda 2 GT-M schuif, dus dat past in een BMW 3 ook makkelijk zo:

viewtopic.php?p=12659#p12659
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik weet niet of je nog weleens voor zaken/familie met de auto naar BE gaat, maar dan zou je 'm wellicht ook nog naar je eigen dealer kunnen brengen. Van tevoren inlichten, vragen om je bike op afstand alvast uit te (laten) lezen en indien mogelijk alvast onderdelen te bestellen.

Het vervangen van een onderdeel is meestal niet zo heel veel werk. De meeste tijd gaat zitten in de analyse en het wachten op een onderdeel, als de dealer het niet op voorraad heeft.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

sjjan schreef: 16 aug 2020, 12:38 Ondersteuning tot 20 kg per fiets dus er kunnen 2 Stromers mee op de drager.

Het voorwiel gaat achterin de kofferbak alsmede de accu en dan zit je zo ongeveer op 20 kg voor de resterende Stromer fiets.
Intrigerend systeem. Maar je berekening vind ik wat optimistisch.

Een ST5 weegt volgens Stromer 29,2kg. Ik weet niet Stromer het over de M, L of XL heeft en welke maat ST5 de OP heeft. Een 983Wh Stromer accu weegt 4,5kg (onlangs zelf nagewogen). Dan moet het voorwiel minimaal 4,7kg wegen om aan max. 20 kilo zonder voorwiel en accu te komen. Dat is best veel.

Ik zou dat voor de zekerheid nawegen voordat ik dit 1000km lang zo op mijn autodak zet, zeker als het om een ST5 XL gaat met misschien ook nog een bagagedrager gemonteerd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie