ST5 speling op achterwiel (lager) 6000km

wiseguy
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 nov 2019, 10:25

:ai Na 6000km zonder problemen gefietst te hebben met mijn St5 heb ik ontdekt dat er speling is op het achterwiel.
Hierbij had ik direct al het vermoeden dat dit niet anders kan zijn dan het lager zelf. Nu had ik al via het forum gelezen dat de procedure vanuit Stromer is om het achterwiel in zijn geheel te vervangen. Blijkbaar wil Stromer deze reparatie niet aan de fietsen winkels over laten of is het zo gemaakt dat dit niet of lastig te vervangen is.

Gelukkig ben ik er snel bij ( het zuinig zijn op je fiets heeft ook zo zijn voordelen doordat je bepaalde zaken snel ziet als het mis is) Blijkbaar kan het toch nog steeds gebeuren dat er speling op een lager ontstaat binnen 6000km

Gelukkig kan ik met de fiets gewoon doorrijden totdat er een nieuw achterwiel binnen is. Hopelijk is deze snel geleverd en kunnen we de boel snel vervangen. Wel weer een hoop extra werk voor de fietsenwinkels omdat je het hele achterwiel moet vervangen en het monteren hiervan.

Wat mij verder is opgevallen is dat het erin en eruit halen van het achterwiel nog steeds een nauwlettend proces is wat betreft het aanhaal moment. Na deze actie heb ik een offset waarde van 0.901 en voor deze actie 1.103

Met deze laatste waarde van 1.103 merkte is dat de motor een betere ondersteuning heeft en sneller oppakt. Met een offset van 0.901 ervaar ik het compleet anders :ck:

Ik vraag mij ook af of fietsenmakers naar de offset waarde kijkt bij het opnieuw monteren of naar het aandraai moment van 25 nm.

Is het verder zo dat Stromer daadwerkelijk een nieuwe motor levert of krijg je een gemaakt model met een nieuwe lager en mag je hopen dat de motor even oud is?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Balen zeg, speling na 6.000km. Volgens mij ben je wel de eerste met een Vijf bij wie de lagers het begeven. (Was dat de diagnose?)

wiseguy schreef: 11 aug 2020, 15:56 Wel weer een hoop extra werk voor de fietsenwinkels omdat je het hele achterwiel moet vervangen en het monteren hiervan.
Connector los maken, achterwielas los draaien, wiel eruit, binnen- en buitenband omleggen, wiel erin, as en connector weer vast maken; maximaal een half uurtje werk voor een ervaren FM. Juist omdát het complete wiel incl. motor vervangen wordt is dit nog best een eitje.

Verder hoort service na verkoop gewoon bij het werk van een Stromer dealer. Zou ik me niet al te druk over maken, ze hebben ook leuk aan je verdiend.
wiseguy schreef: 11 aug 2020, 15:56 Wat mij verder is opgevallen is dat het erin en eruit halen van het achterwiel nog steeds een nauwlettend proces is
Achterwiel-as op 25Nm aandraaien, trapsensor kalibreren, testen, klaar. Niet echt spannend.
wiseguy schreef: 11 aug 2020, 15:56 Ik vraag mij ook af of fietsenmakers naar de offset waarde kijkt bij het opnieuw monteren of naar het aandraai moment van 25 nm.
Dat zul je je FM moeten vragen. Maar als deze FM niet naar het aandraaimoment kijkt, dan zou ik uitkijken naar een andere FM.
wiseguy schreef: 11 aug 2020, 15:56 Is het verder zo dat Stromer daadwerkelijk een nieuwe motor levert of krijg je een gemaakt model met een nieuwe lager en mag je hopen dat de motor even oud is?
Onderdelen die onder garantie worden vervangen, worden vervangen door nieuwe onderdelen, geen B-stock of refurb o.i.d.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Paultje
Expert
Expert
Great Britain
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 aug 2017, 09:02

wiseguy schreef: 11 aug 2020, 15:56 :ai Na 6000km zonder problemen gefietst te hebben met mijn St5 heb ik ontdekt dat er speling is op het achterwiel.
Hierbij had ik direct al het vermoeden dat dit niet anders kan zijn dan het lager zelf. Nu had ik al via het forum gelezen dat de procedure vanuit Stromer is om het achterwiel in zijn geheel te vervangen. Blijkbaar wil Stromer deze reparatie niet aan de fietsen winkels over laten of is het zo gemaakt dat dit niet of lastig te vervangen is.

Gelukkig ben ik er snel bij ( het zuinig zijn op je fiets heeft ook zo zijn voordelen doordat je bepaalde zaken snel ziet als het mis is) Blijkbaar kan het toch nog steeds gebeuren dat er speling op een lager ontstaat binnen 6000km

Gelukkig kan ik met de fiets gewoon doorrijden totdat er een nieuw achterwiel binnen is. Hopelijk is deze snel geleverd en kunnen we de boel snel vervangen. Wel weer een hoop extra werk voor de fietsenwinkels omdat je het hele achterwiel moet vervangen en het monteren hiervan.

