Piepend geluid achterwiel ?

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

"Op het gevoel", dat zegt niets ... op het gevoel was er ook niets mis met mijn gloednieuw achterwiel : was gecheckt in de fabriek én was gecheckt door de FM : https://stromerforum.nl/viewtopic.php?p=85167#p85167

Weet je dan op het gevoel op welke spanning je welke spaak moet zetten ? ... hou je rekening met het feit of het een linkse of een rechtse spaak is ? ... hou je rekening met de specificaties van de velg ? ... hou je rekening met de specificaties van de spaak ? ... hou je rekening met de specificaties van de motor ? ... hou je rekening met de specificaties van de spaaknippels ? ... en, hou je rekening met het gewicht van de berijder ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Kristof79
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 nov 2019, 08:38

Waarschijnlijk niet, maar ik behandel een stromer gelijk mijn vrouw. Ook met gevoel, want als je alleen naar de specificaties kijkt,..... :d3:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

:bj

"Knijpen" zegt heel erg weinig, daar is onze menselijke motoriek niet gevoelig genoeg voor.

Voor een ervaren FM en met een wiel zonder problemen is "tokkelen" genoeg: op gehoor wordt bepaald of de spaakspanning in orde is. Deze methode werkt prima voor een standaard controle van de spaakspanning: een spaak die niet lekker zit klinkt totaal anders dan de rest. Spanning aanpassen, tokkelen tot de spaak goed, klaar.

Deze methode werkt ook prima als eerste optie bij problemen zoals rare bijgeluiden.

Ik benadruk hier "ervaren FM", omdat de spaakspanning van Stromer wielen - met name nageleverde acherwielen - nogal eens te wensen over laat. Een ervaren dealer weet dit, controleert het en herstelt dit indien nodig. Meestal hebben ze ook wel een fatsoenlijke wielrichter staan.

Een onervaren of "makkelijke" FM kijkt hier niet naar om. Met alle gevolgen van dien, waaronder velgen die het na verloop van tijd begeven.

Pas bij zeer hardnekkige problemen word het verstandig om te stoppen met tokkelen en een professionele wielbouwer in te schakelen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
stef9100
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:38

Update : de remklauw werd vervangen. Daar was iets verkeerd mee. Het primaire probleem (=gesleep. gepiep) is echter nog aanwezig. Als je het wiel onbelast laat ronddraaien is er geen geluid. Bij belasting is dit er wel
Gisteren de fiets opnieuw ingeleverd. Aan de balie de melding gekregen dat ze niet goed weten waar verder te zoeken. Dit lijkt me toch niet Stromer-waardig?
Bijlagen
VID_20200902_152850598.mp4
(3.62 MiB) 110 keer gedownload
stef9100
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:38

DavidvD schreef: 26 aug 2020, 15:30 Ik had vergelijkbaar geluid aan voorwiel, bij mij waren het 2 spaken die waar ze elkaar kruisen een piepje gaven. Ik heb overal waar de spaken elkaar kruisen een heel klein beetje vet gesmeerd, piepje was toen weg.
Bedankt voor de tip.
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

was even met een ander bericht bezig.....verstrooid!!
Laatst gewijzigd door jovdt op 18 sep 2020, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

jovdt schreef: 18 sep 2020, 10:50 Het geluid komt bij elke omwentelling terug....hoe sneller je wiel draait hoe sneller het geluid komt ...dus komt het uit de motor....Ik verdenk de spaken niet vermits het geluid anders klinkt dan loszittende of knarsende spaken.....EEn drupje olie op de samenkomende punten en dan even aan de nippels voelen ....Ik vermoed echter een lager....Succes!!
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Mr.Blue
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 mar 2020, 12:34
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer
Km-stand: 5700

Ook ik heb hetzelfde getik tijdens het rijden. Als ik de fiets omhoog hang om hem te poetsen dan is het getik er niet. Wat ook opvalt is dat het getik er niet direct is. Ik moet er een tijdje mee rijden vooraleer het tikken begint.
Euvel is gemeld toen de fiets binnen ging bij de FM voor zijn eerste onderhoud. Toen ik hem terug kreeg was het getik verdwenen maar 100km verder kwam het terug. Afspraak ligt vast bij de FM om dit hopelijk definitief op te lossen. Maar als er ondertussen iemand een luminees idee heeft mag hij het altijd zeggen.
ww: Albertkanaal <> Scheldelaan 33 km op een zwarte ST3 - 983 Wh
stef9100
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:38

Update : de rem werd opnieuw afgesteld en de remblokken verder 'ingeremd'. De eerste 10 km waren alvast tik en piep-loos...
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

jovdt schreef: 10 aug 2020, 18:20 Remklauw uitlijnen ...Maak de twee boutjes los waarmee de rem vastzit op het frame . Knijp de remhendel in en draai de boutjes vast. Belangrijk is om de rem gesloten te houden terwijl je de boutjes vastdraait. Succes!
Deze conclusie was dus toch de juiste.....
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Plaats reactie