lekke band vervangen

Plaats reactie
bvv
Pro
Pro
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2019, 18:46

Beste

Ik heb weer eens een platte voorband. De vorige keer heb ik dan bij de FM een GAADI binnenband gekocht met 2 uiteindes zodat ik de band makkelijk kon vervangen zonder het hele wiel te demonteren. Dit als een tijdelijke oplossing tot ik bij de FM een nieuwe klassieke binnenband kon steken.

Nu het dus zover is, dacht ik om 'even' de buitenband uit het wiel te halen met een bandenlicht. Viel mij dat even tegen... Ik krijg dat dus gewoon niet gedaan... Die band zit enorm strak rond het wiel en krijg die absoluut niet uit het wiel gelicht. Ervaren anderen dat ook zo, of ben ik gewoon enorm onhandig en niet sterk genoeg? Ik heb dus wel de klassieke stapjes gevolgd die ik in meerdere youtube videos ben tegengekomen zoals aan de verste kant van het ventiel beginnen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Band helemaal leeg laten lopen en dan de randen van de buitenband zoveel mogelijk naar het midden van de velg drukken. Hoe beter je dat doet, hoe gemakkelijker je de band eraf krijgt.

Hetzelfde door je weer bij erop leggen: zo veel mogelijk over de velg trekken, dan het stuk dat gelukt is zoveel mogelijk naar het midden brengen, weer een stukje meer over de velg trekken, etc. Gebruik hierbij GEEN bandenlichters, kans is groot dat je daarmee je binnenband klemt en kapot maakt...

Sommigen gebruiken en beetje vet op de band om hem er gemakkelijker op te kunnen leggen, heb ik nooit nodig gehad dus ik weet niet wat voor vet dit zou moeten zijn.

Succes!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

FreddyH schreef: 13 aug 2020, 07:48Sommigen gebruiken en beetje vet op de band om hem er gemakkelijker op te kunnen leggen, heb ik nooit nodig gehad dus ik weet niet wat voor vet dit zou moeten zijn.
Zoek naar bandenvet of bandenmontagepasta
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Wimst
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 dec 2018, 18:12
Locatie: Zutphen
Merk SP: Stromer
Km-stand: 62000

Hoi, bandenvet of afwasmiddel is ook handig voor om de band beter te laten ronden, sommige banden ronden niet goed. Pirelli banden heb ik nog niet gewisseld (afkloppen).
Groetjes wim
St7
geelfietsje
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 dec 2018, 16:41

Nog maar bevestigen: Band helemaal leeg en rondom naar het midden van de velg duwen. Dan heb je ruimte genoeg om ze af te nemen. Velgmidden heeft een kleinere omtrek.
ST3 L 983, zwart met winterbanden, Giro Camden MIPS, Noord-Brabant, 2x20 km ww :cool2:
Plaats reactie