Wat mij verder is opgevallen is dat het erin en eruit halen van het achterwiel nog steeds een nauwlettend proces is wat betreft het aanhaal moment. Na deze actie heb ik een offset waarde van 0.901 en voor deze actie 1.103

Met deze laatste waarde van 1.103 merkte is dat de motor een betere ondersteuning heeft en sneller oppakt. Met een offset van 0.901 ervaar ik het compleet anders :ck:

Ik vraag mij ook af of fietsenmakers naar de offset waarde kijkt bij het opnieuw monteren of naar het aandraai moment van 25 nm.

Is het verder zo dat Stromer daadwerkelijk een nieuwe motor levert of krijg je een gemaakt model met een nieuwe lager en mag je hopen dat de motor even oud is?
Wat een toeval!!!
Vandaag ook bij de Edamse dealer, en ik moet ook een nieuwe achterwiel hebben. 13,000km begon beetje te kraken ,dachten wij dat trapas lagers kapot waren, maar het blijkt dat er veel speling erachter zit....gellukig binnen garantie !!!
:ba Stromer ST5 (stealth-uitvoering !! :aq ), regio Amsterdam, woon-werk 26km enkel.......
wiseguy
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 nov 2019, 10:25

Bedankt voor je reactie.

Ja ik heb de fiets laten nakijken en na controle door de FM kreeg ik de bevestiging dat er speling zat op de lager.
Als je zelf voelt aan het achterwiel dan kon ik hem zijdelings bewegen. Je voelt dat er dan speling op de lager zit. Dit is tevens ook hoorbaar.

Als er nu al speling op de lager zit dan kan zoiets na verloop van tijd alleen maar erger worden. Helemaal omdat de FM hier zelf niks aan kan en mag doen. In ieder geval fijn dat de procedure dan is om het wiel in zijn geheel te vervangen en Stomer geen B stock onderdelen gebruikt.

Wat betreft het aanhaal moment. Dit heb ik nog specifiek gevraagd en deze word wel degelijk op 25Nm vast gezet.
wiseguy
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 nov 2019, 10:25

Hey Paul,

Dat is zeker toeval zeg :)

Dan kunnen ze mooi 2 nieuwe achterwielen richting Edam versturen :cool2:
Tot die tijd blijven we lekker rond toeren :hy: en zoeken we de verkoeling op met een snelheid van 45 km



Wat een toeval!!!
Vandaag ook bij de Edamse dealer, en ik moet ook een nieuwe achterwiel hebben. 13,000km begon beetje te kraken ,dachten wij dat trapas lagers kapot waren, maar het blijkt dat er veel speling erachter zit....gelukkig binnen garantie !!!
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

wiseguy schreef: 12 aug 2020, 14:25
Tot die tijd blijven we lekker rond toeren :hy: en zoeken we de verkoeling op met een snelheid van 45 km
Terwijl je aan het fietsen bent wel ja...maar dan stap je af :shock:
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
wiseguy
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 nov 2019, 10:25

Ja klopt het is nu ff te warm buiten. Wel gek als je weet dat ik nu net een AGU commuter jas gekocht hebt in de aanbieding voor als het weer gaat regenen.

Straks zijn we dat weer zat :ai
Paultje
Expert
Expert
Great Britain
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 aug 2017, 09:02

wiseguy schreef: 12 aug 2020, 14:25 Hey Paul,

Dat is zeker toeval zeg :)

Dan kunnen ze mooi 2 nieuwe achterwielen richting Edam versturen :cool2:
Tot die tijd blijven we lekker rond toeren :hy: en zoeken we de verkoeling op met een snelheid van 45 km



Wat een toeval!!!
Vandaag ook bij de Edamse dealer, en ik moet ook een nieuwe achterwiel hebben. 13,000km begon beetje te kraken ,dachten wij dat trapas lagers kapot waren, maar het blijkt dat er veel speling erachter zit....gelukkig binnen garantie !!!
Bas zei tegen mij dat er nog een Stromer was met kapotte lagers, maar zei niet dat jij het was buurman!!!
Allebei een 5, allebei zelfde dealer,zelfde dag...... :shock:
:ba Stromer ST5 (stealth-uitvoering !! :aq ), regio Amsterdam, woon-werk 26km enkel.......
Paultje
Expert
Expert
Great Britain
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 aug 2017, 09:02

MarcelH schreef: 12 aug 2020, 14:47
wiseguy schreef: 12 aug 2020, 14:25
Tot die tijd blijven we lekker rond toeren :hy: en zoeken we de verkoeling op met een snelheid van 45 km
Terwijl je aan het fietsen bent wel ja...maar dan stap je af :shock:
Laatste dagen, onderweg naar mijn werk, fiets ik om, langs de Zeedijk voorbij Monnickendam. Lekker zwemmen om 5 uur s'ochtends in het Ijsselmeer......heerlijk !!! Fris en fruiting naar de zaak! Beetje verkoeling, alhoewel water temp. is 22C ;)
:ba Stromer ST5 (stealth-uitvoering !! :aq ), regio Amsterdam, woon-werk 26km enkel.......
wiseguy
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 nov 2019, 10:25

De klus is geklaard we kunnen weer lekker genieten. Nu met een nieuw achterwiel. :ay

Nu viel mij op dat het serienummer van mijn oude achterwiel (motor) hetzelfde is gebleven als ik kijk in de stromer app. Heeft iemand een idee waarom dat is? Je zou denken een nieuw achterwiel dan ook een nieuwe motor dus een ander serienummer
Plaats reactie